Polestar 3

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

tesla newbie
Inlägg: 752
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Polestar 3

Inlägg av tesla newbie »

backe skrev:

Jag tycker biltillverkarna ska tillverka det som vi konsumenter vill ha inom rimliga gränser. Alla vill inte åka runt i likadana bilar med samma egenskaper, därav är t.ex. F150 USA:s mest sålda bil i väldigt många år, ganska långt ifrån formfaktorn hos MY.

Sen ska man såklart försöka hålla nere förbrukningen såklart men det får inte bli den enda faktorn.

Vill jag ha en SUV t.ex. så vill jag inte att den har en markfrigång på 15 cm utan då vill jag helst ha +20 cm även om det är sämre för förbrukningen.
Alla är vi olika. Jag har en SUV (om nu Model Y är en SUV) för att jag vill sitta lite högre och få bekvämare in- och utsteg. Jag behöver inte 20 cm markfrigång och undrar hur många i Sverige som egentligen behöver det. Tar hellre lite lägre markfrigång med bibehållen hög sittposition. Terrängkörningen är ju trots allt förbjudet är och vi har inte "trails" som i USA där man kan köra med sin bil över stock och sten. Sedan tycker jag att det ur råmaterialsynpunkt är bra om man kan ha så små batteripack så möjligt. Alla resurser är begränsade så varför ska man slösa med dem i onödan? Designar man bilen smartare med bättre utrymmesutnyttjande så krävs det mindre råmaterial både för själva bilen och batteripacket.
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12660
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Polestar 3

Inlägg av Fredrik j »

tesla newbie skrev:
backe skrev:

Jag tycker biltillverkarna ska tillverka det som vi konsumenter vill ha inom rimliga gränser. Alla vill inte åka runt i likadana bilar med samma egenskaper, därav är t.ex. F150 USA:s mest sålda bil i väldigt många år, ganska långt ifrån formfaktorn hos MY.

Sen ska man såklart försöka hålla nere förbrukningen såklart men det får inte bli den enda faktorn.

Vill jag ha en SUV t.ex. så vill jag inte att den har en markfrigång på 15 cm utan då vill jag helst ha +20 cm även om det är sämre för förbrukningen.
Alla är vi olika. Jag har en SUV (om nu Model Y är en SUV) för att jag vill sitta lite högre och få bekvämare in- och utsteg. Jag behöver inte 20 cm markfrigång och undrar hur många i Sverige som egentligen behöver det. Tar hellre lite lägre markfrigång med bibehållen hög sittposition. Terrängkörningen är ju trots allt förbjudet är och vi har inte "trails" som i USA där man kan köra med sin bil över stock och sten. Sedan tycker jag att det ur råmaterialsynpunkt är bra om man kan ha så små batteripack så möjligt. Alla resurser är begränsade så varför ska man slösa med dem i onödan? Designar man bilen smartare med bättre utrymmesutnyttjande så krävs det mindre råmaterial både för själva bilen och batteripacket.
Jag sitter helst lägre i bilar och gillar inte den upprätta sittställning som kommer med en SUV (eller liknande högbyggd bil).

En låg bil (både i frigång och totalhöjd ger ju bäst förutsättningar för litet luftmotstånd.

Men precis som du säger har man olika preferenser. Du vill sitta lite högre och är beredd att offra lite aero för det. Någon annan vill ha en snyggare kaross med bättre avpassade proportioner och är beredd att offra lite aero för det.

Jag noterar att den bilform som jag önskar, låg bil med svepande taklinje, också är den bästa för aero.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9344
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Polestar 3

Inlägg av mikebike »

tesla newbie skrev:
backe skrev:

Jag tycker biltillverkarna ska tillverka det som vi konsumenter vill ha inom rimliga gränser. Alla vill inte åka runt i likadana bilar med samma egenskaper, därav är t.ex. F150 USA:s mest sålda bil i väldigt många år, ganska långt ifrån formfaktorn hos MY.

Sen ska man såklart försöka hålla nere förbrukningen såklart men det får inte bli den enda faktorn.

