Riktigt dum fråga om artikel

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Riktigt dum fråga om artikel

Inlägg av Chilla »

Läste om laddförluster vid AC laddning.

https://alltomelbil.se/studie-laddbox-m ... -effekter/

Min dumma fråga är denna: med "laddförluster" avses att <100% som lämnar mitt eluttag inte når batteriet, eller hur? Känner mig riktigt korkad att fråga men jag vet inte vad annars avses. Eftersom jag gör större andelen av min laddning via schucko så ville jag bara vara absolut säker på att jag förstått rätt :)

Vänligen,
Magnus
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9388
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Riktigt dum fråga om artikel

Inlägg av mikebike »

Chilla skrev:
Läste om laddförluster vid AC laddning.

https://alltomelbil.se/studie-laddbox-m ... -effekter/

Min dumma fråga är denna: med "laddförluster" avses att <100% som lämnar mitt eluttag inte når batteriet, eller hur? Känner mig riktigt korkad att fråga men jag vet inte vad annars avses. Eftersom jag gör större andelen av min laddning via schucko så ville jag bara vara absolut säker på att jag förstått rätt :)

Vänligen,
Magnus
Japp...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11217
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Riktigt dum fråga om artikel

Inlägg av Jerker »

Ja, du har förstått det rätt. Det blir alltid förluster i form av värme (resistans i kablage) och energi som går åt vid omformningen från växelström till likström osv.
Användarvisningsbild
rsk
Teslaägare
Inlägg: 84
Blev medlem: 26 jul 2017 12:35
Ort: Göteborg
Referralkod: ts.la/kristofer81744

Re: Riktigt dum fråga om artikel

Inlägg av rsk »

Japp, det stämmer.
7,7 procent försvinner enligt testerna på en Tesla Model 3 vid 11 kW-laddning.
Brinner för elbilen - bevakar och rapporterar flera gånger i veckan på: Allt om Elbil
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135

Re: Riktigt dum fråga om artikel

Inlägg av Trevlig »

Har det inte mycket med att batteriet inte kan laddas kallt på samma vis. Så man ska väll helst ladda direkt efter körning.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19942
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Riktigt dum fråga om artikel

Inlägg av Bjelke »

Trevlig skrev:
Har det inte mycket med att batteriet inte kan laddas kallt på samma vis. Så man ska väll helst ladda direkt efter körning.
Jo det också, förutom dom rena förlusterna som tagits upp ovan…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Chilla
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 aug 2021 13:19

Re: Riktigt dum fråga om artikel

Inlägg av Chilla »

Man bugar och tackar för era svar :)

Trevlig helg!
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 1176
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Riktigt dum fråga om artikel

Inlägg av Arctic Drifter »

Som jämförelse fick jag en Easee-laddbox installerat för ungefär en månad sedan, även en Eastron SDM630MCT-MV (3-fas elmätare) vid centralen.

Eastronmätaren säger 866,3 kWh förbrukade.
Easee-boxen säger att jag förbrukat 840,5 kWh.

Båda kanske har rätt, de där 7,7% är väl i själva bilen. Är det rimligt med 3 % tapp på Easee-boxen samt ~20 m kabel?
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 2234
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Riktigt dum fråga om artikel

Inlägg av tor-ake »

Själva easee-boxen borde inte dra mycket, kanske 10W, och kabeln bör inte tappa mycket heller, den skulle bli väldigt varm i så fall (brandrisk).

Vad laddar du med för effekt/strömstyrka?
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Aida
Inlägg: 1021
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Riktigt dum fråga om artikel

Inlägg av Aida »

Vad tjänar man mest på:
11 kw laddhastighet (20 A) för 29 öre/kwh

Eller

Ställa ned laddhastigheten till 8 A med första timmen 29 öre/kwh och påföljande 2 h 42 öre/kwh?

Min teori är att laddförlusterna vid snabbare laddning inte är så stora att man tjänar på att ladda långsammare till 50 % högre pris.

