Bilen laddas 1% för lite
Moderator: Redaktion
- MattiPekka
- Teslaägare
Bilen laddas 1% för lite
Hej!
Konstigt och svårgooglat huvudbry. Min ’22 Y (Q1) med landsgräns 70% slutar ladda på 69% och tycker att den är klar! Ställer jag in 71% laddar den till 70% osv…
Detta började för några veckor sedan, innan min sista uppgradering till 2022.36.2 som jag fick för några dagar sedan.
Märkligt va?!
Konstigt och svårgooglat huvudbry. Min ’22 Y (Q1) med landsgräns 70% slutar ladda på 69% och tycker att den är klar! Ställer jag in 71% laddar den till 70% osv…
Detta började för några veckor sedan, innan min sista uppgradering till 2022.36.2 som jag fick för några dagar sedan.
Märkligt va?!
Re: Bilen laddas 1% för lite
varför konstigt? du står ute kanske? då har du 70% i batteriet men 69% tillgänglig energi.
- MattiPekka
- Teslaägare
Lite märkligt är det väl? I vintras så var 70% alltid 70%.. men det var ju många versioner sedan
(Ja, jag står ute, men pluggar in varje kväll så bilen kan värma sig till morgonens avfärd)
(Ja, jag står ute, men pluggar in varje kväll så bilen kan värma sig till morgonens avfärd)
Man borde väl rimligen kunna utgå ifrån att den enhet i % man ställer in för laddning är samma enhet som också visas i bilen, oavsett om det är tillgänglig energi eller batteriets laddnivå.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Jag skulle gissa på att det är så att bilens batteridator(BMS) underskattar batteriets kapacitet litegrann.MattiPekka skrev:Lite märkligt är det väl? I vintras så var 70% alltid 70%.. men det var ju många versioner sedan
Det är först efter laddningen med batteriet i vila som BMS kan mäta exakt laddningsnivå/SOC.
När bilen laddas har BMS räknat ut att för att ladda till tex 70% behöver man ladda X kWh. BMS använder den vetskapen samt mäter såklart cellspänningen men eftersom den mätningen inte är exakt förrän bilen somnar efter laddningen blir det inte exakt.
När BMS underskattar kapaciteten blir det påfyllt lite gör lite och då blir laddningsnivån lite för låg efter laddning.
Detsamma men tvärtom efter körning (lite längre körning krävs för att det ska märkas): BMS räknar ut SOC under körning genom att räkna av använd kapacitet från SOC före körning.
Om kapaciteten underskattas beräknar BMS ut en för låg SOC under körning. Detta för att SOC inte kan mätas under körning när batteriet är belastat.
När man sedan parkerar och batteriet vilar kan batteriets vilospänning mätas och SOC fastställas.
Det syns på bilderna nedan att jag parkerade (efter 24mil körning) med 43%, en stund senare korrigeras SOC till 45%.
Det fungerar ungefär lika vid laddning men med mindre skillnad då man normalt laddar långsammare än lasten/förbrukning under körning.
Min bil har inte tappat SOC eller visat mindre efter att batteriet svalnat. Oftast tvärtom.
De som ofta har lägre SOC ett tag efter körning har antagligen en BMS som överskattar batterikapaciten lite.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Hittade en laddning med samma princip:MattiPekka skrev:Lite märkligt är det väl? I vintras så var 70% alltid 70%.. men det var ju många versioner sedan
Laddningsnivå satt till 56%.
Efter laddningen räknades SOC om till 55%
Vid tillfället beräknade BMS kapaciteten till cirka 77kWh, men jag mätte upp genom att köra 100-0% att kapaciteten är 79kWh.
Precis när laddningen är klar: 56% Efter att BMS mätt vilospänningen, 55% Jag gissar på att det är detta du ser, och du kan glädjas av att batteriets kapacitet är lite större än BMS tror. Du har alltså troligen lite mer ”räckvidd” än bilen visar i km när du laddar fullt

M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Menar du mig eller mattipekka?Dexter86 skrev:Låt mig gissa … du har 36 mjukvaran i bilen?
Jag har inte .36
Just nu 2022.28.2 men min bil har gjort likadant med alla nedan (som synes är ett datum på bifogad bild ovan 28 Juni 2022): Det är ingen speciell mjukvara utan det blir likadant oavsett mjukvara om batteriet underskattar (vilket i sig kan bero på mjukvaran).
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jag som läste lite för kasst och fort
Min laddade nämligen också till 84 fast jag har 85, första gången det hänt och detta efter jag satt in 36 mjukvaran
Min laddade nämligen också till 84 fast jag har 85, första gången det hänt och detta efter jag satt in 36 mjukvaran
Har du märkt om fått kortare range?Dexter86 skrev:Jag som läste lite för kasst och fort
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Oj det har jag faktiskt inte tänk påAAKEE skrev:Har du märkt om fått kortare range?Dexter86 skrev:Jag som läste lite för kasst och fort
Spontant skulle jag inte tro det men har inte heller kört längre sträcka
20mil ToR idag, drog 50% enligt den nya grafen
Kan du vara bussig att förklara ditt exempel - 100-0% = 79kWh?AAKEE skrev:Laddningsnivå satt till 56%.
Efter laddningen räknades SOC om till 55%
Vid tillfället beräknade BMS kapaciteten till cirka 77kWh, men jag mätte upp genom att köra 100-0% att kapaciteten är 79kWh.
Utgår du från TeslaFi?
Tack på förhand!
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
-
Jag trodde det var en Elon feature att bilen laddades till 69 när man ställt in den på 70.
Jag laddade fullt, körde* batteriet till 0% på skärmen, Scan My Tesla visade 0.28% SOC som sedan steg till 0.41% efter några minuter i P.Choke skrev:Kan du vara bussig att förklara ditt exempel - 100-0% = 79kWh?
Utgår du från TeslaFi?
Tack på förhand!
Scan my Tesla visade att det var 3.8 kWh kvar i batteriet (3.5 kWh buffert + 0.3 kWh).
Bilen visade 75kWh (75.15) sedan sista laddning.
75.15 +3.8 = 78.85 kWh
*) Körningen blev uppdelad i två delar, 24 mil till jobb, parkerat 8h och sedan kört hem plus runt tills SOC var noll %.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5