Vill jag ha en SUV t.ex. så vill jag inte att den har en markfrigång på 15 cm utan då vill jag helst ha +20 cm även om det är sämre för förbrukningen.
Alla är vi olika. Jag har en SUV (om nu Model Y är en SUV) för att jag vill sitta lite högre och få bekvämare in- och utsteg. Jag behöver inte 20 cm markfrigång och undrar hur många i Sverige som egentligen behöver det. Tar hellre lite lägre markfrigång med bibehållen hög sittposition. Terrängkörningen är ju trots allt förbjudet är och vi har inte "trails" som i USA där man kan köra med sin bil över stock och sten. Sedan tycker jag att det ur råmaterialsynpunkt är bra om man kan ha så små batteripack så möjligt. Alla resurser är begränsade så varför ska man slösa med dem i onödan? Designar man bilen smartare med bättre utrymmesutnyttjande så krävs det mindre råmaterial både för själva bilen och batteripacket.
Det finns ganska många jägare i Sverige....
Skogsbilvägar kräver hög markfrigång, t.o.m. vägen till skjutbanan är ganska gropig.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4195
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Polestar 3

Inlägg av Maw »

taliz skrev:
Den bygger ju på SPA2-plattformen, som var tänkt att kunna husera även avgasmotorer.
Bilen som nu kallas EX90 var tänkt att komma först som PHEV, sen som BEV.
Nu blir det BEV direkt istället. Men det beslutet togs så sent, man hade man kommit så långt i utvecklingen av plattformen att man var tvungen att kompromissa rejält.

Dvs hade PS3 utvecklats på en plattform till 100% designad från grunden för eldrift så hade den nog haft såväl bättre utrymmen som effektivitet.
Nej, beslutet att SPA2 ska vara en ren elbilsplattform togs för ganska länge sedan men fördöjde utvecklingen av plattformen med ett år.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
macky
Inlägg: 1033
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Polestar 3

Inlägg av macky »

Fredrik j skrev:
tesla newbie skrev:
backe skrev:

Jag tycker biltillverkarna ska tillverka det som vi konsumenter vill ha inom rimliga gränser. Alla vill inte åka runt i likadana bilar med samma egenskaper, därav är t.ex. F150 USA:s mest sålda bil i väldigt många år, ganska långt ifrån formfaktorn hos MY.

Sen ska man såklart försöka hålla nere förbrukningen såklart men det får inte bli den enda faktorn.

Vill jag ha en SUV t.ex. så vill jag inte att den har en markfrigång på 15 cm utan då vill jag helst ha +20 cm även om det är sämre för förbrukningen.
Alla är vi olika. Jag har en SUV (om nu Model Y är en SUV) för att jag vill sitta lite högre och få bekvämare in- och utsteg. Jag behöver inte 20 cm markfrigång och undrar hur många i Sverige som egentligen behöver det. Tar hellre lite lägre markfrigång med bibehållen hög sittposition. Terrängkörningen är ju trots allt förbjudet är och vi har inte "trails" som i USA där man kan köra med sin bil över stock och sten. Sedan tycker jag att det ur råmaterialsynpunkt är bra om man kan ha så små batteripack så möjligt. Alla resurser är begränsade så varför ska man slösa med dem i onödan? Designar man bilen smartare med bättre utrymmesutnyttjande så krävs det mindre råmaterial både för själva bilen och batteripacket.
Jag sitter helst lägre i bilar och gillar inte den upprätta sittställning som kommer med en SUV (eller liknande högbyggd bil).

En låg bil (både i frigång och totalhöjd ger ju bäst förutsättningar för litet luftmotstånd.

Men precis som du säger har man olika preferenser. Du vill sitta lite högre och är beredd att offra lite aero för det. Någon annan vill ha en snyggare kaross med bättre avpassade proportioner och är beredd att offra lite aero för det.

Jag noterar att den bilform som jag önskar, låg bil med svepande taklinje, också är den bästa för aero.
Jag tycker att fokuset på luftmotstånd gått lite väl långt hos vissa. Ex så ser ju mercedes alla nyare EQ-bilar ut som skräp. Framförallt sedanvarianterna. De blir ju helt intetsägande. Lite problem med dessa enorma hjulavstånd också. Ser i mina ögon inte proportionerligt ut men visst fyller det en utrymmesfunktion. Tycker helt klart att Polestar gjort en vettig avvägning här och inte gjort bilen till en tvål. Om det står 61 eller 64 mil som räckvidd spelar mig ingen roll iaf men det gör designen. Gillar även den rätt rena inredningen och kan även där dra parallellen till mercedes som är lite för mycket av allt.
backe
Inlägg: 2579
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Polestar 3

