Megaproblem med starkströmmen — OCH verkstaden
Moderator: Redaktion
Megaproblem med starkströmmen — OCH verkstaden
För snart 4 veckor sedan lämnade jag in min helt nya Tesla 3 på Segeltorp service center eftersom den vägrade superladda. De har fortfarande inte reparerat den och är svävande på vad problemet egentligen är, förutom att det är fel i en komponent som har med starkströmmen att göra. Efter första försöket till reparation drog den så mycket el att man hade fått ladda var 40e minut. Är förtvivlad. Ni som har längre teslaerfarenhet än mina 2,5 månad: vad skall jag göra? Flytta in i lobbyn på Segeltorp tills de fixat den? Be att de byter in den mot en som faktiskt kan köra?
Re: Megaproblem med starkströmmen — OCH verkstaden
Om samma fel återkommer efter två försök att reparera felet kan konsumenten ha rätt att häva köpet i stället för att gå med på fler reparationsförsök.
Men Tesla (TM Sweden AB) följer ju inte svensk konsumentköplag fullt ut då man hamnat på svarta listan.
Men Tesla (TM Sweden AB) följer ju inte svensk konsumentköplag fullt ut då man hamnat på svarta listan.
M3 RWD -22
Re: Megaproblem med starkströmmen — OCH verkstaden
Problemet är ju om varje försök tar månader - borde få lånebil.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1524
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Megaproblem med starkströmmen — OCH verkstaden
Även om de inte följer rekommendationen från ARN så kan man stämma dem. Och efter som Konsumentköplagen är just en lag, så borde man vinna lätt, såvida inte Tesla hävdar att det är olika fel varje gång.ANLI skrev:Om samma fel återkommer efter två försök att reparera felet kan konsumenten ha rätt att häva köpet i stället för att gå med på fler reparationsförsök.
Men Tesla (TM Sweden AB) följer ju inte svensk konsumentköplag fullt ut då man hamnat på svarta listan.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Megaproblem med starkströmmen — OCH verkstaden
Jag har prövat det där med 3e försöket och det håller inte, iaf inte mot tesla. Efter 10e gav man upp på min bil, men det var efter ett år och många många långa månader på service, samt att det var på den tiden service faktiskt var service. Vi har inte den amerikanska Lemon Law i Sverige utan det är någon slags rekommendation, vilket tesla såklart struntar i.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Megaproblem med starkströmmen — OCH verkstaden
Nja det är en lag men du som konsument får driva ärendet, seriösa företag följer dock konsumentlagarna men inte Tesla.Remuz skrev:Jag har prövat det där med 3e försöket och det håller inte, iaf inte mot tesla. Efter 10e gav man upp på min bil, men det var efter ett år och många många långa månader på service, samt att det var på den tiden service faktiskt var service. Vi har inte den amerikanska Lemon Law i Sverige utan det är någon slags rekommendation, vilket tesla såklart struntar i.
Re: Megaproblem med starkströmmen — OCH verkstaden
Som företagskund kan man inte anropa konsumentköplagen.
Re: Megaproblem med starkströmmen — OCH verkstaden
Att i Sverige privat stämma företag i civilmål är ju mycket riskfyllt. Bara för att man har rätt betyder inte det att man får rätt. I första hand gäller det företag som inte är känsliga för dålig publicitet.kenjon skrev:Även om de inte följer rekommendationen från ARN så kan man stämma dem. Och efter som Konsumentköplagen är just en lag, så borde man vinna lätt, såvida inte Tesla hävdar att det är olika fel varje gång.ANLI skrev:Om samma fel återkommer efter två försök att reparera felet kan konsumenten ha rätt att häva köpet i stället för att gå med på fler reparationsförsök.
Men Tesla (TM Sweden AB) följer ju inte svensk konsumentköplag fullt ut då man hamnat på svarta listan.
Re: Megaproblem med starkströmmen — OCH verkstaden
Obs är ej jurist men som jag läser konsumentlagen, och den är inte svårläst utan tydlig i många avseenden.
Min tolkning av lagen:
Fel på köpt vara är säljarens problem och ansvar.
