hyresrätt - ladda fr 230Vuttag i lght via förlängningskabel
Moderator: Redaktion
hyresrätt - ladda fr 230Vuttag i lght via förlängningskabel
Hej! Jag får min nya bil om några månader. Jag bor i hyresrätt och min hyresvärd har nyligen installerat laddstolpar med kostnad 3,50kr/kwh.
Jag klurar dock på om jag skall dra en förlängningskabel från ett 230V-uttag inne i lägenheten ut genom ett fönster till bilen eftersom jag har fast avtal på ca 1,50kr/kwh (inkl skatter).
Bor på 2a våning och behöver en 50m-sladd till min P-plats eller möjligen räcker 25m om jag ställer mig närmare huset (ej P-plats men bilar blir inte lappade där).
Lägenhetshuset är byggt 2012 och har 10A 1,5mm2 kabel till uttagen i lght.
Om jag köper en utomhuskabel på 2,5mm2 och inte har sladd snurrad på vinda samt drar ned laddningen till 6 eller 8A:
-bör detta vara helt riskfritt ur elsäkerhetssynpunkt?
-kan min hyresvärd ha åsikter/ neka mig att dra en förlängningssladd inifrån lght?
Vore tacksam för era synpunkter / tips i frågan.
(Jag förstår att jag får ut begränsad kapacitet över natten, men jag tar mig troligen till/från arbetet de dagar jag behöver åka till kontoret (där jag kan ladda vid stolpe för 1,80kr/kwh, om jag är där tidigt och får en plats)).
***har gjort nytt inlägg med kommentarer längre ner **$
Jag klurar dock på om jag skall dra en förlängningskabel från ett 230V-uttag inne i lägenheten ut genom ett fönster till bilen eftersom jag har fast avtal på ca 1,50kr/kwh (inkl skatter).
Bor på 2a våning och behöver en 50m-sladd till min P-plats eller möjligen räcker 25m om jag ställer mig närmare huset (ej P-plats men bilar blir inte lappade där).
Om jag köper en utomhuskabel på 2,5mm2 och inte har sladd snurrad på vinda samt drar ned laddningen till 6 eller 8A:
-kan min hyresvärd ha åsikter/ neka mig att dra en förlängningssladd inifrån lght?
(Jag förstår att jag får ut begränsad kapacitet över natten, men jag tar mig troligen till/från arbetet de dagar jag behöver åka till kontoret (där jag kan ladda vid stolpe för 1,80kr/kwh, om jag är där tidigt och får en plats)).
***har gjort nytt inlägg med kommentarer längre ner **$
Senast redigerad av B_M, redigerad totalt 1 gånger.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: hyresrätt - ladda fr 230Vuttag i lght via förlängningska
Nej.
Snålhet över säkerhet....
Snålhet över säkerhet....
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Skyvandrare
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/filip98503
Grattis till kommande elbilen!
Nej, ladda på jobbet och hemma (för 3,50) när du behöver.
Finns många anledningar, här är några.
-1,5 mm2 & 10A lägenheten är för klent. Risk för både värmeutveckling och att säkringarna går stup i kvarten.
-6A ger betydligt lägre verkningsgrad och räcker inte om du behöver ladda ”på riktigt”.
-Ska fönstret stå på glänt hela vintern?
-Grannsämja/kontakt med hyresvärden?
-Trasslig hantering av förlängningssladd & UMC speciellt vid regn och på vintern.
Låt inte snålheten bedra.
Nej, ladda på jobbet och hemma (för 3,50) när du behöver.
Finns många anledningar, här är några.
-1,5 mm2 & 10A lägenheten är för klent. Risk för både värmeutveckling och att säkringarna går stup i kvarten.
-6A ger betydligt lägre verkningsgrad och räcker inte om du behöver ladda ”på riktigt”.
-Ska fönstret stå på glänt hela vintern?
-Grannsämja/kontakt med hyresvärden?
-Trasslig hantering av förlängningssladd & UMC speciellt vid regn och på vintern.
Låt inte snålheten bedra.
MYP 2022
M3 SR+ 2020
Volvo C30 A-traktor HVO100
M3 SR+ 2020
Volvo C30 A-traktor HVO100
Det här är dumt på så många nivåer att man tar sig för pannan.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
3.50 är dyrt. Jag har för nuvarande uttag för 3.0/kWh. Det går rätt fort att betala belopp på 1-2 tusen i månaden. Dock laddar jag det mesta på jobbet.B_M skrev:Hej! Jag får min nya bil om några månader. Jag bor i hyresrätt och min hyresvärd har nyligen installerat laddstolpar med kostnad 3,50kr/kwh.
Du borde snarare ta upp detta med din hyresvärd då det är oskäligt dyrt då elen inte används på dagtid utan off-peak, mestadels. Hyresvärden betalar kanske iof fastpris och inte spot-pris.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
MER har ju laddabbonnemang från 1,11 kr per kWh.
https://se.mer.eco/laddabonnemang/Du laddar för 499 kr per månad. När du når maxtaket på 450 kWh.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Tack för era synpunkter.
