Om du tycker att helljusautomatiken i din Y och din gamla AP1-bil är ganska lika i uppförande, så har du definitivt haft något fel på din gamla bil.Franz skrev:Det nämns ju lite om helljusautomatiken i gamla bilar jämfört med nya. Jag skulle inte säga att det var bra i min Model S 85D från 2015. Det var ganska förutsägbart dåligt på vissa sträckor, särskilt de med mitträcke som delvis blockerar sikten. Ibland fungerade det väl okej på övriga sträckor men ingen kan nog säga att den var bra. När jag skaffade min Model Y december 2021 så provade jag ju automatiken ett symboliskt tag. Min uppfattning är att de egentligen var ganska lika i uppförande men med en väldigt stor skillnad och det är att i den gamla bilen var ljuset då dåligt att det var halvt okej att reagera så sent. Sett enbart ur perspektivet ljus är ju Model Yn flelra gånger bättre men med en sådan, jämfört med de gamla Teslorna, massiv strålkastare kan man inte ha på ljuset så sent. Sedan tycker jag att man får säga att det är vanligt med dålig avbländning på bilar av flera märken även om jag så klart inte kan veta med säkerhet ifall det är någon automatik eller ej. När man möter en nyare Volvo som verkligen kommer riktigt nära utan att blända av får jag dock för mig att det är automatiken som inte hänger med.
Nu har jag bara haft min nya bil i snart 8 månader och en betydande del har ju varit sommarmånader och jag är fortfarande optimist om att de faktiskt kommer aktivera matrix-belysningen vilket ju känns som den på en gång skulle lösa så mycket samtidigt som bilen även i icke ap-läge skulle bli mycket trevligare. Vi får väl se till vintern ifall jag är lika optimistisk då
Min Model S har den bästa helljusautomatiken jag testat i någon bil, medan helljusautomatiken i min Y är den sämsta jag någonsin upplevt i en bil.
För övrigt har jag uppgraderat till 45W xenon på min Model S och det fungerar utmärkt med automatiken, kanske beroende på att det är den styrkan som bilen är designad för från början.