Var är energilagring i debatten?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10471
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Var är energilagring i debatten?

Inlägg av Legato »

Airlift skrev:
Legato skrev:
Airlift skrev:
Legato skrev:
Tilldelning? :D Precis som elbilar "tilldelas" tänkte du? Det har alltså inget med efterfrågan att göra? "Intressant" teori.

Jasså det får man inte? Trots att de är garanterade för 10.000 cykler? "Intressant" återigen. Teslabatterier är allt annat än dynga, men underhållande att du inte förstår skillnaden mellan batterier som både ska kunna ta emot och mata ut flera hundra kW vs de som bara behöver hantera 10 kW in och ut. Du har helt missat konsekvenserna av snabbladdning förstår jag. :roll:

Tilldelning avser rent materiella resurser. Som nämnts har det senaste decennierna matats med revolutionerande startup företag med ny batteriteknik. Likväl så har den faktiska skillnaden inte varit lika enorm.

Vilka garanterar 10000 cykler och till vilken kvarvarande kapacitet? Nåväl. Det är väl ren otur att tesla inte vill köra V2H/V2G i kombination med sina garantier på bilarna. Klart du kan garantera cykler om du är flexibel på kapaciteten. Som Toyota, vara batterigaranti för sina hybrider var klart intressant.. degradering är och blir vad den brukar.
Meningsfull diskussion detta. Uppenbarligen är du oförmögen att läsa det som skrivs, så det blir ganska meningslöst att ge dig några mer svar. "Degradering är och blir vad den brukar"? Helt oavsett hur ett batteri hanteras alltså? Om det matas med 250 kW eller 5 kW är oväsentligt? Liksom om det laddas till 70% eller 100%?

Exempelvis Sonnen garanterar både 10 år och 10.000 cykler med minst 75% kvarvarande kapacitet.

Härligt att du har så många egenhändigt ihopsnickrade teorier iaf. Lycka till med dem. :roll:

Ok? https://sonnenusa.com/en/warranty/

Det jag avser med ”är och blir vad det brukar” är ju att kurvan för degradering ser i mångt om mycket ut som den gör. Dvs en initialt ganska brant för att sedan plana ut. 75% (eller 70% om man ska gå på Sonnens uppgifter och inte dina), så länge det planar ut ovan strecket så.

Det förtar (fortfarande) inte att du 1. Inte har nog med resurser för det, 2. Kan tillverka dessa i sådan mängd, inom en överskådlig tid, 3. Har noll systemstabiliserande egenskaper.

:popcorn
Så nu när ditt påstående om att det inte alls går att använda i 10.000 cykler blivit motbevisat så börjar du svamla om annat.

Gällande garsntivillkoren så bor vi inte i USA. "What type of warranty do I have when I purchase a sonnenBatterie?

sonnenBatterie owners can enjoy a full 10-year warranty on all sonnenBatterie parts. After 10 years the sonnenBatterie will still have a storage capactiy of at least 75%."

Nej, degraderingen ser inte alls likadan utan är återigen helt beroende av hur batterier används. Att ens behöva förklara det i ett elbilsforum...

Alla dina tre punkter är som sagt rena gissningar som baseras på din felaktiga matematik (" you do the math", som du skrev efter att med all tydlighet visat att du inte behärskar ens grundskolematte). Det finns ingen ransonering av det slag du påstår.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10471
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Var är energilagring i debatten?

Inlägg av Legato »

Dafro skrev:
Legato skrev:
Dafro skrev:
Legato skrev:
Aida skrev:


Jag är lite intresserad av hembatteri men förstår inte hur det kan löna sig ekonomiskt i se4. Förklara gärna det för mig. Offerterna ligger på ca 70 000 kr för 5-7,5 kwh batteri. Jag får inte ihop det ekonomiskt…
Då har du fått lite dyra offerter.

Tar man ett riktigt bra batteri som är garanterat för 10.000 laddcykler och som kan mata in och ut uppåt 10 kW så kostar det ca 10.000:-/kWh.

Förutsatt att det rasar direkt när garantin tar slut, vilket givetvis är väldigt osannolikt, så räcker det alltså med drygt 1:-/kWh i prisdiff för att gå break even när batteriet "snurrat" sina 10.000 cykler.

