VW:s ofattbara utsläppsskandal

Här diskuterar vi miljöteknik.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Re: VW:s ofattbara utsläppsskandal

Inlägg av pegs »

Verkar finns otroligt mycket lort (ursäkta) som behöver dras fram i ljuset.
Och sedan har vi helt vanliga och välkända kallstarter som också leder till kraftigt förhöjda utsläpp.
Rena bilar med förbränningsmotor känns mer och mer som en illusion.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Enda sättet att vara säker på att inga kväveoxider skapas är att diesel/bensin är helt ren och inte innehåller något annat än kolväten samt att använda ren syrgas istället för vanlig luft. Kostnaden att köra runt med en syrgastub som måste fyllas på med jämna mellanrum samt säkerhetsaspekten är inget som talar för att vi någonsin kommer att se "rena" förbränningsmotorer (utsläpp av koldioxid och kolmonoxid kommer man inte ifrån om man eldar upp bensin eller diesel).

Urea hjälper visserligen till att kvävegaserna reduceras till kvävgas men det är inte hundraprocentigt. Urea är dock lite enklare att fylla på än ren syrgas...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Bjorn
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn381

Inlägg av Bjorn »

vigge50 skrev:
Tydligen så tycker Mecedes att 10° räknas som ovanligt kallt och då är det helt okej att strunta i utsläppen....

http://www.aftonbladet.se/bil/article22213121.ab
Läste först hastigt -10°C och tyckte att det var ju rätt kass, men ändå inte så extremt allvarligt. Dieselbilar går ju rätt kass länge efter start i -10°C.
Såg snart att det var under +10°C :o... :shock:...:o

Borde man inte som konsekvens av detta förbjuda dessa Mercedes att användas när temperaturen är under +10°C?
Jag tycker att det åtminstone borde vara lika olagligt som att stå på tomgång en dag eller så i nån storstads innerstad.
Model S LR -19
Model S 85D - 15 såld
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Bjorn skrev:
vigge50 skrev:
Tydligen så tycker Mecedes att 10° räknas som ovanligt kallt och då är det helt okej att strunta i utsläppen....

http://www.aftonbladet.se/bil/article22213121.ab
Läste först hastigt -10°C och tyckte att det var ju rätt kass, men ändå inte så extremt allvarligt. Dieselbilar går ju rätt kass länge efter start i -10°C.
Såg snart att det var under +10°C :o... :shock:...:o

Borde man inte som konsekvens av detta förbjuda dessa Mercedes att användas när temperaturen är under +10°C?
Jag tycker att det åtminstone borde vara lika olagligt som att stå på tomgång en dag eller så i nån storstads innerstad.
Om det inte vore så tragiskt hur sjukt jävla dåliga utsläppsreglerna är (eller följs) så vore det ju komiskt.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Helt galet alltså +10. Inte ens på midsommar klarar den utsläppskraven :evil:

Dags att straffa dem för fusket hela bunten, betala mångmiljardskadestånd (öronmärkta till elbilssubventioner) eller annamma Elons idé med att de måste lägga motsvarande summa på elbilsutveckling.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Jag kan tänka mig att man tillåter mer utsläpp vid -20C men +10C är patetiskt. Saken är väl den att detta inte är enkelt att lösa, ser iofs heller ingen vits med att slösa pengar på att åtgärda föråldrad teknik.

Vet inte hur lätt det blir att tvinga på tillverkarna utveckling av elbilar, och övervaka att pengarna faktiskt går dit. Men man kanske kan använda eventuella böter till att bygga snabbladdare ? De går till en fond vars enda uppgift är att bygga snabbladdare.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Som en väns kollega i branschen sa:
va ju schysst av dem att ha efterbehandlingen igång ner till +10. Biltillverkarna gör tyvärr inte mer än vad som krävs av dem...
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Faktum är att +10 verkar vara något av en gränstemperatur vad gäller motorer. För etanolbilar rekommenderar men t.ex. användning av motorvärmare vid kallstart om temperaturen understiger +10, vilket är en anledning till att alla etanolbilar vad jag förstår säljs (eller tja, iaf sålts, det är väl ingen som köper en ny etanolare idag) med motorvärmare som standard.