Batteriet är kallt och det är ca 12 grader ute.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 858
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135

Re: Riktigt dum fråga om artikel

Inlägg av Trevlig »

Aida skrev:
Vad tjänar man mest på:
11 kw laddhastighet (20 A) för 29 öre/kwh

Eller

Ställa ned laddhastigheten till 8 A med första timmen 29 öre/kwh och påföljande 2 h 42 öre/kwh?

Min teori är att laddförlusterna vid snabbare laddning inte är så stora att man tjänar på att ladda långsammare till 50 % högre pris.

Batteriet är kallt och det är ca 12 grader ute.
Skulle säga att 11kw är långsamt och du bör få bättre att ladda snabbt när det är billigt
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10720
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Riktigt dum fråga om artikel

Inlägg av Legato »

Aida skrev:
Vad tjänar man mest på:
11 kw laddhastighet (20 A) för 29 öre/kwh

Eller

Ställa ned laddhastigheten till 8 A med första timmen 29 öre/kwh och påföljande 2 h 42 öre/kwh?

Min teori är att laddförlusterna vid snabbare laddning inte är så stora att man tjänar på att ladda långsammare till 50 % högre pris.

Batteriet är kallt och det är ca 12 grader ute.
Förstår faktiskt inte alls vad du menar. Förlusterna blir ju större om du laddar långsammare.

I ditt andra exempel får du alltså både större förluster och högre pris per kWh.

(Sen motsvarar 11 kW 16 Ampere trefas, inte 20 Ampere, men det är en parantes).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 5979
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Riktigt dum fråga om artikel

Inlägg av AAKEE »

Vintertid måste man ta hänsyn till ev batterivärme. Ladda långsamt ute när det är kallt är en dålig affär.

Har sett ”effektivitet” i Teslafi nedåt 30%
med 2-3kW UMC-laddning, och då brukar dessutom teslafi överdriva effektiviteten på
laddningen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 487
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Riktigt dum fråga om artikel

Inlägg av FStaake »

Arctic Drifter skrev:
Som jämförelse fick jag en Easee-laddbox installerat för ungefär en månad sedan, även en Eastron SDM630MCT-MV (3-fas elmätare) vid centralen.

Eastronmätaren säger 866,3 kWh förbrukade.
Easee-boxen säger att jag förbrukat 840,5 kWh.

Båda kanske har rätt, de där 7,7% är väl i själva bilen. Är det rimligt med 3 % tapp på Easee-boxen samt ~20 m kabel?
Nu har jag inte googlat hur dessa två saker mäter förbrukning, men om en av dem inte mäter både ström och spänning utan istället gå på en konstant för spänning, säg 230V kan det resultera i den diskrepans du ser.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Aida
Inlägg: 1021
Blev medlem: 01 jul 2021 13:50

Re: Riktigt dum fråga om artikel

Inlägg av Aida »

Legato skrev:
Aida skrev:
Vad tjänar man mest på:
11 kw laddhastighet (20 A) för 29 öre/kwh

Eller

Ställa ned laddhastigheten till 8 A med första timmen 29 öre/kwh och påföljande 2 h 42 öre/kwh?

Min teori är att laddförlusterna vid snabbare laddning inte är så stora att man tjänar på att ladda långsammare till 50 % högre pris.

Batteriet är kallt och det är ca 12 grader ute.
Förstår faktiskt inte alls vad du menar. Förlusterna blir ju större om du laddar långsammare.

I ditt andra exempel får du alltså både större förluster och högre pris per kWh.

(Sen motsvarar 11 kW 16 Ampere trefas, inte 20 Ampere, men det är en parantes).

