Jag skulle inte heller tjäna på det. Men alla är inte som du och jag. Många laddar nog på snabbladdare varje vecka året om. Man kör mycket i tjänsten, man veckopendlar, man kan inte ladda hemma osv osv.Niklas Z skrev:Jag har hittills i år kört 1400 mil på långresor (en bilsemester i Tyskland, en i flera länder med Slovenien som mest avlägset mål, en resa till Norge och därtill Ystad–Haparanda under tävlingen SECC2022). Trots det skulle jag inte nå break even på Ionitys abonnemang. Jag tror få kör så mycket långresor som jag har gjort i år. Men det är klart, kan man inte ladda hemma går det naturligtvis att komma upp i långa sträckor också, men de flesta torde ladda på högeffektsstationer först och främst under långfärder, vilket är det jag gjort.MWall skrev:Ja, men laddar du tillräckligt mycket så... Break even från ca 100 kWh i månaden.Niklas Z skrev:Men kräver inte det 12 månaders bindningstid?MWall skrev:Beror på hur mycket man laddar.
https://www.nyteknik.se/elbilar/ionity- ... la-7031029Vad kostar då det hela? För 190 kronor i månaden får man ladda för 3,50 kr/kWh, vilket innebär att den som ofta behöver ladda får ekonomi i abonnemanget om man laddar 38 kWh eller mer i månaden, vilket med tanke på batteristorleken för många bilar inte är så mycket.
Jag medger att jag har en bil som är ovanligt strömsnål på långfärd, så hade jag kört med en mer strömslukande bil hade jag kanske nått break even. Jag ska också medge att jag laddar mycket på AC-laddare under mina semesterresor. Under den längsta resan så gick fem dagar (körde ungefär 200 mil under den perioden) utan att jag behövde ladda på SuC. Det räckte att ladda på natten och vid luncher på långsamma laddare, i och ed att bilen är strömsnål.
Å andra sidan hade jag inte kunnat ersätta all SuC-laddning med Ionity, helt enkelt därför att Ionity-nätet inte är lika utbyggt.
Allego tar 13.82kr per kWh för snabbladdning i Danmark
Moderator: Redaktion
Re: Allego tar 13.82kr per kWh för snabbladdning i Danmark
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3669
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Allego tar 13.82kr per kWh för snabbladdning i Danmark
Jag är väl medveten om att alla inte är som du och jag, men att jag drog mitt exempel är för att jag kört betydligt fler mil långfärd än normalbilisten och därför antagligen laddat betydligt mer på SuC eller motsvarande.MWall skrev:Jag skulle inte heller tjäna på det. Men alla är inte som du och jag. Många laddar nog på snabbladdare varje vecka året om. Man kör mycket i tjänsten, man veckopendlar, man kan inte ladda hemma osv osv.
Att det finns människor med annat kör-mönster vet jag och även att det finns folk som inte kan ladda hemma. Min poäng var att det knappast är vanligt att man kör så att ett Ionityabonnemang lönar sig. För dem som inte kan ladda hemma har nog MER haft ett fördelaktigt erbjudande, givetvis förutsatt att det finns MER-laddare nära bostaden.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5896
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Allego tar 13.82kr per kWh för snabbladdning i Danmark
Med de priserna får man hoppas att man får premiumelektroner som smörjer ledningarna och föryngrar batteriet….
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Allego tar 13.82kr per kWh för snabbladdning i Danmark
För mig med e-tron så tjänar jag på att ett 12 månaders abonnemang bara för en tripp Linköping-berlin och åter om man får tro abrp men sparar bara några hundra så jag skippar nog det så man kan ladda på fler ställen. Tar dom kort i Danmark och Tyskland eller måste man ha appar?MWall skrev:Jag skulle inte heller tjäna på det. Men alla är inte som du och jag. Många laddar nog på snabbladdare varje vecka året om. Man kör mycket i tjänsten, man veckopendlar, man kan inte ladda hemma osv osv.Niklas Z skrev:Jag har hittills i år kört 1400 mil på långresor (en bilsemester i Tyskland, en i flera länder med Slovenien som mest avlägset mål, en resa till Norge och därtill Ystad–Haparanda under tävlingen SECC2022). Trots det skulle jag inte nå break even på Ionitys abonnemang. Jag tror få kör så mycket långresor som jag har gjort i år. Men det är klart, kan man inte ladda hemma går det naturligtvis att komma upp i långa sträckor också, men de flesta torde ladda på högeffektsstationer först och främst under långfärder, vilket är det jag gjort.Niklas Z skrev:Ja, men laddar du tillräckligt mycket så... Break even från ca 100 kWh i månaden.MWall skrev:Beror på hur mycket man laddar.
