MP vill ha skrotningspremie på 20.000kr

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Re: MP vill ha skrotningspremie på 20.000kr

Inlägg av MWall »

Jerker skrev:
MWall skrev:
Miljöpartiet tar liksom ingen hänsyn till verkligheten.
Hm... Undrar vilka partier det är som tar hänsyn till verkligheten? Om man ska lyssna på alla [verkliga] experter på klimat så är det väl bara MP och V som ligger i närheten av verkligheten vad gäller hur man ska se på klimatfrågan. Och det är det som borde vara överordnat allt annat nu. Alla andra partier stoppar huvudet i sanden. M och SD är värst.

Beror på hur krass du vill vara. Kanske borde vi sluta jobba för att tredje världen ska höja sin levnadsstandard? Kanske borde vi inte försöka hejda svältkatastrofer? Kanske borde vi ha en strikt enbarnspolitik i hela världen för att minska påverkan på jorden?

Du kan alltid göra mer. Frågan är hur du ska värdera vår livskvalitet i sammanhanget?
niklas12

Inlägg av niklas12 »

MPs dubbelmoral är det som stör mig mest.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/J1 ... sministern

https://nyheter24.se/amp/nyheter/politi ... m-flygresa

Sen att man inte förstår att om man t.ex stänger ner kalkbrytning i Sverige så upphör inte behovet av kalk helt plötsligt utan det hamnar någon annanstans
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

MWall skrev:
OfarligTesla skrev:
iAkita skrev:
Ja, så kan man såklart tolka det. Eller också kan man tolka det som om de faktiskt gör det för miljöns skull. Men det är kanske inte så troligt, i och med att förslaget kommer från miljöpartiet :roll:
Jag brukar bilda min uppfattning från vad de faktiskt föreslår och gör, inte från marknadsföring som namn. När de introducerar förflyttningspolitik varje chans de får utan någon utredning om miljönyttan i det så ser man klart och tydligt vad som är deras högsta prioritet.
Jerker skrev:
Jag tycker nog att SD är ännu stolligare, och framför allt farligare, så en röst på "vänsterblocket" blir det. Och då blir det ren taktikröstning. Om inte MP kommer över 4% så blir det istället så att SD får en massa att säga till om, så därför är det enda logiska för mig att rösta just på MP. Tyvärr finns det inget riksdagsparti som jag sympatiserar särskilt mycket med, så det blir mest att rösta emot det sämre alternativet, för rösta ska jag. Men jag ser inte fram emot käbblet som kommer att bli efter valresultatet, oavsett vilket block som vinner. S eller M, vilket parti som nu får uppdraget att bilda regering, kommer att få ett helvete.
Ja jag tycker V är de värsta, exempelvis har det visat sig att deras politiker stödjer terrorister öppet utan reprimand från partiet så de kan inte få någon som helst makt i mina ögon. Men det är väl å andra sidan inte så konstigt då det inte var länge sedan de öppet stödde kommunismen som gjort sina egna hemskheter.

Även om jag ogillar MP så är de nog inte på andraplats av de värsta för mig utan där är nog SD, MP kommer dock på ohotad tredjeplats när vi pratar riksdagspartier så därav tar det emot att rösta på S när de samarbetar med båda partierna. Helst hade jag hoppats att S och M skulle samarbeta innan Ulf kom in och började dra M mer högerut.
M och S är ju motpoler och varandras största fiender. Varför skulle de helt plötsligt samarbeta? Men visst är jag medveten om att såna idéer finns från liberalt håll. Susanne Nyström i DN skriver ledare på ledare i ämnet. Men varken S eller M vill ju. Bara en del av centerpartisterna och liberalerna. Det räcker liksom inte.