Säljaren har rätt att:
Acceptera att köpet hävs inkl skadestånd till köparen för uppkomna följdkostnader inkl ränta på innestående köpeskilling ( räntesats: 2% över gällande diskontoränta).
Nyleverans.
Reparera, men det får ske utan onödig tidsspillan (det senare säkert flexibelt men det rör sig inte om månader) samt ersättning för köparens omkostnader. Kan inte det ske får något av de ovanstående alternativen användas.
Felet på din bil har uppstått så tidigt att det inte är ett garantiärende, vilket gärna säljaren vill få det till för då blir det litet "luddigare".
Istället rör det sig om fel på varan.
Stå på dig företrädesvis skriftligen.
Nog klokt att förstärka med ett juridiskt ombud vilket känns dyrt men lär betala sig och man slipper tala upprepade gånger med mycket vänliga och förstående servicemotagare, tekniker och andra längre upp i företaget men utan verkstad i dubbel bemärkelse.
Risken är annars att du hamnar i Teslaträsket vilket gradvis suger upp dig i din frustration.
Min tolkning av lagen:
Fel på köpt vara är säljarens problem och ansvar.
Säljaren har rätt att:
Acceptera att köpet hävs inkl skadestånd till köparen för uppkomna följdkostnader inkl ränta på innestående köpeskilling ( räntesats: 2% över gällande diskontoränta).
Nyleverans.
Reparera, men det får ske utan onödig tidsspillan (det senare säkert flexibelt men det rör sig inte om månader) samt ersättning för köparens omkostnader. Kan inte det ske får något av de ovanstående alternativen användas.
Felet på din bil har uppstått så tidigt att det inte är ett garantiärende, vilket gärna säljaren vill få det till för då blir det litet "luddigare".
Istället rör det sig om fel på varan.
Stå på dig företrädesvis skriftligen.
Nog klokt att förstärka med ett juridiskt ombud vilket känns dyrt men lär betala sig och man slipper tala upprepade gånger med mycket vänliga och förstående servicemotagare, tekniker och andra längre upp i företaget men utan verkstad i dubbel bemärkelse.
Risken är annars att du hamnar i Teslaträsket vilket gradvis suger upp dig i din frustration.
- kenjon
- Teslaägare
- Inlägg: 1524
- Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
- Ort: Karlskoga
- Referralkod: ts.la/kent 76750
Re: Megaproblem med starkströmmen — OCH verkstaden
Det brukar ingå viss juridisk hjälp i försäkringen.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Re: Megaproblem med starkströmmen — OCH verkstaden
Tack för alla era tankar och goda råd! Jag hoppas jag slipper det träsk som jag nu vet att många hamnar i.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2101
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Megaproblem med starkströmmen — OCH verkstaden
Nu vill ja inte försvara TM Sweden AB men jag tycker att rätt ska vara rätt. Tesla har hanterat 1000-tals reklamationsärenden och absoluta majoriteten har gått bra. Ett fåtal har gått till ARN och i dom fall kunder vunnit så har Tesla följt rekommendationen. Svarta listan avser ett fall där Tesla ej hanterat ett återköp korrekt.ANLI skrev:Om samma fel återkommer efter två försök att reparera felet kan konsumenten ha rätt att häva köpet i stället för att gå med på fler reparationsförsök.
Men Tesla (TM Sweden AB) följer ju inte svensk konsumentköplag fullt ut då man hamnat på svarta listan.
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Re: Megaproblem med starkströmmen — OCH verkstaden
Ja förhoppningsvis lyckas de ju hantera de flesta reklamationer men att ens få ett ärende till ARN måste ju ses som ett misslyckande.EnTraktor skrev:Nu vill ja inte försvara TM Sweden AB men jag tycker att rätt ska vara rätt. Tesla har hanterat 1000-tals reklamationsärenden och absoluta majoriteten har gått bra. Ett fåtal har gått till ARN och i dom fall kunder vunnit så har Tesla följt rekommendationen. Svarta listan avser ett fall där Tesla ej hanterat ett återköp korrekt.ANLI skrev:Om samma fel återkommer efter två försök att reparera felet kan konsumenten ha rätt att häva köpet i stället för att gå med på fler reparationsförsök.
