Senaste version 2025.20

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: Senaste version 2022.28

Inlägg av spacecoin »

bjelkeman skrev:
Ska bli intressant att se om Tesla lyckas få till det så att vi får använda den nästa år i Sverige.
Kan säga redan nu att det är tyvärr ingen chans till det. Kanske 2024-2025.
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

MarkusL skrev:
Nect skrev:
lukasf skrev:
Det krävdes inte mer än 1 km körandes på både TACC och AP för att inse att bilen droppade 50tkr i värde genom att uppdatera till 24.6...

Som många andra redan skrivit:

TACC tvingar regnsensor i auto, vilket den dessutom behåller när man slår av TACC. Den borde komma ihåg föregående läge... Totalt värdelöst!
Dessutom så vispade den fullt hela tiden även fast rutan var hyffsat ren och inte en droppe regn i luften. Kanske tänker den att den ska köra på max för att bilen befinner sig i Göteborg? ;)

AP slår även på helljusautomatiken, men den går iaf att stänga av genom spaken.

Enda positiva med denna uppdatering var att kameran vid blinkers går att sätta högre upp. Vet inte om jag tycker det är värt det med tanke på att bilen nu inte längre går att köra med farthållare...
Och där försvann MYP som ett alternativ till nästa bil :evil: Får bli en Enyaq 80x sportline.

Ja för den programvaran kommer du inte att störa dig på alls!? Jösses säger jag som har upplevt den.
Fast jag hoppas att mjukvaran inte påverkar körförmågan som hos Tesla?

Buggig infotainmentsystem kan jag hantera, men en bil utan fungerande adaptiv farthållare, helljus, regnsensor skulle få mig att aldrig köra bilen.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Jaha...

Idag fick jag ett meddelande i mobilen om att det fanns en uppdatering.
När jag kom ut i bilen var uppdateringen redan nedladdad, utan min medverkan. Det finns ingen möjlighet att vägra installation, man kan bara skjuta upp den. Jag har skickat ett meddelande till Tesla och bett dem stoppa uppdateringen, men jag är inte speciellt optimistisk.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

BrooklynS skrev:
spacecoin skrev:
BrooklynS skrev:
Insekter framför kameran? Rätt vanligt, oavsett om det är Tesla eller nåt annat fabrikat.
Ja det är vanligt med insekter framför kameran, men att tokar-autonmatiken är beroende av kameror är det vara Tesla som gör mig veterligen. Så att säga "oavsett om det är Tesla eller nåt annat fabrikat" det är fel i det här kontextet.

Oavsett vilken typ av torkarautomatik man har så störs den av smuts/torkade insekter/sprickor i glaset/etc framför sensorn. Jag har haft regnsensor på olika bilar sedan 2005, det har varit lika på alla bilar även om Teslas kunde få riktiga tuppjuck där innan Deep Rain 2020 eller när det nu kom. Poängen är att det är endast området framför sensorn/kameran som avgör, resten av vindrutan ingår ju inte liksom...
Vågar påstå att jag aldrig varit med om att torkarna skulle ha aktiverats av insikter och jag har haft ett antal bilar med automatik, men då är väl det troligaste att mina inte bilar drar till sig flugor som Teslor…
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

mikebike skrev:
Jaha...

Idag fick jag ett meddelande i mobilen om att det fanns en uppdatering.
När jag kom ut i bilen var uppdateringen redan nedladdad, utan min medverkan. Det finns ingen möjlighet att vägra installation, man kan bara skjuta upp den. Jag har skickat ett meddelande till Tesla och bett dem stoppa uppdateringen, men jag är inte speciellt optimistisk.
Det är inte ovanligt. Jag har haft så många gånger, när jag inte har tid att installera uppdateringen.
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas230034

Inlägg av larjon »

Zalman3 skrev:
Har nya versionen fler ruttsval?
alternate-routes.jpg
Så verkar det vara! Riktigt goda nyheter :)

https://www.notateslaapp.com/software-u ... te-2022-28
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

larjon skrev:
Zalman3 skrev:
alternate-routes.jpg

Fanns på min Leaf när jag köpte den 2012 :)
Fastest, shortest och eco route
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
Dexter86
Teslaägare

Inlägg av Dexter86 »

Tellus skrev:
larjon skrev:
Zalman3 skrev:
alternate-routes.jpg

Fanns på min Leaf när jag köpte den 2012 :)
Fastest, shortest och eco route
Omöjligt
Tesla ligger 5-7år före på den fronten
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

Fick 28.1 imorse. Inget om rutter i releasenotes men väl förbättrat biografläge, och förbättrat arkadläge på spel (Sonic, Cuphead, Cat Quest). Trist för en som inte spelar.

