Bilarnas ålder löser väl sig självt om det är 20000 i premie?Mickep skrev:Skrotningspremie är bra, då får vi bort bilarna från gator och upplägg. På mina föräldrars gata dök det upp flera avregistrerade bilar, 7 st som tog upp alla platser. Att dumpa bilar är inte olagligt.
Men borde vara ett visst antal år gamla.
MP vill ha skrotningspremie på 20.000kr
Moderator: Redaktion
Re: MP vill ha skrotningspremie på 20.000kr
Jag undrar vad finansieringen av en ev. Höjning av skrotningspremien till 20.000kr skulle kosta ?
Med ett sådant högt pris skulle det vara läge att börja importera skrotbilar
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Skrotningspremie måste väl betalas vid registrering av fordonet, så var det förr. Så det blir en prishöjning på nya/importerade bilar som finansierar.niklas12 skrev:Jag undrar vad finansieringen av en ev. Höjning av skrotningspremien till 20.000kr skulle kosta ?
Elbilist sedan 2014
Det var länge sedan. Nu är det producentansvar. Det är biltillverkaren som ansvarar för att bilen återvinns.Klintan skrev:Skrotningspremie måste väl betalas vid registrering av fordonet, så var det förr. Så det blir en prishöjning på nya/importerade bilar som finansierar.niklas12 skrev:Jag undrar vad finansieringen av en ev. Höjning av skrotningspremien till 20.000kr skulle kosta ?
Inte i MPs förslag vad det verkarKlintan skrev:Skrotningspremie måste väl betalas vid registrering av fordonet, så var det förr. Så det blir en prishöjning på nya/importerade bilar som finansierar.niklas12 skrev:Jag undrar vad finansieringen av en ev. Höjning av skrotningspremien till 20.000kr skulle kosta ?
Partiet föreslår också en skrotningspremie på 20 000 kronor för den som skrotar sin gamla bil. Enligt partiet finns i dagsläget 1,2 miljoner bilar som är 15 år eller äldre. Även detta stöd riktar in sig på hushåll med låga inkomster för att de inte ska behöva köpa ytterligare en fossilbil.
Tusenlapparna ska kunna användas till att köpa en ny eller begagnad elbil, men även för biljetter till kollektivtrafik, medlemskap i en bilpool eller en elcykel, enligt MP.
Skulle alla bilar de pekat ut nyttja förslaget kommer det kosta 24 miljarder.
Som referens så är Budgeten för hela polismyndigheten är 34miljarder
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
De som kör bilar värda under 20 tusen kommer ju inte leasa nåt för 3-5 tusen i månaden. Ofta körs de inte så långt heller så bränslebesparingen är rätt låg
Jag är rädd man slår undan fötterna för de som inte har råd med dyra bilar.. Jag tror de i princip innebär att alla bilar i denna prisklassen går upp med åtminstone nästan lika mycket eller ja säg en 15000 kr..
Jag tror inte dessa 20000 kr kommer göra att denna grupp människor skaffar nya bilar (precis som redan sagts).
Sen är jag samtidigt för en skrotning premie för att alla bilar ska skrotas och inte hamna i naturen.
Jag tror inte dessa 20000 kr kommer göra att denna grupp människor skaffar nya bilar (precis som redan sagts).
