Polestar 3
Moderator: Redaktion
Re: Polestar 3
Volvon borde rimligen komma som 6/7sits, då kanske med sämre i andra raden dock
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Polestar 3
Plus 90 till under golvet så är den nog ganska rymlig ändå. Skulle åtminstone fylla mina behov då det finns en bra dragkrok som man enkelt kan fälla in/ut där jag kan ha cyklar eller en extra box.Fredrik j skrev:Plus 32 i frunken. Det blir ju 516.Nect skrev:484L mot iX50 som har 500L enligt mestmotor. På pappret låter det som en liten skillnad?Dafro skrev:Håller med får hoppas på EX90.
Och nu visa dom bagaget, inte stort det inte.
Går dessutom att sätta på takräcken som får lasta 100 kg till. Dessa ser ut att vara enkla att sätta på och ta av vilket är välkommet som ägare av en MY där det är lite klurigt och finns risk att man kraschar glastaket om man är lite oförsiktig.
Re: Polestar 3
Mycket snygg och lyxig och lämplig för en köpstark målgrupp som inte har allt för stora krav på lastutrymme, och som inte har varumärkeslojalitet till BMW/Mercedes (skulle själv aldrig välja dem över PS3 dock).
Men förvånansvärt låg effektivitet med tanke på det mycket större batteriet och ändå motsvarande räckvidd som en Model Y (högre WLTP, lägre EPA, konstigt nog). Är ju ändå en helt ny plattform byggd specifikt för nya generationen av elbilar från volvo/polestar. Och bilen är ju ganska strömlinjeformad med extra vingar och grejer.
Fundersam också på ljudanläggningen. Verkar tokbra, men vilken källa ska ge den Dolby Atmos ljudet? Är ju typ Apple Music som behövs för det, men om det ska funka med Dolby Atmos så krävs nog ett samarbete med Apple för att de ska öppna upp det. Men de sa inget om något sådant. Så blir det bara virtuellt? Men virtuell surround sound har ju funnits länge i bilar. Eller funkar atmos via carplay?
Men förvånansvärt låg effektivitet med tanke på det mycket större batteriet och ändå motsvarande räckvidd som en Model Y (högre WLTP, lägre EPA, konstigt nog). Är ju ändå en helt ny plattform byggd specifikt för nya generationen av elbilar från volvo/polestar. Och bilen är ju ganska strömlinjeformad med extra vingar och grejer.
Fundersam också på ljudanläggningen. Verkar tokbra, men vilken källa ska ge den Dolby Atmos ljudet? Är ju typ Apple Music som behövs för det, men om det ska funka med Dolby Atmos så krävs nog ett samarbete med Apple för att de ska öppna upp det. Men de sa inget om något sådant. Så blir det bara virtuellt? Men virtuell surround sound har ju funnits länge i bilar. Eller funkar atmos via carplay?
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Re: Polestar 3
EQE SUV presenteras på söndag.malmer skrev:Mycket snygg och lyxig och lämplig för en köpstark målgrupp som inte har allt för stora krav på lastutrymme, och som inte har varumärkeslojalitet till BMW/Mercedes (skulle själv aldrig välja dem över PS3 dock).
Jag tror jag kommer föredra den...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 3
Den lär bli betydligt dyrare.taliz skrev:EQE SUV presenteras på söndag.malmer skrev:Mycket snygg och lyxig och lämplig för en köpstark målgrupp som inte har allt för stora krav på lastutrymme, och som inte har varumärkeslojalitet till BMW/Mercedes (skulle själv aldrig välja dem över PS3 dock).
Jag tror jag kommer föredra den...
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Polestar 3
Är inte så säker på det. EQE sedan är ju betydligt billigare än EQS sedan.HelectriC skrev:Den lär bli betydligt dyrare.taliz skrev:EQE SUV presenteras på söndag.malmer skrev:Mycket snygg och lyxig och lämplig för en köpstark målgrupp som inte har allt för stora krav på lastutrymme, och som inte har varumärkeslojalitet till BMW/Mercedes (skulle själv aldrig välja dem över PS3 dock).