Hoppas det finns annat under "huven" som ändrats.
Användarvisningsbild
J_Pettersson
Teslaägare
Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
Kontakt:

Inlägg av J_Pettersson »

RagWal skrev:
Fick 28.1 imorse. Inget om rutter i releasenotes men väl förbättrat biografläge, och förbättrat arkadläge på spel (Sonic, Cuphead, Cat Quest). Trist för en som inte spelar.

Hoppas det finns annat under "huven" som ändrats.
Blir intressant och se när den kommer.
Såg detta som funnits i USA ett tag.
Efter man uppdaterat Tesla appen så kan man följa sitt däcktryck i appen.
004CDF4D-93D9-47D4-A693-F8B3790E3D70.png
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Hittat en till försämring :) som kommit i någon av de senaste uppdateringarna, har 2022.24.8 nu

Vid parkering så spelar sentry mode inte in senaste timmen som den alltid gjort tidigare.

När man åker verkar sista timmen spelas in men ej vid parkering :(

Vår MYLR med 2022.20.8 spelar fortfarande in.
Senast redigerad av Tellus, redigerad totalt 2 gång.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Idag besökte Mobil Service min bil för att fixa så att luckan öppnas när man trycker på den. Han bytte hela laddluckan.
Efter det så är bilen uppdaterad till 2022.24.8 så nu är nog farthållaren körd. :cry:
Dessutom så går det fortfarande inte att öppna luckan genom att trycka på den. :evil:

Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Choke »

mikebike skrev:
Idag besökte Mobil Service min bil för att fixa så att luckan öppnas när man trycker på den. Han bytte hela laddluckan.
Efter det så är bilen uppdaterad till 2022.24.8 så nu är nog farthållaren körd. :cry:
Dessutom så går det fortfarande inte att öppna luckan genom att trycka på den. :evil:
Knepigt att luckan inte fungerar trots byte.
Fick 24.8 i morse och har varit ute och kört några mil idag på e18 - tycker fortfarande att 2022.24 är bra. Både farthållaren och filhållaren fungerar mycket bättre än tidigare. Däremot kan man inte slå på helljuset manuellt - det är däremot dåligt, tycker jag,
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Choke skrev:
mikebike skrev:
Fick 24.8 i morse och har varit ute och kört några mil idag på e18 - tycker fortfarande att 2022.24 är bra. Både farthållaren och filhållaren fungerar mycket bättre än tidigare. Däremot kan man inte slå på helljuset manuellt - det är däremot dåligt, tycker jag,
Just att man inte kan slå på helljuset är orsaken till att jag inte använt helljusautomatiken på nästan ett år.

Uppenbarligen är det långt ifrån alla som tycker att farthållaren fungerar bättre. Att man inte kan ställa lika hög hastighet eller kort avstånd som med radar tyder ju på att prestanda är försämrad.

Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

Eller tyder på att man till en början vill ha lite extra säkerhetsmarginaler.

Det kommer fler versioner…
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Choke skrev:
mikebike skrev:
På vilka sätt tycker du att farthållare och filhållare fungerar mycket bättre?
Jag var ute en sväng och upplever ingen skillnad, dock mest rak motorväg. Största problemet med autostyrningen har varit på 1 -> 2 vägar. Till helgen blir det 50 + 50 mil, både motorväg och 1+2 vägar. Eventuellt mörkerkörning också.
Sedan nästa helg/vecka totalt 150 mil.
Goda möjligheter att utvärdera Vision only....

Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Choke »

mikebike skrev:
Jag var ute en sväng och upplever ingen skillnad, dock mest rak motorväg. Största problemet med autostyrningen har varit på 1 -> 2 vägar. Till helgen blir det 50 + 50 mil, både motorväg och 1+2 vägar. Eventuellt mörkerkörning också.
Nej jag hann inte testa 1-2 väg och jag hyser väl ingen förhoppning att just det ska ha blivit bättre. Det jag upplever är jämnare körning med farthållare och att det inte blir häftig inbromsning när bilen framför svänger av från motorvägen. Då har både min gamla och Teslan tidigare fått fnatt och bromsat in väldigt hårt. Farthållaren har blivit mjukare - kan vara inbillning men det var så jag upplevde dagen. Ska se om jag kan ta en längre tur imorgon.
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare

Inlägg av Curik »

BrooklynS skrev:
Eller tyder på att man till en början vill ha lite extra säkerhetsmarginaler.

Det kommer fler versioner…
Då låter man radarn fortsatt vara ikopplad till man mognat sin modell. Eller använder båda två under en övergångsperiod. Det är inte raketforskning.

