Kan inte det vara en vink om att dem använder dem temporära SC som man har sett lite bilder på?bladh skrev:Väldigt spännande.
Ser ut som att de ska flytta en och riva en Supercharger i Finland 2016?
SuperChargers i Sverige 2015-2016
Moderator: Redaktion
Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016
Inte troligt. De har helt enkelt bara inte uppdaterat kartan för 2016. Man kan se att befintliga prickar inte ligger exakt på samma ställe för flera platser mellan kartan för Today och kartan för 2016. Man har alltså placerat platserna ungefärligt var man tänkt och sedan har de justerats på Today-kartan i och med att SuC har blivit byggda. Kartan för 2016 har dock inte uppdaterats. De lär ju knappast flytta samtliga byggda SuC som skiljer sig lite. Man har nu planer på nya platser som inte ligger med på 2016 ännu. När 2016 uppdateras så kommer det se bättre ut men de hade ju kunnat skippa 2015 helt så som de gjorde 2014 för ett år sedan istället för att uppdatera den genom att bara plocka bort alla som inte var byggda ännu.kangru skrev:Kan inte det vara en vink om att dem använder dem temporära SC som man har sett lite bilder på?bladh skrev:Väldigt spännande.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Nä, klart att de inte flyttar eller river några SuC.Svenssons skrev:Inte troligt. De har helt enkelt bara inte uppdaterat kartan för 2016. Man kan se att befintliga prickar inte ligger exakt på samma ställe för flera platser mellan kartan för Today och kartan för 2016. Man har alltså placerat platserna ungefärligt var man tänkt och sedan har de justerats på Today-kartan i och med att SuC har blivit byggda. Kartan för 2016 har dock inte uppdaterats. De lär ju knappast flytta samtliga byggda SuC som skiljer sig lite. Man har nu planer på nya platser som inte ligger med på 2016 ännu. När 2016 uppdateras så kommer det se bättre ut men de hade ju kunnat skippa 2015 helt så som de gjorde 2014 för ett år sedan istället för att uppdatera den genom att bara plocka bort alla som inte var byggda ännu.kangru skrev:Kan inte det vara en vink om att dem använder dem temporära SC som man har sett lite bilder på?bladh skrev:Väldigt spännande.
Jag var bara ironisk för att de inte hade uppdaterat kartan.
Skippa 2015-kartan vore lämpligt, och lägg in en 2017. Så det blir Today (inkl coming soon) 2016 och 2017.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Jag laddade vid infracity idag och tog en enkel lunch samtidigt. När jag kom ut stod där en hel skock japaner/kineser/koreaner (?) och fotograferade taxi Teslor och alla andra som laddade (någon här?) sen kom dom fram och började fråga en massa frågor. Rätt kul. Tror jag sålde några stycken men glömde ge dom min länk, typiskt. Rätt kul ändå med sånt intresse även därifrån. De flesta frågorna handlade om hur ofta jag laddade (klassiska frågorna).
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Tesla har uppdaterat SuC-kartan igen. 2015 och 2016 ser båda märkliga ut. "Idag" har fått fler gråa "kommer snart"-markörer ser det ut som. Vi ser 3 stycken i mitten av Finland (fel korridor, juh!). Jag minns inte exakt hur det såg ut innan senaste ändringen. Dom har lyckats förstöra datumen dom använde för att visa olika reversioner av kartorna, så jag nöjer mig så här...
https://www.teslamotors.com/sites/defau ... ?201511207
https://www.teslamotors.com/sv_SE/supercharger
https://www.teslamotors.com/sites/defau ... ?201511207
https://www.teslamotors.com/sv_SE/supercharger
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Vi bor i Stockholm och har en stuga i Klövsjö, Vemdalen. För oss skulle en laddstation i Ljusdal eller Hudiksvall vara optimalt. Idag måste vi köra via Sundsvall, en omväg på 8 mil enkel väg.. Resan tar ca 2 tim längre än med en "vanlig" bil..
