Vinterdäck är tidigast början på december..
Moderator: Redaktion
Jag skall åka till Lappland den 23:e, byter till vinterdäck innan.chaffis75 skrev:Jag ska sätta på nya sommardäck på måndag
Vinterdäck är tidigast början på december..
Är du säker på att det var Däckvaruhuset? Hittar inte Monaco gp6 hos dom, iaf när jag lägger in regnummret och letar på 19”tumCrisscross skrev:Köpte från Däckvaruhuset. Ringde och kollade av lite innan och det kändes som dom hade bra koll.Mattias82 skrev:Snyggt! Vart köpte du ifrån?Crisscross skrev:Köpte Monaco gp6 19/8,5 med Nokian R5 EV 235/50/19. Passar bra på fälgen tycker jag.
De verkar ha knepig sökmotor. Om en googlar så hittar man, antagligen visar de dem inte då de är slut på lager.Mattias82 skrev:Är du säker på att det var Däckvaruhuset? Hittar inte Monaco gp6 hos dom, iaf när jag lägger in regnummret och letar på 19”tumCrisscross skrev:Köpte från Däckvaruhuset. Ringde och kollade av lite innan och det kändes som dom hade bra koll.Mattias82 skrev:Snyggt! Vart köpte du ifrån?Crisscross skrev:Köpte Monaco gp6 19/8,5 med Nokian R5 EV 235/50/19. Passar bra på fälgen tycker jag.
Aaa det förklarar det hela. Tack!termosen skrev:De verkar ha knepig sökmotor. Om en googlar så hittar man, antagligen visar de dem inte då de är slut på lager.Mattias82 skrev:Är du säker på att det var Däckvaruhuset? Hittar inte Monaco gp6 hos dom, iaf när jag lägger in regnummret och letar på 19”tumCrisscross skrev:Köpte från Däckvaruhuset. Ringde och kollade av lite innan och det kändes som dom hade bra koll.Mattias82 skrev:Snyggt! Vart köpte du ifrån?Crisscross skrev:Köpte Monaco gp6 19/8,5 med Nokian R5 EV 235/50/19. Passar bra på fälgen tycker jag.
https://www.dackvaruhuset.se/monaco-gp6 ... gJXIvD_BwE
Det blev 10" för att det ser bättre ut imo. Det är ET41.Nicke Nyfiken skrev:Vad är finessen med att ha 10” breda fälgar till vinterdäcken?linx skrev:Hämtade mina fälgar i dag. Dom är 10" breda. Jag ska köra med 255 breda däck.
Vilken inpressning är det på fälgarna?
Vet inte vad det är för bredd på originalfälgarna. Men det är 255 breda däck fram och 275 i bak (om jag minns rätt). Original är dessutom 21".MWall skrev:linx skrev:Varför? Lägsta mått för 10" är 255. Ja, det blir lite stretch, vilket passar mig då det liknar hur det ser ut på originalfälgarna.MWall skrev:linx skrev:Hämtade mina fälgar i dag. Dom är 10" breda. Jag ska köra med 255 breda däck.
Du skulle nästan behöva ännu bredare däck till de fälgarna.
Original är väl 255 på 9,5"? Eller hur är det?
linx skrev:Ja, fy faaan vilken stretch det blev... usch! Så här kan man ju inte ha det! Måste nog sälja däcken och köpa minst 275, kanske till och med 285 när jag ändå håller på!![]()
Fälgarna är från dekk24.no --> https://www.dekk24.no/?CMD=Product&PID= ... iameter=20 (det blev runt 12000 svenska kronor för dom).DmW skrev:linx skrev:Ja, fy faaan vilken stretch det blev... usch! Så här kan man ju inte ha det! Måste nog sälja däcken och köpa minst 275, kanske till och med 285 när jag ändå håller på!![]()
dessa såg riktigt bra ut!
var köpte du de hooch vad kostade det??
Donk skrev:Provar att lägga in en fråga om vinterdäck till en MYP även i den här tråden. Jag funderar på The New Aero 19” med nordiska vinterdäck. Jag bor i Stockholm och åker upp till fjällen några gånger per såsong. Vilka av nedanstående däck skulle ni välja och varför?
1. Continental Viking Contact 7
255/45 R19 104T XL
3279 kr
https://www.dackonline.se/rshop/Dack/Co ... k/R-378014
2. Goodyear Ultra Grip ICE 2 +
255/45 R19 104T
XL, FP, 3PMSF, Nordiska vinterdäck
3237 kr
https://www.dackleader.se/bildack/goody ... 4t-1415090
3. Michelin X Ice Snow
255/45 R19 104H
XL, 3PMSF, Nordiska vinterdäck
2896 kr
https://www.dackleader.se/bildack/miche ... 4h-1164207
Och sista frågan; var ska man köpa TPMS-ventiler? Verkar vara slut på Tesla, våga man köpa 3e part? Beställa från Amazon el likn?