Visst är väl SD som de är. Men det där med att de är typ fullblodsnazister som vill bygga förintelseläger i Skövde är ju bara trams och ett politiskt spinn från S som vill behålla makten. De är väl som folk är mest. Eller tror ni att de som rösta på SD idag och som röstade på S eller M igår har blivit rasister först nu? Folk är rasister. Alla är det. Mer eller mindre. Kanske framförallt invandrare. Iranier hatar araber, araber hatar judar osv osv. Inte alla osv men många.
Det allra mest naturliga vore ju om S och SD samarbetade, det är ju med vissa undantag de som har mest likartad politik, åtminstone jämfört med S tidigare politik. Men det vet vi ju alla de mentala blockeringar och den retorik som då skulle behöva försvinna.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

wannabee skrev:
Det allra mest naturliga vore ju om S och SD samarbetade, det är ju med vissa undantag de som har mest likartad politik, åtminstone jämfört med S tidigare politik. Men det vet vi ju alla de mentala blockeringar och den retorik som då skulle behöva försvinna.
Du menar snack om "somalitown" och om hur vi bör bo "blandat", dvs att vissa grupper inte klarar av att bo själva? :lol: Både Ygeman och Magdalena har ju skickat upp en del testballonger... Är bara en tidsfråga innan S + SD = Sant.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jag vill hävda att S och M är dom ända partierna i riksdagen som skulle kunna leda landet genom att titta i sina partiprogram. Dom andra skulle i olika stor omfattning få problem när verkligheten slår till.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

niklas12 skrev:
15åriga yrkesmördare som avrättar folk i köpcentrum mitt på dagen och 11åringar som blir våldtagna och nästan mördade på väg hem från skolan är bara några exempel.
Sen om SD har alla lösningarna är nog tveksamt men att mer vänsterpolitik skulle lösa det är garanterat fel.

“Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat.”
Håller med. Den svenska flatheten har verkligen lett till en utveckling som är skrämmande. Men som jag brukar säga, ni har ju velat ha det så. Så sluta för h*e gnäll. Detta är absolut ingenting som bara har uppstått de senaste 4 åren. Det är ändå en utveckling som har pågått i decennier, och som vi nu ser resultatet av.
Det är inte vänsterns fel, inte sossarnas och inte MPs fel heller. Det fanns ju några M-ledda regeringar också. Har de gjort nåt fundamentalt annorlunda? Nej. Det är hela samhället, ytterst är det väljarna, som har velat ha en sådan politik. Den svenska flatheten sitter inte i Rosenbad. Den sitter i befolkningen som helhet.
Jag tror inte att någon eller något parti faktiskt kan ändra på detta inom överskådlig framtid. Det tog årtionden att skapa detta samhälle, och nu får man helt enkelt leva med det. Att rösta på extremhögern må vara ett sätt att visa sitt missnöje. Och det är väl därför alla partier plötsligt kommer med en massa mer eller mindre halvhjärtade försök att plocka hem röster med SD:s gamla valaffischer. Men om det är trovärdigt och framgångsrikt eller inte får ni som röstar bestämma själv.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
Jag vill hävda att S och M är dom ända partierna i riksdagen som skulle kunna leda landet genom att titta i sina partiprogram. Dom andra skulle i olika stor omfattning få problem när verkligheten slår till.

Ja man brukar ju prata om statsbärande partier.
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Även om jag brukar rösta högerut så kan jag också tycka att en regering med M och S vore ett ganska bra alternativ. Är det egentligen så stora skillnader mellan M och S? Kanske på ett teoretiskt ideologiskt plan, men när det kommer till den politik man för i verkligheten så känns det inte så. Ska man se krasst på saken så har vi väl inga egentliga högerpartier i Sverige. Finns ju inget parti som har i sitt partiprogram att vi ska avskaffa välfärden och införa privata sjukförsäkringar, samt att sänka skatten till 20 procent.
mastodontfilmsmats

Inlägg av mastodontfilmsmats »

mati skrev:
Och de kanske inte ens är det högerextrema partiet som vänstern vill ha det till. Men de drar till sig folk som faktiskt är det eller har blivit det. Och ju mer makt SD får desto mer tycker dessa personer att det är okej att tycka så som de tycker.
Det är därför jag absolut kan förstå resonemanget att man röstar på MP av den enda anledningen att man vill hålla SD borta från makten. Frågan är vad man får istället. Ett gäng knäppgökar utan verklighetsförankring?
"Hur kunde det hända?"

