Bygger nytt hus - hur Tesla-optimera?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Re: Bygger nytt hus - hur Tesla-optimera?

Inlägg av Foluke »

Nicke Nyfiken skrev:
Shit vad besvärligt det verkar vara att ha elbil.

Om man behöver bygga villor och garage på ett speciellt sätt för att anpassa för elbil lär omställningen från ICE ta väldigt många år. Alla med befintligt hus verkar behöva bygga om hela elsystemet innan man kan skaffa elbil.
Gör det inte komplicerat! På rekommendation drog jag ut trefas till carporten. 16 A. Det är onödigt mycket för mitt behov. Nu har jag beställt timdebitering och när den träder i kraft låter jag Teslan ladda från 23 eller 24. Det blir fullt före 06 hur tomt det än är från början. Inte så mycket för att spara utan för att det går och är roligt!
Under en vecka nu så har jag bytt miljö och laddar med enfas 10A. Det visar sig gå det med!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
TAndersson
Teslaägare

Inlägg av TAndersson »

joel80 skrev:
Tokförbjudet att låta spillvatten från biltvätt gå ner i dagvattenbrunn! Många av kemikaierna och föroreningarna från det går inte att få bort i reningsverken innan vattnet släpps ut. Det blir rätt stora koncerntationer skit på ett enda ställe då. Troligen inte bara från dig menar jag då.

Då är det mindre dåligt (och inte olagligt i många kommuner) att tvätta bilen ute på uppfarten eller gräsmattan, så länge inte spillvattnet rinner ner i en gatubrunn. Bättre alltså om det får "renas" genom marken.
Skulle vara tydligare på den punkten. Brunnen är kopplad till en intern dränering/dagvattenledning på tomten som mynnar i en stenkista. Alltså inte mot kommunens system. Systemet funkar på samma sätt som vid tvätt på uppfarten vilket inte är förbjudet. Lättare avspolning gäller, annars tvätthall.
Model 3 Performance -20
Cybertruck AWD Reserverad
Model 3 Long Range -19
Model S 85D -15

Renault Zoe -16
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Det är inte förbjudet att tvätta bilen på gatan/garageuppfarten. Dumt att göra det kanske, men det kommunerna brukar säga är att man BÖR inte tvätta bilen på gatan vilket i praktiken inte betyder ett dugg.
Model X, Pearl White
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

Det finns ju vattenskyddsområden, där brukar det vara otillåtet att tvätta bilen på hårdgjorda ytor. För övrigt har olika kommuner olika regler för det här med golvbrunnar i garage. Jag glömde bort att be om golvbrunn när jag beställde garagegrunden, vilket stört mig lite i vinter då jag fått skrapa ut smältvatten därifrån många gånger.

Min garageport är 260 och då är det bra med plats för att köra in, men bygger jag nytt igen nån dag och fortfarande kör Model S så får det bli 10-20 cm till, så slipper man kanske allt pipande från bilen för att det är "för trångt".
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Off Grid Byggaren skrev:
Det finns många villor med 16 eller 20 A huvudsäkring idag.

Och stänger du av alla elförbrukare i villan är det inga problem alls att ladda.

Men om vi tänker oss en villa med 4 personer, även om jag sagt åt frugan att endast använda en elapparat åt gången så kan hon efter middagen sätta på diskmaskinen som drar 10 A , kaffebryggaren drar 6A, dammsuga köksgolvet drar 9 A och vår bergvärmepump kör igång 9 Kw elpatronen som drar 16 A för att en tonårsdotter duschar länge, hon slår på hårfönen 7A osv. Sedan tillkommer alla vanliga förbrukare som belysning, FTX-aggregatet etc.

Det krävs mycket förnuftig elanvändning för att det inte ska lösa ut huvudsäkringarna.

Ett elektriskt bastuaggreget + bergvärme med elpatron för varmvatten + elbilsladdning 3x16A skulle inte fungera till exempel.

