Diesel kostar nu 28,52 kr per liter
Moderator: Redaktion
Re: Diesel kostar nu 28,52 kr per liter
Vad ligger priset för Supercharging på nu ? Jag hörde 9.90kr/kWh för ej tesla
Frågan är om Tesla kommer sänka detta i takt med sänkta elpriser.
Jag gissats om de har tillräckligt hög beläggning så kan nog sänkningen dröja
Frågan är om Tesla kommer sänka detta i takt med sänkta elpriser.
Jag gissats om de har tillräckligt hög beläggning så kan nog sänkningen dröja
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Pris nu i Umeå.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det verkar ha blivit 50-60 öre dyrare sedan jag kollade sist i Sundsvall och Hudik, men varför är det (ännu) dyrare i Umeå?Zalman3 skrev:Pris nu i Umeå.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Bra lönsamhet där spotpriset ligger idag på 9.89öre/kWh skulle nog klassas som ocker om du frågar mig.Zalman3 skrev:Pris nu i Umeå.
Sen är väl priset för supercharge ännu högre i SE4 ?
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Ja för mig som planera(de) att gå över till eldrift på transportbilar på firman så är det högre priset för laddning värre än dieselpriset. Är omöjligt att räkna hem elbilar för oss med dessa priser för snabbladdning. De som kör bilarna måste snabbladda under dan då de inte kan ladda hemma. Elkostnaden blir typ samma eller högre än dieselkostnaden.
Jag tror tyvärr att osäkerheten kring elpriset kommer hålla priserna för uteladdning uppe ,vilket då kommer bromsa upp omställningen för många.LarsOJ skrev:Ja för mig som planera(de) att gå över till eldrift på transportbilar på firman så är det högre priset för laddning värre än dieselpriset. Är omöjligt att räkna hem elbilar för oss med dessa priser för snabbladdning. De som kör bilarna måste snabbladda under dan då de inte kan ladda hemma. Elkostnaden blir typ samma eller högre än dieselkostnaden.
niklas12 skrev:Jag tror tyvärr att osäkerheten kring elpriset kommer hålla priserna för uteladdning uppe ,vilket då kommer bromsa upp omställningen för många.LarsOJ skrev:Ja för mig som planera(de) att gå över till eldrift på transportbilar på firman så är det högre priset för laddning värre än dieselpriset. Är omöjligt att räkna hem elbilar för oss med dessa priser för snabbladdning. De som kör bilarna måste snabbladda under dan då de inte kan ladda hemma. Elkostnaden blir typ samma eller högre än dieselkostnaden.
Frågan är väl snarare när vi får se samma volatila pris på elladdning, som för diesel/bensin. I går när jag körde hem vid 17-tiden, så var priset 28,42. 3h senare var det 28,02.
Förvisso är det ju lite olika, jag förutsätter här att bensinbolagen köper in x antal liter till x antal kronor och kan därför sälja den volymen för x antal kr vid pumpen. Riktigt så fungerar det ju inte med el, men man borde ju definitivt kunna ha mer dynamiska priser vid stolpen.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Vilket inte borde vara så tycker jag. I kronor och ören har dieselpriset ökat mycket mer än spotpriset. Det är alltså jämfört med en fossilbil lönsammare än någonsin att köra på hemmaladdad el, trots att det är dyrare än tidigare. I september betalade jag i snitt 1,43kr/kWh spotpris, vilket är typ tre gånger mer än i fjol, men fortfarande billigt per mil. Tyvärr har priserna för snabbladdning exploderat fullständigt. De har i vissa fall ökat procentuellt nästan lika mycket som spotpriset, vilket innebär att snabbladdning nu kan vara det i särklass dyraste sättet att fylla på med energi.LarsOJ skrev:Ja för mig som planera(de) att gå över till eldrift på transportbilar på firman så är det högre priset för laddning värre än dieselpriset. Är omöjligt att räkna hem elbilar för oss med dessa priser för snabbladdning. De som kör bilarna måste snabbladda under dan då de inte kan ladda hemma. Elkostnaden blir typ samma eller högre än dieselkostnaden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
-
Antar att snabbladdning nu så här i utbyggnadsfasen hanteras lite som Flygplatsmat. Folk är tvungna att ladda, alternativen strattretande usla, och utbudet skralt.