Tobias Andersson (rättspolitisk SD-person), SD-pyntade tåget, Tweeten "Välkommen till återvandringståget. Du har en enkelbiljett. Nästa stopp Kabul."
Parallellen:
”Minns Ni de första offentliga mötena 1933? När nazisterna anordnade det första stora demonstrationståget mot judarna här? Enkel resa till Jerusalem! …och allt vad det stod på banderollerna…” Författaren Victor Klemperer angående språket i AH's tredje rike.

Denna föraktfullt öppna invit till "nyhistorien" måste vara omöjlig att blunda för och borde enskilt vara nog för att inte ens fundera på att rösta på SD, utöver den faktiska politiken där S och SD i arbetarfrågor (där SD har många röster) har kraftigt skild politisk inriktning när det gäller grundläggande frågor. Sedan finns det naturligtvis frågor där partierna håller med varandra; väldigt många omröstningar passerar riksdagen utan mankemang med bred enighet.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

mastodontfilmsmats skrev:
mati skrev:
Och de kanske inte ens är det högerextrema partiet som vänstern vill ha det till. Men de drar till sig folk som faktiskt är det eller har blivit det. Och ju mer makt SD får desto mer tycker dessa personer att det är okej att tycka så som de tycker.
Det är därför jag absolut kan förstå resonemanget att man röstar på MP av den enda anledningen att man vill hålla SD borta från makten. Frågan är vad man får istället. Ett gäng knäppgökar utan verklighetsförankring?
"Hur kunde det hända?"

Tobias Andersson (rättspolitisk SD-person), SD-pyntade tåget, Tweeten "Välkommen till återvandringståget. Du har en enkelbiljett. Nästa stopp Kabul."
Parallellen:
”Minns Ni de första offentliga mötena 1933? När nazisterna anordnade det första stora demonstrationståget mot judarna här? Enkel resa till Jerusalem! …och allt vad det stod på banderollerna…” Författaren Victor Klemperer angående språket i AH's tredje rike.

Denna föraktfullt öppna invit till "nyhistorien" måste vara omöjlig att blunda för och borde enskilt vara nog för att inte ens fundera på att rösta på SD, utöver den faktiska politiken där S och SD i arbetarfrågor (där SD har många röster) har kraftigt skild politisk inriktning när det gäller grundläggande frågor. Sedan finns det naturligtvis frågor där partierna håller med varandra; väldigt många omröstningar passerar riksdagen utan mankemang med bred enighet.
Helt enig. Tycker det är helt ofattbart hur både folk och samarbetspartier blundar för att SD i grunden är samma nynazistiska smörja som JÅ en gång gick med i. Man har dragit på sig kostymer och försöker göra sig rumsrena, men det krävs väldigt lite skrapande på ytan för att se att värderingarna är desamma som de alltid varit.

Det verkar inte spelar någon som helst roll hur många skandaler som avslöjas och hur öppna man är med sin avsky för demokratin, folk fattar inte ändå. Om folk faktiskt är så korkade eller om man innerst inne tycker det är OK med "lagom" mycket fascism låter jag vara osagt.

Inte ens de starka banden till fascisten Putin (både inom SD och merparten av Europas övriga extremhöger) verkar påverka väljare eller samarbetspartier trots det ofantligt grymma anfallskrig som nu pågår i vår närhet.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Jag förstår ärligt talat inte riktigt vitsen med att rösta blankt. Rösten räknas ju som ogiltig, den försvinner alltså på samma sätt som en icke-röst. Och röstar man inte alls så sjunker i alla fall valdeltagandet vilket i sin tur är ett tecken på missnöje. Men men, jag kanske fattar fel. Spelar ingen roll, jag måste inte kunna detta, jag är ju utlänning. :lol:

Förstår hur du tänker och säger inte direkt mot men blanka röster särrapporeteras så det visar på ett missnöje och att dom räknas som ogiltiga är väl för att det blir pinsamt om det skulle leda till tomma stolar….