Men det går att lösa teknisk med olika hjälpmedel, enklast vore ju om elbilen hela tiden kunde ha koll på hur mycket villan förbrukar och sedan ta överskottet till sin laddning.
Du ger dig inte. :lol:

Du fortsätter att hävda att det är ett problem att ladda en Tesla hemma om man har en villa med normalt elsystem.
Det är möjligt att du lyckas odla dina elbilsmyter på andra forum, men här finns det för många Teslaägare som kan vittna om att hemmaladdning inte är ett problem om man bor i en normal villa.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Tänk på att garageportskenor + motor hänger i taket på de flesta portar =240cm i takhöjd är kanske 215 med motor mm på plats. Valde högre garageport =210 då går många bilar in MED takbox på. Så min 250x210 på porten och gärna förhöjt tak =270.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Foluke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Om man behöver bygga villor och garage på ett speciellt sätt för att anpassa för elbil lär omställningen från ICE ta väldigt många år. Alla med befintligt hus verkar behöva bygga om hela elsystemet innan man kan skaffa elbil.
Gör det inte komplicerat! På rekommendation drog jag ut trefas till carporten. 16 A. Det är onödigt mycket för mitt behov. Nu har jag beställt timdebitering och när den träder i kraft låter jag Teslan ladda från 23 eller 24. Det blir fullt före 06 hur tomt det än är från början. Inte så mycket för att spara utan för att det går och är roligt!
Under en vecka nu så har jag bytt miljö och laddar med enfas 10A. Det visar sig gå det med!
Jag var 100% sarkastisk med mitt inlägg, eftersom jag anser att Off Grid Byggaren far med osanning när han odlar elbilsmyter.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare

Inlägg av Foluke »

Nicke Nyfiken skrev:
Foluke skrev:
Nicke Nyfiken skrev:

Jag var 100% sarkastisk med mitt inlägg, eftersom jag anser att Off Grid Byggaren far med osanning när han odlar elbilsmyter.
Inga missförstånd här! Jag tyckte din kommentar var klockren men iddes inte citera allt det andra! Det blev kanske lite otydligt när jag tog bordet du ironiserade över. :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Tråden skulle ju handla om hur vi bygger en helt ny villa optimerad för elbilsladdning så det börjar spåra ur lite nu.

Mina erfarenheter efter 35 år i elbranschen, först 15 år som service elektriker och minst 1000 olika villabesök för felsökning eller installationer, sedan 20 år som elbesiktnings ingenjör ligger till grund för mina påståenden.

Många villor har klena elinstallationer och även helt uttjänta elinstallationer idag.

Jag har också varit på en del brandutredningar och det är inte helt problemfritt att skicka stora mängder elenergi genom eluttag.

Det har nu kommit en ny elstandard på hur laddplatserna ska installeras. Ett vanligt 230 Volt Schucko uttag är till exempel inte längre tillåtet för elbilsladdning, detta på grund av flera brandtillbud.

Min bedömning är att upp mot 90% av villorna klarar elbilsladdning med inte alltför hög effekt idag. Framförallt villor byggda för direktverkade el och sedan bytt till värmepump.

Teslaägare har nog ofta en mer påkostad villa, eller åtminstone låtit en elinstallatör dragit fram ett nytt rejält ladduttag. Tesla har ju också en bra likriktare i bilen och det går inte att köra iväg med laddkabeln inkopplad. Nu är ju alla prylarna rätt så nya, efter ett antal år slits laddkablarna och kan börja glappa, det gäller att pyssla om sina kablar väl.

Jag tror också Teslaägare är lite mer teknisk kunniga och intresserade, att ställa in att laddningen påbörjas kl. 23.00 är ju bra lösning. Och att vara lite försiktig med elanvändningen i villan kanske även finns i bakhuvudet.

Ett vanligt problem med en villa som har 3-fas anslutning in från elnätet är att en av faserna har hög belastning och det är ojämnt fördelat mellan alla tre faser. Detta är ju rätt enkelt att åtgärda, men jag har varit hos villaägare som fått problem med sin huvudsäkring efter att kopplat in en microvågsugn.

Jag var nyligen och gjorde mätningar hos en bostadsrättsförening, de ville bygga tio laddplatser där. Mellan klockan 17.00-21.00 fanns det inte möjlighet att ansluta något mer alls, huvudsäkringarna var redan överbelastade.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Off Grid Byggaren skrev:
Det har nu kommit en ny elstandard på hur laddplatserna ska installeras. Ett vanligt 230 Volt Schucko uttag är till exempel inte längre tillåtet för elbilsladdning, detta på grund av flera brandtillbud.
Du skriver att det är olagligt att ladda elbil med 230 volt 1-fas. Visa gärna den lagtexten.
Model X, Pearl White
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

TomSo skrev:
joel80 skrev:
Tokförbjudet att låta spillvatten från biltvätt gå ner i dagvattenbrunn! Många av kemikaierna och föroreningarna från det går inte att få bort i reningsverken innan vattnet släpps ut. Det blir rätt stora koncerntationer skit på ett enda ställe då. Troligen inte bara från dig menar jag då.