Jag tror jag kommer föredra den...
Men problemet är att SUVarna byggs i USA, därav är EQS SUV mkt dyrare än EQS sedan.
Tror dock på under 1 mille för grundmodellen. Närmare 900k gissningsvis.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 3
Du var pricksäker i din gissning tidigare idag vad Polestar 3 skulle kostataliz skrev:Är inte så säker på det. EQE sedan är ju betydligt billigare än EQS sedan.HelectriC skrev:Den lär bli betydligt dyrare.taliz skrev:EQE SUV presenteras på söndag.malmer skrev:Mycket snygg och lyxig och lämplig för en köpstark målgrupp som inte har allt för stora krav på lastutrymme, och som inte har varumärkeslojalitet till BMW/Mercedes (skulle själv aldrig välja dem över PS3 dock).
Jag tror jag kommer föredra den...
Men problemet är att SUVarna byggs i USA, därav är EQS SUV mkt dyrare än EQS sedan.
Tror dock på under 1 mille för grundmodellen. Närmare 900k gissningsvis.

Re: Polestar 3
Ja, jag värderar din Tesla till ca hälften av denna. Som sagt den har sjunkit 100k på en månad.backe skrev:Du var pricksäker i din gissning tidigare idag vad Polestar 3 skulle kostataliz skrev:Är inte så säker på det. EQE sedan är ju betydligt billigare än EQS sedan.HelectriC skrev:Den lär bli betydligt dyrare.taliz skrev:EQE SUV presenteras på söndag.malmer skrev:Mycket snygg och lyxig och lämplig för en köpstark målgrupp som inte har allt för stora krav på lastutrymme, och som inte har varumärkeslojalitet till BMW/Mercedes (skulle själv aldrig välja dem över PS3 dock).
Jag tror jag kommer föredra den...
Men problemet är att SUVarna byggs i USA, därav är EQS SUV mkt dyrare än EQS sedan.
Tror dock på under 1 mille för grundmodellen. Närmare 900k gissningsvis.
När PS3 levereras lär den ha sjunkit minst 100k till, troligen mer.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 3
Som jämförelse rymmer en Q4 e-tron 520 liter under hatthyllan enligt Vi Bilägare.Nect skrev:484L mot iX50 som har 500L enligt mestmotor. På pappret låter det som en liten skillnad?Dafro skrev:Håller med får hoppas på EX90.
Och nu visa dom bagaget, inte stort det inte.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Re: Polestar 3
taliz skrev:Ja, jag värderar din Tesla till ca hälften av denna. Som sagt den har sjunkit 100k på en månad.taliz skrev:Du var pricksäker i din gissning tidigare idag vad Polestar 3 skulle kostaHelectriC skrev:Är inte så säker på det. EQE sedan är ju betydligt billigare än EQS sedan.taliz skrev:EQE SUV presenteras på söndag.malmer skrev:Mycket snygg och lyxig och lämplig för en köpstark målgrupp som inte har allt för stora krav på lastutrymme, och som inte har varumärkeslojalitet till BMW/Mercedes (skulle själv aldrig välja dem över PS3 dock).
Jag tror jag kommer föredra den...
Den lär bli betydligt dyrare.
Men problemet är att SUVarna byggs i USA, därav är EQS SUV mkt dyrare än EQS sedan.
Tror dock på under 1 mille för grundmodellen. Närmare 900k gissningsvis.
När PS3 levereras lär den ha sjunkit minst 100k till, troligen mer.
Ok, så jag måste ha kvar min Tesla fram till leverans?
Tror jag kan sälja den relativt enkelt för 700 000 idag, vilket bör innebära att Polestar 3 kostar ca 1,4 miljoner då i grundpris vilket med råge överträffar utrustning i min MY?