Personligen får jag ungefär 30 öre mer ovanpå spot på såld el än köpt el, så då är man under 1:-/kWh.

Just nu har vi prisvariationer på 3-8:-/kWh i SE3 och SE4. Det mesta tyder på att de kommer fortsätta några år, men man kan nog iaf känna sig väldigt trygg i att kunna snitta över 1:-. Personligen tror jag 2-3:- är realistiskt att förvänta sig.

Som "backup" om variationerna är låga så kan man istället sälja VPP-kapacitet.
Har också svårt att få kalkylen att gå ihop, även om vi säger 10000 cykler så garanterar dom väl inte 100% effekt efter det. För om du kör cykler 0-100% så lär du ju tappa rejält med kapacitet redan vid halvtid och kör du 30-80% tex som är snällare så har du ju dubblat tiden. Men det skulle kännas skönt att kunna ladd det på natten och nyttja det själv på dagen. Hur tänker du där med batteri, för du slipper ju överföring om du använder det själv, ser inte nyttan med att sälja. Hur fort laddar man ett 10 kWh batteri?
Vad har du svårt att få ihop? Anledningen att jag skrev drygt 1:- är just att man inte kör 0-100%. Men givet mina antaganden blir lönsamheten som du ser mycket hög.Finns dock ingen nytta med att sluta ladda ur redan vid 30%. Llåg SOC skadar inte, det är hög man ska undvika. 5-80% är nog en rimlig cykel att använda.

Om du "inte får ihop det" så måste du ju tala om vad i mina antaganden du anser skulle göra en så extrem skillnad att avkastningen mer än halveras.

"Ser inte nyttan med att sälja"? Ok? Påslaget är som sagt större på såld el än påslaget är på köpt el. Så tom givet samma spotpris kan man tjäna pengar på att ladda i och ladda ur. Kanske glömmer du “60-öringen" man får i bidrag.

Ang laddhastighet så skrev jag det ovan. Ett premiumbatteri med det höga pris jag använda i exemplet laddar med 10 kW ungefär. En cykel kan alltså genomföras inom en timme, dvs när priset är allra lägst och sen laddas ur när det är allra högst.

Slutligen, att anta att batteriet lägger av direkt efter garantitiden är såklart väldigt pessimistiskt. Rimligare är nog egentligen att räkna med tex ytterligare 10.000 cykler med tex 20%-30% minskad kapacitet. Poängen är dock att tom med väldigt försiktiga antaganden (dyrt batteri, relativt låg prisvariation och batteri som dör helt efter garantiden) så blir avkastningen mycket bra.
Kan ju ha blivit fel nör jag tänkt, igen… men uppskattar raka svar. Jag har nog varit mer pessimistisk nör jag räknat och tänkt att man laddar med solel på dagen och använder den själv på kvällen men nu inser jag att du menar ladda på natten och sälja den elen på dagen. Jag har inte mer påslag på solel än 60 öringen men ca 75 öre i överföringskostnad nör jag köper.men 2 kr skillnad kan man nog räkna med något år till men 60 öringen kan nog försvinna redan efter valet, beroende på vem som vinner. Och man skulle ju även kunna ladda det på dagen då det brukar vara en dipp. Ang laddhatighet så läste jag slarvigt kapacitet och inte effekt, kWh istället för kW.


För mig skulle dom ha ca 20 kkr bara för att förbereda för batteri vilket jag tyckte var saftigt men till slut föll det på att SMA inte har några hybridväxelriktare som är större än 10 kW, installerar 17 nu och har en vanlig växelriktare på 10 kW nu. Finns det några batteri lösningar att sätta på AC sidan som du kan rekommendera? Sedan får man väl räkna med att det kommer något effektabbonnemang, men dessa borde bara vara
Mer än 60 öre har du. Din nätägare är skyldig att betala nätnytta. Brukar väl ligga i intervallet 5-15 öre.

Jag kör tidsdifferentierad nättaxa. Går att byta till om du har Vattenfall. Vet ej om fler erbjuder det.

Skulle bli mkt förvånad om 60-öringem försvann nu i energikris-tider.

