Spekulanter på Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare
Inlägg: 1026
Blev medlem: 21 dec 2014 22:05
Ort: Kisa

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av pegs »

LarsL skrev:
bylund skrev:
Telsa skrev:
Varför inte sub 3? Hoppas det kommer en P-modell värd namnet.
Man vill nog inte att Model 3 ska komma alltför nära Model S i prestanda, det ska finnas anledningar att köpa de dyrare bilarna också.
Beror ju på hur dyr P versionen är.
Man ska inte glömma Teslas ökade fokus på att dra in cash. Skulle inte förvåna mig om det blir en Model 3 P(xx)DL.
0-100 på 3s och en prislapp som ligger en bra bit in i Model S prisintervall. (=> mkt bra vinstmarginal)

Förutom att vara bra för Tesla-imagen är det sannolikt en riktigt nice bil.
Ingen vill väl att det ska läggas upp videos där BMW M3e förnedrar Teslor...? ;-)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av hybris »

M3 är dubbelt så dyr...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av danni »

hybris skrev:
M3 är dubbelt så dyr...
Tror helt garanterat att den dyraste prestandaversionen av Model 3 kommer kosta minst lika mycket som en M3:a.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av hybris »

En M3 kostar ju millen med utrustning så tveksam...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av AGCF »

Teslas konkurrent kan vara ganska mycket billigare än M3an och de kan samtidigt tjäna mer per såld bil. BMW utvecklar ju en helt egen motor till M3 som dessutom brukar bytas ut mellan varje generation (rak sexa, v8, turboladdad sexa). Mycket få av de övriga komponenterna delas heller inte med 3-serien. För Tesla kan det vara så enkelt som mjukvara eller att använda samma komponenter som i model S. Utrymmet sätter inte stopp på samma sätt som när det gäller förbränningsmotorer. M5 och M3 kan inte ha samma motor menar jag.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av danni »

hybris skrev:
En M3 kostar ju millen med utrustning så tveksam...
M3 startar på 696 500 kr. Model 3 kommer starta på ca 400 000 kr. Du tror alltså inte att prestandaversionen av Model 3 knäcker M3:ans baspris? Det tror jag. Sen är det såklart ingen som köper en M3:a för baspriset (även om en mille nog är mer än de flesta ger). Men det är ingen som köper en P90D för baspriset heller...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av hybris »

Nope... Jag tror inte den blir dyrarr än M3 i prestandaversion. Gissar på runt 4s till 100 vilket är snabbare än M3.

Tesla Model 3 P70D. Plåt istället för alu. 20" fälgar. Pris maxutrustad 600-700K SEK. Dvs 3-400K billigare än M3 men drar M3an vid rödljuset. Lastar mer. Autopilot. Mindre bottenplatta så mindre batteripack. Allmänt billigare lösningar för att få ned priset. Bara min gissning.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av danni »

hybris skrev:
Nope... Jag tror inte den blir dyrarr än M3 i prestandaversion. Gissar på runt 4s till 100 vilket är snabbare än M3.

Tesla Model 3 P70D. Plåt istället för alu. 20" fälgar. Pris maxutrustad 600-700K SEK. Dvs 3-400K billigare än M3 men drar M3an vid rödljuset. Lastar mer. Autopilot. Mindre bottenplatta så mindre batteripack. Allmänt billigare lösningar för att få ned priset. Bara min gissning.
Det hade förvånad mig väldigt, väldigt mycket. Baspriset för Model 3 med minsta batteriet och sämsta prestandan kommer vara ca 400k. Räkna alltså med att redan den är uppe i 550-600k om du ska ha den maxutrustad. Ska det då bara skilja 50-100k upp till största batteriet med max prestanda? Knappast troligt. Tesla vet att tjäna bättre pengar än så.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av hybris »

De kommer inte plocka upp den på model S nivå. De vill ha volym. Priset ovan efter 40K SEK. Gissar att det mesta kommer vara snäppet "billigare". De vill inte konkurrera med M3 priser de vill ha volym och röra om i grytan som model S gjort i sitt segment.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av danni »

hybris skrev:
De kommer inte plocka upp den på model S nivå. De vill ha volym. Priset ovan efter 40K SEK. Gissar att det mesta kommer vara snäppet "billigare". De vill inte konkurrera med M3 priser de vill ha volym och röra om i grytan som model S gjort i sitt segment.
Volym och röra om i grytan får de genom basmodellen. För att uppnå de målen spelar det roll vad basmodellen kostar, inte vad prestandamodellen kostar, och basmodellen kommer vara billig nog att sälja i enorma mängder. Men så finns det ett segment som är villiga att betala extra för extrema prestanda, folk som kanske annars hade tittat på att köpa en BMW M3. Av dessa kan Tesla ta riktigt bra betalt och då också uppnå riktigt stora marginaler, och varför skulle de inte det?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av hybris »

Det du inte greppar är att de kan göra 0-100 på 4s på alla model 3 utan problem. Kommer inte kosta speciellt mycket mer. Spridningen mellan bas och perfomance kommer inte vara like stor som med model S. De kan dock inte käka model S performance för då dör den försäljningen liksom befintlig kundbas blir förbannade. Balans utan tvekan. Iom mindre batteripack och volym gör de bra meginal per bil oavsett. Inte en chans att de plockar upp model 3 på miljonen... Skulle aldrig i helvetet ge en mille för en model 3. Gav 1.2 för en maxad P85D. Det var på gränsen.
Senast redigerad av hybris, redigerad totalt 1 gånger.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av hybris »

Det fattas faktiskt tom en bil mellan model 3 och model S egentligen...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av danni »

hybris skrev:
Det du inte greppar är att de kan göra 0-100 på 4s på alla model 3 utan problem. Kommer inte kosta speciellt mycket mer. Spridningen mellan bas och perfomance kommer inte vara like stor som med model S. De kan dock inte käka model S performance för då dör den försäljningen liksom befintlig kundbas blir förbannade. Balans utan tvekan. Iom mindre batteripack och volym gör de bra meginal per bil oavsett. Inte en chans att de plockar upp model 3 på miljonen... Skulle aldrig i helvetet ge en mille för en model 3. Gav 1.2 för en maxad P85D. Det var på gränsen.
Det du inte greppar är att de självklart kommer ta betalt vad de kan och vad folk är villiga att betala. Det kommer inte kosta speciellt mycket mer för dem att ge bilen extrema prestanda - men du kan hoppa upp och klappa dig på att det kommer kosta kunden bra mycket mer att få ta del av dessa prestanda. 1,2 för en maxad P85D kanske är på din gräns, men du verkar ju å andra sidan vara lite fattig, och det finns folk som ger 1,6 idag för maxade P90DL. Däremot håller jag med dig om att prisspridningen i kronor inte kommer vara lika stor, däremot ungefär samma i procent. En miljon tror jag är lite för mycket, men att du skulle kunna få en maxutrustad toppmodell för 600k känns extremt osannolikt - särskilt om en grundutrustad basmodell kostar 400k. Prisspridningen på Model S är idag från strax över 800k till strax över 1600k - dvs maxad toppmodell kostar ca dubbelt så mycket som snålad basmodell. Jag tror att ungefär samma förhållande kommer att gälla för Model 3, och att en maxad toppmodell med andra ord kommer kosta ca 800k. Intressant nog där Model S tar vid.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
MEL
Teslaägare
Inlägg: 215
Blev medlem: 12 mar 2014 23:01

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av MEL »

Jag tror (och hoppas) på en prestandamodell av Model 3. Innan Model 3 börjar levereras kommer det säkert ha kommit nya toppversioner av Model S. Det har hänt jättemycket med prestandan genom åren men frågan är om det inte ska till en ordentligt facelift för att fortsätta locka köpare till en bil som går på över 1,5 miljoner.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av hybris »

Vi får väl se Dannipanni!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare
Inlägg: 3715
Blev medlem: 06 mar 2014 17:38

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av hybris »

Prisspridningen var för övrigt ett helt snnan när vi köpte våra bilar. Dollarkursen har gjort P85D orimligt dyr. Idag kostar en S85D mer än jag gav för min P85D med all utrustning. Inte en chans att jag skulle köpa för det priset...

En P90D bör ligga runt 1.2 MSEK vid normalare dollarkurs. Priset är just nu helt fel....

Min första Tesla var en maxutrustad P85+. Kostad 1087000 SEK innan supermiljöbilspremie. Gav som sagt 1.2 för en maxutrustad P85D. Dvs 1160000 SEK i pengar. Dyrt men trots allt rimligt. 80K mer för en dualdrive, autopilot och insanemode...