Om du läste i det senaste numret av Vi bilägare testade dom dubbdäck för SUV. I nästa tidning går dom igenom dubbfria däck till SUV.Ilduce77 skrev:Jag läste vi bilägares test av vinterdäck. De hade de däcken som du skriver, tillsammans med nokian R5, på platserna 1-4 i testet. Så alla är riktigt bra däck.
R5 och viking contact 7 hade bra isgrepp och "kommunicerade" greppet tydligt., men sämre vid vattenplaning.
Goodyear var bra vid vattenplaning och ganska bra på snö och is, men när det släppte på is, fick man ingen förvarning, utan det släppte greppet direkt.
Jag kommer inte ihåg vad de skrev om Michelindäcket.
Jag valde viking contact 7, för att få bra grepp på is och snö, eftersom jag kör en del till norska fjällen. Jag tänkte att jag hellre har bra grepp i riktig vinter och istället håller lägre hastighet vid mycket regn...
Ja, nu gör det det. Jag har sett flera på Facebook.frippe skrev:Finns det någon däckhandlare i Sverige som säljer 18” fälgar till model y?
Det är väldigt populärt i Norge men inte slagit i Sverige som det verkar.
Tässla.se t.ex. säljer en fälg MSW 27T som enligt Youtube funkar på Model Y (inkl. Performance). Dock i 18x8,5"mikebike skrev:Ja, nu gör det det. Jag har sett flera på Facebook.frippe skrev:Finns det någon däckhandlare i Sverige som säljer 18” fälgar till model y?
Jag vill ha smalare vinterdäck, samt lättare fälgar i vikt. Därför är 18" intressant, gärna 8" bredd också. Megahjul är intressant för fälgar men gillar inte deras däckurval.Arctic Drifter skrev:Tässla.se t.ex. säljer en fälg MSW 27T som enligt Youtube funkar på Model Y (inkl. Performance). Dock i 18x8,5"mikebike skrev:Ja, nu gör det det. Jag har sett flera på Facebook.frippe skrev:Finns det någon däckhandlare i Sverige som säljer 18” fälgar till model y?
Frippe: Av vilka skäl är 18" intressant? Jag valde det för att kunna gå ner i däcksbredd och de enda 18" jag hittade i 8" bredd var från Megahjul, så blev Norge för min del.
Jag beställde mina vinterdäck i juni.. Så det var testet inför förra vintern..linx skrev:Om du läste i det senaste numret av Vi bilägare testade dom dubbdäck för SUV. I nästa tidning går dom igenom dubbfria däck till SUV.Ilduce77 skrev:Jag läste vi bilägares test av vinterdäck. De hade de däcken som du skriver, tillsammans med nokian R5, på platserna 1-4 i testet. Så alla är riktigt bra däck.
R5 och viking contact 7 hade bra isgrepp och "kommunicerade" greppet tydligt., men sämre vid vattenplaning.
Goodyear var bra vid vattenplaning och ganska bra på snö och is, men när det släppte på is, fick man ingen förvarning, utan det släppte greppet direkt.
Jag kommer inte ihåg vad de skrev om Michelindäcket.
Jag valde viking contact 7, för att få bra grepp på is och snö, eftersom jag kör en del till norska fjällen. Jag tänkte att jag hellre har bra grepp i riktig vinter och istället håller lägre hastighet vid mycket regn...
Jag matchade med däck som jag köpte i Sverige, blev hakka10or i 225. Ska bli intressant att se förbrukningen med dessa!frippe skrev:Jag vill ha smalare vinterdäck, samt lättare fälgar i vikt. Därför är 18" intressant, gärna 8" bredd också. Megahjul är intressant för fälgar men gillar inte deras däckurval.Arctic Drifter skrev:Tässla.se t.ex. säljer en fälg MSW 27T som enligt Youtube funkar på Model Y (inkl. Performance). Dock i 18x8,5"mikebike skrev:Ja, nu gör det det. Jag har sett flera på Facebook.frippe skrev:Finns det någon däckhandlare i Sverige som säljer 18” fälgar till model y?
Frippe: Av vilka skäl är 18" intressant? Jag valde det för att kunna gå ner i däcksbredd och de enda 18" jag hittade i 8" bredd var från Megahjul, så blev Norge för min del.
