Polestar 3
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 3
Det verkar vara många som jämför MY med PS3, jag tror PS3 kommer vara en helt annan bil när det gäller "upplevd kvalitet". MY är ju till stora delar en budgetbil och det märker man tydligt interiört, materialval, ljudnivå, hur bilen är ihopskruvad etc. Här tror jag PS3 kommer vara betydligt mer tilltalande för de som tycker sånt är viktigt. Nu kommer säkert många skälla på mig, men jag påminner om att M3/Y alltid har haft som mål att byggas så billigt som möjligt (detta kommer från Tesla, inte mig) och det märks.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Håller absolut med i det resonemanget. Antagandet att man eftersträvar samma saker när man köper MY eller PS3 tror jag är fel.HelectriC skrev:Det verkar vara många som jämför MY med PS3, jag tror PS3 kommer vara en helt annan bil när det gäller "upplevd kvalitet". MY är ju till stora delar en budgetbil och det märker man tydligt interiört, materialval, ljudnivå, hur bilen är ihopskruvad etc. Här tror jag PS3 kommer vara betydligt mer tilltalande för de som tycker sånt är viktigt. Nu kommer säkert många skälla på mig, men jag påminner om att M3/Y alltid har haft som mål att byggas så billigt som möjligt (detta kommer från Tesla, inte mig) och det märks.
-
Hmmm, nyfiken på vilken kombi som har bättre köregenskaper än MY? Bättre komfort finns det många kombis som har, men jag har kört få rymliga bilar som har så låg krängning i kurvor som MY.martinot skrev:Detta är orsaken, samt klart sämre köregenskaper (inklusive MY), till varför kombi är guld och SUV skit!backe skrev:flamman skrev:OT-fråga: Hur upplever du skillnaden MY och ID4 i verkligheten då? Jag har tolkat det jag läst som att MY har större utrymmen, primärt tack vare frunk samt utrymmet under och bredvid golvet i bakluckan.backe skrev:Tesla mäter bagageutrymmet på sitt eget vis, så det går inte att jämföra deras siffror med andra bilmärken.
Kolla när Teslabjörn stoppar in bananlådor så ligger dom ofta inte bättre än på papperet betydligt mindre bilar. Jag har haft både en ID4 och nu en MY så jag vet ganska väl hur dom mäter sig i verkligheten.
Jag använder inte frunken eller utrymmet under luckan annat än vid absolut nödfall, är bekväm så gillar när man kan öppna/stänga utrymmet automatiskt. Däremot så gillar jag sidofacken bak, dom är bra att kunna stoppa undan saker i.
Utrymmet under bagaget använde jag inte på ID4 heller trots att det var ganska mycket utrymme där.
I praktisk tillämpning så är MY något större än ID4 men inte så mycket mer. Om jag jämför med en gammal Volvo XC70 så är den betydligt bättre på att lasta då jag kunde få in en cykel eller andra stora objekt p.g.a. hur bred och hög den var i bagaget, men såna karosser är troligen inget vi får tillbaka om inte Volvo kan tänka sig att göra EX90 lite mer lådformad.
-
Håller med om att PS3 definitivt är på en helt annan nivå när det gäller förfining och ingen kommer nog välja mellan PS3 och MY. Snarare mellan PS3, BMW iX och MB EQS SUV. Dock så är det ett faktum att MY är mycket bättre utrymmesutnyttjad än PS3.HelectriC skrev:Det verkar vara många som jämför MY med PS3, jag tror PS3 kommer vara en helt annan bil när det gäller "upplevd kvalitet". MY är ju till stora delar en budgetbil och det märker man tydligt interiört, materialval, ljudnivå, hur bilen är ihopskruvad etc. Här tror jag PS3 kommer vara betydligt mer tilltalande för de som tycker sånt är viktigt. Nu kommer säkert många skälla på mig, men jag påminner om att M3/Y alltid har haft som mål att byggas så billigt som möjligt (detta kommer från Tesla, inte mig) och det märks.