Men anledningen till att rösta blankt är att nyttja sin demokratiska rättighet att rösta, vilket inte alla i alla länder har eller har haft. Så tänker iallafall jag.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

mati skrev:
"Hur kunde det hända?"

Parallellen:

Fast parallellen är ju knappast SD:s och egentligen ganska långsökt. Plus att den förringar vad som hände under WWII. Det är respektlöst mot alla de som drabbades då helt enkelt.
mastodontfilmsmats

MWall skrev:
mati skrev:
"Hur kunde det hända?"

Parallellen:

Fast parallellen är ju knappast SD:s och egentligen ganska långsökt. Plus att den förringar vad som hände under WWII. Det är respektlöst mot alla de som drabbades då helt enkelt.
Nej, parallellen kommer ursprungligen på Kadhammar på AB; ibland händer det att han har ett rätt också. Men det där är ändå retorik anno 1933 vi pratar om. Inte under själva förintelsen. Och retoriken normaliseras mot densamma nu (det är alltså inte någon stackars kyrkopolitikerersättare i Sölvesborg vi pratar om; det är deras tilltänkte justitieminister); det går tyvärr inte blunda för eller ens omskriva till: Men var det så farligt med en tweet? Eller var parallellen inte lite krystad?

Jag anser tvärtom att det är respektlöst mot alla drabbade att INTE se detta, i tid.

Kommer vi om 15-30 år ställa oss frågan -Hur kunde det hända (igen)?

Jag brukar inte egentligen tjafsa så mycket om SD - de gör så många kappvändande självmål på vägen att det inte borde gå rösta på dem överhuvudtaget, (allra helst nu när de flesta andra partier har tagit fasta på invandringsfrågan). Men när jag läste tweeten från deras rättspolitiske talesperson, då brast det. Känslan av iskyla längs hela ryggen, att 15-20% av svenskarna anser att detta är rätt.
Rösta på vad ni vill, men snälla, snälla, inte på SD.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

MWall skrev:
mati skrev:
"Hur kunde det hända?"

Parallellen:

Nej, parallellen kommer ursprungligen på Kadhammar på AB; ibland händer det att han har ett rätt också. Men det där är ändå retorik anno 1933 vi pratar om. Inte under själva förintelsen. Och retoriken normaliseras mot densamma nu (det är alltså inte någon stackars kyrkopolitikerersättare i Sölvesborg vi pratar om; det är deras tilltänkte justitieminister); det går tyvärr inte blunda för eller ens omskriva till: Men var det så farligt med en tweet? Eller var parallellen inte lite krystad?

Jag anser tvärtom att det är respektlöst mot alla drabbade att INTE se detta, i tid.

Jag brukar inte egentligen tjafsa så mycket om SD - de gör så många kappvändande självmål på vägen att det inte borde gå rösta på dem överhuvudtaget, (allra helst nu när de flesta andra partier har tagit fasta på invandringsfrågan). Men när jag läste tweeten från deras rättspolitiske talesperson, då brast det. Känslan av iskyla längs hela ryggen, att 15-20% av svenskarna anser att detta är rätt.
Jag blir inte klok på om folk verkligen tror på att vi ser upptakten till folkmord och stöveltramp eller om de bara koketterar.

Man brukar ju håna alarmister. I alla fall om de tror invandrare är ett stort hot eller att Tegnell hade fel. Men när det gäller klimatet och SD då är alla bets off. Då får, nej bör, man ta till alla möjliga halsbrytande överdrifter man öht kan hitta på.

Förlåt men jag kan inte ta det du skriver på allvar. För mig är det lite som att varna för Sovjetunionen så fort V förs på tal.

Har folk tappat all vett och sans? Har ingen nån känsla för proportioner längre?
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

wannabee skrev:
Det är ju för att S kopierar gammal retorik SD haft förut, men nu ska det kunnas ses som rumsrent när S förslår exakt samma saker.
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

MWall skrev:
MWall skrev:
mati skrev:
"Hur kunde det hända?"

Parallellen:

Jag blir inte klok på om folk verkligen tror på att vi ser upptakten till folkmord och stöveltramp eller om de bara koketterar.