Inlägg av backe »

Jag tycker att fokuset på luftmotstånd gått lite väl långt hos vissa. Ex så ser ju mercedes alla nyare EQ-bilar ut som skräp. Framförallt sedanvarianterna. De blir ju helt intetsägande. Lite problem med dessa enorma hjulavstånd också. Ser i mina ögon inte proportionerligt ut men visst fyller det en utrymmesfunktion. Tycker helt klart att Polestar gjort en vettig avvägning här och inte gjort bilen till en tvål. Om det står 61 eller 64 mil som räckvidd spelar mig ingen roll iaf men det gör designen. Gillar även den rätt rena inredningen och kan även där dra parallellen till mercedes som är lite för mycket av allt.
Jag håller med, det är bra att det finns alternativ för oss som inte prioriterar att åka i en tvål.

För min del så kör jag långkörningar max 10 ggr/år skulle jag tro, kan man som i den här ladda mellan 10-80% på 30 minuter så borde förlust/resa vara ca 5-10 minuter i snitt mot om den varit låg och mer slimmad, det har jag tid med.

Förlust i energi för att köra den är kanske max 5 procent, det har jag råd med också.

Att åka runt i en bil jag inte vill ha för de här summorna är dock alldeles för dyrt även om jag spar 1-2 timmar/ år och 5 % i energiförbrukning.
macky
Inlägg: 1033
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Polestar 3

Inlägg av macky »

Nect skrev:
macky skrev:
Tycker att den ser mycket bra ut. Skönt att det mesta ingår, blir även bättre för förmånsvärdet. Ngn som vet när man kan kika och klämma på den? Rätt sugen faktiskt. Perfekt ersättare till e-tron. Bagaget räcker mer än väl för mig och den har en frunk vilket ju många rationaliserar bort. Ajabaja på det, vem vill åka runt med kablar i vanliga bagaget.
Nån som vet när förmånsvärdet på den kan tänkas dyka upp? Gissar på att det inte direkt blir lågt?
En snabb beräkning på skatteverket med ett pris på 1 miljon och 30000 i extrautrustning gav förmånsvärde på 9328/mån. Med nya reglerna om maximal nedsättning om 350 tusen.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 3

Inlägg av martinot »

fth skrev:
OfarligTesla skrev:
Polestar 3 är mer åt X hållet, Polestar 4 kommer vara mer som en Model Y.
Storleksmässigt är den väl iofs mer Y än X?

Vad beror det på att bagageutrymmet är så förhållandevis litet?

Utvändiga mått är ju rätt nära Y/X, men bagageutrymmet i Teslorna är ju typ 90-150% större... :?

/fth
Skulle säga att den yttre storleken och vikten är närmast MX och de inre utrymmena närmast MY.

Så PS3 är väl en närmast lite av en kombo av de två?
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 3

Inlägg av martinot »

backe skrev:
flamman skrev:
backe skrev:
Tesla mäter bagageutrymmet på sitt eget vis, så det går inte att jämföra deras siffror med andra bilmärken.
Kolla när Teslabjörn stoppar in bananlådor så ligger dom ofta inte bättre än på papperet betydligt mindre bilar. Jag har haft både en ID4 och nu en MY så jag vet ganska väl hur dom mäter sig i verkligheten.
OT-fråga: Hur upplever du skillnaden MY och ID4 i verkligheten då? Jag har tolkat det jag läst som att MY har större utrymmen, primärt tack vare frunk samt utrymmet under och bredvid golvet i bakluckan.

Jag använder inte frunken eller utrymmet under luckan annat än vid absolut nödfall, är bekväm så gillar när man kan öppna/stänga utrymmet automatiskt. Däremot så gillar jag sidofacken bak, dom är bra att kunna stoppa undan saker i.
Utrymmet under bagaget använde jag inte på ID4 heller trots att det var ganska mycket utrymme där.