Absolut, där är MY klassledande och även ledande i klasser större än MY.tesla newbie skrev:Håller med om att PS3 definitivt är på en helt annan nivå när det gäller förfining och ingen kommer nog välja mellan PS3 och MY. Snarare mellan PS3, BMW iX och MB EQS SUV. Dock så är det ett faktum att MY är mycket bättre utrymmesutnyttjad än PS3.HelectriC skrev:Det verkar vara många som jämför MY med PS3, jag tror PS3 kommer vara en helt annan bil när det gäller "upplevd kvalitet". MY är ju till stora delar en budgetbil och det märker man tydligt interiört, materialval, ljudnivå, hur bilen är ihopskruvad etc. Här tror jag PS3 kommer vara betydligt mer tilltalande för de som tycker sånt är viktigt. Nu kommer säkert många skälla på mig, men jag påminner om att M3/Y alltid har haft som mål att byggas så billigt som möjligt (detta kommer från Tesla, inte mig) och det märks.
Model 3-24/Polestar 3-24
tesla newbie skrev:Hmmm, nyfiken på vilken kombi som har bättre köregenskaper än MY? Bättre komfort finns det många kombis som har, men jag har kört få rymliga bilar som har så låg krängning i kurvor som MY.martinot skrev:Detta är orsaken, samt klart sämre köregenskaper (inklusive MY), till varför kombi är guld och SUV skit!backe skrev:flamman skrev:OT-fråga: Hur upplever du skillnaden MY och ID4 i verkligheten då? Jag har tolkat det jag läst som att MY har större utrymmen, primärt tack vare frunk samt utrymmet under och bredvid golvet i bakluckan.backe skrev:Tesla mäter bagageutrymmet på sitt eget vis, så det går inte att jämföra deras siffror med andra bilmärken.
Kolla när Teslabjörn stoppar in bananlådor så ligger dom ofta inte bättre än på papperet betydligt mindre bilar. Jag har haft både en ID4 och nu en MY så jag vet ganska väl hur dom mäter sig i verkligheten.
Jag använder inte frunken eller utrymmet under luckan annat än vid absolut nödfall, är bekväm så gillar när man kan öppna/stänga utrymmet automatiskt. Däremot så gillar jag sidofacken bak, dom är bra att kunna stoppa undan saker i.
Utrymmet under bagaget använde jag inte på ID4 heller trots att det var ganska mycket utrymme där.
I praktisk tillämpning så är MY något större än ID4 men inte så mycket mer. Om jag jämför med en gammal Volvo XC70 så är den betydligt bättre på att lasta då jag kunde få in en cykel eller andra stora objekt p.g.a. hur bred och hög den var i bagaget, men såna karosser är troligen inget vi får tillbaka om inte Volvo kan tänka sig att göra EX90 lite mer lådformad.
Håller med. Tror att främst Audi, Mercedes och BMW kommer vara de största konkurrenterna till Polestar/Volvo. Inte Tesla. Är lite olika kunder/kundsegment som ofta prioriterar väldigt olika saker.HelectriC skrev:Det verkar vara många som jämför MY med PS3, jag tror PS3 kommer vara en helt annan bil när det gäller "upplevd kvalitet". MY är ju till stora delar en budgetbil och det märker man tydligt interiört, materialval, ljudnivå, hur bilen är ihopskruvad etc. Här tror jag PS3 kommer vara betydligt mer tilltalande för de som tycker sånt är viktigt. Nu kommer säkert många skälla på mig, men jag påminner om att M3/Y alltid har haft som mål att byggas så billigt som möjligt (detta kommer från Tesla, inte mig) och det märks.
(Sedan finns det säkert vissa kunder som kan gå från Tesla till Volvo/Polestar och vice versa.)