Jag har fortfarande inget batteri så svårt att "rekommendera" men på pappret ser Sonnen extremt bra ut om än ganska dyrt (se räkneexempel). Det är AC och kan kombineras med "Protect" för ödrift.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Var är energilagring i debatten?

Inlägg av Zalman3 »

Lurkern skrev:
Hade folk stora vattenreservoarer i källaren kopplade till vedpannan förut? Funkar till solceller också?
Syrran har 3 ackumulatortankar på 500 liter styck.
Totalt 1.500 liter.
Går utmärkt att ha solceller och en elpatron i ackumulatortanken.
Då värmer man vattnet på dagen och värmer huset med det varma vattnet på natten.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Dafro
elbilist
Inlägg: 3066
Blev medlem: 24 okt 2021 13:00

Re: Var är energilagring i debatten?

Inlägg av Dafro »

Legato: får 3,3 öre i nötnytta lågpris, inte mycket att räkna med.

Har tröttnat på att få till det med citat ang max 5 citat. En enklare funktion att ta bort citat vore önskvärt.
27,8 kWp solceller
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare
Inlägg: 1805
Blev medlem: 01 apr 2019 10:35

Re: Var är energilagring i debatten?

Inlägg av [JM] »

Mkt snack om matte här med krångliga onödigt inveklade kalkyler och resonemang.

Enkla exempelkalkylen:
Batterier kostar ca 10000kr/kWh att köpa idag.
Om man köper för 1kr på natten och säljer för 6kr på dagen har man tjänat 5kr per kWh.
Man behöver då 10000/5=2000 dagar/cykler för att det ska betala av sig.

Sen får man stoppa in vilket pris man vill och gissa hur mkt man tjänar per kWh samt hur många procent man nytttjar och så får man sin egen gissning/uppskattning/bedömning.
Sen om den gissningen/bedömningen inträffar före eller efter garantin går ut är väl upp till var och en att i sitt enskillda fall ta ställning till.

Men får jag välja mellan ett batteri för 100.000kr eller mera solceller så tar ju fler solcelller hem kalkylen direkt med dagens priser.
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 231
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Var är energilagring i debatten?

Inlägg av SkipperO »

Sverige lär ju ha ett unikt läge med ett av världens största energilager/capita i vattenkraften. Tänker att man borde använda den mer för effekt (som energilager) att balansera behovet efter och mindre som basenergi som man gör mycket idag. Då kan man ju kompensera både för molniga dagar, vindstilla dagar och dagarna när kärnkraften står stilla av en eller annan anledning.
Tänker att energi och effektmässigt borde vind+vatten+sol bli oslagbart i kostnad och pålitlighet. Men kräver förstås ökad effekt i vattenkraften (pågår i mindre skala redan) och i överföring norr-söder. Och mer energi från mer vind och sol.

Batteri och vätgas har säkert sina platser också, men går ju inte att jämföra i kapacitet och kostnad med vattendammar och sjöar vi har idag
M3 LR -20 vit/vit, 18”
niklas12
Inlägg: 2576
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Var är energilagring i debatten?

Inlägg av niklas12 »

SkipperO skrev:
Sverige lär ju ha ett unikt läge med ett av världens största energilager/capita i vattenkraften. Tänker att man borde använda den mer för effekt (som energilager) att balansera behovet efter och mindre som basenergi som man gör mycket idag. Då kan man ju kompensera både för molniga dagar, vindstilla dagar och dagarna när kärnkraften står stilla av en eller annan anledning.
Tänker att energi och effektmässigt borde vind+vatten+sol bli oslagbart i kostnad och pålitlighet. Men kräver förstås ökad effekt i vattenkraften (pågår i mindre skala redan) och i överföring norr-söder. Och mer energi från mer vind och sol.

Batteri och vätgas har säkert sina platser också, men går ju inte att jämföra i kapacitet och kostnad med vattendammar och sjöar vi har idag
Ökad Överföringskapacitet tillför ingenting till systemet
Det är bara ett väldigt dyrt sätt att försöka reparera skadorna från nedläggningen av kärnkraft.
Vi klarar inte att utnyttja den kapacitet som finns idag p.g.a för liten andel produktion i södra Sverige.