Elon har varit tydlig md att model 3 är en bil för massmarknad. Därav komme denninte prisas upp mot miljonen. Vi vet att du har fel om en stund Danni!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av Svenssons »

hybris skrev:
Elon har varit tydlig md att model 3 är en bil för massmarknad. Därav komme denninte prisas upp mot miljonen. Vi vet att du har fel om en stund Danni!
Vad en fullutrustad Model 3 eller en prestandaversion av Model 3 kommer kosta lär vi inte veta förrän i slutet av nästa år när det går att beställa. Jag tror dock som Danni att priserna kommer ligga mellan $35 000 och $70 000 för bas till max utrustad Model 3.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av Laban »

Jag tänker mig ett maxpris som är lite lägre än Danni's. Kanske 700 000 :-

Det beror på att jag tror att de mer extrema tillvalen på Model S/X inte kommer att finnas på Model 3, vilket kanske inte är ett orimligt antagande, "less bells'n whistles", ex:

Ludicrous mode - 100k
21" vinterdäck - 71k
Bakåtvända säten - 31 k

Jag får tillvalen på Model S 70D till 209k förutom dessa, sen är det 140k plus på det om man ska gå från 70 kWh till 90 kWh. Totalt 350k. Och det är inte sannolikt att tillvalen till Model 3 kommer att kosta lika mycket som för Model S/X, ex gissar jag på att 4WD inte kommer att kosta 54k på Model 3. Mindre prisskillnad på det större batteripacket får man kanske anta också. Och jag ser det som mindre troligt att man kommer att ha mer än två batteripack (standard samt ett med ~20 kWh mer) för Model 3.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11873
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av HelectriC »

kannibalism mellan modeller finns ju redan i bilvärlden, se på tex M3 och M5, dom har ju liknande prestanda, men säljer ändå. Det handlar om storlek, kundpreferenser, etc etc. Jag tror inte det är nåt problem att ha en Model 3 med liknande prestanda som Model S. Det finns kunder till båda modeller. Merca C, E och S ser ju i stort sett likadana ut och i AMG-trimm, så är det inte stor skillnad i prestanda. Trots det kan MB sälja de med väldigt stor priskillnad. Jag tycker faktiskt TM hade varit korkade om dom inte hade saftat på priset ordentligt på en Model 3 performance. Det finns alltid dom som vill ha en värsting och gärna betalar för det, då kan TM få in en god marginal med en kostnad som är nästan samma som för en basmodell. En mindre bil tilltalar säkert många och på så sätt kommer inte Model 3 performancekunden att kannibalisera på Model S performance. Man har alltid fått bäst pris på den absolut billigaste bilen utan utrustning, men hur kul är det? Tillbehör är tillverkarens kassako och har liten kostnad med stor marginal.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av Laban »

HelectriC skrev:
kannibalism mellan modeller finns ju redan i bilvärlden, se på tex M3 och M5, dom har ju liknande prestanda, men säljer ändå. Det handlar om storlek, kundpreferenser, etc etc. ...
Visst, men Tesla är väl inte riktigt lika moget som företag som BMW. De lär vara produktionsbegränsade några år framöver (får man anta) och säljer då kanske hellre än Model S än en Model 3 för de som vill köra 0-100 på 3s. För även om Model 3 är designad för masstillverkning så har Tesla varit tydliga med att man kommer att ha mindre marginaler på Model 3 jämfört med S/X.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Inlägg: 7259
Blev medlem: 24 mar 2015 13:18
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av danni »

hybris skrev:
Prisspridningen var för övrigt ett helt snnan när vi köpte våra bilar. Dollarkursen har gjort P85D orimligt dyr. Idag kostar en S85D mer än jag gav för min P85D med all utrustning. Inte en chans att jag skulle köpa för det priset...

En P90D bör ligga runt 1.2 MSEK vid normalare dollarkurs. Priset är just nu helt fel....

Min första Tesla var en maxutrustad P85+. Kostad 1087000 SEK innan supermiljöbilspremie. Gav som sagt 1.2 för en maxutrustad P85D. Dvs 1160000 SEK i pengar. Dyrt men trots allt rimligt. 80K mer för en dualdrive, autopilot och insanemode...

Elon har varit tydlig md att model 3 är en bil för massmarknad. Därav komme denninte prisas upp mot miljonen. Vi vet att du har fel om en stund Danni!
Dollarkursen har inte påverkat den procentuella prisspridningen överhuvudtaget - en dyrare dollar slår ju i procent exakt lika mycket mot den dyra modellen som mot den billiga. Om den dyraste versionen är dubbelt så dyr som den billigaste kommer den fortsätta vara dubbelt så dyr som den billigare även om dollarn så skulle bli fem gånger så dyr. Dessutom tror du väl knappast att Tesla sätter priserna efter om bilen blir för dyr eller inte på den svenska marknaden? Så har de ju inte gjort hittills i alla fall, utan de har satt amerikanska priser och sen översatt dem rakt av.