Men Tesla (TM Sweden AB) följer ju inte svensk konsumentköplag fullt ut då man hamnat på svarta listan.
Sen att inte följa deras beslut är ju verkligen illa
Hur många andra biltillverkare finns med på svarta listan ?
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9338
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Megaproblem med starkströmmen — OCH verkstaden
Jag tror ingen annan "biltillverkare" finns med på listan, däremot många återförsäljare och massor av bilverkstäder.niklas12 skrev:Ja förhoppningsvis lyckas de ju hantera de flesta reklamationer men att ens få ett ärende till ARN måste ju ses som ett misslyckande.EnTraktor skrev:Nu vill ja inte försvara TM Sweden AB men jag tycker att rätt ska vara rätt. Tesla har hanterat 1000-tals reklamationsärenden och absoluta majoriteten har gått bra. Ett fåtal har gått till ARN och i dom fall kunder vunnit så har Tesla följt rekommendationen. Svarta listan avser ett fall där Tesla ej hanterat ett återköp korrekt.ANLI skrev:Om samma fel återkommer efter två försök att reparera felet kan konsumenten ha rätt att häva köpet i stället för att gå med på fler reparationsförsök.
Men Tesla (TM Sweden AB) följer ju inte svensk konsumentköplag fullt ut då man hamnat på svarta listan.
Sen att inte följa deras beslut är ju verkligen illa
Hur många andra biltillverkare finns med på svarta listan ?
I detta fall är nog Tesla att anse som åf eller verkstad, inte tillverkare.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Megaproblem med starkströmmen — OCH verkstaden
Har du en länk till den regeln eller lagen? Jag antar att det är en svensk variant av den amerikanska "lemon law"? jag har försökt googla men inte hittat. Hur länge får en bilverkstad ha bilen på service per försök? Om det är lagligt att ha bilen på Tesla-verkstan i hundra år för försök nummer två så kan ju Tesla i praktiken strunta i den lagen (om det nu är en lag och inte bara en regel) konsekvensfritt för Tesla.ANLI skrev:Om samma fel återkommer efter två försök att reparera felet kan konsumenten ha rätt att häva köpet i stället för att gå med på fler reparationsförsök.
Men Tesla (TM Sweden AB) följer ju inte svensk konsumentköplag fullt ut då man hamnat på svarta listan.
Här är en lista på förkortningar och deras betydelse, som folk i detta Tesla-forum ofta använder: viewtopic.php?f=57&t=6258#p122075
Re: Megaproblem med starkströmmen — OCH verkstaden
Är det någon som har full info om fallet hos ARN som lett till att de hamnat på svarta listan? Har sett flera versioner, det skulle vara intressant att se den korrekta. Tror ju inte Tesla nobbar ett utslag från ARN om det funnits självklara motiv för ett återköp.
Är det endast det faktum att de inte tydligt angett att 14 dagars ångerrätt gäller vid internetköp som gör att de blivit fällda?
Är det endast det faktum att de inte tydligt angett att 14 dagars ångerrätt gäller vid internetköp som gör att de blivit fällda?
Re: Megaproblem med starkströmmen — OCH verkstaden
Jag har aldrig hört talas om att någon märkesverkstad vägrat följa ARN tidigare.mikebike skrev:Jag tror ingen annan "biltillverkare" finns med på listan, däremot många återförsäljare och massor av bilverkstäder.niklas12 skrev:Ja förhoppningsvis lyckas de ju hantera de flesta reklamationer men att ens få ett ärende till ARN måste ju ses som ett misslyckande.EnTraktor skrev:Nu vill ja inte försvara TM Sweden AB men jag tycker att rätt ska vara rätt. Tesla har hanterat 1000-tals reklamationsärenden och absoluta majoriteten har gått bra. Ett fåtal har gått till ARN och i dom fall kunder vunnit så har Tesla följt rekommendationen. Svarta listan avser ett fall där Tesla ej hanterat ett återköp korrekt.ANLI skrev:Om samma fel återkommer efter två försök att reparera felet kan konsumenten ha rätt att häva köpet i stället för att gå med på fler reparationsförsök.
Men Tesla (TM Sweden AB) följer ju inte svensk konsumentköplag fullt ut då man hamnat på svarta listan.