Då är det mindre dåligt (och inte olagligt i många kommuner) att tvätta bilen ute på uppfarten eller gräsmattan, så länge inte spillvattnet rinner ner i en gatubrunn. Bättre alltså om det får "renas" genom marken.
Skulle vara tydligare på den punkten. Brunnen är kopplad till en intern dränering/dagvattenledning på tomten som mynnar i en stenkista. Alltså inte mot kommunens system. Systemet funkar på samma sätt som vid tvätt på uppfarten vilket inte är förbjudet. Lättare avspolning gäller, annars tvätthall.
Ah.. Ja det var ju inte samma sak då. Tack för förtydligan.

Tesla: I Jönköpings kommun tror jag du riskerar 10k i böter om du tvättar så spillvattnet hamnar i dagvattnet. I Gävle där jag bor har jag inte hört några bötesbelopp.. Däremot är det inte tillåtet. Tror det till viss del har att göra med de åsar som finns runtom stan med grundvattentäckter för driksvatten.

Verkar vara olika hur hårda dom är på det i varje kommun. Men olämpligt är det nog.. Man ska nog om man kan köra upp på gräsmattan eller ställa sig så det inte rinner ner i gatubrunnen.. Bäst vore att åka till tvätthall eller så, men ibland är det bara så avkopplande att tvätta bilen ute på gården i vårvärmen.Bild
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Delpiero

Inlägg av Delpiero »

Okej, tråden spårade ur lite.

Låt mig förtydliga, jag vill göra den enkelt för mig att ha elbil i framtiden.
Jag vill inte överarbeta eller lägga pengar i onödan.

Räcker det med att säga till elektrikern att jan ska dra rejält med el till garaget och lättåtkomliga uttag?
Eller, ska man specificera ngt?
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

delpiero,

har en massa tips, men för tesla eller annan elbil räcker det med ett 3fas 16A uttag eller 2(inne+ute) sätt det högt på väggen typ 1.8m så att ingen liten ingenjör kan peta i det, finns tänkta händelser som inte en jordfelsbrytare skyddar mot. Fattar inte hur någon kan sätta utomhus uttag 50-60 cm över mark eller lägre.

Jag har byggt om min elinstallation så att alla utomhusuttag inkl teslans går på en undercentral med egen jordfelsbrytare, tror det är bra såklart
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Off Grid Byggaren skrev:
Nä, det är klart att du inte kan stå och ta ut 10 eller tom 16A ur ett Schuckle. Om man ska ansluta med 1-fas så är det ju CEE som gäller.
Min bedömning är att upp mot 90% av villorna klarar elbilsladdning med inte alltför hög effekt idag. Framförallt villor byggda för direktverkade el och sedan bytt till värmepump.
Hemma till vardags behövs, för de flesta, endast låg effekt. Du behöver bara ersätta det du förbrukat under dagen under de timmar du är hemma 10-14h(?).
Jag tror också Teslaägare är lite mer teknisk kunniga och intresserade, att ställa in att laddningen påbörjas kl. 23.00 är ju bra lösning. Och att vara lite försiktig med elanvändningen i villan kanske även finns i bakhuvudet.

Ett vanligt problem med en villa som har 3-fas anslutning in från elnätet är att en av faserna har hög belastning och det är ojämnt fördelat mellan alla tre faser. Detta är ju rätt enkelt att åtgärda, men jag har varit hos villaägare som fått problem med sin huvudsäkring efter att kopplat in en microvågsugn.

Jag var nyligen och gjorde mätningar hos en bostadsrättsförening, de ville bygga tio laddplatser där. Mellan klockan 17.00-21.00 fanns det inte möjlighet att ansluta något mer alls, huvudsäkringarna var redan överbelastade.
Ja, enda orsaken till att jag skulle köpa eller rekommendera någon att köpa en sk laddbox är om den innehåller intelligens. Den ska då konstant läsa av förbrukningen i huset och anpassa sig så att den belastar rätt fas med rätt effekt.

Jag får känslan att du är skeptisk till elbilar generellt? Varför? Du kan börja med att läsa http://teslaclubsweden.se/elbilsmyter/
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Delpiero skrev:
Ska bygga helt nytt hus och garage.
Kommer säkerligen köpa en Tesla framöver, äger ingen idag.