Jag är själv tveksam till förförandet men två kompisar som själva kör elbil föreslår att jag skall göra så mtp att jag band på fast elavtal i februari på 5år till 0,70 öre/ kwh (ca 1,50 med skatter), vilket dessa dagar i efterhand troligen var väldigt gynnsamt.
Jag vill kommentera/ förtydliga:
Snålhet? Det blir ju 130% högre kostnad med 3,5 jfr 1,50 kr/kwh…eller ca 1200kr/mån.
Ladda på jobbet iställlet? Pga kapacitetsproblem så finns begränsat antal stolpar i några år till så måste vara på jobbet kl 07.00 för att få en plats och är normalt sett där kl 08.30-09.00. Dessutom jobbar jag hemma de flesta dagar i veckan, så det är inte ett så bra alternativ.
Öppet fönster? Många sover ju gärna med fönstret på glänt året runt för friskare luft (bor ej i stan, utan lite mer lantligt, bor på vån 2/2 i ”längor”).
”Ladda på riktigt”? Jag ser denna möjlighet som komplement i så fall.
Jag är osäker på hur hyresvärdens avtal ser ut, men har påpekat att det är högt för ”hemmaledning” då publik laddning ligger på 2-3 kr/ kwh i kommunen.
Jag har fö läst om personer som laddat med 50m förlängningkabel utan problem.
En annan granne fick tillåtelse av hyresvärd att sätta ett uttag för motorvärmare på sin uteplats i markplan, som han nu laddar sin hybrid ifrån. Men, troligen är det då kanske en 2,5mm kabel och 16A.
Jag kan ju alternativt be elektriker dra en 2,5mm kabel på separat 16A säkring i min lght till ett unikt uttag som jag använder?
//M
Jag är själv tveksam till förförandet men två kompisar som själva kör elbil föreslår att jag skall göra så mtp att jag band på fast elavtal i februari på 5år till 0,70 öre/ kwh (ca 1,50 med skatter), vilket dessa dagar i efterhand troligen var väldigt gynnsamt.
Jag vill kommentera/ förtydliga:
Snålhet? Det blir ju 130% högre kostnad med 3,5 jfr 1,50 kr/kwh…eller ca 1200kr/mån.
Ladda på jobbet iställlet? Pga kapacitetsproblem så finns begränsat antal stolpar i några år till så måste vara på jobbet kl 07.00 för att få en plats och är normalt sett där kl 08.30-09.00. Dessutom jobbar jag hemma de flesta dagar i veckan, så det är inte ett så bra alternativ.
Öppet fönster? Många sover ju gärna med fönstret på glänt året runt för friskare luft (bor ej i stan, utan lite mer lantligt, bor på vån 2/2 i ”längor”).
”Ladda på riktigt”? Jag ser denna möjlighet som komplement i så fall.
Jag är osäker på hur hyresvärdens avtal ser ut, men har påpekat att det är högt för ”hemmaledning” då publik laddning ligger på 2-3 kr/ kwh i kommunen.
Jag har fö läst om personer som laddat med 50m förlängningkabel utan problem.
En annan granne fick tillåtelse av hyresvärd att sätta ett uttag för motorvärmare på sin uteplats i markplan, som han nu laddar sin hybrid ifrån. Men, troligen är det då kanske en 2,5mm kabel och 16A.
Jag kan ju alternativt be elektriker dra en 2,5mm kabel på separat 16A säkring i min lght till ett unikt uttag som jag använder?
//M
Senast redigerad av B_M, redigerad totalt 1 gånger.
Låt mig gissa: 0/2 kompisar är elektriker eller har någon form av djupare kunskap i ellära?B_M skrev:Jag är själv tveksam till förförandet men två kompisar som själva kör elbil föreslår att jag skall göra så
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Alldeles rätt. Båda är förvisso villaägare och vana hemmafixare, men deras examen är mer akademisk. Jag skall konsultera en tredje, som är elektriker.
[quote="Zalman3"]MER har ju laddabbonnemang från 1,11 kr per kWh.
Tack, ser att jag kan använda MER på väg till sommarhuset tex AC 43 kW för 3kr/kwh om det krisar.
Finns dock inte på min lilla hemort.
Tack, ser att jag kan använda MER på väg till sommarhuset tex AC 43 kW för 3kr/kwh om det krisar.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Med en förlängningskabel sätter du en del av den säkerhet som finns vid shukoladdning ur spel, temperatursensorn som nästan alltid finns i kontakten hamnar i förlängningskabelns uttag istället för i vägguttaget.
Jag förstår hur du tänker men avråder ändå, en 50 meter lång kabel över allmän plats (?) som behöver sitta i nästan jämt eftersom du kommer ladda så långsamt är ingen bra ide.