Sen att inte följa deras beslut är ju verkligen illa
Hur många andra biltillverkare finns med på svarta listan ?
I detta fall är nog Tesla att anse som åf eller verkstad, inte tillverkare.
Bättre att leta upp en Mrf verkstad
Kravet för att bli En Mrf ansluten verkstad är att man godkänner att följa ARN
https://www.mrf.se/privatperson/mrfs-re ... nsvillkor/
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Re: Megaproblem med starkströmmen — OCH verkstaden
Detta är den nya konsumetköplagen som gäller från 1 maj i år, så jag antar att det är väsentligt när en vara köpts, för vilken lag man ska titta på:tommyd skrev:Har du en länk till den regeln eller lagen? Jag antar att det är en svensk variant av den amerikanska "lemon law"? jag har försökt googla men inte hittat. Hur länge får en bilverkstad ha bilen på service per försök? Om det är lagligt att ha bilen på Tesla-verkstan i hundra år för försök nummer två så kan ju Tesla i praktiken strunta i den lagen (om det nu är en lag och inte bara en regel) konsekvensfritt för Tesla.ANLI skrev:Om samma fel återkommer efter två försök att reparera felet kan konsumenten ha rätt att häva köpet i stället för att gå med på fler reparationsförsök.
Men Tesla (TM Sweden AB) följer ju inte svensk konsumentköplag fullt ut då man hamnat på svarta listan.
Så det verkar snarare vara ett försök, och det måste ske inom skälig tid, och utan väsentlig olägenhet. Så hårda bud för dem som inte lyckas laga något.Konsumentköplagen skrev:8 § Konsumenten har rätt att kräva prisavdrag som svarar mot felet eller att häva köpet, om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte kan ske inom skälig tid efter reklamationen och utan väsentlig olägenhet för konsumenten. Detsamma gäller om avhjälpandet eller omleveransen inte sker i enlighet med kraven i 6 § eller felet kvarstår trots avhjälpande eller omleverans. Om felet med hänsyn till varans karaktär och omständigheterna i övrigt är allvarligt, har konsumenten rätt till prisavdrag eller hävning utan föregående försök till avhjälpande eller omleverans.
Nytt är även att under de första två åren ska säljaren visa att felet inte fanns från början, tidigare var det sex månader.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Megaproblem med starkströmmen — OCH verkstaden
Lite offtopic nu och admin får ta bort mitt inlägg men kanske kan vara bra med lite upplysning gällande Tesla och ARN.
Jag tog Tesla till ARN efter 30-talet fel på bilen från leverans till att ha att göra med Servicecenter under drygt 1,5år. Det var allt från repig lack till revor i tyget. Det var 13 besök hos SC under denna period.
Tesla åtgärdade visserligen felen men det tog låång tid samt att hade jag inte stått på mig och varit en "jobbig" kund hade Tesla aldrig gjort det. Att hävda att det är inom specifikation är inget som biter på mig.
Jag gick till ARN främst pga förlorad arbetsinkomst och restid samt reseersättning. När du tar ett företag till ARN får ni chans att komma överens innan ARN tar ett beslut vilket vi försökte med och hävdade vår syn på det. Jag gav Tesla två alternativ, antingen häva köpet eller ersätta för det jag skrev tidigare. Tesla vägrade. Men ARN beslutade till min fördel. Jag fick inte hela ersättningen som jag begärde men en del på vägen.
Tesla ringde sedan upp mig efter beslutet och betalade mig pengarna, vilket de ändå ska ha heder för men min tillit till Tesla som företag är verkligen noll.
Vill du OP ta Tesla till ARN är du mer än välkommen att kontakta mig så kan jag hjälpa. Det absolut viktigaste är att du DOKUMENTERAR allt. Alla gånger du ringer dem, pratar med dem, lägger ner tid på detta. Du ska dokumentera tidpunkter samt vad ni pratat om och helst ta alla samtal i skrift.
Jag tog Tesla till ARN efter 30-talet fel på bilen från leverans till att ha att göra med Servicecenter under drygt 1,5år. Det var allt från repig lack till revor i tyget. Det var 13 besök hos SC under denna period.