Själv är jag glad att jag har varmgarage :D
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare

Inlägg av Haglund »

I skuggan av dieselskandalen har Volkswagen i smyg (kanske inte så) ställt om till 100% nedbrytbar och använder bara ätbara (!) och dessutom välsmakande material i sin nya produktionslina!

Länk
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Bild

Stackars Volkswagen - deras utsläppsfusk tycks aldrig vilja självdö :(

"UK comedian and prankster Simon Brodkin disrupted a Volkswagen speech at the Geneva Motor Show, targeting VW's emissions scandal.
Volkswagen board member Jürgen Stackmann was making a speech, when Brodkin appeared on stage dressed as a VW engineer."

http://www.bbc.com/news/world-europe-35705628
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Herr X skrev:
Stackars Volkswagen - deras utsläppsfusk tycks aldrig vilja självdö :(

"UK comedian and prankster Simon Brodkin disrupted a Volkswagen speech at the Geneva Motor Show, targeting VW's emissions scandal.
Volkswagen board member Jürgen Stackmann was making a speech, when Brodkin appeared on stage dressed as a VW engineer."

http://www.bbc.com/news/world-europe-35705628
Lite kontraproduktivt nu kanske när de börjar visa intresse för förändring kan tyckas.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
vigge50

Inlägg av vigge50 »

Volkswagems uppdatering gör tydligen ingen skillnad i verklig körning, den gör bara skillnad i tester och har därmed blivit godkänd :evil:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22631755.ab
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Tror inte det där går hem i USA, de tänker på ett annat sätt.
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

LarsL skrev:
Mycket riktigt har "fixen" inte heller blivit godkänd i USA än utan det verkar bara vara de europeiska myndigheterna som är lättlurade...
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
Stefan T
Teslaägare

Inlägg av Stefan T »

Räcker normalt att man klar specifikations krav på något
Sen om skräpar ner 99% av tiden gör inget då regler är regler
Oldsmobile Cutlass 1966, Tesla Roadster Sport 2,5 #528, Fiat 500 E La Prima 2021 :)
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

VW är ifrågasatta i tyskland nu, fixen ger högre förbrukning tydligen (så klart), + bonus till ledning nej nej tycker journalisterna
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Stefan T skrev:
Räcker normalt att man klar specifikations krav på något
Sen om skräpar ner 99% av tiden gör inget då regler är regler
Det är ju just det, EU-byråkraten regler är regler och nu är det ok. Medan jag misstänker att amerikanerna och deras myndigheter har ett annat sätt att tänka ( vad jag tror och upplevt)
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

LarsL skrev:
Det har väl betydligt hårdare krav:

http://www.hybridcars.com/will-america- ... -problems/
“Europe has for light duty vehicles different emission limits for petrol and diesel vehicles. For Euro 5 diesel vehicle (from September 2009) the NOx limit is 0.18 g/km; Euro 6 from September 2014 is 0.08 g/km,” he said via e-mail. “In the U.S. they have different ‘tiers’ and a very different test cycle. As I understand it a manufacturer of vehicles must ensure the fleet average is below 0.07g/mile (0.04 g/km), i.e. no specific limit for diesels. On balance the USA tend to be ahead of Europe in terms of setting emission limits.
Sen vet jag inte hur de mäter utsläppen men värt att notera är att EPA's körcykel inkluderar körning i kallt klimat , -7C

https://en.wikipedia.org/wiki/FTP-75#Cold_cycle

Och kyla är inte bra för dieselbilar:

http://www.bussmagasinet.se/2015/04/nya ... ya-bussar/
Testade i en körcykel som motsvarar verklig stadstrafik släpper bilarna ut omkring fyra gånger så mycket NOx än gränsvärdet för typgodkännande enligt Euro 6-kraven. Vid prov i kyla är utsläppen upp till tolv gånger så höga som gränsvärdet.
Slutsatsen är nog att det krävs UREA inblandning för att möta kraven i USA och det vet jag inte hur lätt det är att eftermontera. Med tanke på att det verkar gå trögt för VW att göra denna åtgärd så kan vi kanske anta att det inte är så enkelt, alternativt kostar en hel del.