Man brukar ju håna alarmister. I alla fall om de tror invandrare är ett stort hot eller att Tegnell hade fel. Men när det gäller klimatet och SD då är alla bets off. Då får, nej bör, man ta till alla möjliga halsbrytande överdrifter man öht kan hitta på.

Förlåt men jag kan inte ta det du skriver på allvar. För mig är det lite som att varna för Sovjetunionen så fort V förs på tal.

Har folk tappat all vett och sans? Har ingen nån känsla för proportioner längre?
Det står i deras manus att de ska agera och skriva på ett visst sätt. Så jepp. All bets are off, fast bara när det geller x,y,z men inte a-w..
Aida

Inlägg av Aida »

Jag har inte riktigt landat i om jag tycker att förslaget är bra eller inte. Principiellt så gillar jag att det ska va lika för alla - är också emot att de 70 000 försvinner för bilar över 700 000 kr. Jag tror visst att det är en push för dem som vill skaffa dyra bilar. Musk tänkte ju helt rätt när han lanserade Tesla som lyxprestandabil istället för en ny Think el motsvarande.

Men tror ni inte att leasingpriserna höjs i motsvarande grad som bidragen kommer? Då blir ju bilarna dessutom dyrare för de med högre inkomster också och saktar omställningen ist? (Jämför ryktet om vad en Zoe kostar i Finland jfr Sverige). Dessutom så nu när Koa höjt priset på Eniro så är de enda familjeelbilarna kinesiska. Och dit vill vi väl i ett makroperspektiv inte att folk ska lägga sina pengar?

För övrigt så håller jag med om vad ni skriver om att det är viktigt att hålla SD borta från makten. Se på Ungern, Polen, Tyskland 1933…
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Självklart har vänstersidan stenkoll på att deras politik inte går ihop och att de helt saknar enighet, och är 4 partier som drar åt varsitt håll.

Så för att försöka dra fokus från sina egna brister försöker man nu peka finger åt SD och försöka visa att om man väljer högersidan kommer man rakt till helvetet utan att passera gå.

Sanningen är att rent sakpolitiskt ligger högern milslångt före vänstern att kunna kompromissa och faktiskt få ihop sin politik.
Om Vänstersidan vinner kommer det bli 4 nya år med politisk kaos
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Vänsterpartiet har ju redan innan valet omöjliggjort en regering ledd av Magdalena Andersson eftersom dom kräver ministerposter. Det kommer Centern aldrig acceptera. Chansen/risken är ju stor för extraval om vänstern på pappret får majoritet. Vänsterpartiet vill inte sitta i regeringen egentligen. Det skulle ju gå upp för dom hur verklighetsfrämmande deras politik är.
mastodontfilmsmats

MWall skrev:

Det är ok att du inte tar det jag skriver på allvar; det är faktiskt helt ok. Och jag förstår dig till viss del - jag himlar också med ögonen åt vissa saker.

Men för att förklara en intern känsla :) :

Jag sitter och lyssnar på hur den samtalen på arbetsplatsen och i har ändrats från att långsamt gå från skepsism och bortvändhet gentemot flyktingar och invandrare från ffa länderna i norra Afrika, Mellanöstern och forna Jugoslavien ändrats till att gå mot inkluderande - eller i alla fall accepterande - av desamma, till att det nu i stort sett helt öppet blivit helt ok att uttrycka att de flesta män av mellanöstern- och afrikanskt ursprung per slentrian begår våldsbrott, våldtäkter och hedersmord och borde skickas hem eller aldrig tas emot överhuvudtaget, för de kommer bara hit och snyltar på skattemedel, kvinnor och jobb etc, och ingen vågar/orkar egentligen säga emot de som säger det.

Därför tar det emot ordentligt med SD, med den skämtsamma(?) tweeten av fördrivande osv.

Tror vi att det helt plötsligt var så att det var accepterat med att tvinga ffa judar från liv och hem?
Nej, det tog tid att ändra språket i samhället till den milda grad att det blev så pass accepterad tanke att NSDAP kunde få (nästan) egen majoritet, ändå gjordes detta på egentligen bara 15 år.