Carl Berglöf påpekar ett flera faktorer påverkar överföringsförmågan. En viktig sådan är att kärnkraftverken Ringhals och Oskarshamn stabiliserar nätet och ger stöd för ökad elöverföring till och från SE4.

https://second-opinion.se/ingen-lindrin ... temkrisen/

Lägg pengarna på mer planerbar elproduktion i södra Sverige istället det ger tillbaka dubbelt eftersom en utökning av planerbar elproduktion även möjliggör en högre överföring genom Sydvästlänken.

Sen verkar den överföringen vi har fungera lite sisådär

https://www.elinstallatoren.se/2022/08/ ... -atgardas/
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Var är energilagring i debatten?

Inlägg av Zalman3 »

Jag ångrar att jag inte beställde från Solcellen.nu förra hösten.
De tog ca 90.000kr för bara solceller.
Och ca 100.000kr med ett 9,6kWh batteri.
Screenshot_20220910-224118_Gallery.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
NiklasTesla
Teslaägare
Inlägg: 2430
Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
Referralkod: ts.la/niklas60543

Re: Var är energilagring i debatten?

Inlägg av NiklasTesla »

niklas12 skrev:
SkipperO skrev:
Sverige lär ju ha ett unikt läge med ett av världens största energilager/capita i vattenkraften. Tänker att man borde använda den mer för effekt (som energilager) att balansera behovet efter och mindre som basenergi som man gör mycket idag. Då kan man ju kompensera både för molniga dagar, vindstilla dagar och dagarna när kärnkraften står stilla av en eller annan anledning.
Tänker att energi och effektmässigt borde vind+vatten+sol bli oslagbart i kostnad och pålitlighet. Men kräver förstås ökad effekt i vattenkraften (pågår i mindre skala redan) och i överföring norr-söder. Och mer energi från mer vind och sol.

Batteri och vätgas har säkert sina platser också, men går ju inte att jämföra i kapacitet och kostnad med vattendammar och sjöar vi har idag
Ökad Överföringskapacitet tillför ingenting till systemet
Det är bara ett väldigt dyrt sätt att försöka reparera skadorna från nedläggningen av kärnkraft.
Vi klarar inte att utnyttja den kapacitet som finns idag p.g.a för liten andel produktion i södra Sverige.

Carl Berglöf påpekar ett flera faktorer påverkar överföringsförmågan. En viktig sådan är att kärnkraftverken Ringhals och Oskarshamn stabiliserar nätet och ger stöd för ökad elöverföring till och från SE4.

https://second-opinion.se/ingen-lindrin ... temkrisen/

Lägg pengarna på mer planerbar elproduktion i södra Sverige istället det ger tillbaka dubbelt eftersom en utökning av planerbar elproduktion även möjliggör en högre överföring genom Sydvästlänken.

Sen verkar den överföringen vi har fungera lite sisådär

https://www.elinstallatoren.se/2022/08/ ... -atgardas/
SkipperO har helt rätt.

Även om vi skulle bygga ny kärnkraft i SE3 + SE4 så har kärnkraftverken som byggts i Europa visats sig bli enormt mycket dyrare än beräknat (och då har vi inte ens tagit i hänsyn att uranutvinning ligger kring peak och lär snart igen slå nytt ATH i pris).

Gen4 kan vara en del av övergångslösningen men hur lång tid kommer det ta och till vilket pris? 20sek/kwh i dagens valutavärde?

MVH
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Var är energilagring i debatten?

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
Legato: får 3,3 öre i nötnytta lågpris, inte mycket att räkna med.
2.40 öre/kWh får jag. Nästan ingenting med andra ord.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
niklas12
Inlägg: 2576
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Var är energilagring i debatten?

Inlägg av niklas12 »

NiklasTesla skrev:
niklas12 skrev:
SkipperO skrev:
Sverige lär ju ha ett unikt läge med ett av världens största energilager/capita i vattenkraften. Tänker att man borde använda den mer för effekt (som energilager) att balansera behovet efter och mindre som basenergi som man gör mycket idag. Då kan man ju kompensera både för molniga dagar, vindstilla dagar och dagarna när kärnkraften står stilla av en eller annan anledning.
Tänker att energi och effektmässigt borde vind+vatten+sol bli oslagbart i kostnad och pålitlighet. Men kräver förstås ökad effekt i vattenkraften (pågår i mindre skala redan) och i överföring norr-söder. Och mer energi från mer vind och sol.