Alternativt så värderar du min Tesla till knappt 500 000kr alltså

- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Polestar 3
Tidal kör Dolby Atmos på vissa låtar så gissar på att man kan köra Tidal direkt på infotainment.malmer skrev:Mycket snygg och lyxig och lämplig för en köpstark målgrupp som inte har allt för stora krav på lastutrymme, och som inte har varumärkeslojalitet till BMW/Mercedes (skulle själv aldrig välja dem över PS3 dock).
Men förvånansvärt låg effektivitet med tanke på det mycket större batteriet och ändå motsvarande räckvidd som en Model Y (högre WLTP, lägre EPA, konstigt nog). Är ju ändå en helt ny plattform byggd specifikt för nya generationen av elbilar från volvo/polestar. Och bilen är ju ganska strömlinjeformad med extra vingar och grejer.
Fundersam också på ljudanläggningen. Verkar tokbra, men vilken källa ska ge den Dolby Atmos ljudet? Är ju typ Apple Music som behövs för det, men om det ska funka med Dolby Atmos så krävs nog ett samarbete med Apple för att de ska öppna upp det. Men de sa inget om något sådant. Så blir det bara virtuellt? Men virtuell surround sound har ju funnits länge i bilar. Eller funkar atmos via carplay?
Re: Polestar 3
Om du kan få 700k för den så sälj. Priserna är på väg neråt, snabbt.backe skrev:taliz skrev:Ja, jag värderar din Tesla till ca hälften av denna. Som sagt den har sjunkit 100k på en månad.taliz skrev:Du var pricksäker i din gissning tidigare idag vad Polestar 3 skulle kostaHelectriC skrev:Är inte så säker på det. EQE sedan är ju betydligt billigare än EQS sedan.taliz skrev:
EQE SUV presenteras på söndag.
Jag tror jag kommer föredra den...
Den lär bli betydligt dyrare.
Men problemet är att SUVarna byggs i USA, därav är EQS SUV mkt dyrare än EQS sedan.
Tror dock på under 1 mille för grundmodellen. Närmare 900k gissningsvis.
När PS3 levereras lär den ha sjunkit minst 100k till, troligen mer.
Ok, så jag måste ha kvar min Tesla fram till leverans?
Tror jag kan sälja den relativt enkelt för 700 000 idag, vilket bör innebära att Polestar 3 kostar ca 1,4 miljoner då i grundpris vilket med råge överträffar utrustning i min MY?
Alternativt så värderar du min Tesla till knappt 500 000kr alltsåUttagen i mars, drygt tusen mil.
Ja ca 500k är vad jag tror en Y LR kommer vara värd som inbyte för denna.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 3
Hittar du en MY från i år med ca 1000 mil för under 500k, köp. Annars får du gärna pm:a mig säljare så kan jag slå till.taliz skrev:Om du kan få 700k för den så sälj. Priserna är på väg neråt, snabbt.backe skrev:Ok, så jag måste ha kvar min Tesla fram till leverans?taliz skrev:Du var pricksäker i din gissning tidigare idag vad Polestar 3 skulle kostataliz skrev:Är inte så säker på det. EQE sedan är ju betydligt billigare än EQS sedan.HelectriC skrev:
EQE SUV presenteras på söndag.
Jag tror jag kommer föredra den...
Den lär bli betydligt dyrare.
Men problemet är att SUVarna byggs i USA, därav är EQS SUV mkt dyrare än EQS sedan.
Tror dock på under 1 mille för grundmodellen. Närmare 900k gissningsvis.
Tror jag kan sälja den relativt enkelt för 700 000 idag, vilket bör innebära att Polestar 3 kostar ca 1,4 miljoner då i grundpris vilket med råge överträffar utrustning i min MY?
Alternativt så värderar du min Tesla till knappt 500 000kr alltsåUttagen i mars, drygt tusen mil.
Ja ca 500k är vad jag tror en Y LR kommer vara värd som inbyte för denna.
Sen jämför jag inte heller ev. inbyte när jag köper ny bil, jag jämför mellan bilar jag är intresserad av och vad jag anser vara prisvärt, min MY LR Blir en ok affär om jag får 500 k för den också.
