linx skrev:Hämtade mina fälgar i dag. Dom är 10" breda. Jag ska köra med 255 breda däck.
Du skulle nästan behöva ännu bredare däck till de fälgarna.
Moderator: Redaktion
linx skrev:Hämtade mina fälgar i dag. Dom är 10" breda. Jag ska köra med 255 breda däck.
Varför? Lägsta mått för 10" är 255. Ja, det blir lite stretch, vilket passar mig då det liknar hur det ser ut på originalfälgarna.MWall skrev:linx skrev:Hämtade mina fälgar i dag. Dom är 10" breda. Jag ska köra med 255 breda däck.
Som också ser knasiga ut!linx skrev:Varför? Lägsta mått för 10" är 255. Ja, det blir lite stretch, vilket passar mig då det liknar hur det ser ut på originalfälgarna.MWall skrev:linx skrev:Hämtade mina fälgar i dag. Dom är 10" breda. Jag ska köra med 255 breda däck.
Tycker mest det är synd att alla nya bilar säljs med så jädrans breda däck. Synd för miljön, för bilägarnas plånböcker och trafiksäkerhet.mikebike skrev:Som också ser knasiga ut!linx skrev:Varför? Lägsta mått för 10" är 255. Ja, det blir lite stretch, vilket passar mig då det liknar hur det ser ut på originalfälgarna.MWall skrev:linx skrev:Hämtade mina fälgar i dag. Dom är 10" breda. Jag ska köra med 255 breda däck.
När jag får min MYP tänker jag byta till 255 på sommaren och 235 på vintern.frippe skrev:Tycker mest det är synd att alla nya bilar säljs med så jädrans breda däck. Synd för miljön, för bilägarnas plånböcker och trafiksäkerhet.mikebike skrev:Som också ser knasiga ut!linx skrev:Varför? Lägsta mått för 10" är 255. Ja, det blir lite stretch, vilket passar mig då det liknar hur det ser ut på originalfälgarna.MWall skrev:linx skrev:Hämtade mina fälgar i dag. Dom är 10" breda. Jag ska köra med 255 breda däck.
Vilka fälgar väljer du då och framförallt, bredd på dem?mikebike skrev:När jag får min MYP tänker jag byta till 255 på sommaren och 235 på vintern.frippe skrev:
Tycker mest det är synd att alla nya bilar säljs med så jädrans breda däck. Synd för miljön, för bilägarnas plånböcker och trafiksäkerhet.
Säger vem?Tellus skrev:Du får tillbaka ~ 15000kr av dom 30 när du säljer, även om däcken är slitna.CrazyGang skrev:Passar på att lyfta en vinterdäcksfundering.
Har köra lösa däck till vår M3 under två säsonger. Tycker att det funkat fint och kränga har landat på ca 5.500kr totalt.
Merkostnaden jämför med att bara byta hjul har varit ca 4.000kr. Klart billigare än de 12.000 som fälgar hade kostat via Tesla.
Nu ska vi köpa vinterdäck till vår kommande MY och mtp att kompletta hjul kostar 30.000kr har jag lite svårt att släppa tanken att inte gå på lösa däck igen. Missar jag något?
Hittar märkligt nog inga lösa dubbdäck att köpa. Finns de bara via Tesla?
Blir snyggt på originalfälgarnafrippe skrev:Vilka fälgar väljer du då och framförallt, bredd på dem?mikebike skrev:När jag får min MYP tänker jag byta till 255 på sommaren och 235 på vintern.frippe skrev:
Tycker mest det är synd att alla nya bilar säljs med så jädrans breda däck. Synd för miljön, för bilägarnas plånböcker och trafiksäkerhet.
Sälj dom på blocket för 15taliz skrev:Säger vem?Tellus skrev:Du får tillbaka ~ 15000kr av dom 30 när du säljer, även om däcken är slitna.CrazyGang skrev:Passar på att lyfta en vinterdäcksfundering.
Har köra lösa däck till vår M3 under två säsonger. Tycker att det funkat fint och kränga har landat på ca 5.500kr totalt.
Merkostnaden jämför med att bara byta hjul har varit ca 4.000kr. Klart billigare än de 12.000 som fälgar hade kostat via Tesla.
Nu ska vi köpa vinterdäck till vår kommande MY och mtp att kompletta hjul kostar 30.000kr har jag lite svårt att släppa tanken att inte gå på lösa däck igen. Missar jag något?
Jag hade inga vinterdäck alls. Riddermark prutade inte på priset för det. De skrev bara en notis till han som hämtade bilen att inga vinterdäck skulle med.
Teslan som jag sålde för 2 år sen till fordonsbolaget var samma grej typ. Där hade jag lösa vinterdäck och de skrev en notis om det.