Det är dessutom inom gråskalan för vad som är lagligt att uppdatera bilen såhär drastiskt. Du ska som förare kunna förvänta dig att bilen fungerar på liknande sätt varje gång du sätter dig vid ratten. Men ingenting biter väl på en fanboy..
Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare

Inlägg av TechNerd »

Har egentligen inget att klaga på mellan AP med radar och utan när jag jämfört min Y med S (HW3 i båda).

Men nu har jag inte kört i mörker än med vision. Räknar med lite mer blink, tycker torkarna fungerar riktigt bra nu för tiden, men helljusautomatiken har mycket att önska.
Misstänker att de inte kommer göra något åt det för ens de aktiverar matrix-ljusen.
Tesla Model 3 Performance-24
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

TechNerd skrev:
Har egentligen inget att klaga på mellan AP med radar och utan när jag jämfört min Y med S (HW3 i båda).

Men nu har jag inte kört i mörker än med vision. Räknar med lite mer blink, tycker torkarna fungerar riktigt bra nu för tiden, men helljusautomatiken har mycket att önska.
Misstänker att de inte kommer göra något åt det för ens de aktiverar matrix-ljusen.
"nu för tiden"?
Jag körde hem från Ekerö i tisdags eftermiddag. Det hade regnat på dagen, men det regnade inte när jag körde.
Däremot stänkte det upp från bilar framför och jag fick dutta på vänsterspaken mest hela tiden eftersom det tog uppåt en minut innan torkarna tyckte det var dags att torka.
Andra gånger kan de gå igång på full fart när det är helt torrt ute.

Jag upplever ingen förbättring sedan jag jag köpte min första Tesla för knappt två år sedan.

Användarvisningsbild
TechNerd
Teslaägare

Inlägg av TechNerd »

mikebike skrev:
"nu för tiden"?
Jag körde hem från Ekerö i tisdags eftermiddag. Det hade regnat på dagen, men det regnade inte när jag körde.
Däremot stänkte det upp från bilar framför och jag fick dutta på vänsterspaken mest hela tiden eftersom det tog uppåt en minut innan torkarna tyckte det var dags att torka.

Jag upplever ingen förbättring sedan jag jag köpte min första Tesla för knappt två år sedan.
Sen de släppte uppdateringen för torkarna för ett par år sen.
Jag har inte samma upplevelse som dig tydligen, duttar ibland till för att sätta igång dom men sen går de ung som förväntat.
Tesla Model 3 Performance-24
Tesla Model Y Performance-22

Tesla Model S LR-19 Raven *Såld* / Tesla Model 3 LR-20 *Såld* / Kia e-Niro-19 *Såld* / Nissan Leaf-18 *Såld* / Golf GTE -15*Såld*
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

mikebike skrev:
TechNerd skrev:

"nu för tiden"?

Når verkligen stänket upp till kameran då? För mig händer det här lite då och då men om man kollar på rutan så har inget stänk nått upp till kameran och då hjälper det ju inte hur bra automatiken än är.
Alla bilar jag har ägt har fått fnatt och vispat när det inte behövs. Antigen pga dimma, imma eller spöken. Har alltid behövt ställa känsligheten till lägsta för att de överhuvudtaget ska vara användbara. Teslan är nog den som har felat minst.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Anderzzon skrev:
mikebike skrev:
TechNerd skrev:

"nu för tiden"?

Når verkligen stänket upp till kameran då? För mig händer det här lite då och då men om man kollar på rutan så har inget stänk nått upp till kameran och då hjälper det ju inte hur bra automatiken än är.
Alla bilar jag har ägt har fått fnatt och vispat när det inte behövs. Antigen pga dimma, imma eller spöken. Har alltid behövt ställa känsligheten till lägsta för att de överhuvudtaget ska vara användbara. Teslan är nog den som har felat minst.
Även mina Volvo hade problem när det stänkte, men Tesla är sämre. Ingen av mina Volvo drog igång torkarna när det var torrt ute.

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Anderzzon skrev:
Sist jag provade på E4:an på dagtid i slask så var hela rutan inklusive kamerorna täckt av vägstänk från framförvarande bil så jag inte ens såg ut. Givetvis lite farligt men jag ville testa hur mycket det kunde bli innan den gick igång. Den gick aldrig igång. Jag har en bild i kameran från den någonstans.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

Choke skrev:
mikebike skrev:
Nej jag hann inte testa 1-2 väg och jag hyser väl ingen förhoppning att just det ska ha blivit bättre. Det jag upplever är jämnare körning med farthållare och att det inte blir häftig inbromsning när bilen framför svänger av från motorvägen. Då har både min gamla och Teslan tidigare fått fnatt och bromsat in väldigt hårt. Farthållaren har blivit mjukare - kan vara inbillning men det var så jag upplevde dagen. Ska se om jag kan ta en längre tur imorgon.
Håller helt med!
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Skriv svar