Dafro skrev:Legato skrev:Aida skrev:Legato skrev:Mosse97 skrev:Mycket debatt om elbpriser, elproduktion och liknande nu, särskilt i de politiska debatterna. Man pratar om kärnkraft vs vindkraft, elnät osv, men jag hör inte så mycket om energilagring. (Möjligen om Per Bolund nämnde det i förbifarten i utfrågningen i SVT)
Det finns ju batterier och vätgas, men är inte tekniken där för att hantera mängden som behövas för att jämna ut från natt till dag tex? Förstår att inte heller det går att smälla upp stora volymer på kort tid. Eller finns det andra orsaker till att det inte diskuteras?
Ja det är en stor gåta. Långsiktigt är det såklart lösningen på energisituationen.
Redan idag är det lönsamt i SE3 och SE4 med hembatterier. Hade det diskuterats mer hade det säkert investerats mycket mer till nytta för precis alla...
Jag är lite intresserad av hembatteri men förstår inte hur det kan löna sig ekonomiskt i se4. Förklara gärna det för mig. Offerterna ligger på ca 70 000 kr för 5-7,5 kwh batteri. Jag får inte ihop det ekonomiskt…
Då har du fått lite dyra offerter.
Tar man ett riktigt bra batteri som är garanterat för 10.000 laddcykler och som kan mata in och ut uppåt 10 kW så kostar det ca 10.000:-/kWh.
Förutsatt att det rasar direkt när garantin tar slut, vilket givetvis är väldigt osannolikt, så räcker det alltså med drygt 1:-/kWh i prisdiff för att gå break even när batteriet "snurrat" sina 10.000 cykler.
Personligen får jag ungefär 30 öre mer ovanpå spot på såld el än köpt el, så då är man under 1:-/kWh.
Just nu har vi prisvariationer på 3-8:-/kWh i SE3 och SE4. Det mesta tyder på att de kommer fortsätta några år, men man kan nog iaf känna sig väldigt trygg i att kunna snitta över 1:-. Personligen tror jag 2-3:- är realistiskt att förvänta sig.
Som "backup" om variationerna är låga så kan man istället sälja VPP-kapacitet.
Har också svårt att få kalkylen att gå ihop, även om vi säger 10000 cykler så garanterar dom väl inte 100% effekt efter det. För om du kör cykler 0-100% så lär du ju tappa rejält med kapacitet redan vid halvtid och kör du 30-80% tex som är snällare så har du ju dubblat tiden. Men det skulle kännas skönt att kunna ladd det på natten och nyttja det själv på dagen. Hur tänker du där med batteri, för du slipper ju överföring om du använder det själv, ser inte nyttan med att sälja. Hur fort laddar man ett 10 kWh batteri?
Vad har du svårt att få ihop? Anledningen att jag skrev
drygt 1:- är just att man inte kör 0-100%. Men givet mina antaganden blir lönsamheten som du ser mycket hög.Finns dock ingen nytta med att sluta ladda ur redan vid 30%. Llåg SOC skadar inte, det är hög man ska undvika. 5-80% är nog en rimlig cykel att använda.
Om du "inte får ihop det" så måste du ju tala om vad i mina antaganden du anser skulle göra en så extrem skillnad att avkastningen mer än halveras.
"Ser inte nyttan med att sälja"? Ok? Påslaget är som sagt större på såld el än påslaget är på köpt el. Så tom givet
samma spotpris kan man tjäna pengar på att ladda i och ladda ur. Kanske glömmer du “60-öringen" man får i bidrag.
Ang laddhastighet så skrev jag det ovan. Ett premiumbatteri med det höga pris jag använda i exemplet laddar med 10 kW ungefär. En cykel kan alltså genomföras inom en timme, dvs när priset är allra lägst och sen laddas ur när det är allra högst.
Slutligen, att anta att batteriet lägger av direkt efter garantitiden är såklart väldigt pessimistiskt. Rimligare är nog egentligen att räkna med tex ytterligare 10.000 cykler med tex 20%-30% minskad kapacitet. Poängen är dock att tom med väldigt försiktiga antaganden (dyrt batteri, relativt låg prisvariation och batteri som dör helt efter garantiden) så blir avkastningen mycket bra.