Skickade du efter fälgarna eller hämtade själv? Om de kom på posten, vad blev summan av tull och moms på ett ungefär?Arctic Drifter skrev:Jag matchade med däck som jag köpte i Sverige, blev hakka10or i 225. Ska bli intressant att se förbrukningen med dessa!frippe skrev:Jag vill ha smalare vinterdäck, samt lättare fälgar i vikt. Därför är 18" intressant, gärna 8" bredd också. Megahjul är intressant för fälgar men gillar inte deras däckurval.Arctic Drifter skrev:Tässla.se t.ex. säljer en fälg MSW 27T som enligt Youtube funkar på Model Y (inkl. Performance). Dock i 18x8,5"mikebike skrev:Ja, nu gör det det. Jag har sett flera på Facebook.frippe skrev:Finns det någon däckhandlare i Sverige som säljer 18” fälgar till model y?
Skickade efter, det landade på:frippe skrev:Skickade du efter fälgarna eller hämtade själv? Om de kom på posten, vad blev summan av tull och moms på ett ungefär?
Har samma fälg, men 8.5". Passar mycket bra med 255-däcken. Fälgen sticker inte ut lika mycket då.Tellus skrev:På 9,5" fälg tycker jag 265 är lagom bredd
Hur länge dröjde momsen för dig? Jag har endast fått en räkning från UPS på tull och admin.Arctic Drifter skrev:Skickade efter, det landade på:frippe skrev:Skickade du efter fälgarna eller hämtade själv? Om de kom på posten, vad blev summan av tull och moms på ett ungefär?
ZAX Gforce 18x8.0" + bultar = 8128 NOK (ingen norsk moms ska betalas!)
Frakt = 1300 NOK
Införselmoms = 2186 SEK
Tull = 392 SEK
Administrativ avgift = 197 SEK
Så totalt 9428 NOK och 2775 SEK. Jag köpte TPMS i Sverige, billigare så!
I mitt fall blev det TNT, de meddelande via mail att då moms och tull överstiger 1000 kr så är det förskottsbetalning som gäller.Jaegaern skrev:Hur länge dröjde momsen för dig? Jag har endast fått en räkning från UPS på tull och admin.
Det korta svaret är att vinterhjulen som Tesla säljer till MYLR passar på MYP, även om Tesla uppger annat!Lind1977 skrev:Hej,
Har läst denna tråden och verkade finnas ett o annat tips! Funderar på friktionsdäck nya fälgar o sensorer mm inför vintern.
Jag har en MYLR men tänkte att man vet ju inte om nästa bil blir en MYP. Och då vore det ju bra att välja vinterhjul som passar båda modellerna, vilket teslas egna I shoppen inte gör.
(mailade Tesla I Göteborg, men får inget svar).
Är det något mer än bromsok som skiljer dessa 2 versioner åt (olika ET mått etc?) 18" har jag aldrig sett i Sverige men verkar ju vara en attraktiv dimension för sedan ska man ju välja däck. Hade tänkt mig friktionsdäck.
Har ni lite länkar på kombinationer ni har beställt så vore det uppskattat, samt om det finns någon bra firma som kan montera dessa I området kring Göteborg.
Är tpms sensorn en standard eller måste man välja en speciell sort?
Vet att på firmabilen så ska det vara c däck och säkerligen finns det en uppsjö av saker att tänka på för en stark o tung bil som teslan.
Alright!Arctic Drifter skrev:I mitt fall blev det TNT, de meddelande via mail att då moms och tull överstiger 1000 kr så är det förskottsbetalning som gäller.Jaegaern skrev:Hur länge dröjde momsen för dig? Jag har endast fått en räkning från UPS på tull och admin.
Så jag fick glatt betala innan de levererade!
Det korta svaret är att vinterhjulen som Tesla säljer till MYLR passar på MYP, även om Tesla uppger annat!Lind1977 skrev:Hej,
Har läst denna tråden och verkade finnas ett o annat tips! Funderar på friktionsdäck nya fälgar o sensorer mm inför vintern.
Jag har en MYLR men tänkte att man vet ju inte om nästa bil blir en MYP. Och då vore det ju bra att välja vinterhjul som passar båda modellerna, vilket teslas egna I shoppen inte gör.
(mailade Tesla I Göteborg, men får inget svar).
Är det något mer än bromsok som skiljer dessa 2 versioner åt (olika ET mått etc?) 18" har jag aldrig sett i Sverige men verkar ju vara en attraktiv dimension för sedan ska man ju välja däck. Hade tänkt mig friktionsdäck.
Har ni lite länkar på kombinationer ni har beställt så vore det uppskattat, samt om det finns någon bra firma som kan montera dessa I området kring Göteborg.
Är tpms sensorn en standard eller måste man välja en speciell sort?
Vet att på firmabilen så ska det vara c däck och säkerligen finns det en uppsjö av saker att tänka på för en stark o tung bil som teslan.