Huruvida Model 3 är en bil för massmarknaden avgörs av hur billig den billigaste versionen är, inte av hur dyr den dyraste versionen är. Det har ingen som helst påverkan. Och återigen, jag tror inte på ett pris på miljonen, utan på runt 800k med dagens prisläge och dollarkurs.

Och jag tror knappast vi kommer se priser för alla modeller och utrustningspaket nu i mars. Nej, det får du vänta flera år på, till när de faktiskt börjar ta beställningar och inte bara reservationer.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av lator »

Prisspridningen i procent avgör ju inte om man anser att priset har blivit för högt.
Givetvis så har Danni rätt i sitt uttalande angående prisspridningen men det intressanta är ju ändå vad bilen kostar, precis som Hybris hävdar. Jag kan bara hålla med. Model S har blivit alldeles för dyr efter dessa kursrelaterade prishöjningar. Dessutom har Tesla lärt sig att ta betalt för extrautrustning även om de ligger i lä mot exempelvis BMW...

När jag började titta på Model S så var det ingen omöjlighet att tänka sig att investera i trakterna av 5-600.000 kr för att köpa den billigaste modellen, även för mig, och de som hade gott om pengar kunde titta på de maxutrustade toppmodellerna för ungefär 900.000 kr. Idag kan jag inte ens hitta en begagnad för 600.000... :( Jo. i Norge finns det bilar säger då någon, plus tull och moms och registrering... Minns vad Tibor skrev om detta!

Mitt hopp står nu till att antingen Model 3 blir en bil som jag tycker om och kostar rimliga pengar i det utförande som kommer att krävas av mig. Ca 400.000 är ok men då ska det inkludera snabbladdning och ett batteri som klarar 30 mil (25 på vintern). Om den accelererar 0-100 på 4 eller 6 sekunder spelar ingen roll. Den kommer ändå inte att vara den snabbaste bilen, det är ju Model S! Eller att priserna på Model S börjar dala ner till vad som kan anses rimliga nivåer. En tre år gammal bil bör ha tappat ca 50% av sitt värde och då kan jag välja mellan en ny 3:a eller en beggad S till ungefär samma pris.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av Svenssons »

Laban skrev:
HelectriC skrev:
kannibalism mellan modeller finns ju redan i bilvärlden, se på tex M3 och M5, dom har ju liknande prestanda, men säljer ändå. Det handlar om storlek, kundpreferenser, etc etc. ...
Visst, men Tesla är väl inte riktigt lika moget som företag som BMW. De lär vara produktionsbegränsade några år framöver (får man anta) och säljer då kanske hellre än Model S än en Model 3 för de som vill köra 0-100 på 3s. För även om Model 3 är designad för masstillverkning så har Tesla varit tydliga med att man kommer att ha mindre marginaler på Model 3 jämfört med S/X.
Model 3 kommer troligen inte att byggas på samma produktionslina som Model S och Model X. Model 3:s produktion kommer alltså inte påverka Model S/Model X produktion på samma sätt som Model X påverkar Model S. Kräver visserligen att det byggs och anställs folk men det måste ändå göras. Känns också som att Tesla är påväg bort från att vara produktionsbegränsad på samma sätt som varit gällande Model S.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Indigo
Inlägg: 71
Blev medlem: 16 jan 2015 22:36

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av Indigo »

Jag har nog praktiskt taget bestämt mig för att reservera en Model 3 i slutet av mars/början av april. Har länge suktat efter Model S, men har tyvärr inte de ekonomiska resurserna för att köpa en. Kör en '14 Kia Ceed nu, och är väldigt nöjd, förutom att jag måste åka och stoppa i den där svarta slangen på macken lite då och då.

Nu har vi ju inte ens sett hur den ser ut ännu, men med tanke på designen på S och X, har jag svårt att tänka mig att Model 3 kommer bli ful i alla fall. Det enda som skulle kunna få mig att tveka skulle vara om det blir allt för coupé-ig, så att det blir svårt med barnstol och sådant, men det känns väl inte så troligt.

En kombi-version vore ju så klart fantastiskt trevligt, skulle det, mot förmodan, komma redan från början blir det helt klart en sådan.

Ska bli jäkligt spännande i alla fall, kommer troligtvis byta en jobbdag så att jag är ledig sista mars, så blir det en liten tripp till Stockholm och köa :-)
Tesla Model 3 reserverad, kör hybrid (Kia Niro) så länge.
Skriv svar