Min Tesla uppgraderades till ludicrous mode 18/2 och jag hämtade bilen Fredag morgon. Jag tycker den känns mörkbart snabbare 0-100 och även bättre acceleration i högre hastigheter. Verkar dessutom kunna köras hårdare längre innan gula linjen dyker upp. Ingen längre test ännu men känns helt klart snabbare. Detta utan provat max battery power eller launch control.
Firmware är: 7.1 (2.11.54)
Pris: 59100 SEK ink moms.
Först i Sverige!
Edit. Provkört lite nu med mindre trafik. L-mode är inget sockerpiller! Den drar mycket skönare i alla lägen tycker jag!
Senast redigerad av hybris, redigerad totalt 7 gång.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Kul!! Blev du nöjd då, alltså va det värt slantarna? Jag hade iaf uppgraderat direkt om jag nu hade haft en P85D.... På den gamla fosil-tiden brukade man räkna ungefär 1000kr hästkraften om man körde utan överladdning.
Värd slantarna? P85D är ju väldigt snabb redan. Har jag nytta av detta? Troligen inte...
Men tycker priset var rimligt. Att plocka 0,2-0,3 på en bil som redan ligger runt 3s är faktiskt svårare än man kan tro. Gissar att nu är det extremt få bilar som har en chans vid rödljuset. Men kanske viktigare är att den svarar snabbare vid gasen i botten på motorvägen.
Får gör ett bättre uttalande när jag har fler dagar med bilen. Plus PS2 sommardäcken på! Även om Sottozero är bra så är riktiga sportdäck en annan sak.
So far är mitt svar: ja det var värt det! Fick ju underscore under märket och bara det är värt pengarna! (Ironi)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Vore ju intressant att se om den håller vad Tesla sagt angående 10,9s också sen med rätt däck.
Finns det några bra tider att jämföra med gällande typ 50-150 och 100-200?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Vore ju intressant att se om den håller vad Tesla sagt angående 10,9s också sen med rätt däck.
Finns det några bra tider att jämföra med gällande typ 50-150 och 100-200?
Jag tror varken P90DL eller P85DL grejar 10.9s... Vi som har 265 bak och sportfjödringen borde ju kanske ha en liten edge? Fullt laddad, max battery, launch control och sommardäcken på... Jag tror den kommer gå som ett spjut. Men skeptisk till 10.9s... Vi får se denna sommar när vi har en drös bilar på vägarna. Övertygad om att tiderna kan putsas mot de tester jag läst. Verkar ganska dålig tester so far. En mötning på TMC av en kille som inte ens klarar tiderna som är bekräftade med P85D... Etc.
Är ganska övertygad om att 85 eller 90 batteri inte spelar någon roll så länge båda är fullt laddade. Detta eftersom även med L mode kan inte bilarna nyttja batterierna fullt ut...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Men nu är det väl just batterierna som sätter stopp eller? Förutom däck mm vid start från 0.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Grattis till uppgraderingen och kul att du känner dig nöjd. Ser ut som dom också fixade till strecket under P85D utan att skada folieringen, eller överlät dom det till dig?
Grattis till uppgraderingen och kul att du känner dig nöjd. Ser ut som dom också fixade till strecket under P85D utan att skada folieringen, eller överlät dom det till dig?
Hur skulle folien kunna bli skadad av att man klistrar på ett sträck?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Som sagt grattis - nu känns det riktigt bra att jag har beställt L, skulle vara surt att veta att L går bättre och själv inte ha det.
Att det sedan är två månader tills jag min spelar mindre roll nu - vill ha tills sommaren med torra vägar och sommarsulorna på - skall bli kul med "ny bil"
Nästa uppgradering med stor motor även fram och batteri som kan mata båda fullt ut, då blir det uppgradering av hela bilen den gången!
Är du verkligen först i Sverige? Bekräftade de detta?
Vad händer i Norge då? Jag hör ingenting! Nån gubbe ringde och ville ha 89 laxar någon gång i framtiden. Har inte hört ett pip i övrigt.
Mäktigt och kul att kunna säga "under 3s" om nån frågar
Men det gäller fortfarande bara på strippen med roll out och 0-60 mph inte en vanlig 0-100 km/h som vi är vana vid?
Fast tiondelarna i sig spelar kanske inte så stor roll om man ändå kör ifrån allt vid rödlysen.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Är du verkligen först i Sverige? Bekräftade de detta?
Vad händer i Norge då? Jag hör ingenting! Nån gubbe ringde och ville ha 89 laxar någon gång i framtiden. Har inte hört ett pip i övrigt.
Jag frågade om jag var först i Sverige och det bekräftade Servicecentret.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Mäktigt och kul att kunna säga "under 3s" om nån frågar
Men det gäller fortfarande bara på strippen med roll out och 0-60 mph inte en vanlig 0-100 km/h som vi är vana vid?
Så förstår jag det.
På Teslas svenska hemsida så står det ju att de använder rollout även för 0-100 (vilket är rätt trasigt för oss europeer), så jag skulle säga att förhoppningen är att P85DL skulle göra en äkta 0-100 på 3.2-3.3s utan rollout-fusk. Dvs, den skulle leva upp till de annonserade siffrorna för P85D om jag minns rätt...
Men! även om det blir en äkta 3.2/3.3 istället för 3.5 (vilket jag tror är sanningen), så är det ju inte fel - jag ser fram mot det, men jag ser ännu mer fram mot 50-1xx förbättringen!
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Min gissning är 10-12s. Model S har ingen växellåda så man kan "växla ned". Den är inte snabbast 100-200. Inte provat på bilen innan L mode så har inga tider att jämföra med. Märker dock att den accelererar snabbare i högre hastigheter utan tvekan. Speciellt mellan ca 50-150 km/h. Som sagt inte provat eller filmat något i högre hastigheter som skulle göra att jag tappar kortet. Jag gör aldrig 100-200 acceleration så för mig ointressant. Dock är accet mellan 50-150 intressant och det är märkbart bättre.
0-100 gissar jag runt eller 3s. Kanske tom under magiska 3an. Blir prov i vår/sommar.
Min gissning är att om du bara är ute efter 100-200 så är detta inte för dig.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.