Övergången mellan Dator/Laptop till Smartphones har ju inneburit att det ekonomiska utgift som nyinköp av dator tidigare bestod av, nu övertagits av smartphones
2012 - Dator 15000 Smartphone 4000
2022 - Dator 4000kr och Smartphone 15000kr
Risken är att snabbladdningspriserna fortsätter upp till den nivå folk är vana att betala för diesel och bensin - vilket vore trist minst sagt. Billig laddning är ju liksom USPen för en elbil som är dyr i inköp.
Övergången mellan Dator/Laptop till Smartphones har ju inneburit att det ekonomiska utgift som nyinköp av dator tidigare bestod av, nu övertagits av smartphones
Risken är att snabbladdningspriserna fortsätter upp till den nivå folk är vana att betala för diesel och bensin - vilket vore trist minst sagt. Billig laddning är ju liksom USPen för en elbil som är dyr i inköp.
???? Är det så? Jag tycker att prisförhållandet ser fortfarande ut som du beskriver för 2012. Det skulle inte falla mig in att köpa en smartphone för mer än några tusenlappar medan en dator för 4000 spänn är ganska spartansk för mina behov. Det beror ju helt på vad man vill ha. Visst kan man köpa dyra smartphones och billiga datorer, men det kunde man redan för 10 år sedan.Ingensoppa skrev:Antar att snabbladdning nu så här i utbyggnadsfasen hanteras lite som Flygplatsmat. Folk är tvungna att ladda, alternativen strattretande usla, och utbudet skralt.
Nej, jag tror helt enkelt att laddoperatörerna försöker stresstesta oss kunder. Hur mycket är man beredd att betala liksom? För egen del så har jag slutat snabbladda redan för snart 3 år sedan när Ionity fick storhetsvansinne. Jag trodde redan då att folk skulle bojkotta Ionity, men det hände tydligen inte. Nu drar alla andra efter och uppenbarligen funkar det. Folk snabbladdar ju ändå. Precis på samma sätt som ingen kör mindre fossilbil bara för att diesel närmar sig 30 spänn litern.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Reser man längre än räckvidd på bilen så måste man ju snabbladda, annars kommer man ju inte fram. På ionity är det väl fortfarande många som har fått med avtal i ett år. Men håller helt med, körde ionity i sommar för att det inte var kö där och mer än 50% beläggning på v2 SuC bredvid. Åker inte till ställen med bara et fåtal laddare pga av risk för kö.mati skrev:???? Är det så? Jag tycker att prisförhållandet ser fortfarande ut som du beskriver för 2012. Det skulle inte falla mig in att köpa en smartphone för mer än några tusenlappar medan en dator för 4000 spänn är ganska spartansk för mina behov. Det beror ju helt på vad man vill ha. Visst kan man köpa dyra smartphones och billiga datorer, men det kunde man redan för 10 år sedan.Ingensoppa skrev:Antar att snabbladdning nu så här i utbyggnadsfasen hanteras lite som Flygplatsmat. Folk är tvungna att ladda, alternativen strattretande usla, och utbudet skralt.
Nej, jag tror helt enkelt att laddoperatörerna försöker stresstesta oss kunder. Hur mycket är man beredd att betala liksom? För egen del så har jag slutat snabbladda redan för snart 3 år sedan när Ionity fick storhetsvansinne. Jag trodde redan då att folk skulle bojkotta Ionity, men det hände tydligen inte. Nu drar alla andra efter och uppenbarligen funkar det. Folk snabbladdar ju ändå. Precis på samma sätt som ingen kör mindre fossilbil bara för att diesel närmar sig 30 spänn litern.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Även långsamladdning har ökat mångfalt i pris.
Tänker alla som bor i lägenhet/bostadsrätt och måste ladda ute blir dyr drivmedelskostnad
Tänker alla som bor i lägenhet/bostadsrätt och måste ladda ute blir dyr drivmedelskostnad
- mikebike
- Teslaägare
Nej, det stämmer inte. I mitt närområde kostar det fortfarande 3 kr/kWh.niklas12 skrev:Även långsamladdning har ökat mångfalt i pris.
I Mall of Scandinavia har de höjt till 4 kr/kWh, d.v.s. en höjning med 33%.