Idag är vi förhoppningsvis mer pålästa (men fan vet alltså, källkritik är inte lätt idag) och inte riktigt lika lätta att påverka med direkt propaganda från en ensam mediakanal då det finns så många fler kanaler att tillgå, så det tar kanske längre tid och blir inte lika djupt.
Men att påstå att den politiska mediabevakningen vrids i SDs favör är ju inte att ta i, direkt.

Sedan får man ju ge SD att de taktiskt gjort rätt val i sin retorik att lyckas få alla andra partier att ta upp deras enda fråga som även sin fråga innan de varit trygga nog i sina ståndpunkter.

Vidare behöver jag väl erkänna att jag per definition har förlorat denna internetdiskussionen då jag som första person tagit upp AH :roll:
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

MWall skrev:
MWall skrev:
mati skrev:
"Hur kunde det hända?"

Parallellen:

Det är inte alarmism när det är verklighet. Att tro att klimathotet är en bluff är mest tragiskt. Att ignorera Europas historia och inte se likheterna med vad som nu händer i tex Grekland, Polen, Ungern och Italien är bara naivt. För att inte tala om Ryssland och alla de pengar som Putin med anhang plöjer in för att hjälpa högerextrema partier som bla SD att destabilisera Europeiska demokratier.

Bokstavligt talat hundratals SD politiker har avslöjats när de spridit nazistisk och fascistisk propaganda. Inte bara lokalpolitiker, det ser nästan lika illa ut i riksdagsgruppen. Men folk bara blundar hårdare och hårdare, det verkar inte som det finns något som gör att folk vaknar. Naiviteten är oändlig.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Idag är vi förhoppningsvis mer pålästa (men fan vet alltså, källkritik är inte lätt idag) och inte riktigt lika lätta att påverka med direkt propaganda från en ensam mediakanal då det finns så många fler kanaler att tillgå, så det tar kanske längre tid och blir inte lika djupt.
Där tror jag tyvärr att du har fel. Folk är idag lika korkade som för 100 år sedan. De lyssnar på propaganda och populism precis på samma sätt. Idag är det till och med mycket enklare att sprida propaganda utan att det ibland ens märks att det är propaganda. Alla har vi råkat ut för att vi har hamnat i en Google-bubbla, och då sitter man där och blir bombad med allehanda skit och så tror man att det är enda verkligheten som finns.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

MWall skrev:

Det är ok att du inte tar det jag skriver på allvar; det är faktiskt helt ok. Och jag förstår dig till viss del - jag himlar också med ögonen åt vissa saker.

Men för att förklara en intern känsla :) :

Jag sitter och lyssnar på hur den samtalen på arbetsplatsen och i har ändrats från att långsamt gå från skepsism och bortvändhet gentemot flyktingar och invandrare från ffa länderna i norra Afrika, Mellanöstern och forna Jugoslavien ändrats till att gå mot inkluderande - eller i alla fall accepterande - av desamma, till att det nu i stort sett helt öppet blivit helt ok att uttrycka att de flesta män av mellanöstern- och afrikanskt ursprung per slentrian begår våldsbrott, våldtäkter och hedersmord och borde skickas hem eller aldrig tas emot överhuvudtaget, för de kommer bara hit och snyltar på skattemedel, kvinnor och jobb etc, och ingen vågar/orkar egentligen säga emot de som säger det.

Därför tar det emot ordentligt med SD, med den skämtsamma(?) tweeten av fördrivande osv.

Tror vi att det helt plötsligt var så att det var accepterat med att tvinga ffa judar från liv och hem?
Nej, det tog tid att ändra språket i samhället till den milda grad att det blev så pass accepterad tanke att NSDAP kunde få (nästan) egen majoritet, ändå gjordes detta på egentligen bara 15 år.

Men att påstå att den politiska mediabevakningen vrids i SDs favör är ju inte att ta i, direkt.

Sedan får man ju ge SD att de taktiskt gjort rätt val i sin retorik att lyckas få alla andra partier att ta upp deras enda fråga som även sin fråga innan de varit trygga nog i sina ståndpunkter.