Jag har en beställning på en MYP, kostar drygt 800 k. Jag får en bättre utrustad PS3 för ca 200k till vilket för mig såhär känns ganska vettigt då det inte är en bil där man sparat in på allt som min nuvarande bil är.
Luftfjädring, HUD, helelektrisk dragkrok, full uppsättning sensorer m.m. är sånt som inte går att få i en Tesla för ett lägre pris än PS3 om än alls.
Re: Polestar 3
Du kanske missade det, men PS3 levereras först om ett år.backe skrev:Hittar du en MY från i år med ca 1000 mil för under 500k, köp. Annars får du gärna pm:a mig säljare så kan jag slå till.taliz skrev:
Om du kan få 700k för den så sälj. Priserna är på väg neråt, snabbt.
Ja ca 500k är vad jag tror en Y LR kommer vara värd som inbyte för denna.
Sen jämför jag inte heller ev. inbyte när jag köper ny bil, jag jämför mellan bilar jag är intresserad av och vad jag anser vara prisvärt, min MY LR Blir en ok affär om jag får 500 k för den också.
Jag har en beställning på en MYP, kostar drygt 800 k. Jag får en bättre utrustad PS3 för ca 200k till vilket för mig såhär känns ganska vettigt då det inte är en bil där man sparat in på allt som min nuvarande bil är.
Luftfjädring, HUD, helelektrisk dragkrok, full uppsättning sensorer m.m. är sånt som inte går att få i en Tesla för ett lägre pris än PS3 om än alls.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Polestar 3
Och det är nog optimistiskt. De första bilarna är nog redan bokade. Lär inte vara nån högre volym tillverkade initialt. En bit in på 2024 är troligare.taliz skrev:Du kanske missade det, men PS3 levereras först om ett år.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Re: Polestar 3
1500 i bokningsavgift. Jag bokade en, känns som ok pris jämfört med var jag tror tyskarna kommer hamna med sina motsvarande modeller.
Re: Polestar 3
Tror BMW IX räknar upp till överkant baksäte men oklart om det innefattar volymen under, men där packar jag bara en gång per år på skidresan i E-tron i allafall.backe skrev:Plus 90 till under golvet så är den nog ganska rymlig ändå. Skulle åtminstone fylla mina behov då det finns en bra dragkrok som man enkelt kan fälla in/ut där jag kan ha cyklar eller en extra box.Fredrik j skrev:Plus 32 i frunken. Det blir ju 516.Nect skrev:484L mot iX50 som har 500L enligt mestmotor. På pappret låter det som en liten skillnad?Dafro skrev:Håller med får hoppas på EX90.
Och nu visa dom bagaget, inte stort det inte.
Går dessutom att sätta på takräcken som får lasta 100 kg till. Dessa ser ut att vara enkla att sätta på och ta av vilket är välkommet som ägare av en MY där det är lite klurigt och finns risk att man kraschar glastaket om man är lite oförsiktig.
För mig går den bort pga av sluttande bakdel som inte funkar med hundbur.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Polestar 3
Håller med. Lägg där till de problem som Polestar/Volvo har med batterileveranser redan i dag. Gissar på tidigast Q3 2024.malmer skrev:Och det är nog optimistiskt. De första bilarna är nog redan bokade. Lär inte vara nån högre volym tillverkade initialt. En bit in på 2024 är troligare.taliz skrev:Du kanske missade det, men PS3 levereras först om ett år.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Polestar 3
Volvo behöver snabbt en lättsåld elbil.
Volvo kan inte vänta 2 år på att börja tjäna pengar på sin elbilsförsäljning.Håller med. Lägg där till de problem som Polestar/Volvo har med batterileveranser redan i dag. Gissar på tidigast Q3 2024.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Polestar 3
martinot skrev:Håller med. Lägg där till de problem som Polestar/Volvo har med batterileveranser redan i dag. Gissar på tidigast Q3 2024.malmer skrev:Och det är nog optimistiskt. De första bilarna är nog redan bokade. Lär inte vara nån högre volym tillverkade initialt. En bit in på 2024 är troligare.taliz skrev:Du kanske missade det, men PS3 levereras först om ett år.