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Håller med. Men just saker som effektiva drivlinor, effektiva praktiska lastutrymmen (och annat som väl fungerande elbilsladdning) är ju sådant som är USP för Tesla, och som Teslakunder ofta prioriterar. Där har de traditionella tillverkarna inte lagt fokus på effektivitet och praktiska saker riktigt på samma sätt.tesla newbie skrev:Håller med om att PS3 definitivt är på en helt annan nivå när det gäller förfining och ingen kommer nog välja mellan PS3 och MY. Snarare mellan PS3, BMW iX och MB EQS SUV. Dock så är det ett faktum att MY är mycket bättre utrymmesutnyttjad än PS3.HelectriC skrev:Det verkar vara många som jämför MY med PS3, jag tror PS3 kommer vara en helt annan bil när det gäller "upplevd kvalitet". MY är ju till stora delar en budgetbil och det märker man tydligt interiört, materialval, ljudnivå, hur bilen är ihopskruvad etc. Här tror jag PS3 kommer vara betydligt mer tilltalande för de som tycker sånt är viktigt. Nu kommer säkert många skälla på mig, men jag påminner om att M3/Y alltid har haft som mål att byggas så billigt som möjligt (detta kommer från Tesla, inte mig) och det märks.
De traditionella västtyska märkena, och Volvo/PS, prioriterar mer annat som just mycket högre byggkvalitet, status, komfort, funktioner/finesser (inklusive fungerande automatiska lägen för torkare och ljus - om man skall vara lite elak mot Tesla här).
Finns inget rätt eller fel här (jag skulle helst vilja ha bägge delarna), utan handlar om vad man som enskild bilköpare prioriterar främst. Är ju utmärkt att det kommer fler elbilar som kan leverera det som tex. Tesla inte kan leverera på. Större utbud och ökad konkurrens gynnar oss alla.
Nu hoppas jag bara att PS/Volvo även kan tillverka bilarna i tillräcklig volym också. Det är viktigt för både de som företag, och för konkurrensen på marknaden.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
- OfarligTesla
- Teslaägare
Kan du inte visa denna fakta du sitter på? För de dimensioner vi vet om gör att PS3 verkar ha något större bagageutrymme om vi går på huvuddelen, 109x101 cm vs 94x108 cm. Du har alltså mått på resten av delarna? Höjden kan ju skilja till MYs fördel och sidofack osv men det vet vi inget om så att kalla det fakta är lite magstarkt.tesla newbie skrev:
Håller med om att PS3 definitivt är på en helt annan nivå när det gäller förfining och ingen kommer nog välja mellan PS3 och MY. Snarare mellan PS3, BMW iX och MB EQS SUV. Dock så är det ett faktum att MY är mycket bättre utrymmesutnyttjad än PS3.
-
Jag menade inte att Model Y var så mycket rymligare än PS3 utan att den använder den tillgängliga fordonslängden mer effektivt. Den har mellan 7-10 cm djupare bagageutrymme och är 15 cm kortare än PS3. Dessutom syns det ganska tydligt från bilder att PS3 har en onödigt lång nos för att vara en elbil. Så att jämföra axelavstånden blir missvisande eftersom MY:s framaxel är mycket närmare A-stolpen. Dock så är PS3 betydligt bredare än MY. Om man har valt lång nos av designsskäl eller om det är ett resultat av att SPA2 från början skulle kunna rymma ICE motorer låter jag vara osagt.OfarligTesla skrev:Kan du inte visa denna fakta du sitter på? För de dimensioner vi vet om gör att PS3 verkar ha något större bagageutrymme om vi går på huvuddelen, 109x101 cm vs 94x108 cm. Du har alltså mått på resten av delarna? Höjden kan ju skilja till MYs fördel och sidofack osv men det vet vi inget om så att kalla det fakta är lite magstarkt.tesla newbie skrev:
Håller med om att PS3 definitivt är på en helt annan nivå när det gäller förfining och ingen kommer nog välja mellan PS3 och MY. Snarare mellan PS3, BMW iX och MB EQS SUV. Dock så är det ett faktum att MY är mycket bättre utrymmesutnyttjad än PS3.
Var A-stolpen eller framdörrarna börjar är inte avgörande för om utrymmet är väl utnyttjat. Det är snarare var kupéutrymmet börjar som är viktigt.tesla newbie skrev:Jag menade inte att Model Y var så mycket rymligare än PS3 utan att den använder den tillgängliga fordonslängden mer effektivt. Den har mellan 7-10 cm djupare bagageutrymme och är 15 cm kortare än PS3. Dessutom syns det ganska tydligt från bilder att PS3 har en onödigt lång nos för att vara en elbil. Så att jämföra axelavstånden blir missvisande eftersom MY:s framaxel är mycket närmare A-stolpen. Dock så är PS3 betydligt bredare än MY. Om man har valt lång nos av designsskäl eller om det är ett resultat av att SPA2 från början skulle kunna rymma ICE motorer låter jag vara osagt.OfarligTesla skrev:Kan du inte visa denna fakta du sitter på? För de dimensioner vi vet om gör att PS3 verkar ha något större bagageutrymme om vi går på huvuddelen, 109x101 cm vs 94x108 cm. Du har alltså mått på resten av delarna? Höjden kan ju skilja till MYs fördel och sidofack osv men det vet vi inget om så att kalla det fakta är lite magstarkt.tesla newbie skrev:
Sen är det ändå mycket möjligt att MY är mer effektivt utformad precis som att en VW Touran eller Sharan är mer utrymmeseffektiv (och billigare) än en Porsche Macan eller Cayenne. De har helt olika mål med sin produkttdesign så vilken som är bäst designad beror på vad målgruppen vill ha.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Och varför denna fiskmun till front?
Hur lätt är det att tvätta den? https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... olestar-3/
Annars tycker jag den är snygg.
Hur lätt är det att tvätta den? https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... olestar-3/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
Kupéutrymmet börjar ju vid brandväggen, och A-stolpens bas brukar oftast sammanfalla med brandväggen. Att en Porsche Cayenne inte är lika väl utnyttjad som en Sharan beror på motorkonfigurationen. Sharan har tvärställd motor, medan Cayenne har längsmonterad dito. En elbil har inte detta problem. Lucid Air tycker jag är ett bra exempel på en bil som har bra köregenskaper och också är enormt väl utrymmesutnyttjad:Maw skrev:
Var A-stolpen eller framdörrarna börjar är inte avgörande för om utrymmet är väl utnyttjat. Det är snarare var kupéutrymmet börjar som är viktigt.
Sen är det ändå mycket möjligt att MY är mer effektivt utformad precis som att en VW Touran eller Sharan är mer utrymmeseffektiv (och billigare) än en Porsche Macan eller Cayenne. De har helt olika mål med sin produkttdesign så vilken som är bäst designad beror på vad målgruppen vill ha.
Min främsta invändning mot PS3 är ingenjörsmässig. Man har inte utnyttjat eldriftens fördelar till fullo när man designat bilen och den har onödigt högt luftmotstånd vilket gör att man måste ha ett onödigt stort batteripack.
-
Min poäng är inte att det skulle vara ett problem för slutanvändaren, utan att man genom lågt luftmotstånd, och därmed högre energieffektivitet, kan ha ett mindre batteripack och ändå nå samma räckvidd. Har du ett 80 kwh batteri istället för 110, så kan du bygga tre bilar med samma antal celler istället för två.backe skrev:
Jag håller med, det är bra att det finns alternativ för oss som inte prioriterar att åka i en tvål.
För min del så kör jag långkörningar max 10 ggr/år skulle jag tro, kan man som i den här ladda mellan 10-80% på 30 minuter så borde förlust/resa vara ca 5-10 minuter i snitt mot om den varit låg och mer slimmad, det har jag tid med.
Förlust i energi för att köra den är kanske max 5 procent, det har jag råd med också.
Att åka runt i en bil jag inte vill ha för de här summorna är dock alldeles för dyrt även om jag spar 1-2 timmar/ år och 5 % i energiförbrukning.
Att ha så litet batteripack som möjligt borde alla eftersträva, eftersom tillgången på råmaterial till batterier inte är obegränsad. Tycker inte det är bra att vi går från att slösa med olja till att slösa med Lithium.
Självklart så vill man ha så litet batteri som möjligt för biltypen, men jag tror inte vi kommer få se t.ex. Cybertruck med ett 77 kWh batteri för då blir den opraktisk. Inte heller Ford F150 kommer levereras med ett 70-80 kWh batteripack. Så ska vi komma ifrån större batteripack så måste vi också ta bort valmöjligheten för folk. Ska du designa en bil enbart för lågt luftmotstånd så måste du göra en hel del designval som kommer begränsa, som jag skrev tidigare i tråden så vill jag inte gärna ha en SUV som har en markfrigång på 15 cm, då är det inte en SUV längre i mina ögon.tesla newbie skrev:Min poäng är inte att det skulle vara ett problem för slutanvändaren, utan att man genom lågt luftmotstånd, och därmed högre energieffektivitet, kan ha ett mindre batteripack och ändå nå samma räckvidd. Har du ett 80 kwh batteri istället för 110, så kan du bygga tre bilar med samma antal celler istället för två.backe skrev:
Jag håller med, det är bra att det finns alternativ för oss som inte prioriterar att åka i en tvål.