Sen finns det ett till problem:

http://www.nytimes.com/interactive/2015 ... .html?_r=0
In the United States, the E.P.A. said it wants to make sure that VW’s fix will be effective before ordering a recall. To do so, the agency wants to be able to test diesel cars in its own laboratory and during on-road testing before motorists can take their cars to the dealer. In the meantime, the company said it would offer up to $1,000 to owners of diesel cars in the United States.
on-road testing.. Aj-aj, som vi redan vet (se ovan, 4x utsläpp vid test i trafik, 12x vid kyla) så är just detta något som biltillverkarna inte vill utsätta deras dieselbilar för. Än mindre VW i detta specifika fall.
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Jerka

Inlägg av Jerka »

Vilket fantastiskt slöseri. Jag äger själv en berörd Passat som jag köpte begagnad för några år sen (då var den skattefri pga att den klassades som miljöbil...). Nu ska den alltså (snart, antar jag) in på service för att göra en åtgärd som i praktiken inte kommer göra någon skillnad, varken för mig eller miljön, och det kommer kosta miljarder.

Låt VW betala böter och öronmärk pengarna till miljösatsningar som faktiskt gör skillnad, eller någon liknande lösning. Det här är som att sminka en gris. Är det något vi lärt oss av skandalen så är det att det inte finns några rena fossilbilar - de är bara mer eller mindre skitiga. Förutsatt att fuskbilen håller tills Model 3 släpps och jag har ekonomin för att köpa en då, så har jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Naturligtvis borde de Europeiska kraven vara i nivå med de i USA. Bristerna i ser vi ju även på el sidan med orimliga range mått.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

VW har tydligen för många fuskbilar stående, som ingen vill provköra: https://instanttestdrive.com/
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
kenhag
elbilist

Inlägg av kenhag »

Jerka skrev:
Vilket fantastiskt slöseri. Jag äger själv en berörd Passat som jag köpte begagnad för några år sen (då var den skattefri pga att den klassades som miljöbil...). Nu ska den alltså (snart, antar jag) in på service för att göra en åtgärd som i praktiken inte kommer göra någon skillnad, varken för mig eller miljön, och det kommer kosta miljarder.

Låt VW betala böter och öronmärk pengarna till miljösatsningar som faktiskt gör skillnad, eller någon liknande lösning. Det här är som att sminka en gris. Är det något vi lärt oss av skandalen så är det att det inte finns några rena fossilbilar - de är bara mer eller mindre skitiga. Förutsatt att fuskbilen håller tills Model 3 släpps och jag har ekonomin för att köpa en då, så har jag köpt min sista fossilbil.
Bra sagt! Sitter i ungefär samma sits som dig och väntar bara på Model-3 som skall släppa mig fri från detta j-a fusk. :x
Bättre dessa miljarder används på ett sätt som gör verklig nytta för oss alla.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Jerka skrev:
Jag äger själv en berörd Passat som jag köpte begagnad för några år sen (då var den skattefri pga att den klassades som miljöbil...).
Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
kenhag
elbilist

Inlägg av kenhag »

Tyvärr är det så för många i dagens läge. Vi kände att vi gjorde en god gärning genom att köpa en miljöbil, men nu betraktas man som en smutsig utsläppsskurk. :oops: Man glömmer att när många av dessa bilar såldes så var inte en Tesla ett alternativ då varken S eller X hade kommit ut. Hade dom funnits så hade dom säkerligen varit i fel prisklass för dom som köpte dessa fuskbilar. Hade däremot Model-3 funnits, så hade säkert en en hel del av oss valt en sådan istället.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Jerka

Inlägg av Jerka »

Herr X skrev:
Jerka skrev:
Jag äger själv en berörd Passat som jag köpte begagnad för några år sen (då var den skattefri pga att den klassades som miljöbil...).
Bild
:lol:
Skriv svar