https://www.nyteknik.se/elbilar/ionity- ... la-7031029Vad kostar då det hela? För 190 kronor i månaden får man ladda för 3,50 kr/kWh, vilket innebär att den som ofta behöver ladda får ekonomi i abonnemanget om man laddar 38 kWh eller mer i månaden, vilket med tanke på batteristorleken för många bilar inte är så mycket.
Jag medger att jag har en bil som är ovanligt strömsnål på långfärd, så hade jag kört med en mer strömslukande bil hade jag kanske nått break even. Jag ska också medge att jag laddar mycket på AC-laddare under mina semesterresor. Under den längsta resan så gick fem dagar (körde ungefär 200 mil under den perioden) utan att jag behövde ladda på SuC. Det räckte att ladda på natten och vid luncher på långsamma laddare, i och ed att bilen är strömsnål.
Å andra sidan hade jag inte kunnat ersätta all SuC-laddning med Ionity, helt enkelt därför att Ionity-nätet inte är lika utbyggt.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- Niklas Z
- Teslaägare
- Inlägg: 3669
- Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Allego tar 13.82kr per kWh för snabbladdning i Danmark
Ja, det blir lättare att räkna hem ett abonnemang med en mer strömslukande bil, men som du skriver, det kan ju många gånger vara så att man av olika skäl inte vill hålla sig till en operatör.Dafro skrev:För mig med e-tron så tjänar jag på att ett 12 månaders abonnemang bara för en tripp Linköping-berlin och åter om man får tro abrp men sparar bara några hundra så jag skippar nog det så man kan ladda på fler ställen. Tar dom kort i Danmark och Tyskland eller måste man ha appar?
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Re: Allego tar 13.82kr per kWh för snabbladdning i Danmark
finns flera snabbladdare >150kW i närheten av Puttgarden nu för tiden. Laddade på en väldigt fancy variant i somras vid en mataffär (tror den kostade 69ct/kWh). Ligger några vid vägen också, men de verkar vara huvudsakligen 50kW.mati skrev:Det går, men man får köra sakta. Jag har testat några gånger, och en gång toppat lite hos Ionity i Greve, men jag hade inte behövt göra det. Däremot så var det nödvändigt att ladda i Heiligenhafen i Tyskland vid en 50kW-laddare. Ankomst med nästan 0% på vägen ner, och vid samma laddare laddning till 100% på hemvägen. Annars hade det inte gått. Vid den tiden var den gratis och aldrig upptagen. Det ser garanterat annorlunda ut idag. Men det finns å andra sidan betydligt fler laddmöjligheter.Dafro skrev:Då ska man alltså försöka undvika att ladda i Danmark nu när vi planerar att åka till Tyskland, men kanske inte så lätt med en E-tron.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Allego tar 13.82kr per kWh för snabbladdning i Danmark
Jag har sett det i Chargefinder. Det är numera ganska gott om laddare med vettig effekt. För mig har det dock blivit ointressant, jag åker inte längre till Tyskland.HelectriC skrev:finns flera snabbladdare >150kW i närheten av Puttgarden nu för tiden. Laddade på en väldigt fancy variant i somras vid en mataffär (tror den kostade 69ct/kWh). Ligger några vid vägen också, men de verkar vara huvudsakligen 50kW.mati skrev:Det går, men man får köra sakta. Jag har testat några gånger, och en gång toppat lite hos Ionity i Greve, men jag hade inte behövt göra det. Däremot så var det nödvändigt att ladda i Heiligenhafen i Tyskland vid en 50kW-laddare. Ankomst med nästan 0% på vägen ner, och vid samma laddare laddning till 100% på hemvägen. Annars hade det inte gått. Vid den tiden var den gratis och aldrig upptagen. Det ser garanterat annorlunda ut idag. Men det finns å andra sidan betydligt fler laddmöjligheter.Dafro skrev:Då ska man alltså försöka undvika att ladda i Danmark nu när vi planerar att åka till Tyskland, men kanske inte så lätt med en E-tron.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14