Batteri och vätgas har säkert sina platser också, men går ju inte att jämföra i kapacitet och kostnad med vattendammar och sjöar vi har idag
Ökad Överföringskapacitet tillför ingenting till systemet
Det är bara ett väldigt dyrt sätt att försöka reparera skadorna från nedläggningen av kärnkraft.
Vi klarar inte att utnyttja den kapacitet som finns idag p.g.a för liten andel produktion i södra Sverige.

Carl Berglöf påpekar ett flera faktorer påverkar överföringsförmågan. En viktig sådan är att kärnkraftverken Ringhals och Oskarshamn stabiliserar nätet och ger stöd för ökad elöverföring till och från SE4.

https://second-opinion.se/ingen-lindrin ... temkrisen/

Lägg pengarna på mer planerbar elproduktion i södra Sverige istället det ger tillbaka dubbelt eftersom en utökning av planerbar elproduktion även möjliggör en högre överföring genom Sydvästlänken.

Sen verkar den överföringen vi har fungera lite sisådär

https://www.elinstallatoren.se/2022/08/ ... -atgardas/
SkipperO har helt rätt.

Även om vi skulle bygga ny kärnkraft i SE3 + SE4 så har kärnkraftverken som byggts i Europa visats sig bli enormt mycket dyrare än beräknat (och då har vi inte ens tagit i hänsyn att uranutvinning ligger kring peak och lär snart igen slå nytt ATH i pris).

Gen4 kan vara en del av övergångslösningen men hur lång tid kommer det ta och till vilket pris? 20sek/kwh i dagens valutavärde?

MVH
Sjukhus kan man inte heller bygga dessa blir mycket dyrare än man beräknar kolla bara nya karolinska.

Vi har mängder med uranfyndigheter i Sverige som förbjudits att bryta av politiskt ideologiska skäl

Men med Peak miljöpartiet så kan vi använda dessa resurser och bli helt självförsörjande på Uran.

Intressant att du verkar så insatt i gen4 kärnkraft
Då har du alltså redan sett priser på gen4 eller har du hittat på dessa siffrorna själv ?
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19600
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Var är energilagring i debatten?

Inlägg av Bjelke »

Zalman3 skrev:
Lurkern skrev:
Hade folk stora vattenreservoarer i källaren kopplade till vedpannan förut? Funkar till solceller också?
Syrran har 3 ackumulatortankar på 500 liter styck.
Totalt 1.500 liter.
Går utmärkt att ha solceller och en elpatron i ackumulatortanken.
Då värmer man vattnet på dagen och värmer huset med det varma vattnet på natten.
Jag har också 3 tankar på 500 liter och det verkar vara en mycket vanlig setup…
Om det lönar sig att köra elpatron på dagen istället för att sälja elen då och köpa på
natten istället tror jag inte är så smart däremot, elen är ju oftast billigare på natten, sedan
kanske man även har så man kan elda ved om man har ackumulator-tankar och det lär för
dom allra flesta vara ännu billigare (jag har inte eldat på flera år själv dock).
Och vill man värma vatten så är egentligen solfångare bättre med högre verkningsgrad, om man
nu kunde välja.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Var är energilagring i debatten?

Inlägg av Zalman3 »

Kopplat till frekvensregleringsavtal så är detta något som ni har möjlighet att teckna direkt mot Svenska Kraftnät. Vi har erfarenheter av andra kunder som har nyttjat just detta och vi har ett framtaget driftbevis som ska signeras och som ni sedan själva skickar in till SvK i samband med att er produktionsanläggning ska tas i drift.
Pratade med Umeå Energi om frekvensregleringsavtal.
Men de hänvisade direkt till SvK.

Är det nån här på forumet som har ett frekvensregleringsavtal direkt med SvK.
Gissar att ett 100kW är det minsta avtal man kan teckna.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Skriv svar