Lite märkligt att någon timme efter att man presenterar bilen förutspår minst ett års försening.
Gissningsvis så har man inte bara tagit ett datum ur luften, utan man har upphandlat batterier och andra komponenter redan.
Att Volvo/Polestar och alla andra blev tagna på sängen vad gäller efterfrågan på batterier är inte samma sak som att man inte kan säkra leveranser av komponenter i framtiden.
-
- Inlägg: 744
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Polestar 3
Här är några reflektioner efter gårdagens presentation:
- Det gjorde en stor grej av att bilen är mycket aerodynamisk, men ändå så är Cd-värdet 0.29 vilket är sämre än både BMW ix och Audi E-tron. Aerodynamik är A och O på elbilar.
- Bilen väger nästan 2.6 ton! Detta ska ju vara en dedikerad elbilsplattform. Hur sportig kan en koloss på 2.6 ton bli?
- Tycker bagageutrymmet är förvånansvärt litet i en så stor bil. BMW iX3 har 510 liter och är betydligt mindre till yttermåtten.
- Huven är onödigt lång, på en elbilsplattform kan man flytta a-stolpen mycket närmare framhjulen, men detta har inte Polestar utnyttjat. Hade man gjort det så skulle man troligtvis kunna ha ett större bagageutrymme.
+ Gillade interiören, tycker den var snyggt utförd och gillar den minimalistiska approachen.
+ Trevligt med en frunk även om den bara var på 30 liter.
Sammantaget så tycker jag inte att denna bil är ett steg i rätt riktning, elbilar måste bli mer aerodynamiska och lättare inte tvärtom. Polestar 3:ans största problem är det relativt höga luftmotståndet som driver upp förbrukningen i högre farter och gör att de måste kompensera med ett jättebatteri. Utvecklingen borde gå mot mer effektiva bilar med mindre batterier och inte tvärtom.
- Det gjorde en stor grej av att bilen är mycket aerodynamisk, men ändå så är Cd-värdet 0.29 vilket är sämre än både BMW ix och Audi E-tron. Aerodynamik är A och O på elbilar.
- Bilen väger nästan 2.6 ton! Detta ska ju vara en dedikerad elbilsplattform. Hur sportig kan en koloss på 2.6 ton bli?
- Tycker bagageutrymmet är förvånansvärt litet i en så stor bil. BMW iX3 har 510 liter och är betydligt mindre till yttermåtten.
- Huven är onödigt lång, på en elbilsplattform kan man flytta a-stolpen mycket närmare framhjulen, men detta har inte Polestar utnyttjat. Hade man gjort det så skulle man troligtvis kunna ha ett större bagageutrymme.
+ Gillade interiören, tycker den var snyggt utförd och gillar den minimalistiska approachen.
+ Trevligt med en frunk även om den bara var på 30 liter.
Sammantaget så tycker jag inte att denna bil är ett steg i rätt riktning, elbilar måste bli mer aerodynamiska och lättare inte tvärtom. Polestar 3:ans största problem är det relativt höga luftmotståndet som driver upp förbrukningen i högre farter och gör att de måste kompensera med ett jättebatteri. Utvecklingen borde gå mot mer effektiva bilar med mindre batterier och inte tvärtom.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8129
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Polestar 3
Jag håller med, det är rätt svårt att förstå hur dom bara lyckas uppnå 610 km räckvidd med 111 kWh (!) batteri, det måste väl vara en av dom mest ineffektiva elbilar som presenterats dom senaste åren?tesla newbie skrev:Här är några reflektioner efter gårdagens presentation:
- Det gjorde en stor grej av att bilen är mycket aerodynamisk, men ändå så är Cd-värdet 0.29 vilket är sämre än både BMW ix och Audi E-tron. Aerodynamik är A och O på elbilar.
