Wifi-säkerhet

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Wifi-säkerhet

Inlägg av enoch85 »

Har idag hämtat upp min Model 3 LR, och är så nöjd!

Alla Teslor har ju inbyggd wifi, och efter att ha läst lite i ämnet kring just Tesla så verkar det som att det finns risk för att bilen hackas. Det gör det egentligen med alla IoT-devices, men skulle ju kännas sådär om någon random person lyckades komma åt bilen via ett okänt säkerhetshål - denna risk vill man ju såklart minimera. Ett sätt att göra det på är att dela upp sitt nätverk hemma i typ [ LAN | GUEST | IoT ] och begränsa trafik med brandväggsregler däremellan. Min setup är liknande den jag nämnde, men jag är lite osäker på om jag verkligen vill att min diskmaskins firmware ska kunna komma åt Teslas firmware, eller ens kunna pinga varandra internt.

Så frågan jag ställer är egentligen; hur nojig bör man vara? En tanke jag hade var att lägga Teslan på ett helt separat nätverk (subnät) som inte får prata med något annat nät förutom Ethernet LAN på specifik port i brandväggen. Hängslen och livrem... Ska testa lite under kvällen för att se vad som är öppet, men tänkte jag startar en tråd i ämnet då det säkert finns fler som undrar.

Hur har ni andra gjort?
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 961
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Wifi-säkerhet

Inlägg av agehall »

Är du orolig för att något på ditt befintliga LAN ska hacka din bil? Om ja - splittra upp det och brandvägga.

Är du orolig för externa hackers så hjälper det inte - det är ju inte direkt svårt att sätta upp en accesspunkt som låtsas vara ditt WI-FI och se till att bilen ansluter till den accesspunkten istället.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Wifi-säkerhet

Inlägg av mikebike »

Jag har wifi avstängt i bilen och slår bara på när jag skall hämta uppdateringar. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
macksie
Teslaägare
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 dec 2017 15:58

Re: Wifi-säkerhet

Inlägg av macksie »

Beror lite på vad du har för möjligheter i ditt wifi nät.
En del (kanske alla, vet inte) har möjligheten till "wifi isolation". Brukar finnas under inställningar för det trådlösa.
Kan tänka mig att om du har möjlighet till gäst-nät så borde du få samma funktioner där.

Det innebär att ingen trådlös klient kan prata med nån annan trådlös klient.
MYP
X90d
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Wifi-säkerhet

Inlägg av enoch85 »

Tack! Ni bekräftar det jag redan tänkt - skönt att jag tänkte rätt. :) Ska inte gå in på detaljer här, men det är nedlåst ala Fort Knox nu i alla fall. :geek: Vill slippa tänka när det kommer updates eller inte.

Btw, är Premium Connectivity begränsad, eller skulle man kunna köra uppgraderingar till bilen över den 4G-uppkoplingen? I så fall så behöver man ju inte ha wifi påslaget ö.h.t.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
Curik
Teslaägare
Inlägg: 1124
Blev medlem: 26 feb 2020 13:42
Ort: Norrköping

Re: Wifi-säkerhet

Inlägg av Curik »

Jag förstår nog inte riktigt vad du menar med att din diskmaskins firmware kan komma åt Teslans, för så fungerar det ju inte riktigt. Allt körs över HTTPS så även om en man-in-the-middle är hemma hos dig i ditt nätverk så är det extremt svårt för denne att göra något med din bil.

Men är du nojjig skadar det ju såklart inte att separera näten..
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Wifi-säkerhet

Inlägg av mikebike »

enoch85 skrev:
Tack! Ni bekräftar det jag redan tänkt - skönt att jag tänkte rätt. :) Ska inte gå in på detaljer här, men det är nedlåst ala Fort Knox nu i alla fall. :geek: Vill slippa tänka när det kommer updates eller inte.

Btw, är Premium Connectivity begränsad, eller skulle man kunna köra uppgraderingar till bilen över den 4G-uppkoplingen? I så fall så behöver man ju inte ha wifi påslaget ö.h.t.
Nej, man kan inte hämta uppdateringar via bilens uppkoppling. Jag kör via mobiltelefonen och slår på wifi bara då.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Wifi-säkerhet

Inlägg av enoch85 »

Curik skrev:
Jag förstår nog inte riktigt vad du menar med att din diskmaskins firmware kan komma åt Teslans, för så fungerar det ju inte riktigt. Allt körs över HTTPS så även om en man-in-the-middle är hemma hos dig i ditt nätverk så är det extremt svårt för denne att göra något med din bil.