Skulle det inte vara närmre att köra via Mora eller är de dåliga vägar den vägen? De är i och för sig 1 timmes längre restid än Hudriksvall plus laddtid.drevico skrev:Vi bor i Stockholm och har en stuga i Klövsjö, Vemdalen. För oss skulle en laddstation i Ljusdal eller Hudiksvall vara optimalt. Idag måste vi köra via Sundsvall, en omväg på 8 mil enkel väg.. Resan tar ca 2 tim längre än med en "vanlig" bil..
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
För mig som bor i Uppsala är det bättre att åka till Härjedalen via Ljusdal än Mora. Det är snabbare väg helt enkelt. Det borde vara så även för dem som bor i Stockholm.vigge50 skrev:Skulle det inte vara närmre att köra via Mora eller är de dåliga vägar den vägen? De är i och för sig 1 timmes längre restid än Hudriksvall plus laddtid.drevico skrev:Vi bor i Stockholm och har en stuga i Klövsjö, Vemdalen. För oss skulle en laddstation i Ljusdal eller Hudiksvall vara optimalt. Idag måste vi köra via Sundsvall, en omväg på 8 mil enkel väg.. Resan tar ca 2 tim längre än med en "vanlig" bil..
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Oj, vad visst inte så tydlig. Jag menade istället för att köra via Sundsvall.Niklas Z skrev:För mig som bor i Uppsala är det bättre att åka till Härjedalen via Ljusdal än Mora. Det är snabbare väg helt enkelt. Det borde vara så även för dem som bor i Stockholm.vigge50 skrev:Skulle det inte vara närmre att köra via Mora eller är de dåliga vägar den vägen? De är i och för sig 1 timmes längre restid än Hudriksvall plus laddtid.drevico skrev:Vi bor i Stockholm och har en stuga i Klövsjö, Vemdalen. För oss skulle en laddstation i Ljusdal eller Hudiksvall vara optimalt. Idag måste vi köra via Sundsvall, en omväg på 8 mil enkel väg.. Resan tar ca 2 tim längre än med en "vanlig" bil..
Att köra via Sundsvall eller mora är typ lika mycket omväg. Bäst är att köra direkt från Gävle till klövsjö, 30mil i lugnt tempo, max typ 90km i t. Om man nu mot förmodan, pga. Extremt väder inte skulle klara det så kan man typ 2 ladda i ljusdal eller Chademo i Sveg vilket dock är en omväg.
- lator
- Teslaägare
Ljusdal skulle jag undvika. I de få fall den fungerar så får du ändå bara typ 15 km/h... 

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
Jo, Sveg är en liten omväg. Men Chademo-laddaren där verkar funka stabilt.
drevico skrev:Vi bor i Stockholm och har en stuga i Klövsjö, Vemdalen. För oss skulle en laddstation i Ljusdal eller Hudiksvall vara optimalt. Idag måste vi köra via Sundsvall, en omväg på 8 mil enkel väg.. Resan tar ca 2 tim längre än med en "vanlig" bil..
Har samma situation (Bor i Sthlm, stuga i Klövsjö), inte fått bilen men räknat och kollat och konstaterat ungefär samma sak, dvs att man måste ta omvägen via Sundsvall och att det tar lite längre tid.
Hur lång räckvidd har du när du kommer fram?
Väl framme, laddar du i stugan eller någon annanstans?
OT: Vart i Klövsjö har du stugan? Vår ligger i Sångbäcken, dvs uppe på berget.
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
- PoloPrinsen
Ang. Stockholm - Klövsjö; borde inte den relativt raka vägen på 30 mil gå bra om man kör energisnålt?
Annars så kanske ett planerat tank och matstopp längs väg 83 på 1 time I Arbrå eller i intilliggande Vallsta. respective bys Pizzeria finns att tillgå.
Båda tätortarna har 2 st 220V*16A. Ett uttag att ladda bilen med såklart och om det andra uttaget även det är ledigt så varför inte utnyttja det till en medhavd kupevärmare så att maximal batteriladdning kan ske. Blir väl ca 1,8 mil på en timmes matrast.
MVH PP
Annars så kanske ett planerat tank och matstopp längs väg 83 på 1 time I Arbrå eller i intilliggande Vallsta. respective bys Pizzeria finns att tillgå.
Båda tätortarna har 2 st 220V*16A. Ett uttag att ladda bilen med såklart och om det andra uttaget även det är ledigt så varför inte utnyttja det till en medhavd kupevärmare så att maximal batteriladdning kan ske. Blir väl ca 1,8 mil på en timmes matrast.
MVH PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Precis varit i funäsdalen och åkt från Stockholm. Laddade i Gävle, Mora och Sveg.
Gick mycket bra och ganska snabbt att ladda med Chademo i Sveg, ger cirka 35kw.
Går ev att skippa laddningen i Sveg om man är lite mer van men jag valde att inte chansa...
Gick mycket bra och ganska snabbt att ladda med Chademo i Sveg, ger cirka 35kw.
Går ev att skippa laddningen i Sveg om man är lite mer van men jag valde att inte chansa...
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
En kombiladdare står klar i Hudiksvall, men senast jag kollade för en vecka sedan så hade dom ff inte slagit på den, den står vid macken vid norra infarten till Hudik (en ABB-modell)drevico skrev:Vi bor i Stockholm och har en stuga i Klövsjö, Vemdalen. För oss skulle en laddstation i Ljusdal eller Hudiksvall vara optimalt. Idag måste vi köra via Sundsvall, en omväg på 8 mil enkel väg.. Resan tar ca 2 tim längre än med en "vanlig" bil..
Tycker ff att det borde finnas ett laddalternativ i Bollnäs också (och inte bara den typ 2-stolpe som står vid biblioteket/kulturhuset som bara ger enfas 16A och just nu lyser grönt fast den inte fungerar).
Finns även som nämnts redan i Arbrå, Vallsta och Kilafors oxo men tyvärr även där bara 220V (dessutom då inte ens typ 2 har jag för mig).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Kontakt:
- Bjelke
- Teslaägare
Näe, har inte kollat så noga 
Kan förresten oxo tipsa om att Bilbolaget (Volvo) i Hudik har flera typ 2 22kW-uttag som man kan få låna om man frågar snällt (och det finns plats), det
ligger på vägen in mot centrum om man åker in från samma avfart vid e4:an, och där ligger tex McDonalds oxo
(dom säljer ju Zoe och därför satt upp dessa uttag)

Kan förresten oxo tipsa om att Bilbolaget (Volvo) i Hudik har flera typ 2 22kW-uttag som man kan få låna om man frågar snällt (och det finns plats), det
ligger på vägen in mot centrum om man åker in från samma avfart vid e4:an, och där ligger tex McDonalds oxo

(dom säljer ju Zoe och därför satt upp dessa uttag)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
Det är tydligen bensinmacken som ska "sköta" kombiladdaren här i Hudik, men dom vet inte när den ska slås på, var tänkt ett det skulle skett före
julhelgen men...
Dom kommer då att ta betalt och detta genom att man får låna (efter betalning såklart) ett kort inne på macken, verkade inte som
att det skulle gå att betala på nåt annat sätt, men det lär väl visa sig när dom kör igång...
julhelgen men...
Dom kommer då att ta betalt och detta genom att man får låna (efter betalning såklart) ett kort inne på macken, verkade inte som
att det skulle gå att betala på nåt annat sätt, men det lär väl visa sig när dom kör igång...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
Idag kunde man iaf se vem som sköter laddaren i Hudik, för nu hänger det en säck över som det står Clever på! 
Då borde det alltså funka med deras kort osv:)

Då borde det alltså funka med deras kort osv:)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Hei
Ser det er flere planlagte SC som står på 2016 kartet i nord-sverige , er det noen som har info når disse blir montert opp?
Ser det er flere planlagte SC som står på 2016 kartet i nord-sverige , er det noen som har info når disse blir montert opp?
P85D
Kartan för 2016 på Teslas hemsida är fortfarande samma som de lade ut i början av 2015. Hur deras nuvarande planering ser ut vet vi inte förrns de publicerar nya kartor för 2016 och 2017.bjerrang skrev:Hei