Min dumma fråga är denna: med "laddförluster" avses att <100% som lämnar mitt eluttag inte når batteriet, eller hur? Känner mig riktigt korkad att fråga men jag vet inte vad annars avses. Eftersom jag gör större andelen av min laddning via schucko så ville jag bara vara absolut säker på att jag förstått rätt
Min dumma fråga är denna: med "laddförluster" avses att <100% som lämnar mitt eluttag inte når batteriet, eller hur? Känner mig riktigt korkad att fråga men jag vet inte vad annars avses. Eftersom jag gör större andelen av min laddning via schucko så ville jag bara vara absolut säker på att jag förstått rätt
Ja, du har förstått det rätt. Det blir alltid förluster i form av värme (resistans i kablage) och energi som går åt vid omformningen från växelström till likström osv.
Har det inte mycket med att batteriet inte kan laddas kallt på samma vis. Så man ska väll helst ladda direkt efter körning.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Vad tjänar man mest på:
11 kw laddhastighet (20 A) för 29 öre/kwh
Eller
Ställa ned laddhastigheten till 8 A med första timmen 29 öre/kwh och påföljande 2 h 42 öre/kwh?
Min teori är att laddförlusterna vid snabbare laddning inte är så stora att man tjänar på att ladda långsammare till 50 % högre pris.
Batteriet är kallt och det är ca 12 grader ute.
Skulle säga att 11kw är långsamt och du bör få bättre att ladda snabbt när det är billigt
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Som jämförelse fick jag en Easee-laddbox installerat för ungefär en månad sedan, även en Eastron SDM630MCT-MV (3-fas elmätare) vid centralen.
Eastronmätaren säger 866,3 kWh förbrukade.
Easee-boxen säger att jag förbrukat 840,5 kWh.
Båda kanske har rätt, de där 7,7% är väl i själva bilen. Är det rimligt med 3 % tapp på Easee-boxen samt ~20 m kabel?
Nu har jag inte googlat hur dessa två saker mäter förbrukning, men om en av dem inte mäter både ström och spänning utan istället gå på en konstant för spänning, säg 230V kan det resultera i den diskrepans du ser.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Vad tjänar man mest på:
Eller
Ställa ned laddhastigheten till 8 A med första timmen 29 öre/kwh och påföljande 2 h 42 öre/kwh?
Min teori är att laddförlusterna vid snabbare laddning inte är så stora att man tjänar på att ladda långsammare till 50 % högre pris.
Förstår faktiskt inte alls vad du menar. Förlusterna blir ju större om du laddar långsammare.
I ditt andra exempel får du alltså både större förluster och högre pris per kWh.
(Sen motsvarar 11 kW 16 Ampere trefas, inte 20 Ampere, men det är en parantes).
Ajajaj. Alltså det här funkar ju inte.
På vintern så går värmepannan in hela tiden med 4 kw vilket gör att lastbalanseringen tar ned elbilsladdningen till 6 kw (jag har 20 A säkring). För att få upp laddningen till 11 kw igen måste jag trycka paus och starta igen i Tibberappen - annars behåller Pulse låga laddhastigheten hela natten. Isf måste jag stänga av värmepannan varpå vi inte får varken värme el varmvatten. Känns inte som att jag kommer att kunna sova om nätterna i framtiden om jag ska ladda…
Vad tjänar man mest på:
Eller
Förstår faktiskt inte alls vad du menar. Förlusterna blir ju större om du laddar långsammare.
I ditt andra exempel får du alltså både större förluster och högre pris per kWh.
På vintern så går värmepannan in hela tiden med 4 kw vilket gör att lastbalanseringen tar ned elbilsladdningen till 6 kw (jag har 20 A säkring). För att få upp laddningen till 11 kw igen måste jag trycka paus och starta igen i Tibberappen - annars behåller Pulse låga laddhastigheten hela natten. Isf måste jag stänga av värmepannan varpå vi inte får varken värme el varmvatten. Känns inte som att jag kommer att kunna sova om nätterna i framtiden om jag ska ladda…
6 kW en hel natt räcker ju rätt långt. Jag laddar aldrig med mer än 8 A hos mina föräldrar.
Samma sak i natt när jag laddade på en gatuparkering.
Nja, ge inte upp så lätt! Detta går troligen att lösa praktiskt för dig hyfsat enkelt.
Uppgradera till 25A, samt kika på hur du satt upp din lastbalansering.
Jag har som du också bitvis en hel del effekt som går åt för uppvärmning via el (både bostad och pool), men fungerar helt automatiskt med Easee och deras egna lastbalanserare Equalizer. Har förutom Easee Home väggbox också el från Tibber. När det är hård belastning i huset, tex. pga. uppvärmning eller ugn och torktumlare, så sänks effekten till bilen, men ganska snart efter ledig effekt så höjs den automatiskt (behöver inte trycka på några knappar). Kan sova gott på nätterna utan oro att bilen inte laddas effektivt.