Visst är det så att elen elen hemma är billigare än på snabbladdare men i mitt fall med firmabilar så skulle vi vara förpassade till snabbladdning. Avvaktar beställning på fler bilar. Har EN Id Buzz på gång men den kommer jag kunna ladda delvis på företaget så kanske inte total katastrof även om den kostar 250.000kr mer än motsvarande diesel..mati skrev:Vilket inte borde vara så tycker jag. I kronor och ören har dieselpriset ökat mycket mer än spotpriset. Det är alltså jämfört med en fossilbil lönsammare än någonsin att köra på hemmaladdad el, trots att det är dyrare än tidigare. I september betalade jag i snitt 1,43kr/kWh spotpris, vilket är typ tre gånger mer än i fjol, men fortfarande billigt per mil. Tyvärr har priserna för snabbladdning exploderat fullständigt. De har i vissa fall ökat procentuellt nästan lika mycket som spotpriset, vilket innebär att snabbladdning nu kan vara det i särklass dyraste sättet att fylla på med energi.LarsOJ skrev:Ja för mig som planera(de) att gå över till eldrift på transportbilar på firman så är det högre priset för laddning värre än dieselpriset. Är omöjligt att räkna hem elbilar för oss med dessa priser för snabbladdning. De som kör bilarna måste snabbladda under dan då de inte kan ladda hemma. Elkostnaden blir typ samma eller högre än dieselkostnaden.
Senast redigerad av LarsOJ, redigerad totalt 1 gånger.
Ok tyvärr gäller det inte alla operatörermikebike skrev:Nej, det stämmer inte. I mitt närområde kostar det fortfarande 3 kr/kWh.niklas12 skrev:Även långsamladdning har ökat mångfalt i pris.
Mer är de som ligger närmast här
Det finns ju en separat tråd för det men jag fattar inte hur i hela friden MER kan ta 7,20 för AC. De som tankar där måste ju antingen inte ha något som helst annat alternativ eller vara omedvetna om vad det kostar.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Vi har ambitionen att det ska vara självkostnadspris + ett litet fast påslag varje månad för förvaltningskostnader. Men jag förstår att stora laddoperatörer vill köra bundna avtal över tid för att ha något slags förutsägbarhet, att jämföra deras prissättning med timspotpriserna är inte riktigt görbart.niklas12 skrev:Tänker alla som bor i lägenhet/bostadsrätt och måste ladda ute blir dyr drivmedelskostnad
Nu verkar kabeln till Polen komma igång igen, eller om det är vinden som försvunnit, priserna är "som vanligt" från imorgon

Model Y LR AWD 2022
- mikebike
- Teslaägare
Senast jag laddade på MER kostade det också 3 kr.niklas12 skrev:Ok tyvärr gäller det inte alla operatörermikebike skrev:Nej, det stämmer inte. I mitt närområde kostar det fortfarande 3 kr/kWh.niklas12 skrev:Även långsamladdning har ökat mångfalt i pris.
Mer är de som ligger närmast här
Märkligt nog går det inte att se priset i förväg på dessa laddstolpar.
Har slutat blåsa.jonasl skrev:Vi har ambitionen att det ska vara självkostnadspris + ett litet fast påslag varje månad för förvaltningskostnader. Men jag förstår att stora laddoperatörer vill köra bundna avtal över tid för att ha något slags förutsägbarhet, att jämföra deras prissättning med timspotpriserna är inte riktigt görbart.niklas12 skrev:Tänker alla som bor i lägenhet/bostadsrätt och måste ladda ute blir dyr drivmedelskostnad
Nu verkar kabeln till Polen komma igång igen, eller om det är vinden som försvunnit, priserna är "som vanligt" från imorgon
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Åker dina killar hem med transportbilar? Här åker dom flesta till firman och byter till sina privata, då skulleLarsOJ skrev:Visst är det så att elen elen hemma är billigare än på snabbladdare men i mitt fall med firmabilar så skulle vi vara förpassade till snabbladdning. Avvaktar beställning på fler bilar. Har EN Id Buzz på gång men den kommer jag kunna ladda delvis på företaget så kanske inte total katastrof även om den kostar 250.000kr mer än motsvarande diesel..mati skrev:Vilket inte borde vara så tycker jag. I kronor och ören har dieselpriset ökat mycket mer än spotpriset. Det är alltså jämfört med en fossilbil lönsammare än någonsin att köra på hemmaladdad el, trots att det är dyrare än tidigare. I september betalade jag i snitt 1,43kr/kWh spotpris, vilket är typ tre gånger mer än i fjol, men fortfarande billigt per mil. Tyvärr har priserna för snabbladdning exploderat fullständigt. De har i vissa fall ökat procentuellt nästan lika mycket som spotpriset, vilket innebär att snabbladdning nu kan vara det i särklass dyraste sättet att fylla på med energi.LarsOJ skrev:Ja för mig som planera(de) att gå över till eldrift på transportbilar på firman så är det högre priset för laddning värre än dieselpriset. Är omöjligt att räkna hem elbilar för oss med dessa priser för snabbladdning. De som kör bilarna måste snabbladda under dan då de inte kan ladda hemma. Elkostnaden blir typ samma eller högre än dieselkostnaden.