För min del så kör jag långkörningar max 10 ggr/år skulle jag tro, kan man som i den här ladda mellan 10-80% på 30 minuter så borde förlust/resa vara ca 5-10 minuter i snitt mot om den varit låg och mer slimmad, det har jag tid med.
Förlust i energi för att köra den är kanske max 5 procent, det har jag råd med också.
Att åka runt i en bil jag inte vill ha för de här summorna är dock alldeles för dyrt även om jag spar 1-2 timmar/ år och 5 % i energiförbrukning.
Att ha så litet batteripack som möjligt borde alla eftersträva, eftersom tillgången på råmaterial till batterier inte är obegränsad. Tycker inte det är bra att vi går från att slösa med olja till att slösa med Lithium.
Tittar vi så är inte Tesla MX(54 km/kWh mot PS3 55 km/kWh) särskilt mycket mer snål än vad PS3 verkar vara, och den säljs inte heller med något mindre batteripack än 100 kWh. Slänger man på ett par 20" fälgar på PS3 så kommer den troligen krypa ner lite mer också i förbrukning. Skillnaden är oavsett försumlig i det stora hela.
-
PS3 har ju luftfjädring, så man skulle kunna ha valt en lägre markfrigång i normalläget, med möjlighet att höja bilen till 20 cm vid behov. Tror sällan man har behov av 20 cm markfrigång när man ligger i 120 km/h på motorvägen. Tror heller inte att så många kommer köra runt med sin PS3 för en miljon i terrängen. Att ha 20 cm markfrigång bara för att det är tufft har jag lite svårt att förlika mig med.backe skrev:Självklart så vill man ha så litet batteri som möjligt för biltypen, men jag tror inte vi kommer få se t.ex. Cybertruck med ett 77 kWh batteri för då blir den opraktisk. Inte heller Ford F150 kommer levereras med ett 70-80 kWh batteripack. Så ska vi komma ifrån större batteripack så måste vi också ta bort valmöjligheten för folk. Ska du designa en bil enbart för lågt luftmotstånd så måste du göra en hel del designval som kommer begränsa, som jag skrev tidigare i tråden så vill jag inte gärna ha en SUV som har en markfrigång på 15 cm, då är det inte en SUV längre i mina ögon.
Hela meningen med en SUV är att den ska vara högre och ha en lite högre markfrigång, så vill man inte ha det så kan man kolla efter en annan biltyp enligt mig.tesla newbie skrev:PS3 har ju luftfjädring, så man skulle kunna ha valt en lägre markfrigång i normalläget, med möjlighet att höja bilen till 20 cm vid behov. Tror sällan man har behov av 20 cm markfrigång när man ligger i 120 km/h på motorvägen. Tror heller inte att så många kommer köra runt med sin PS3 för en miljon i terrängen. Att ha 20 cm markfrigång bara för att det är tufft har jag lite svårt att förlika mig med.backe skrev:Självklart så vill man ha så litet batteri som möjligt för biltypen, men jag tror inte vi kommer få se t.ex. Cybertruck med ett 77 kWh batteri för då blir den opraktisk. Inte heller Ford F150 kommer levereras med ett 70-80 kWh batteripack. Så ska vi komma ifrån större batteripack så måste vi också ta bort valmöjligheten för folk. Ska du designa en bil enbart för lågt luftmotstånd så måste du göra en hel del designval som kommer begränsa, som jag skrev tidigare i tråden så vill jag inte gärna ha en SUV som har en markfrigång på 15 cm, då är det inte en SUV längre i mina ögon.
Ska man lägga ner bilar såsom F150 och Cybertruck, Model X t.ex.?