När jag ändå bygger nytt undrar jag hur jag kan optimera hus, garage, uppfart mm för framtida bruk av elbil (Tesla då).

Är det ngt speciellt man bör tänka på?
Det jag tänkt hittills är helt enkelt att ha tillgängliga uttag inne i garaget samt utanför vid porten (för de gånger man inte kör in i garaget).
Om jag skulle bygga nytt garage så skulle jag sätta upp ett 16A 3-fas uttag per bilplats. Jag skulle också se till att kablarna ut till garaget var dimensionerade för 32A belastning, större är inte rimligt för en villa att ha. Sen skulle jag sätta upp en separat central ute i garaget där lämplig avskärning och jordfelsbrytare kan sättas. På det sättet är du hyfsat framtidssäkrad, till 3-fas CEE går det ansluta eventuella framtida laddboxar som är värda pengarna.
Användarvisningsbild
12man
Teslaägare

Inlägg av 12man »

har ett vagt minne av att ett 16A CEE don är specat för 1000 insättningar/utdrag och det var ju mer än tillräckligt på den tiden det specades, typ till en vedkap eller nåt, men med en elbil blir det ganska kort tid, dessa standards hittar jag inte idag, (ligger bakom paywalls) men för att inte oroa i onödan var det troligen med effekt på, och det har ju inte umc'n när jag ansluter.

hade själv ett schuko uttag inne där vi alltid anslöt dammsugaren det var lite trött efter 10 år, villan var då iofs 25år gammal och förre ägaren använde uttaget på samma sätt antar jag
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Men du rycker ju inte ut CEE varje dag? Jag skulle aldrig orka ta ur kabeln och rulla ihop sladden och lägga i bakluckan varje dag. Nä, naturligtvis ansluter en extra laddkabel till uttaget och låter den sitta kvar där. Du har då alltid en ren och snygg kabel i bilen ifalldu någon gång skulle behöva använda den. Dessutom blir slitaget på CEE-uttaget obetydligt och kommer hålla i årtal tills plasten börjar åldras, skulle det sedan behöva bytas så kostar ett nytt 69,90kr på Jula ;) ingen panik...
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Telsa skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Du skriver att det är olagligt att ladda elbil med 230 volt 1-fas. Visa gärna den lagtexten.
Jag är inte skeptisk till elbilar, utan tycker att moderna elbilar har riktigt bra lösningar.

Det jag däremot ser är att de flesta tar alltför lättvindigt på elsäkerheten, jag har fram till idag besiktigat 4-500 laddplatser för elfordon och fått se en hel del otäcka saker. Men om allt är rätt installerat, rätt dimensionerat och inga skador på laddkablar och kontakter finns fungerar det utmärkt att ladda sin elbil.

Ellagstiftningen är inte så lätt att ta sig igenom, men i starkströmsföreskrifterna finns reglerna för fasta installationer. Det finns inte långa listor med vad som är förbjudet, utan istället talar man om vad som är tillåtet.

Barnsäkerheten är viktigt, så fort vi går ifrån schucko uttag så finns inte längre några petskydd. Det gäller att allt installeras utom räckhåll för barn, även att laddkablar hängs upp ordentligt. Krav finns på jordfelsbrytare, helst en egen per laddstation. Vissa elbilar har konstiga jordningssystem i bilarna vilket kan lösa ut jordfelsbrytaren.

Vad gäller eluttagen för laddning så hänvisar starkströmsföreskrifterna till "Erkänd Svensk standard" och i den senaste utgåvan som är på gång inom kort har man fasat ut schuckouttagen.

Denna rapport är från 2014, men det har ju hänt en hel del sen dess:

http://www.elsakerhetsverket.se/globala ... r_2014.pdf

Viktig är att bygga en smidig lättanvänd lösning. Folk är rätt lata och bekväma av sig, är det det minsta lilla krångel med att ladda hittar många på tokiga saker.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Problemet är att det är ett sånt enormt skråtänk runt elektriker. Det går inte ens att utbilda sig till elektriker utan att gå bredvid annan elektriker i ett antal år. Självklart hade det varit bättre om "alla" med intresse kunde gå en kurs där de fick lära sig grunderna om säker elinstallation, lite som vapenlicens. Efter den kursen skulle man ha rätt att ansluta en 1-fas kabel till en fast brytare på väggen tex. På det sättet hade vi sluppit en massa Schuckel anslutningar till olika apparater inkl laddkablar till bilar. Fast det är klart då skulle timpengen gå ner på den aktualiserade elektrikern.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

