Stämmer har en amerikansk bil, en 3P 2019, väldigt bullrig. Har en kollega som har en longrange med 18" hjul, hennes är oxå bullrig.
Elsa vår S var betydligt tystare att åka i, behaglig på motorvägen. Satt bättre i dom stolarna oxå. Det som S har emot sig är den skenande försäkringen och allt som stökade. Läckande taklucka (3 ggr var ranger ute och meckade) blev bättre men inte bra. Sådär att komma ut ur bilen när det regnar med "kissfläck" på byxorna.. Bytte flera handtag. Bärarmarna råkade inte jag utför, har kompis som råkade ut för det. Komfort mässigt slår S 3an alla dagar i veckan. Däremot är inte S en kör bil, det är en åkbil.
Kan tänka mig att köpa en ny 3 till frun om något år, fast med 17" hjul så hon kan valla bilen utan att fälgarna går sönder. som andrabil är den perfekt kan jag tycka, inte som tjänstebil på långresa.
Alright! Då kommer du nog gilla de nyare med bättre byggkvalitet.
Funderar också på en S, eller X i framtiden för ökad komfort. Men nu vet man inte när det blir med tanke på den sega utrullningen till Sverige.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Jag lutar starkt åt en hybrid en tid, 10 mil på el resten på diesel.
Bra kvalitet, framförallt en tyst bil och färre tvingade stopp på långresor.
Ex mina resor Sthlm - Malmö, Sthlm - Övik kommer att kortas avsevärt med en hybrid.
Vet att jag svår i kyrkan eftersom detta är ett Tesla forum..
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
Jag lutar starkt åt en hybrid en tid, 10 mil på el resten på diesel.
Bra kvalitet, framförallt en tyst bil och färre tvingade stopp på långresor.
Ex mina resor Sthlm - Malmö, Sthlm - Övik kommer att kortas avsevärt med en hybrid.
Vet att jag svår i kyrkan eftersom detta är ett Tesla forum..
Finns ju en ”ny” aspekt nu också, blir elen svindyr så kan det löna sig att bara köra på fossilt liksom,
och blir det inte det så kan man maxa milen på el rätt bra med dom hybrider som finns numera
Jag lutar starkt åt en hybrid en tid, 10 mil på el resten på diesel.
Bra kvalitet, framförallt en tyst bil och färre tvingade stopp på långresor.
Ex mina resor Sthlm - Malmö, Sthlm - Övik kommer att kortas avsevärt med en hybrid.
Vet att jag svår i kyrkan eftersom detta är ett Tesla forum..
Finns ju en ”ny” aspekt nu också, blir elen svindyr så kan det löna sig att bara köra på fossilt liksom,
och blir det inte det så kan man maxa milen på el rätt bra med dom hybrider som finns numera
Lite så jag tänker, med 10 mils räckvidd klarar jag majoriteten av resorna. Långresorna blir smidigare och om det landar i 20 kr/kW är det billigare att köra diesel.
Tesla 3 Performance fsd 2019 - Elin
Tesla S 70 D 2015 - Elsa (såld)
För ett år sedan (4000 mil): ”Control arm upper” fram höger och vänster.
Nyligen (6500 mil): ”Control arm upper, link stabiliser bar, link lateral bottom” fram höger och vänster . Vad de nu heter på svenska. ”Front upper control arms balljoints have play. Lateral and Compliance links has cracks in their bushings. Stabilizer links have play.” Allt byttes.
Känns inte som om delarna riktigt håller den kvalitet som man förväntar sig. Allt på garanti, ett halvår kvar till fyraårs gränsen.
Också blivit lite orolig över länkarmar och annat där. Ska själv in och få ny/nya då de knarrar/knäpper. Min bil är 1 år. Funderar på om model 3 och Y kommer lida av samma problem som S där delar spricker över tid.
Hittills beror knarrandet på att "upper ball joint," torkar ut. In med molyfett via fettspruta med adapterset och nåladapter så blir det tyst för under 1000sek på Biltema.
MVH
Se där! Måste kolla upp någon guide på youtube bara. Har du bra tips?
Jag lutar starkt åt en hybrid en tid, 10 mil på el resten på diesel.
Bra kvalitet, framförallt en tyst bil och färre tvingade stopp på långresor.
Ex mina resor Sthlm - Malmö, Sthlm - Övik kommer att kortas avsevärt med en hybrid.
Vet att jag svår i kyrkan eftersom detta är ett Tesla forum..
Finns ju en ”ny” aspekt nu också, blir elen svindyr så kan det löna sig att bara köra på fossilt liksom,
och blir det inte det så kan man maxa milen på el rätt bra med dom hybrider som finns numera
Lite så jag tänker, med 10 mils räckvidd klarar jag majoriteten av resorna. Långresorna blir smidigare och om det landar i 20 kr/kW är det billigare att köra diesel.
Finns fortfarande massa massa gratisladdning i Stockholm så bara man vet om alla ställen är det billigaste man kan göra att köra med elbil.
Annars timpris och nattladdning så kan man komma undan billigt ändå.
Jag lutar starkt åt en hybrid en tid, 10 mil på el resten på diesel.
Bra kvalitet, framförallt en tyst bil och färre tvingade stopp på långresor.
Ex mina resor Sthlm - Malmö, Sthlm - Övik kommer att kortas avsevärt med en hybrid.
Vet att jag svår i kyrkan eftersom detta är ett Tesla forum..
Finns ju en ”ny” aspekt nu också, blir elen svindyr så kan det löna sig att bara köra på fossilt liksom,
och blir det inte det så kan man maxa milen på el rätt bra med dom hybrider som finns numera
Lite så jag tänker, med 10 mils räckvidd klarar jag majoriteten av resorna. Långresorna blir smidigare och om det landar i 20 kr/kW är det billigare att köra diesel.
Jag tror inte de billigaste priserna kommer bli så satans mycket högre. Du kommer nog kunna ladda på natten för iaf 3SEK/kWh. Någonstans måste elen som tillverkas på natten ta vägen. Och inte alla kan rikta om användandet dit.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
För ett år sedan (4000 mil): ”Control arm upper” fram höger och vänster.
Nyligen (6500 mil): ”Control arm upper, link stabiliser bar, link lateral bottom” fram höger och vänster . Vad de nu heter på svenska. ”Front upper control arms balljoints have play. Lateral and Compliance links has cracks in their bushings. Stabilizer links have play.” Allt byttes.
Känns inte som om delarna riktigt håller den kvalitet som man förväntar sig. Allt på garanti, ett halvår kvar till fyraårs gränsen.
Också blivit lite orolig över länkarmar och annat där. Ska själv in och få ny/nya då de knarrar/knäpper. Min bil är 1 år. Funderar på om model 3 och Y kommer lida av samma problem som S där delar spricker över tid.
Hittills beror knarrandet på att "upper ball joint," torkar ut. In med molyfett via fettspruta med adapterset och nåladapter så blir det tyst för under 1000sek på Biltema.
MVH
Se där! Måste kolla upp någon guide på youtube bara. Har du bra tips?
Visst har jag det
MVH
My man!
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Något gnisslar/knakar när man gör fullt rattomslag åt ena hållet. Vad kan det vara? Inga missljud när man kör förbi gupp dock.
Vid körning, alltså att hjulen snurrar eller bara vid rattutslag?
Är det vid det senare är det, med mycket hög sannolikhet, upper controll arm som varit uppe i tråden tidigare.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Något gnisslar/knakar när man gör fullt rattomslag åt ena hållet. Vad kan det vara? Inga missljud när man kör förbi gupp dock.
Vid körning, alltså att hjulen snurrar eller bara vid rattutslag?
Är det vid det senare är det, med mycket hög sannolikhet, upper controll arm som varit uppe i tråden tidigare.
Jag hade exakt det här och var inne hos tesla för det. De hade inte delar på lager, så har inte fixat ännu, men konstaterade fel på upper control arm.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Jag lutar starkt åt en hybrid en tid, 10 mil på el resten på diesel.
Bra kvalitet, framförallt en tyst bil och färre tvingade stopp på långresor.
Ex mina resor Sthlm - Malmö, Sthlm - Övik kommer att kortas avsevärt med en hybrid.
Vet att jag svår i kyrkan eftersom detta är ett Tesla forum..
Förstår hur du tänker men jag lär aldrig gå tillbaka. Hade BMW X5 45e och laddade ca 4000 kWh i den förra året så det blev en hel del mil på el i den men nersidan var att köra runt med en så stor bil med en pytteliten elmotor gjorde den tråkig att köra förutom nör man skulle ut på långresor, detta var ju en bensin så inte direkt snål i motorvägsfart men om jag skulle ha de resor du nämner ofta så skulle jag nog som du överväga hybrid men en IX50 borde lösa resan till ö-vik utan laddning vid bra väder eller ev ett kort laddstopp i tex Sundsvall och efter 3.5 h kan en kort paus vara ok. Och Malmö ger ett stopp i tex vörnamo men ör du en sån som brukar sträckorna så tappar du säkert 20 min till Malmö.
För ett år sedan (4000 mil): ”Control arm upper” fram höger och vänster.
Nyligen (6500 mil): ”Control arm upper, link stabiliser bar, link lateral bottom” fram höger och vänster . Vad de nu heter på svenska. ”Front upper control arms balljoints have play. Lateral and Compliance links has cracks in their bushings. Stabilizer links have play.” Allt byttes.
Känns inte som om delarna riktigt håller den kvalitet som man förväntar sig. Allt på garanti, ett halvår kvar till fyraårs gränsen.
Måste vara något som är uppgraderat. Min 2021 har inte fått det felet och har rullat betydligt mer än din.
Min är en sen 2020 och jag fick byta hela framvagnen efter 4000mil.
Jag hoppas verkligen att delarna är bättre idag än de förra.
Renault Zoe Intens 41kWh -17 Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
För ett år sedan (4000 mil): ”Control arm upper” fram höger och vänster.
Nyligen (6500 mil): ”Control arm upper, link stabiliser bar, link lateral bottom” fram höger och vänster . Vad de nu heter på svenska. ”Front upper control arms balljoints have play. Lateral and Compliance links has cracks in their bushings. Stabilizer links have play.” Allt byttes.
Känns inte som om delarna riktigt håller den kvalitet som man förväntar sig. Allt på garanti, ett halvår kvar till fyraårs gränsen.
Också blivit lite orolig över länkarmar och annat där. Ska själv in och få ny/nya då de knarrar/knäpper. Min bil är 1 år. Funderar på om model 3 och Y kommer lida av samma problem som S där delar spricker över tid.
Hittills beror knarrandet på att "upper ball joint," torkar ut. In med molyfett via fettspruta med adapterset och nåladapter så blir det tyst för under 1000sek på Biltema.
Har man 500 m till Biltema och 20 mil till SC så kan det vara värt det...
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
retro bowlJag har kört snart 2000 mil sen i december och har fyllt på spolarvätska kanske 10 ggr.
Kör på E4an mellan Stockholm - Uppsala dagligen och relativt ofta längre upp i landet utefter e4an.
Den första 3:an jag hade bytte jag enbart kupéfilter på. Det var allt på 5K mil. Nuvarande 3:a uttagen dec 2021 har jag fått byta den bakre motorn (rear drive unit) efter att den havererade. Tror dock det är relativt ovanligt på model 3.