Tesla åtgärdade visserligen felen men det tog låång tid samt att hade jag inte stått på mig och varit en "jobbig" kund hade Tesla aldrig gjort det. Att hävda att det är inom specifikation är inget som biter på mig.
Jag gick till ARN främst pga förlorad arbetsinkomst och restid samt reseersättning. När du tar ett företag till ARN får ni chans att komma överens innan ARN tar ett beslut vilket vi försökte med och hävdade vår syn på det. Jag gav Tesla två alternativ, antingen häva köpet eller ersätta för det jag skrev tidigare. Tesla vägrade. Men ARN beslutade till min fördel. Jag fick inte hela ersättningen som jag begärde men en del på vägen.
Tesla ringde sedan upp mig efter beslutet och betalade mig pengarna, vilket de ändå ska ha heder för men min tillit till Tesla som företag är verkligen noll.
Vill du OP ta Tesla till ARN är du mer än välkommen att kontakta mig så kan jag hjälpa. Det absolut viktigaste är att du DOKUMENTERAR allt. Alla gånger du ringer dem, pratar med dem, lägger ner tid på detta. Du ska dokumentera tidpunkter samt vad ni pratat om och helst ta alla samtal i skrift.
Re: Megaproblem med starkströmmen — OCH verkstaden
Men var också beredd på att ARN tar tid på sig. Hade ett ärende mot en bilhandlare där jag till slut, efter 6 månader, fick 75 000:- men det var många turer innan det blev ett beslut.reven skrev:Lite offtopic nu och admin får ta bort mitt inlägg men kanske kan vara bra med lite upplysning gällande Tesla och ARN.
Jag tog Tesla till ARN efter 30-talet fel på bilen från leverans till att ha att göra med Servicecenter under drygt 1,5år. Det var allt från repig lack till revor i tyget. Det var 13 besök hos SC under denna period.
Tesla åtgärdade visserligen felen men det tog låång tid samt att hade jag inte stått på mig och varit en "jobbig" kund hade Tesla aldrig gjort det. Att hävda att det är inom specifikation är inget som biter på mig.
Jag gick till ARN främst pga förlorad arbetsinkomst och restid samt reseersättning. När du tar ett företag till ARN får ni chans att komma överens innan ARN tar ett beslut vilket vi försökte med och hävdade vår syn på det. Jag gav Tesla två alternativ, antingen häva köpet eller ersätta för det jag skrev tidigare. Tesla vägrade. Men ARN beslutade till min fördel. Jag fick inte hela ersättningen som jag begärde men en del på vägen.
Tesla ringde sedan upp mig efter beslutet och betalade mig pengarna, vilket de ändå ska ha heder för men min tillit till Tesla som företag är verkligen noll.
Vill du OP ta Tesla till ARN är du mer än välkommen att kontakta mig så kan jag hjälpa. Det absolut viktigaste är att du DOKUMENTERAR allt. Alla gånger du ringer dem, pratar med dem, lägger ner tid på detta. Du ska dokumentera tidpunkter samt vad ni pratat om och helst ta alla samtal i skrift.
Men som beskrivits ovan: DOKUMENTERA ALLT
Re: Megaproblem med starkströmmen — OCH verkstaden
Ja, jag tror till och med det står på ARNs hemsida att det tar ca 6 månader vilket det också tog för mig. Sedan är det upp till dig som anmäler att påvisa felen så jag understryker igen, dokumentera och ta allt du kan skriftligt vilket kan vara ett problem med just Tesla som nästan vägrar skriftligt men stå på dig. Tesla försöker också att påvisa att felen är olika för att kringgå konsumentköpslagen, trots att felen kan vara samma från början. Det är av yttersta vikt att inte låta SC dokumentera "fel" i ditt ärende.ducce916m skrev:Men var också beredd på att ARN tar tid på sig. Hade ett ärende mot en bilhandlare där jag till slut, efter 6 månader, fick 75 000:- men det var många turer innan det blev ett beslut.
Men som beskrivits ovan: DOKUMENTERA ALLT
Re: Megaproblem med starkströmmen — OCH verkstaden
Kan man inte få skriftligt så kan man kanske spela in samtalen.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS