niklas12 skrev:quote="niklas12"]
nek0 skrev:nek0 skrev:
Måste man vara med i facket?
Kan det vara 10-15år sedan man var tvungen att vara med i facket för att få A-kassa ?
Har jag sagt att det är ok?
Be SD starta ett eget fack, så blir du nöjd

Ok då ska vi ha minst 8 olika fackförbund för att täcka alla politiska inriktningar då ?
Eller ska man även ta med partier utanför riksdagen?
Ska respektive fackförbund förhandla fram kollektivavtal för sina medlemmar då, så kan man byta till det som lyckats bäst ?
Eller är det ok att utesluta de som inte har rätt politiska åsikter?[/quote]
Du ger dig inte.
Vem ska uteslutas?
Var skrev jag att någon ska uteslutas?
Var har jag diskuterat om politiska åsikter?[/quote]
Du frågade om man måste vara med i facket vilket indikerade att det fanns ett alternativ att få ta del av de fackliga förmånerna vilket det inte gör.
Eftersom det befintliga fackförbundet utesluter medlemmar baserat på politiska åsikter så undrade jag om det var rimligt att fortsätta med detta.[/quote]
Vad jag vet så är det inga problem att vara SD sympatisör och medlem i facket.
Läs noga så kanske det klarnar för dig varför är det som det är.
"Att SD är ett rasistiskt och främlingsfientligt parti vet vi. Men SD är också ett högerparti. Ett
parti som i nästan varje viktig löntagarfråga ställer sig på högerns och arbetsgivarnas sida.
I över åtta av tio omröstningar i riksdagen har de röstat med alliansen. Listan kan göras lång.
Med SDs stöd har riksdagen exempelvis sagt nej till en nollvision mot dödsolyckor på jobbet,
nej till förstärkt företagshälsovård och nej till meddelarfrihet för de anställda i privata
välfärdsföretag. Det är också med SDs stöd som regeringen kunnat driva igenom sina
skattesänkningar. En röst på SD är alltså en röst för ett fortsatt alliansstyre.
Varför tycker vi då att det är så viktigt att berätta om just SD? Svaret är att de är fiender till
vår grundläggande fackliga idé. De spelar medvetet på människors känslor av framtidsoro och
maktlöshet, känslor som de försöker utnyttja till att ställa löntagare mot löntagare utifrån
vilket land man är född i. De erbjuder ett ”vi” att tillhöra och några andra, ”dom”, att hålla
skyldiga. Men LOs värderingar utgår från alla människors lika värde och rätt. Därför kan vi
aldrig acceptera att löntagare spelas ut mot varandra och att någon ställs utanför. Då skulle vi
svika det fackliga löftet"
https://www.lo.se/home/lo/res.nsf/vRes/ ... /Om_SD.pdf