Jag kan bekräfta det. När riddersmarks gav bud på min trea så sa de just att de skulle ge 15 mer med kompletta hjul förutom sommarhjulen som satt på. Det var då oktober.taliz skrev:Säger vem?Tellus skrev:Du får tillbaka ~ 15000kr av dom 30 när du säljer, även om däcken är slitna.CrazyGang skrev:Passar på att lyfta en vinterdäcksfundering.
Jag hade inga vinterdäck alls. Riddermark prutade inte på priset för det. De skrev bara en notis till han som hämtade bilen att inga vinterdäck skulle med.
Teslan som jag sålde för 2 år sen till fordonsbolaget var samma grej typ. Där hade jag lösa vinterdäck och de skrev en notis om det.
Visst är det skönt att alltid ha rätt:)Tellus skrev:Då hade jag rätt igen
På sommaren blir det nog Gemini 9,5" och på vintern blir det mina befintliga 8,5" breda fälgar.frippe skrev:Vilka fälgar väljer du då och framförallt, bredd på dem?mikebike skrev:När jag får min MYP tänker jag byta till 255 på sommaren och 235 på vintern.frippe skrev:
Olika hjuldiameter?pejvic skrev:Visst är det skönt att alltid ha rätt:)Tellus skrev:Då hade jag rätt igen
Vet någon förresten om man kan ha något mer slitna däck bak - eller fram på en Y? Tänker på 4-hjulsdriften…
Bedömningssak, jag tycker det blev mycket stretchlinx skrev:Ja, fy faaan vilken stretch det blev... usch! Så här kan man ju inte ha det! Måste nog sälja däcken och köpa minst 275, kanske till och med 285 när jag ändå håller på!![]()
Definitionen av stretch har inte samma betydelse för alla personer. Det är ganska uppenbart här. Rekommendationen för 10" breda fälgar är 265/275. Minst 255 och max 285. Det är de generella rekommendationerna från däckhandlare. Vill man att det ska vara stretch "på riktigt" bör du således gå under 255 på en 10"-fälg. Att köra 225 på 8" följer exakt samma rekommendationer. Jag går normalt efter denna lista, https://www.dackleader.se/dackguide/ekv ... r-och-dack, som även finns hos andra respektabla däckhandlare.Arctic Drifter skrev:Bedömningssak, jag tycker det blev mycket stretchlinx skrev:Ja, fy faaan vilken stretch det blev... usch! Så här kan man ju inte ha det! Måste nog sälja däcken och köpa minst 275, kanske till och med 285 när jag ändå håller på!![]()
Beror ju på om man vill att däcket eller fälgen ska ta smällen först vid mindre i stötning. Även om jag inte gillar Teslas matchning av däcksbredd och fälgbredd så var det ingen dealbreaker för mig.
Däremot när jag köpte vinterhjul så fick jag ju möjligheten att matcha på mitt sätt, vilket blev 225or på 8,0" fälg. Alltså 30 mm smalare däck på 38,1 mm smalare fälg än 255or på 9,5".
Så fortfarande stretch men med 60-profil ska det nog fungera...
Vad är finessen med att ha 10” breda fälgar till vinterdäcken?linx skrev:Hämtade mina fälgar i dag. Dom är 10" breda. Jag ska köra med 255 breda däck.
Snyggt! Vart köpte du ifrån?Crisscross skrev:Köpte Monaco gp6 19/8,5 med Nokian R5 EV 235/50/19. Passar bra på fälgen tycker jag.
linx skrev:Varför? Lägsta mått för 10" är 255. Ja, det blir lite stretch, vilket passar mig då det liknar hur det ser ut på originalfälgarna.MWall skrev:linx skrev:Hämtade mina fälgar i dag. Dom är 10" breda. Jag ska köra med 255 breda däck.
Beror på vikten och prestandan. En gammal 245:a vägde mycket mindre och gjorde 0-100 på 15 sekunder. Den klarade sig med smalare däck.frippe skrev:Tycker mest det är synd att alla nya bilar säljs med så jädrans breda däck. Synd för miljön, för bilägarnas plånböcker och trafiksäkerhet.mikebike skrev:Som också ser knasiga ut!linx skrev:Varför? Lägsta mått för 10" är 255. Ja, det blir lite stretch, vilket passar mig då det liknar hur det ser ut på originalfälgarna.MWall skrev:linx skrev:Hämtade mina fälgar i dag. Dom är 10" breda. Jag ska köra med 255 breda däck.
Köpte från Däckvaruhuset. Ringde och kollade av lite innan och det kändes som dom hade bra koll.Mattias82 skrev:Snyggt! Vart köpte du ifrån?Crisscross skrev:Köpte Monaco gp6 19/8,5 med Nokian R5 EV 235/50/19. Passar bra på fälgen tycker jag.