I praktisk tillämpning så är MY något större än ID4 men inte så mycket mer. Om jag jämför med en gammal Volvo XC70 så är den betydligt bättre på att lasta då jag kunde få in en cykel eller andra stora objekt p.g.a. hur bred och hög den var i bagaget, men såna karosser är troligen inget vi får tillbaka om inte Volvo kan tänka sig att göra EX90 lite mer lådformad.
Detta är orsaken, samt klart sämre köregenskaper (inklusive MY), till varför kombi är guld och SUV skit!
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 3

Inlägg av martinot »

chaffis75 skrev:
tesla newbie skrev:
Visst är det så, men jag kan tycka att för en elbil så finns det inget viktigare än lågt luftmotstånd. Jag tycker biltillverkarna borde göra allt de kan för att hålla nere förbrukningen och storleken på batteripacken.
Du pratar som en ingenjör nu.. Folk i allmänhet vill ha en snygg bil med bra utrymmen och den range som krävs för dem. De tänker inte på om de är mer eller mindre luftmotstånd.
Fast lågt luftmotstånd är just extremt viktigt för biltillverkarna (och dess ingenjörer) för att uppnå goda utrymmen (som inte bara har plats för batterier) och lång räckvidd (som påverkas av både luftmotstånd och vikt, inklusive batteripaketens vikt).

Lägg där till, att i takt med högre elpriser och tuffare ekonomiska tider, så kommer kraven från kunderna att elförbrukning skall vara låg troligen att öka allt mer i vikt.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 3

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:

Det har ju sålts opraktiska bilar med snygg design tidigare.
Absolut. Jag älskar E-type!
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 3

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev:
Jag sitter helst lägre i bilar och gillar inte den upprätta sittställning som kommer med en SUV (eller liknande högbyggd bil).

En låg bil (både i frigång och totalhöjd ger ju bäst förutsättningar för litet luftmotstånd.

Men precis som du säger har man olika preferenser. Du vill sitta lite högre och är beredd att offra lite aero för det. Någon annan vill ha en snyggare kaross med bättre avpassade proportioner och är beredd att offra lite aero för det.

Jag noterar att den bilform som jag önskar, låg bil med svepande taklinje, också är den bästa för aero.
Även jag har exakt samma preferenser. Instämmer 100% ovan i vad som gäller (för mig).
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
chaffis75
elbilist
Inlägg: 5487
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Polestar 3

Inlägg av chaffis75 »

tesla newbie skrev:
chaffis75 skrev:
Ja de är en tung bil och därför har den utrustats med torque vectoring så den ändå ska få bra kör egenskaper.
Fast torque vectoring hjälper väl inte med styrrespons?
Jo de gör de om man trimmar systemet rätt.

Gammalt clip men han är välsigt nöjd..

Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
backe
Inlägg: 2579
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Polestar 3

Inlägg av backe »

martinot skrev:
backe skrev:
flamman skrev:
backe skrev:
Tesla mäter bagageutrymmet på sitt eget vis, så det går inte att jämföra deras siffror med andra bilmärken.
Kolla när Teslabjörn stoppar in bananlådor så ligger dom ofta inte bättre än på papperet betydligt mindre bilar. Jag har haft både en ID4 och nu en MY så jag vet ganska väl hur dom mäter sig i verkligheten.
OT-fråga: Hur upplever du skillnaden MY och ID4 i verkligheten då? Jag har tolkat det jag läst som att MY har större utrymmen, primärt tack vare frunk samt utrymmet under och bredvid golvet i bakluckan.

Jag använder inte frunken eller utrymmet under luckan annat än vid absolut nödfall, är bekväm så gillar när man kan öppna/stänga utrymmet automatiskt. Däremot så gillar jag sidofacken bak, dom är bra att kunna stoppa undan saker i.
Utrymmet under bagaget använde jag inte på ID4 heller trots att det var ganska mycket utrymme där.

I praktisk tillämpning så är MY något större än ID4 men inte så mycket mer. Om jag jämför med en gammal Volvo XC70 så är den betydligt bättre på att lasta då jag kunde få in en cykel eller andra stora objekt p.g.a. hur bred och hög den var i bagaget, men såna karosser är troligen inget vi får tillbaka om inte Volvo kan tänka sig att göra EX90 lite mer lådformad.
Detta är orsaken, samt klart sämre köregenskaper (inklusive MY), till varför kombi är guld och SUV skit!