Har själv möjlighet att ladda från lägenhetens el men då har jag en extra parkering i anslutning till vår uteplats och kan ladda trefas dvs det går avsevärt fortare. Om priserna rusar allt för mycket i höst kommer jag göra så, har timavtal och behöver inte ladda mer än någon gång i veckan.
Jag förstår hur du tänker men avråder ändå, en 50 meter lång kabel över allmän plats (?) som behöver sitta i nästan jämt eftersom du kommer ladda så långsamt är ingen bra ide.
Har själv möjlighet att ladda från lägenhetens el men då har jag en extra parkering i anslutning till vår uteplats och kan ladda trefas dvs det går avsevärt fortare. Om priserna rusar allt för mycket i höst kommer jag göra så, har timavtal och behöver inte ladda mer än någon gång i veckan.
Senast redigerad av jonasl, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR AWD 2022
- Teslaspolen
- Teslaägare
AC laddning på vägen är meningslöst om du inte har en Renault Zoe. Du kommer sannolikt mest att få ut 11 kW på AC, oavsett hur högt nummer den är märkt med.B_M skrev:Tack, ser att jag kan använda MER på väg till sommarhuset tex AC 43 kW för 3kr/kwh om det krisar.Zalman3 skrev:MER har ju laddabbonnemang från 1,11 kr per kWh.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
*******jonasl skrev:Med en förlängningskabel sätter du en del av den säkerhet som finns vid shukoladdning ur spel, temperatursensorn som nästan alltid finns i kontakten hamnar i förlängningskabelns uttag istället för i vägguttaget.
Tack för synpunkter! Jag skulle kunna ställa mig på en gästparkering då och då rätt nära min balkong och kanske klara mig med en 15m kabel - har sett det finns Shuko - och sätta ett 16A-uttag på balkongen.
Hur ”får du ut” elen till uteplatsen?
//M
- mikebike
- Teslaägare
Jag skulle gladeligen betala 3.50 kr/kWh på en parkering vid bostaden. Alternativet är att leta efter lediga laddplatser som kostar 3 kr/kWh, men som oftast är upptagna av bilar som inte laddar. Eller i närmaste köpcentrum som sedan i juni bara ger 4 kW.
- Off Grid Byggaren
Tänk hur det skulle se ut om 20 hyresgäster hänger ut skarvsladdar genom fönstren till sina elbilar......
Det kanske även blir skarvsladdar som hänger mellan balkongerna nu, beroende på vem som har bästa elavtalet?
Jag har en idé att istället låta fastighetsägaren grena av lägenhetens matarkabel direkt efter elmätaren, och dra ut en rejäl elkabel till en låsbar laddbox.
Förutsätter att du har en fast P-plats förstås.
Då skulle det vara möjligt att ladda med hushållsel på ditt egna elavtal.
Någon måste ju ta den installationskostnaden förstås.
Det kanske även blir skarvsladdar som hänger mellan balkongerna nu, beroende på vem som har bästa elavtalet?
Jag har en idé att istället låta fastighetsägaren grena av lägenhetens matarkabel direkt efter elmätaren, och dra ut en rejäl elkabel till en låsbar laddbox.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
- mikebike
- Teslaägare
Vi har fönster mot gatan. Dessvärre parkerar man på andra sidan gatan. Skall man satsa på en "vägbulle" med kabeln på gatan, eller på en båge över gatan?Off Grid Byggaren skrev:Tänk hur det skulle se ut om 20 hyresgäster hänger ut skarvsladdar genom fönstren till sina elbilar......
Nackdelen med att dra den på gatan kallas plogbil.
Nackdelen med bågen är att den måste bli rätt hög eftersom det går tung trafik på gatan.
Svårt detta...

- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Så borde man ju tveklöst bygga vid nybyggnation idag, att varje lägenhets abonnemang även har en matarkabel till parkeringen som hör till lägenheten. Var och en får sedan lösa sitt eget laddbehov, på sitt eget abonnemang. Vet inte om det förekommer ens?Off Grid Byggaren skrev:
Vår lägenhet har uteplats där det finns eluttag. Jag har byggt om lägenheten ganska massivt och sett till att det finns förutsättningar för att byta uttaget (som idag är ett blått CEE enfas 16A) till ett trefasuttag, det är redan framdraget från centralen på egen säkring så den biten är en enkel affär. Trefas laddkabel har jag redan.
Men idag när jag ändå kan ladda till rimlig kostnad i carporten så har jag inte orkat lösa det sista ännu.
Model Y LR AWD 2022
Fantastiskt ! Det använder jagZalman3 skrev:MER har ju laddabbonnemang från 1,11 kr per kWh.
https://se.mer.eco/laddabonnemang/Du laddar för 499 kr per månad. När du når maxtaket på 450 kWh.

Lite meck till o från laddningen men helt klart värt ”besväret” för den pengen