Delpiero skrev:Okej, tråden spårade ur lite.
Låt mig förtydliga, jag vill göra den enkelt för mig att ha elbil i framtiden.
Jag vill inte överarbeta eller lägga pengar i onödan.
Räcker det med att säga till elektrikern att han ska dra rejält med el till garaget och lättåtkomliga uttag?
Eller, ska man specificera ngt?
Jag skulle börja med att säga till elektrikern att det ska förberedas för kraftig 3-fas laddning på minst 22 kW i garaget. Många elektriker har inte installerat elbilsladdning någonsin, det kan vara hans första uppdrag så det gäller att få förståelse.
Om vi utgår från en standardvilla på 150 kvm med bergvärme och utan bastu så skulle jag börja med fasadmätarskåpet. Oftast fälls det in i väggen på villan, med de nya kraven på energisnåla byggnader måste det isoleras bakom skåpet och det kommer då att sticka ut en bit från fasaden. Själv tycker jag det är rätt fult, och om det hamnar på solsidan hettas huvudsäkringarna upp onödigt mycket.
Är det möjligt att sätta fasadmätarskåpet i garaget istället kan det oftast fällas in helt och hållet, placerat i skugga, och väljer ni ett lite större skåp finns det även med en mindre elcentral som räcker för garage och elbilsladdning.
Lämpligt är väl att försöka få minst 3x25A huvudsäkring, ett bra extra skydd vid åskväder är också ett överspänningsskydd i skåpet.
Elcentralen förses med två jordfelsbrytare, en för garaget och en för elbilsladdningen.
Sen skulle jag inte göra mer, utan när du köpt din elbil så beställ samtidigt en riktig laddbox anpassad för just din bil. I god tid innan du får hem bilen kontaktar du elektrikern, som enligt regelverket först ska göra en föranmällan till elnätsägaren om laddningen överstiger 6kW, för tidsbokning.
Du kör hem bilen, parkerar i garaget och provar ut en perfekt plats för laddboxen. Sedan får elektrikern komma och dra en rejäl kabel mellan elcentralen i fasadmätarskåpet och din nya laddbox.
Placerar du laddboxen smart i garaget kan du ordna en liten lucka med gummiklädda kanter där laddhandtaget kan träs ut om du parkerar på utsidan.