Håller med, men modet med sluttande bakdel har även förstört kombibilarna. Bytte förut från en XC70 till en V90, helt plötsligt gick ingenting in i bagaget trots på pappret jämförbara värden.
Dafro
elbilist
Inlägg: 3185
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Polestar 3

Inlägg av Dafro »

backe skrev:
martinot skrev:
backe skrev:
flamman skrev:
backe skrev:
Tesla mäter bagageutrymmet på sitt eget vis, så det går inte att jämföra deras siffror med andra bilmärken.
Kolla när Teslabjörn stoppar in bananlådor så ligger dom ofta inte bättre än på papperet betydligt mindre bilar. Jag har haft både en ID4 och nu en MY så jag vet ganska väl hur dom mäter sig i verkligheten.
OT-fråga: Hur upplever du skillnaden MY och ID4 i verkligheten då? Jag har tolkat det jag läst som att MY har större utrymmen, primärt tack vare frunk samt utrymmet under och bredvid golvet i bakluckan.

Jag använder inte frunken eller utrymmet under luckan annat än vid absolut nödfall, är bekväm så gillar när man kan öppna/stänga utrymmet automatiskt. Däremot så gillar jag sidofacken bak, dom är bra att kunna stoppa undan saker i.
Utrymmet under bagaget använde jag inte på ID4 heller trots att det var ganska mycket utrymme där.

I praktisk tillämpning så är MY något större än ID4 men inte så mycket mer. Om jag jämför med en gammal Volvo XC70 så är den betydligt bättre på att lasta då jag kunde få in en cykel eller andra stora objekt p.g.a. hur bred och hög den var i bagaget, men såna karosser är troligen inget vi får tillbaka om inte Volvo kan tänka sig att göra EX90 lite mer lådformad.
Detta är orsaken, samt klart sämre köregenskaper (inklusive MY), till varför kombi är guld och SUV skit!

Håller med, men modet med sluttande bakdel har även förstört kombibilarna. Bytte förut från en XC70 till en V90, helt plötsligt gick ingenting in i bagaget trots på pappret jämförbara värden.
V90 tycker jag var helt ok, kolla A6 så får du se ett litet bagage.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
backe
Inlägg: 2579
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Polestar 3

Inlägg av backe »

Dafro skrev:
martinot skrev:
backe skrev:
flamman skrev:
backe skrev:
Tesla mäter bagageutrymmet på sitt eget vis, så det går inte att jämföra deras siffror med andra bilmärken.
Kolla när Teslabjörn stoppar in bananlådor så ligger dom ofta inte bättre än på papperet betydligt mindre bilar. Jag har haft både en ID4 och nu en MY så jag vet ganska väl hur dom mäter sig i verkligheten.
OT-fråga: Hur upplever du skillnaden MY och ID4 i verkligheten då? Jag har tolkat det jag läst som att MY har större utrymmen, primärt tack vare frunk samt utrymmet under och bredvid golvet i bakluckan.


Jag använder inte frunken eller utrymmet under luckan annat än vid absolut nödfall, är bekväm så gillar när man kan öppna/stänga utrymmet automatiskt. Däremot så gillar jag sidofacken bak, dom är bra att kunna stoppa undan saker i.
Utrymmet under bagaget använde jag inte på ID4 heller trots att det var ganska mycket utrymme där.

I praktisk tillämpning så är MY något större än ID4 men inte så mycket mer. Om jag jämför med en gammal Volvo XC70 så är den betydligt bättre på att lasta då jag kunde få in en cykel eller andra stora objekt p.g.a. hur bred och hög den var i bagaget, men såna karosser är troligen inget vi får tillbaka om inte Volvo kan tänka sig att göra EX90 lite mer lådformad.
Detta är orsaken, samt klart sämre köregenskaper (inklusive MY), till varför kombi är guld och SUV skit!

Håller med, men modet med sluttande bakdel har även förstört kombibilarna. Bytte förut från en XC70 till en V90, helt plötsligt gick ingenting in i bagaget trots på pappret jämförbara värden.
V90 tycker jag var helt ok, kolla A6 så får du se ett litet bagage.
Jämförde mellan mina dåvarande bilar och användbarheten var mycket bättre i XC70. Troligen den mest praktiska bil jag någonsin ägt faktiskt :D
Dafro
elbilist
Inlägg: 3185
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Polestar 3

Inlägg av Dafro »

backe skrev:
]
martinot skrev:
backe skrev:
flamman skrev:
backe skrev:
Tesla mäter bagageutrymmet på sitt eget vis, så det går inte att jämföra deras siffror med andra bilmärken.
Kolla när Teslabjörn stoppar in bananlådor så ligger dom ofta inte bättre än på papperet betydligt mindre bilar. Jag har haft både en ID4 och nu en MY så jag vet ganska väl hur dom mäter sig i verkligheten.
OT-fråga: Hur upplever du skillnaden MY och ID4 i verkligheten då? Jag har tolkat det jag läst som att MY har större utrymmen, primärt tack vare frunk samt utrymmet under och bredvid golvet i bakluckan.