Men är du nojjig skadar det ju såklart inte att separera näten..
Jag är nog bara "foliehatt"-nojig. Lite overkill kanske. :)
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Wifi-säkerhet

Inlägg av Bjelke »

mikebike skrev:
enoch85 skrev:
Tack! Ni bekräftar det jag redan tänkt - skönt att jag tänkte rätt. :) Ska inte gå in på detaljer här, men det är nedlåst ala Fort Knox nu i alla fall. :geek: Vill slippa tänka när det kommer updates eller inte.

Btw, är Premium Connectivity begränsad, eller skulle man kunna köra uppgraderingar till bilen över den 4G-uppkoplingen? I så fall så behöver man ju inte ha wifi påslaget ö.h.t.
Nej, man kan inte hämta uppdateringar via bilens uppkoppling. Jag kör via mobiltelefonen och slår på wifi bara då.
Väntar man tillräckligt länge så laddas det ner via bilens 4G men exakt hur minns jag inte…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Wifi-säkerhet

Inlägg av mikebike »

Bjelke skrev:
mikebike skrev:
enoch85 skrev:
Tack! Ni bekräftar det jag redan tänkt - skönt att jag tänkte rätt. :) Ska inte gå in på detaljer här, men det är nedlåst ala Fort Knox nu i alla fall. :geek: Vill slippa tänka när det kommer updates eller inte.

Btw, är Premium Connectivity begränsad, eller skulle man kunna köra uppgraderingar till bilen över den 4G-uppkoplingen? I så fall så behöver man ju inte ha wifi påslaget ö.h.t.
Nej, man kan inte hämta uppdateringar via bilens uppkoppling. Jag kör via mobiltelefonen och slår på wifi bara då.
Väntar man tillräckligt länge så laddas det ner via bilens 4G men exakt hur minns jag inte…
Ja, det har hänt mig två gånger, båda gångerna hade jag haft uppdateringarna på vänt över en vecka. Det går däremot inte att "manuellt" ladda hem via 4G.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6601
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Wifi-säkerhet

Inlägg av spacecoin »

mikebike skrev:
Bjelke skrev:
mikebike skrev:
enoch85 skrev:
Tack! Ni bekräftar det jag redan tänkt - skönt att jag tänkte rätt. :) Ska inte gå in på detaljer här, men det är nedlåst ala Fort Knox nu i alla fall. :geek: Vill slippa tänka när det kommer updates eller inte.

Btw, är Premium Connectivity begränsad, eller skulle man kunna köra uppgraderingar till bilen över den 4G-uppkoplingen? I så fall så behöver man ju inte ha wifi påslaget ö.h.t.
Nej, man kan inte hämta uppdateringar via bilens uppkoppling. Jag kör via mobiltelefonen och slår på wifi bara då.
Väntar man tillräckligt länge så laddas det ner via bilens 4G men exakt hur minns jag inte…
Ja, det har hänt mig två gånger, båda gångerna hade jag haft uppdateringarna på vänt över en vecka. Det går däremot inte att "manuellt" ladda hem via 4G.
Tesla pushar bara ut fixar över 4G om det är säkerhetsrelaterat, annars får man nog vänta länge.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Wifi-säkerhet

Inlägg av Bjelke »

Jag tänkte stänga av Wi-Fi nu för att slippa få radarn avstängd, så får man se hur länge det
”tricket” funkar :mrgreen:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
fraggan
Inlägg: 156
Blev medlem: 18 aug 2019 17:33
Ort: Värmland
Referralkod: ts.la/fredrik16543

Re: Wifi-säkerhet

Inlägg av fraggan »

Bjelke skrev:
Jag tänkte stänga av Wi-Fi nu för att slippa få radarn avstängd, så får man se hur länge det
”tricket” funkar :mrgreen:
Jag är lite inne på samma spår där, stänger inte av wifi dock men kommer inte uppgradera fören bilen, gör det själv.
Skriv svar