- Bilen väger nästan 2.6 ton! Detta ska ju vara en dedikerad elbilsplattform. Hur sportig kan en koloss på 2.6 ton bli?
- Tycker bagageutrymmet är förvånansvärt litet i en så stor bil. BMW iX3 har 510 liter och är betydligt mindre till yttermåtten.
- Huven är onödigt lång, på en elbilsplattform kan man flytta a-stolpen mycket närmare framhjulen, men detta har inte Polestar utnyttjat. Hade man gjort det så skulle man troligtvis kunna ha ett större bagageutrymme.
+ Gillade interiören, tycker den var snyggt utförd och gillar den minimalistiska approachen.
+ Trevligt med en frunk även om den bara var på 30 liter.
Sammantaget så tycker jag inte att denna bil är ett steg i rätt riktning, elbilar måste bli mer aerodynamiska och lättare inte tvärtom. Polestar 3:ans största problem är det relativt höga luftmotståndet som driver upp förbrukningen i högre farter och gör att de måste kompensera med ett jättebatteri. Utvecklingen borde gå mot mer effektiva bilar med mindre batterier och inte tvärtom.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Polestar 3
Den här är då sämre sett till hur långt man kommer/kWh.fth skrev:Jag håller med, det är rätt svårt att förstå hur dom bara lyckas uppnå 610 km räckvidd med 111 kWh (!) batteri, det måste väl vara en av dom mest ineffektiva elbilar som presenterats dom senaste åren?tesla newbie skrev:Här är några reflektioner efter gårdagens presentation:
- Det gjorde en stor grej av att bilen är mycket aerodynamisk, men ändå så är Cd-värdet 0.29 vilket är sämre än både BMW ix och Audi E-tron. Aerodynamik är A och O på elbilar.
- Bilen väger nästan 2.6 ton! Detta ska ju vara en dedikerad elbilsplattform. Hur sportig kan en koloss på 2.6 ton bli?
- Tycker bagageutrymmet är förvånansvärt litet i en så stor bil. BMW iX3 har 510 liter och är betydligt mindre till yttermåtten.
- Huven är onödigt lång, på en elbilsplattform kan man flytta a-stolpen mycket närmare framhjulen, men detta har inte Polestar utnyttjat. Hade man gjort det så skulle man troligtvis kunna ha ett större bagageutrymme.
+ Gillade interiören, tycker den var snyggt utförd och gillar den minimalistiska approachen.
+ Trevligt med en frunk även om den bara var på 30 liter.
Sammantaget så tycker jag inte att denna bil är ett steg i rätt riktning, elbilar måste bli mer aerodynamiska och lättare inte tvärtom. Polestar 3:ans största problem är det relativt höga luftmotståndet som driver upp förbrukningen i högre farter och gör att de måste kompensera med ett jättebatteri. Utvecklingen borde gå mot mer effektiva bilar med mindre batterier och inte tvärtom.![]()
/fth
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8129
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Polestar 3
Ja, den är ju faktiskt rätt jämförbar med Model X i förbrukning ser jag, men man bör väl iofs jämföra Plaid med P3 Performance, och då ligger X fortfarande före.backe skrev:Den här är då sämre sett till hur långt man kommer/kWh.
Vi har väl inte ens sett några WLTP-siffror för X LR refresh ännu?
Jag jämförde också i första hand med Model Y, som jag uppfattar att P3 närmast motsvarar, men det kanske är X man skall jämföra med?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Polestar 3
Polestar 3 är mer åt X hållet, Polestar 4 kommer vara mer som en Model Y.fth skrev:Ja, den är ju faktiskt rätt jämförbar med Model X i förbrukning ser jag, men man bör väl iofs jämföra Plaid med P3 Performance, och då ligger X fortfarande före.
Vi har väl inte ens sett några WLTP-siffror för X LR refresh ännu?
Jag jämförde också i första hand med Model Y, som jag uppfattar att P3 närmast motsvarar, men det kanske är X man skall jämföra med?
/fth