Jag använder inte frunken eller utrymmet under luckan annat än vid absolut nödfall, är bekväm så gillar när man kan öppna/stänga utrymmet automatiskt. Däremot så gillar jag sidofacken bak, dom är bra att kunna stoppa undan saker i.
Utrymmet under bagaget använde jag inte på ID4 heller trots att det var ganska mycket utrymme där.

I praktisk tillämpning så är MY något större än ID4 men inte så mycket mer. Om jag jämför med en gammal Volvo XC70 så är den betydligt bättre på att lasta då jag kunde få in en cykel eller andra stora objekt p.g.a. hur bred och hög den var i bagaget, men såna karosser är troligen inget vi får tillbaka om inte Volvo kan tänka sig att göra EX90 lite mer lådformad.
Detta är orsaken, samt klart sämre köregenskaper (inklusive MY), till varför kombi är guld och SUV skit!

Håller med, men modet med sluttande bakdel har även förstört kombibilarna. Bytte förut från en XC70 till en V90, helt plötsligt gick ingenting in i bagaget trots på pappret jämförbara värden.

Jämförde mellan mina dåvarande bilar och användbarheten var mycket bättre i XC70. Troligen den mest praktiska bil jag någonsin ägt faktiskt :D
Jo xc70 är bra, den med ett 110 kWh batteri vore nice. :D
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
backe
Inlägg: 2579
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Polestar 3

Inlägg av backe »

Dafro skrev:
backe skrev:
]
martinot skrev:
flamman skrev:
backe skrev:
OT-fråga: Hur upplever du skillnaden MY och ID4 i verkligheten då? Jag har tolkat det jag läst som att MY har större utrymmen, primärt tack vare frunk samt utrymmet under och bredvid golvet i bakluckan.

Jag använder inte frunken eller utrymmet under luckan annat än vid absolut nödfall, är bekväm så gillar när man kan öppna/stänga utrymmet automatiskt. Däremot så gillar jag sidofacken bak, dom är bra att kunna stoppa undan saker i.
Utrymmet under bagaget använde jag inte på ID4 heller trots att det var ganska mycket utrymme där.

I praktisk tillämpning så är MY något större än ID4 men inte så mycket mer. Om jag jämför med en gammal Volvo XC70 så är den betydligt bättre på att lasta då jag kunde få in en cykel eller andra stora objekt p.g.a. hur bred och hög den var i bagaget, men såna karosser är troligen inget vi får tillbaka om inte Volvo kan tänka sig att göra EX90 lite mer lådformad.
Detta är orsaken, samt klart sämre köregenskaper (inklusive MY), till varför kombi är guld och SUV skit!

Håller med, men modet med sluttande bakdel har även förstört kombibilarna. Bytte förut från en XC70 till en V90, helt plötsligt gick ingenting in i bagaget trots på pappret jämförbara värden.

Jämförde mellan mina dåvarande bilar och användbarheten var mycket bättre i XC70. Troligen den mest praktiska bil jag någonsin ägt faktiskt :D
Jo xc70 är bra, den med ett 110 kWh batteri vore nice. :D

Haha, det är som en våt dröm.
Med lite tur så kanske det blir något liknande när man ersätter V90 på spa2?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Polestar 3

Inlägg av martinot »

backe skrev:
Dafro skrev:
backe skrev:
Håller med, men modet med sluttande bakdel har även förstört kombibilarna. Bytte förut från en XC70 till en V90, helt plötsligt gick ingenting in i bagaget trots på pappret jämförbara värden.
V90 tycker jag var helt ok, kolla A6 så får du se ett litet bagage.
Jämförde mellan mina dåvarande bilar och användbarheten var mycket bättre i XC70. Troligen den mest praktiska bil jag någonsin ägt faktiskt :D
Känner lite liknande för min gamla V70N 2,5T -04 som jag hade från 2006-2017. Riktigt grymt bra bil att båda lasta i och grymt trevlig att köra långt med. Veckopendlade ca 85 mil till jobb i Norge med den utan problem (och sedan lika långt hem) under sju års tid. Den bil som haft de absolut skönaste och mest ergonomiska stolarna någonsin. Lastutrymmet var grymt praktiskt.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Nect
elbilist
Inlägg: 1987
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Polestar 3