Hmm, ni som bokat/beställt. Vad är villkoren egentligen? Jag är väldigt ovan att boka saker för 1 Msek på nätet. Vad händer om man beställer och sedan avbeställer? Endast bokningsavgiften som ryker eller?
De pratade en del om de där två "vingarna" som de kallar dom själva, en fram och en bak, under presentationen. Designat för att minska turbulensen bakom bilen och på så vis drag.Zalman3 skrev:Och varför denna fiskmun till front?
Yes bara beställningsavgiften. Och om du gör det inom 14 dagar får du även tillbaka den.macky skrev:Hmm, ni som bokat/beställt. Vad är villkoren egentligen? Jag är väldigt ovan att boka saker för 1 Msek på nätet. Vad händer om man beställer och sedan avbeställer? Endast bokningsavgiften som ryker eller?
Nedan är från villkoren vid beställningen jag gjorde.
Reservationsavgiften får du också tillbaks om du avbeställer, ingen risk för dig mao.macky skrev:Hmm, ni som bokat/beställt. Vad är villkoren egentligen? Jag är väldigt ovan att boka saker för 1 Msek på nätet. Vad händer om man beställer och sedan avbeställer? Endast bokningsavgiften som ryker eller?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tack, vet ju inte ens om det skulle vara leasing eller privat i detta läge, eller ens aktuellt med ny bil. Plus alla konkurrenter som dyker upp närmaste året.Sladden skrev:Yes bara beställningsavgiften. Och om du gör det inom 14 dagar får du även tillbaka den.macky skrev:Hmm, ni som bokat/beställt. Vad är villkoren egentligen? Jag är väldigt ovan att boka saker för 1 Msek på nätet. Vad händer om man beställer och sedan avbeställer? Endast bokningsavgiften som ryker eller?
Även finansieringen kan ändras under tiden man väntar på bilen.macky skrev:Tack, vet ju inte ens om det skulle vara leasing eller privat i detta läge, eller ens aktuellt med ny bil. Plus alla konkurrenter som dyker upp närmaste året.Sladden skrev:Yes bara beställningsavgiften. Och om du gör det inom 14 dagar får du även tillbaka den.macky skrev:Hmm, ni som bokat/beställt. Vad är villkoren egentligen? Jag är väldigt ovan att boka saker för 1 Msek på nätet. Vad händer om man beställer och sedan avbeställer? Endast bokningsavgiften som ryker eller?
-
Jag kan tycka att hela SUV-trenden är ganska onödig ja. Jag är ganska övertygad om att den absoluta merparten som kör SUV:ar vill ha bekvämare insteg och högre sittposition och inte har något som helst behov av 20 cm markfrigång. Det har ju gjorts försök att göra lite mer högbyggda premiumbilar med bekvämare insteg, typ Mercedes R-klass och BMW 5 serie GT men tyvärr har de floppat. Körde själv en BMW X3 tidigare, men jag vara bara ute efter sitthöjden och insteget. Jag hoppas att man med elbilens intåg kan börja konstruera bilar mer som MPV:er med relativt låg markfrigång, hög sittposition och kort nos. Detta är ett koncept som passar elbilar ganska bra eftersom sitthöjden i baksätet oftast blir för låg med lågbyggda bilar på grund av batteriet. Dock förstår jag att vissa har behov att köra på skogsvägar och dylikt så högbyggda bilar måste ju givetvis finnas. Men de som verkligen behöver hög markfrigång tror jag är ganska få. Innan hela SUV-trenden tog fart så åkte ju de flesta omkring i lågbyggda kombis i Sverige. Var inte så många som körde Mitsubishi Pajero eller Toyota Landcruiser.backe skrev:
Hela meningen med en SUV är att den ska vara högre och ha en lite högre markfrigång, så vill man inte ha det så kan man kolla efter en annan biltyp enligt mig.
Ska man lägga ner bilar såsom F150 och Cybertruck, Model X t.ex.?
Gillade inte alls designen på bild.
Men den växer helt klart efter att ha sett Alriks video.
Verkar göra sig bra "i verkligheten".
Men den växer helt klart efter att ha sett Alriks video.
Verkar göra sig bra "i verkligheten".
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.