Ajajaj. Alltså det här funkar ju inte.
På vintern så går värmepannan in hela tiden med 4 kw vilket gör att lastbalanseringen tar ned elbilsladdningen till 6 kw (jag har 20 A säkring). För att få upp laddningen till 11 kw igen måste jag trycka paus och starta igen i Tibberappen - annars behåller Pulse låga laddhastigheten hela natten. Isf måste jag stänga av värmepannan varpå vi inte får varken värme el varmvatten. Känns inte som att jag kommer att kunna sova om nätterna i framtiden om jag ska ladda…
GustavE
Inlägg: 178
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: Riktigt dum fråga om artikel

Inlägg av GustavE »

Byt till 25 A. I alla fall här där jag bor kostar det bara ca 50 kr mer i månaden än 20 A.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9388
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Riktigt dum fråga om artikel

Inlägg av mikebike »

Aida skrev:
Legato skrev:
Aida skrev:
Vad tjänar man mest på:
11 kw laddhastighet (20 A) för 29 öre/kwh

Eller

Ställa ned laddhastigheten till 8 A med första timmen 29 öre/kwh och påföljande 2 h 42 öre/kwh?

Min teori är att laddförlusterna vid snabbare laddning inte är så stora att man tjänar på att ladda långsammare till 50 % högre pris.

Batteriet är kallt och det är ca 12 grader ute.
Förstår faktiskt inte alls vad du menar. Förlusterna blir ju större om du laddar långsammare.

I ditt andra exempel får du alltså både större förluster och högre pris per kWh.

(Sen motsvarar 11 kW 16 Ampere trefas, inte 20 Ampere, men det är en parantes).

Ajajaj. Alltså det här funkar ju inte.
På vintern så går värmepannan in hela tiden med 4 kw vilket gör att lastbalanseringen tar ned elbilsladdningen till 6 kw (jag har 20 A säkring). För att få upp laddningen till 11 kw igen måste jag trycka paus och starta igen i Tibberappen - annars behåller Pulse låga laddhastigheten hela natten. Isf måste jag stänga av värmepannan varpå vi inte får varken värme el varmvatten. Känns inte som att jag kommer att kunna sova om nätterna i framtiden om jag ska ladda…
6 kW en hel natt räcker ju rätt långt. Jag laddar aldrig med mer än 8 A hos mina föräldrar.
Samma sak i natt när jag laddade på en gatuparkering.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Riktigt dum fråga om artikel

Inlägg av martinot »

Aida skrev:
Legato skrev:

Förstår faktiskt inte alls vad du menar. Förlusterna blir ju större om du laddar långsammare.

I ditt andra exempel får du alltså både större förluster och högre pris per kWh.

(Sen motsvarar 11 kW 16 Ampere trefas, inte 20 Ampere, men det är en parantes).

Ajajaj. Alltså det här funkar ju inte.
På vintern så går värmepannan in hela tiden med 4 kw vilket gör att lastbalanseringen tar ned elbilsladdningen till 6 kw (jag har 20 A säkring). För att få upp laddningen till 11 kw igen måste jag trycka paus och starta igen i Tibberappen - annars behåller Pulse låga laddhastigheten hela natten. Isf måste jag stänga av värmepannan varpå vi inte får varken värme el varmvatten. Känns inte som att jag kommer att kunna sova om nätterna i framtiden om jag ska ladda…
Nja, ge inte upp så lätt! Detta går troligen att lösa praktiskt för dig hyfsat enkelt.

Uppgradera till 25A, samt kika på hur du satt upp din lastbalansering.

Jag har som du också bitvis en hel del effekt som går åt för uppvärmning via el (både bostad och pool), men fungerar helt automatiskt med Easee och deras egna lastbalanserare Equalizer. Har förutom Easee Home väggbox också el från Tibber. När det är hård belastning i huset, tex. pga. uppvärmning eller ugn och torktumlare, så sänks effekten till bilen, men ganska snart efter ledig effekt så höjs den automatiskt (behöver inte trycka på några knappar). Kan sova gott på nätterna utan oro att bilen inte laddas effektivt.

Easee Equalizer: https://easee.com/se/tillbehor/equalizer/ -

(Jag köpte min här: https://www.efuel.se/artiklar/easee-equalizer)
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Skriv svar