LarsL skrev:
Problemet är att det är ett sånt enormt skråtänk runt elektriker. Det går inte ens att utbilda sig till elektriker utan att gå bredvid annan elektriker i ett antal år. Självklart hade det varit bättre om "alla" med intresse kunde gå en kurs där de fick lära sig grunderna om säker elinstallation, lite som vapenlicens. Efter den kursen skulle man ha rätt att ansluta en 1-fas kabel till en fast brytare på väggen tex. På det sättet hade vi sluppit en massa Schuckel anslutningar till olika apparater inkl laddkablar till bilar. Fast det är klart då skulle timpengen gå ner på den aktualiserade elektrikern.
Det där låter som en diskussion för en helt annan tråd.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Off Grid Byggaren skrev:
[
Vad gäller eluttagen för laddning så hänvisar starkströmsföreskrifterna till "Erkänd Svensk standard" och i den senaste utgåvan som är på gång inom kort har man fasat ut schuckouttagen.

Denna rapport är från 2014, men det har ju hänt en hel del sen dess:

http://www.elsakerhetsverket.se/globala ... r_2014.pdf
Tack för länken.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Alx
Teslaägare

Bygger nytt hus - hur Tesla-optimera?

Inlägg av Alx »

Delpiero skrev:

Räcker det med att säga till elektrikern att jan ska dra rejält med el till garaget och lättåtkomliga uttag?
Jag hade dragit 32A ut till garaget och satt upp en egen central som både driver ev uppvärmning, belysning mm samt satt upp ett 16A uttag på var sida om garageporten invändigt, en 16A uttag längst in i garaget och ev ett 16A uttag utanför garaget där du troligtvis ställer bilen om du har massa grejer/skräp i garaget
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

+ 1
Precis min tanke! Sen kan man alltid efterkomplettera.

/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren

Delpiero skrev:

Räcker det med att säga till elektrikern att han ska dra rejält med el till garaget och lättåtkomliga uttag?
Jag skulle börja med att säga till elektrikern att det ska förberedas för kraftig 3-fas laddning på minst 22 kW i garaget. Många elektriker har inte installerat elbilsladdning någonsin, det kan vara hans första uppdrag så det gäller att få förståelse.

Om vi utgår från en standardvilla på 150 kvm med bergvärme och utan bastu så skulle jag börja med fasadmätarskåpet. Oftast fälls det in i väggen på villan, med de nya kraven på energisnåla byggnader måste det isoleras bakom skåpet och det kommer då att sticka ut en bit från fasaden. Själv tycker jag det är rätt fult, och om det hamnar på solsidan hettas huvudsäkringarna upp onödigt mycket.

Är det möjligt att sätta fasadmätarskåpet i garaget istället kan det oftast fällas in helt och hållet, placerat i skugga, och väljer ni ett lite större skåp finns det även med en mindre elcentral som räcker för garage och elbilsladdning.

Lämpligt är väl att försöka få minst 3x25A huvudsäkring, ett bra extra skydd vid åskväder är också ett överspänningsskydd i skåpet.

Elcentralen förses med två jordfelsbrytare, en för garaget och en för elbilsladdningen.

Sen skulle jag inte göra mer, utan när du köpt din elbil så beställ samtidigt en riktig laddbox anpassad för just din bil. I god tid innan du får hem bilen kontaktar du elektrikern, som enligt regelverket först ska göra en föranmällan till elnätsägaren om laddningen överstiger 6kW, för tidsbokning.

Du kör hem bilen, parkerar i garaget och provar ut en perfekt plats för laddboxen. Sedan får elektrikern komma och dra en rejäl kabel mellan elcentralen i fasadmätarskåpet och din nya laddbox.

Placerar du laddboxen smart i garaget kan du ordna en liten lucka med gummiklädda kanter där laddhandtaget kan träs ut om du parkerar på utsidan.
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare

Inlägg av LarsL »

Jag skulle absolut inte nämna att en elbil ska laddas för elektrikern om han aldrig gjort en sådan installation förut. Det är som gjort för att få en fet räkning. Han får stå för sin egen utbildning med egna pengar, tycker jag. Bättre att specificera att du vill ha minst ett 16A uttag med egen jordfelsbrytare och att du vill ha 32A ut till garaget. Om de kan dra in huvudskälet direkt till garaget är det ju bra, men förmodligen vill du även ha en central i huset om de inte är helt ihop byggda.
Skriv svar