taliz skrev:Man ska inte blinka när man kör in i en rondell, bara när man kör ut.
Oj oj, plockar fram popcornen - kan komma många olika åsikter nu…
Jag är själv inte fundamentalist men tycker inte som du, oavsett vad trafikskolorna lär ut för tillfället… Jag tycker den extra information man får, inte minst i en liten rondell där man kan se andra bilar från infart till utfart, är värt mycket och kommer fortsätta köra in i rondeller med blinkers enligt min tänkta utfart (hö/vä) och sen börja blinka (hö) ut när jag närmar mig utfarten.
Men även om jag inte blir väldigt upprörd på de som inte blinkar ”intentionen” när de kör in stör jag mig på de som har blivit lärda att blinka höger in i rondell oavsett var de ska ut (tror tanken är att rondellen är en egen väg och då kör man alltid höger in på denna) - det tycker jag är helt galet - om jag ligger i högerfil och har någon med det beteendet till vänster om mig, än mer om det är en fransk bilmodell

, då hinner man ju nästan skita ner sig innan man inser att de faktiskt inte skulle höger (från vänsterfil) i rondellen… helt galet imho…