{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av Gustafsson »

Betydligt mer sannolikt att din mobiltelefon spelar in samtal. Bara att den reagerar på tex hej Siri kan ju mana till eftertanke…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

Gustafsson skrev:
Betydligt mer sannolikt att din mobiltelefon spelar in samtal. Bara att den reagerar på tex hej Siri kan ju mana till eftertanke…
Därför som åtminstone jag har Siri (eller motsvarande) avstängt.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

improwise skrev:
danni skrev:
Om de vill spela in och skicka inspelningarna över nätet så har de all möjlighet att göra det redan i den bil du har nu, utan ANC. Så ANC har inget med saken att göra, utan det handlar snarare om huruvida du överhuvudtaget litar tillräckligt mycket på Tesla (eller tillverkaren av din mobil, dator, fjärrkontroll, hörlurar, eller alla oändligt många andra enheter med mikrofoner i som du har omkring dig) att de inte ska lura dig på det sättet.
Den stora skillnaden är förmodligen juridisk, att du som användare numera godkänt inspelandet om det är ett krav för att ANC ska fungera. Det är som GDPR, det har inte gjort det svårare att spåra användare och sparas deras information, utan reglerat hur och när man får och inte får göra det.

Nu säger jag inte att det är så att Tesla skulle göra detta, utan mer att jag kom att tänka på möjligheten för det :)
Nej, det är ingen skillnad juridiskt. Vad gäller exempelvis GDPR så behöver du ha laglig grund för att spara och hantera personuppgifter. Man skulle kunna tänka sig att ett samtal mellan identifierbara parter är (eller innehåller) personuppgifter, inga problem så långt. Men ANC behöver inte spara något, så den sortens lagstiftning blir inte tillämplig.

Och även om det skulle vara så att det krävdes något samtycke för att använda mikrofoner för att göra ANC, så betyder inte det att om du gett ditt samtycke till det, så kan de "återanvända" samma samtycke för att spara och sprida de här uppgifterna på andra sätt. Det funkar liksom inte så. Så det blir liksom märkliga saker att oroa sig för. Antingen bryter de mot både lagar och ditt förtroende och spelar in dig och skickar iväg inspelningarna nånstans, och det behöver de verkligen inte ANC för att göra utan det kan de göra i din äldre Tesla också, eller så gör de inte det.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Ja, ANC är ingen anledning till oro. Det lämnar som sagt troligen aldrig bilen och är harmlöst jämfört t ex med videokameran i backspegeln :)

Om man är paranoid så är det nog bättre att köpa en annan, äldre, bil, eftersom Tesla vet exakt var du är, var du varit och vart du ska, när du kommer fram osv. Plus eventuellt full historik på det.
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

danni skrev:
improwise skrev:
danni skrev:
Om de vill spela in och skicka inspelningarna över nätet så har de all möjlighet att göra det redan i den bil du har nu, utan ANC. Så ANC har inget med saken att göra, utan det handlar snarare om huruvida du överhuvudtaget litar tillräckligt mycket på Tesla (eller tillverkaren av din mobil, dator, fjärrkontroll, hörlurar, eller alla oändligt många andra enheter med mikrofoner i som du har omkring dig) att de inte ska lura dig på det sättet.
Den stora skillnaden är förmodligen juridisk, att du som användare numera godkänt inspelandet om det är ett krav för att ANC ska fungera. Det är som GDPR, det har inte gjort det svårare att spåra användare och sparas deras information, utan reglerat hur och när man får och inte får göra det.

Nu säger jag inte att det är så att Tesla skulle göra detta, utan mer att jag kom att tänka på möjligheten för det :)
Nej, det är ingen skillnad juridiskt. Vad gäller exempelvis GDPR så behöver du ha laglig grund för att spara och hantera personuppgifter. Man skulle kunna tänka sig att ett samtal mellan identifierbara parter är (eller innehåller) personuppgifter, inga problem så långt. Men ANC behöver inte spara något, så den sortens lagstiftning blir inte tillämplig.

Och även om det skulle vara så att det krävdes något samtycke för att använda mikrofoner för att göra ANC, så betyder inte det att om du gett ditt samtycke till det, så kan de "återanvända" samma samtycke för att spara och sprida de här uppgifterna på andra sätt. Det funkar liksom inte så. Så det blir liksom märkliga saker att oroa sig för. Antingen bryter de mot både lagar och ditt förtroende och spelar in dig och skickar iväg inspelningarna nånstans, och det behöver de verkligen inte ANC för att göra utan det kan de göra i din äldre Tesla också, eller så gör de inte det.
Du underskattar nog risken för att det kan ske utan att det behöver vara medvetet. Ett numera rätt vanligt exempel är alla siter som har Cookie Consent dialoger för att godkänna tracking som är felaktigt implementerade så att användarens val inte gör någon skillnad i praktiken. Grejen här är väl att vi talar om något som i princip alltid är aktivt, till skillnad från röststyrning och annat som väl kräver en aktiv handling för att användas. Anta t.ex. att Tesla bestämmer sig för att samla in analysdata för att förbättra sina algoritmer och råkar få med lite mer än dom tänkt osv.

Sen finns det så klart många andra saker som också skulle kunna ha negativa sidoeffekter, som kameran inne i bilen osv. Men det ena utesluter inte det andra.

Nu gissar jag att ingen här vet hur systemet fungerar så pass mycket i detalj om det nu inte är så att Tesla varit ovanligt generös med detaljerna. Därmed inte sagt att jag påstår att detta skulle vara ett problem, jag tar upp det som ett möjligt problem rent generellt.

Nu är kanske inte detta bästa tråden för en fortsatt diskussion på detta ämne :)
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

improwise skrev:
Du underskattar nog risken för att det kan ske utan att det behöver vara medvetet. Ett numera rätt vanligt exempel är alla siter som har Cookie Consent dialoger för att godkänna tracking som är felaktigt implementerade så att användarens val inte gör någon skillnad i praktiken. Grejen här är väl att vi talar om något som i princip alltid är aktivt, till skillnad från röststyrning och annat som väl kräver en aktiv handling för att användas. Anta t.ex. att Tesla bestämmer sig för att samla in analysdata för att förbättra sina algoritmer och råkar få med lite mer än dom tänkt osv.

Sen finns det så klart många andra saker som också skulle kunna ha negativa sidoeffekter, som kameran inne i bilen osv. Men det ena utesluter inte det andra.

Nu gissar jag att ingen här vet hur systemet fungerar så pass mycket i detalj om det nu inte är så att Tesla varit ovanligt generös med detaljerna. Därmed inte sagt att jag påstår att detta skulle vara ett problem, jag tar upp det som ett möjligt problem rent generellt.

Nu är kanske inte detta bästa tråden för en fortsatt diskussion på detta ämne :)
Fast det här har ju inget att göra med vare sig ANC eller juridik. Om de skickar inspelningar från bilen till något centralt av misstag så är det ju ett brott mot dina rättigheter, även om du godkänt att ANC ska köras. Dessutom känns det som ett otroligt långsökt scenario. ANC kräver inte att något faktiskt spelas in eller lagras någonstans, än mindre att det skickas någonstans. Att man då skulle råka skicka iväg röstinspelningar bara för att man har ANC, det känns långsökt. Det känns inte mer sannolikt än att man av misstag skulle råka skicka iväg ljudinspelningar någonstans i en bil som inte har ANC. ANC gör ju varken till eller från i sammanhanget. Du pratar om mikrofoner som är "igång" men de flesta mikrofoner är passiva, och de i din bil är helt garanterat passiva, dvs de registrerar och skickar ljud in till bilens dator hela tiden oavsett, och sen är frågan vad som händer med signalen där.

Visst kan man oroa sig för att Tesla ska göra misstag som inkräktar på ens integritet. Men det här området kanske inte är det främsta. Jag skulle mer oroa mig för sådan data som man vet skickas från bilen till servrarna, som positionsdata.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Plaid finns på Blocket.. :D

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /103342192

Är det någon här som är säljaren måntro?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

bjornnilsson skrev:
Plaid finns på Blocket.. :D

https://www.blocket.se/annons/stockholm ... /103342192

Är det någon här som är säljaren måntro?

Tror det är Legatos. Men det är bara en gissning. :)
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare

Inlägg av Rennwagen »

Något nytt om leveranstider av både Plaid och "vanliga" LR?
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare

Inlägg av Dagfinn »

Rennwagen skrev:
Något nytt om leveranstider av både Plaid och "vanliga" LR?
Vad gäller LR lästa jag någonstans augusti 2023, men som vanligt får man ta sånt med en hink salt.
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Rennwagen skrev:
Något nytt om leveranstider av både Plaid /...
Som jag minns det så var det tal om nov/dec för Plaid. Har ngt annat vagt minne av det kanske 'justerats', men är osäker på det... Det har skrivits om leveranstider i en eller flera trådar här på forumet (kanske t.o.m tidigare i den här tråden), men eftersom det tyvärr inte berör mig så orkar jag inte leta... ;)
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Inlägg av Segelflygaren »

Det verkar som att det inte levereras några i USA nu i oktober, så med lite tur tillverkas det S & X för Europa just nu!
Användarvisningsbild
Frippanecci
Teslaägare
Referralkod: ts.la/http://---">http://---

Inlägg av Frippanecci »

Segelflygaren skrev:
Det verkar som att det inte levereras några i USA nu i oktober, så med lite tur tillverkas det S & X för Europa just nu!
Vi håller tummarna :-)
Porsche Panamera Turbo
Bmw i4 m50 LCI

MS 85 - såld
MX 90D - såld
MS 100D - såld
M3 Performance - såld
MX P90DL - såld
MX LR - såld
M3 Performance - såld
MX 75D - såld
MX Performance (Raven) - såld
MS Performance (Raven) - såld

Beställd:
CyberTruck
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Ett helt revolutionerande tillbehör - en rund ratt :shock: - tänk vad man kan hitta på...

https://pimpmyev.com/sv-se/products/cus ... -2021-2022
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

mans71 skrev:
Ett helt revolutionerande tillbehör - en rund ratt :shock: - tänk vad man kan hitta på...

Nja den har ju en platt botten. Men nog därför den är så billig? Bara 16k liksom.
Ska du ha en helt rund blir det minst det dubbla. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev:
mans71 skrev:

Nja den har ju en platt botten. Men nog därför den är så billig? Bara 16k liksom.
Ska du ha en helt rund blir det minst det dubbla. :lol:
Såg du att det fanns en rund också? Kostade den verkligen dubbelt så mkt?

Fast tyckte i och för sig att just den såg lite oproportionerligt tjock ut längst ner... Men man kanske kan diskutera det med dem och antingen lösa det genom att modda den så den istället är lite platt längst ner (eller på ngt annat sätt...).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare

Inlägg av Idesta »

Blev uppringd av Tesla idag - en lördag! Ville se till att alla uppgifter var ok och att jag var redo att ta leverans. Försökte fråga om bilarna var på båt över men fick inget riktigt svar. Min amatörgissning är att leveransen inte är så många veckor bort (före årsskiftet iallafall!).
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

Idesta skrev:
Blev uppringd av Tesla idag - en lördag! Ville se till att alla uppgifter var ok och att jag var redo att ta leverans. Försökte fråga om bilarna var på båt över men fick inget riktigt svar. Min amatörgissning är att leveransen inte är så många veckor bort (före årsskiftet iallafall!).
Spännande. Måste man betala in handpenningen nu eller kan man vänta tills dagen innan man hämtar bilen? Har lite likviditetsbrist nu när alla ska vänta med att betala.
Användarvisningsbild
KrisJ
Teslaägare

Inlägg av KrisJ »

Idesta skrev:
Låter ju lovande!
Får man vara lite nyfiken och fråga om ungefärligt beställningsdatum och konfiguration?
2023 - S Plaid
2022 - Y LR - Såld
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare

Inlägg av Idesta »

Jag beställde ngn av de första dagarna man kunde. Ursprungligen en Plaid + som sedan omvandlades. Grå utsida, svart insida.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Idesta skrev:
Jag beställde ngn av de första dagarna man kunde. Ursprungligen en Plaid + som sedan omvandlades. Grå utsida, svart insida.
Kanske att de prioriterar Plaid + kunder?

Undrar om det rent taktiskt hade varit smartast att behållt min Plaid + beställning och avbokat min svensson-Plaid.. Jag gjorde tvärtom.

Eller så går det helt sonika utifrån efternamn.

Idesta, får man fråga vilken bokstav ditt efternamn börjar på?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

bjornnilsson skrev:
Idesta skrev:
Kanske att de prioriterar Plaid + kunder?

Undrar om det rent taktiskt hade varit smartast att behållt min Plaid + beställning och avbokat min svensson-Plaid.. Jag gjorde tvärtom.

Eller så går det helt sonika utifrån efternamn.

Idesta, får man fråga vilken bokstav ditt efternamn börjar på?
Mitt efternamn börjar på A.

Jag fick samtalet för ~2 veckor sedan, vilket iofs var strax efter min beställning. "Hej... finansieringen ser klar ut, är du redo för leverans i december?"

Jag väntar fortfarande på bilder på eurospecade bilar som rullar ut från Freemont/upp på båtarna...
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare

Inlägg av Idesta »

Efternamn börjar på E
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Någon som lyckats kolla försäkring på era nya plaid?
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Tars skrev:
Någon som lyckats kolla försäkring på era nya plaid?
"Måste du fråga vad det kostar så har du inte råd."
Skriv svar