Snabbladdningseffekten är upp till 250 kW vilket är betydligt högre än i Polestar 2 och även högre än i flera konkurrenter.
Tjänstevikten är mastiga 2,6 ton men till skillnad från vissa andra elbilar är dragvikten relativt hög: 2,2 ton.
Den uppgivna förbrukningen är 20,9–23,1 kWh/100 km vilket inte indikerar att det här är en supereffektiv elbil. BMW iX 50M med jämförbara prestanda drar mellan 19,1–21,5 kWh/100 km.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Jag tycker att den ser riktigt trevlig ut och att priset känns ganska vettigt med tanke på att den är så gott som fullmatad.
Kul med helelektrisk dragkrok, HD-strålkastare, Lidar, HUD och lite annat som jag inte kan få på min nuvarande bil.
Kanske till och med har radarsensorer(dom har jag men kan inte använda) och regnsensor?
Kul bil, intressant att följa utvecklingen av en ny tillverkares olika modeller och gillar deras fokus på design och körupplevelse. Nu hoppas vi bara att leveranstiden håller så taggar det fint in efter nuvarande leasing
Model Y är ju avsevärt bättre när det gäller lastning , märkligt
Köper en X istället eller EX90
Nu mäter inte Tesla på samma sätt som övriga biltillverkare, de andra mäter till ryggstödets övre kant tror jag och Tesla kör hela bagagevolymen eller något sånt.
Så även om Teslan troligen är lite större så är det inte så stor skillnad som man kan tro.
Model Y är ju avsevärt bättre när det gäller lastning , märkligt
Köper en X istället eller EX90
Fast snart kommer det en uppdatering från Tesla som tar bort funktionen för ratten då Tesla Vision kan köra helt själv
Och även om den inte kan det så kan man ta bort ratten ändå. Man behöver inte ersätta funktionen först som man ska ta bort, bara ha för avsikt att göra det på sikt
Tycker att den ser mycket bra ut. Skönt att det mesta ingår, blir även bättre för förmånsvärdet. Ngn som vet när man kan kika och klämma på den? Rätt sugen faktiskt. Perfekt ersättare till e-tron. Bagaget räcker mer än väl för mig och den har en frunk vilket ju många rationaliserar bort. Ajabaja på det, vem vill åka runt med kablar i vanliga bagaget.
Model Y är ju avsevärt bättre när det gäller lastning , märkligt
Köper en X istället eller EX90
Nu mäter inte Tesla på samma sätt som övriga biltillverkare, de andra mäter till ryggstödets övre kant tror jag och Tesla kör hela bagagevolymen eller något sånt.
Så även om Teslan troligen är lite större så är det inte så stor skillnad som man kan tro.
Hur är det med lastförskjutningnät i Teslas bilar nuförtiden? Och finns det några öglor som man kan säkra last med? Säga vad man vill om Volvo Cars/Polestar – men deras bilar lär ju åtminstone kunna gå att extrautrusta med lastförskjutningnät. Ett nät som man sannolikt dessutom kan spänna upp bakom framstolarna ifall man har fält baksätet. Ett sånt nät fanns t.o.m som extrautrustning till kombiversionen av Golf 7:an. Och helt säkert till massvis av andra bilar också...
Tycker att den ser mycket bra ut. Skönt att det mesta ingår, blir även bättre för förmånsvärdet. Ngn som vet när man kan kika och klämma på den? Rätt sugen faktiskt. Perfekt ersättare till e-tron. Bagaget räcker mer än väl för mig och den har en frunk vilket ju många rationaliserar bort. Ajabaja på det, vem vill åka runt med kablar i vanliga bagaget.
Nån som vet när förmånsvärdet på den kan tänkas dyka upp? Gissar på att det inte direkt blir lågt?
Detta blev ju plötsligt en mkt intressant bil. Tickar av i stort sett alla boxar, helelektrisk krok, ventilerade skinnstolar, HUD, matrixljus, bra plats, ok prestanda och ett attraktivt pris (i Norge iaf). Jag specade upp med allt utan performance och landade på 770kNOK. Så tillkommer lite moms över 500k, så blir det ca 840k. Det är definitivt konkurrenskraftigt jämfört med de flesta ”större” El-SUVar som jag ser det. Blev en reservation. Står att leveranser kommer igång slutet av 2023.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Detta blev ju plötsligt en mkt intressant bil. Tickar av i stort sett alla boxar, helelektrisk krok, ventilerade skinnstolar, HUD, matrixljus, bra plats, ok prestanda och ett attraktivt pris (i Norge iaf). Jag specade upp med allt utan performance och landade på 770kNOK. Så tillkommer lite moms över 500k, så blir det ca 840k. Det är definitivt konkurrenskraftigt jämfört med de flesta ”större” El-SUVar som jag ser det. Blev en reservation. Står att leveranser kommer igång slutet av 2023.
Ja den verkar najs och även här är väl priset ganska vettigt tycker jag
Jag skulle ta den privat så förmånsvärde spelar ingen roll för mig heller
Detta blev ju plötsligt en mkt intressant bil. Tickar av i stort sett alla boxar, helelektrisk krok, ventilerade skinnstolar, HUD, matrixljus, bra plats, ok prestanda och ett attraktivt pris (i Norge iaf). Jag specade upp med allt utan performance och landade på 770kNOK. Så tillkommer lite moms över 500k, så blir det ca 840k. Det är definitivt konkurrenskraftigt jämfört med de flesta ”större” El-SUVar som jag ser det. Blev en reservation. Står att leveranser kommer igång slutet av 2023.
Även luftfjädring kombinerat med aktiva dämpare bör kunna ge en riktig bekväm men ändå aktiv körning.
Tycker överlag att det känns som en ganska ok prissatt bil då den har mycket utrustning, stort batteripack, bra räckvidd och snabb laddning kombinerat med allt som du tog upp också.
Någon som hittar info om den har ultraljud-sensorer för parkeringsassistans? Polestar 2 har ju det men hittar inget om det på P3-sidan… (360-vy och back-kameror har den dock!)
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Någon som hittar info om den har ultraljud-sensorer för parkeringsassistans? Polestar 2 har ju det men hittar inget om det på P3-sidan… (360-vy och back-kameror har den dock!)
Tror ingen premium biltillverkare idag inte skulle ha aktiva ultraljudssensorer på sin bil 2022 :p
Polestar 3 verkar dock ha 12 stycken.
Någon som hittar info om den har ultraljud-sensorer för parkeringsassistans? Polestar 2 har ju det men hittar inget om det på P3-sidan… (360-vy och back-kameror har den dock!)
Tror ingen premium biltillverkare idag inte skulle ha aktiva ultraljudssensorer på sin bil 2022 :p
Polestar 3 verkar dock ha 12 stycken.
Jag tror Volvon blir dyrare på samma sätt som XC40 är dyrare än PS2
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14