Inlägg av Nect »

macky skrev:
Nect skrev:
macky skrev:
Tycker att den ser mycket bra ut. Skönt att det mesta ingår, blir även bättre för förmånsvärdet. Ngn som vet när man kan kika och klämma på den? Rätt sugen faktiskt. Perfekt ersättare till e-tron. Bagaget räcker mer än väl för mig och den har en frunk vilket ju många rationaliserar bort. Ajabaja på det, vem vill åka runt med kablar i vanliga bagaget.
Nån som vet när förmånsvärdet på den kan tänkas dyka upp? Gissar på att det inte direkt blir lågt?
En snabb beräkning på skatteverket med ett pris på 1 miljon och 30000 i extrautrustning gav förmånsvärde på 9328/mån. Med nya reglerna om
maximal nedsättning om 350 tusen.
Tack! Blir nog tyvärr dyr för mig, min smärtgräns går vid runt 8000/mån.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Nect
elbilist
Inlägg: 1987
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Polestar 3

Inlägg av Nect »

Nån här som beställt?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
Sladden
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 mar 2022 11:44

Re: Polestar 3

Inlägg av Sladden »

Nect skrev:
Nån här som beställt?
Yes! 1500 pesetas känns som en liten risk att ta i sammanhanget.
Nect
elbilist
Inlägg: 1987
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Polestar 3

Inlägg av Nect »

Sladden skrev:
Nect skrev:
Nån här som beställt?
Yes! 1500 pesetas känns som en liten risk att ta i sammanhanget.
Trots att den egentligen är lite för dyr så tror jag nog man kan göra en bra affär om man tar den privat. Lång leveranstid och bra utrustning. Kan säkert köra runt i ett halvår/år utan att nämnvärt tappat så mycket i värde på den så länge leveranstiderna inte blir kortare.
Börjar nästan försöka lura mig själv till att beställa en privat bara för att jag gillar all utrustning samt Polestar generellt.

Men det är oroliga tider nu så efterfrågan på dyrare bilar kanske störtdyker, men vem vet!
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Polestar 3

Inlägg av HelectriC »

d3marcus skrev:
fth skrev:
Vad beror det på att bagageutrymmet är så förhållandevis litet?
Det framgick under presentationen: För att prioritera benutrymme i baksätet.
Som är väldigt viktigt för kineser. Hade kunnat lösas med skjutbart baksäte som ioniq5, då hade alla fått prioritera vad man tycker är viktigt.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Sladden
Teslaägare
Inlägg: 48
Blev medlem: 07 mar 2022 11:44

Re: Polestar 3

Inlägg av Sladden »

Nect skrev:
Sladden skrev:
Nect skrev:
Nån här som beställt?
Yes! 1500 pesetas känns som en liten risk att ta i sammanhanget.
Trots att den egentligen är lite för dyr så tror jag nog man kan göra en bra affär om man tar den privat. Lång leveranstid och bra utrustning. Kan säkert köra runt i ett halvår/år utan att nämnvärt tappat så mycket i värde på den så länge leveranstiderna inte blir kortare.
Börjar nästan försöka lura mig själv till att beställa en privat bara för att jag gillar all utrustning samt Polestar generellt.

Men det är oroliga tider nu så efterfrågan på dyrare bilar kanske störtdyker, men vem vet!
Jag tänker såhär, detta är en bil som kommer levereras absolut tidigast om 1 år, man har ingen aning om var marknaden tar vägen under den perioden, den kan gå upp, ner och vara likadan som idag. Om den går ner och priserna skulle kraschlanda så kan man alltid avbeställa, om marknaden fortsätter spåra ur uppåt så får man hoppas att man får köpa den till det priset som är satt. Är det samma marknad då som nu så är jag redo att betala priset som är satt, för mig är bilen värd den prislappen.

Tror det är lurigt att försöka göra en bra affär när man köper ny bil dessvärre. Det har rått någon form av undantagstillstånd på marknaden senaste året.
Skriv svar