dom ju kunna laddas på natten iaf

i Bollnäs-trakten (milt sagt)…
Polarn har en elfirma tex och dom har tre elbilar nu som laddas på natten enbart, fast dom kör ju med
ganska små bilar då…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Elbilisten
På sikt kan laddstationerna inte hålla högre marginaler än priskartellen OPECs återförsäljare. Tar någon 50 öre mer per kWh än konkurrenten på andra sidan vägen får de bara kunder när det är fullt där.
Skillnaden är ju att ingen bryr sig hur en automattankstation ser ut. Man ska vara där ett par minuter.Elbilisten skrev:På sikt kan laddstationerna inte hålla högre marginaler än priskartellen OPECs återförsäljare. Tar någon 50 öre mer per kWh än konkurrenten på andra sidan vägen får de bara kunder när det är fullt där.
Ja har små bilar också men inga gubbar som bor i närheten så de tar bilen hem och utgår hemifrån. Skulle ta flera timmar extra i sthlm trafiken att åka och byta bilarBjelke skrev:Åker dina killar hem med transportbilar? Här åker dom flesta till firman och byter till sina privata, då skulleLarsOJ skrev:Visst är det så att elen elen hemma är billigare än på snabbladdare men i mitt fall med firmabilar så skulle vi vara förpassade till snabbladdning. Avvaktar beställning på fler bilar. Har EN Id Buzz på gång men den kommer jag kunna ladda delvis på företaget så kanske inte total katastrof även om den kostar 250.000kr mer än motsvarande diesel..mati skrev:Vilket inte borde vara så tycker jag. I kronor och ören har dieselpriset ökat mycket mer än spotpriset. Det är alltså jämfört med en fossilbil lönsammare än någonsin att köra på hemmaladdad el, trots att det är dyrare än tidigare. I september betalade jag i snitt 1,43kr/kWh spotpris, vilket är typ tre gånger mer än i fjol, men fortfarande billigt per mil. Tyvärr har priserna för snabbladdning exploderat fullständigt. De har i vissa fall ökat procentuellt nästan lika mycket som spotpriset, vilket innebär att snabbladdning nu kan vara det i särklass dyraste sättet att fylla på med energi.LarsOJ skrev:Ja för mig som planera(de) att gå över till eldrift på transportbilar på firman så är det högre priset för laddning värre än dieselpriset. Är omöjligt att räkna hem elbilar för oss med dessa priser för snabbladdning. De som kör bilarna måste snabbladda under dan då de inte kan ladda hemma. Elkostnaden blir typ samma eller högre än dieselkostnaden.
dom ju kunna laddas på natten iafoch dom åker sällan mer än 10 mil på en dag fast vi bor glest här
i Bollnäs-trakten (milt sagt)…
Polarn har en elfirma tex och dom har tre elbilar nu som laddas på natten enbart, fast dom kör ju med
ganska små bilar då…

Men ingen panik vi byter nog när jag ser att det finns en uppsida förutom miljön. Den billigaste bilen jag har nu är en liten skåpbil som går på etanol. 16kr/litern. Vem hade kunnat tro att etanol skulle bli bra igen

Ocker? Du talar inte om de galet höga dieselpriserna som vi tankar för nu? Nästan 30 kr/l senast i veckan när vi var på macken!niklas12 skrev:Bra lönsamhet där spotpriset ligger idag på 9.89öre/kWh skulle nog klassas som ocker om du frågar mig.Zalman3 skrev:Pris nu i Umeå.
Sen är väl priset för supercharge ännu högre i SE4 ?

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
För iaf. mig är det tvärt om; senaste datorn kostade ca 35 KSEK och den nya mobilen jag skaffade i våras gick på 4 KSEK.Ingensoppa skrev:Antar att snabbladdning nu så här i utbyggnadsfasen hanteras lite som Flygplatsmat. Folk är tvungna att ladda, alternativen strattretande usla, och utbudet skralt.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/