Vidare behöver jag väl erkänna att jag per definition har förlorat denna internetdiskussionen då jag som första person tagit upp AH :roll:

För mig bottnar hans tweet i att alldeles för många afghaner fick stanna i Sverige. Jag förstår inte varför det var så viktigt att just de skulle få stanna trots att se saknade skyddsskäl. Vore det inte bättre att ge afghanska kvinnor en fristad?

Vad gäller invandring så är det ju sant att de flesta inte begår brott. Men en alldeles för hög andel gör det. Har en släkting som jobbat som fångvaktare på anstalt med högsta säkerhetsklass. Av de som sitter där är en stor majoritet av utomeuropeiskt ursprung trots att den gruppen är en minoritet bland befolkningen i stort. Något säger det ju.

Nu kan man ju välja två två vinklar. En där invandring inte är ett problem då de flesta inte begår brott och en annan där man helt enkelt konstaterar att vi haft mycket mindre problem med brottslighet om vi inte haft en omfattande invandring de senaste decennierna.

Man kan teoretisera och problematisera hur mycket man vill kring det. Säga att det beror på fattigdom och vad som helst. Man kommer inte runt det faktumet ändå.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Fredrik j skrev:
Vänsterpartiet har ju redan innan valet omöjliggjort en regering ledd av Magdalena Andersson eftersom dom kräver ministerposter. Det kommer Centern aldrig acceptera. Chansen/risken är ju stor för extraval om vänstern på pappret får majoritet. Vänsterpartiet vill inte sitta i regeringen egentligen. Det skulle ju gå upp för dom hur verklighetsfrämmande deras politik är.
Eller så kan man säga att Centern omöjliggjort ett regeringsbildande genom att från den dag de släppte taget om Alliansen deklarerat att V aldrig ska få nåt inflytande, trots att de vet att de är helt beroende av V:s stöd för att kunna hindra SD från att komma till makten.

M har ju också drömmar om att kunna bilda en regering där SD inte ska få diktera politiken, nåt som alltså bara är drömmar, för så kommer det aldrig att bli. SD kommer att vara hänsynslösa och helt utan skrupler och vara beredda att skjuta ner varje försök till regeringsbildning där de inte får ett starkt inflytande eller kanske medverkan. Det är skillnaden mellan V och SD. SD tvekar inte att offra sina högerkompisar om de inte får som de vill. V kan göra lite symbolhandlingar, som de t.ex. gjorde förra sommaren när de avsatte Löfvén, men de skulle aldrig släppa fram en M-regering om vänsterblocket har majoritet i riksdagen. Och L är ju per definition SD:s svurna fiende. Det är en minst lika svår konflikt som den mellan C och V.

Båda sidor är egentligen omöjliga alternativ, iaf om man ska tro att de håller sina "röda linjer" i regeringsfrågan. C räknar nog med att V är en lättare nöt att knäcka än SD kommer att vara för L.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

mati skrev:
Där tror jag tyvärr att du har fel. Folk är idag lika korkade som för 100 år sedan. De lyssnar på propaganda och populism precis på samma sätt. Idag är det till och med mycket enklare att sprida propaganda utan att det ibland ens märks att det är propaganda. Alla har vi råkat ut för att vi har hamnat i en Google-bubbla, och då sitter man där och blir bombad med allehanda skit och så tror man att det är enda verkligheten som finns.
Fast de här jäkla filterbubblorna hamnar alla i. Inte bara sverigedemokrater. I vissa bubblor älskar man tydligen att jämföra med 30-talet. ;)

Jag håller med om att det är ett stort problem med vulgärhögern. Tar emot att rösta i år faktiskt. Hade väl kunnat rösta S om det inte vore för Mp, V, Strandhäll, Morgan Johansson och Aftonbladet. :lol:

Jag ser sociala medier som vår civilisations undergång. Mycket farligare än klimatförändringarna. Den här demoniseringen av motståndarna. Hånfullheten. Den bidrar inte med något gott. Åt något håll.
Skriv svar