Sen är jag samtidigt för en skrotning premie för att alla bilar ska skrotas och inte hamna i naturen.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- OfarligTesla
- Teslaägare
Jag brukar bilda min uppfattning från vad de faktiskt föreslår och gör, inte från marknadsföring som namn. När de introducerar förflyttningspolitik varje chans de får utan någon utredning om miljönyttan i det så ser man klart och tydligt vad som är deras högsta prioritet.iAkita skrev:Ja, så kan man såklart tolka det. Eller också kan man tolka det som om de faktiskt gör det för miljöns skull. Men det är kanske inte så troligt, i och med att förslaget kommer från miljöpartiet
Ja jag tycker V är de värsta, exempelvis har det visat sig att deras politiker stödjer terrorister öppet utan reprimand från partiet så de kan inte få någon som helst makt i mina ögon. Men det är väl å andra sidan inte så konstigt då det inte var länge sedan de öppet stödde kommunismen som gjort sina egna hemskheter.Jerker skrev:Jag tycker nog att SD är ännu stolligare, och framför allt farligare, så en röst på "vänsterblocket" blir det. Och då blir det ren taktikröstning. Om inte MP kommer över 4% så blir det istället så att SD får en massa att säga till om, så därför är det enda logiska för mig att rösta just på MP. Tyvärr finns det inget riksdagsparti som jag sympatiserar särskilt mycket med, så det blir mest att rösta emot det sämre alternativet, för rösta ska jag. Men jag ser inte fram emot käbblet som kommer att bli efter valresultatet, oavsett vilket block som vinner. S eller M, vilket parti som nu får uppdraget att bilda regering, kommer att få ett helvete.
Även om jag ogillar MP så är de nog inte på andraplats av de värsta för mig utan där är nog SD, MP kommer dock på ohotad tredjeplats när vi pratar riksdagspartier så därav tar det emot att rösta på S när de samarbetar med båda partierna. Helst hade jag hoppats att S och M skulle samarbeta innan Ulf kom in och började dra M mer högerut.
M och S är ju motpoler och varandras största fiender. Varför skulle de helt plötsligt samarbeta? Men visst är jag medveten om att såna idéer finns från liberalt håll. Susanne Nyström i DN skriver ledare på ledare i ämnet. Men varken S eller M vill ju. Bara en del av centerpartisterna och liberalerna. Det räcker liksom inte.OfarligTesla skrev:Jag brukar bilda min uppfattning från vad de faktiskt föreslår och gör, inte från marknadsföring som namn. När de introducerar förflyttningspolitik varje chans de får utan någon utredning om miljönyttan i det så ser man klart och tydligt vad som är deras högsta prioritet.iAkita skrev:Ja, så kan man såklart tolka det. Eller också kan man tolka det som om de faktiskt gör det för miljöns skull. Men det är kanske inte så troligt, i och med att förslaget kommer från miljöpartiet
Ja jag tycker V är de värsta, exempelvis har det visat sig att deras politiker stödjer terrorister öppet utan reprimand från partiet så de kan inte få någon som helst makt i mina ögon. Men det är väl å andra sidan inte så konstigt då det inte var länge sedan de öppet stödde kommunismen som gjort sina egna hemskheter.Jerker skrev:Jag tycker nog att SD är ännu stolligare, och framför allt farligare, så en röst på "vänsterblocket" blir det. Och då blir det ren taktikröstning. Om inte MP kommer över 4% så blir det istället så att SD får en massa att säga till om, så därför är det enda logiska för mig att rösta just på MP. Tyvärr finns det inget riksdagsparti som jag sympatiserar särskilt mycket med, så det blir mest att rösta emot det sämre alternativet, för rösta ska jag. Men jag ser inte fram emot käbblet som kommer att bli efter valresultatet, oavsett vilket block som vinner. S eller M, vilket parti som nu får uppdraget att bilda regering, kommer att få ett helvete.
Även om jag ogillar MP så är de nog inte på andraplats av de värsta för mig utan där är nog SD, MP kommer dock på ohotad tredjeplats när vi pratar riksdagspartier så därav tar det emot att rösta på S när de samarbetar med båda partierna. Helst hade jag hoppats att S och M skulle samarbeta innan Ulf kom in och började dra M mer högerut.
Visst är väl SD som de är. Men det där med att de är typ fullblodsnazister som vill bygga förintelseläger i Skövde är ju bara trams och ett politiskt spinn från S som vill behålla makten. De är väl som folk är mest. Eller tror ni att de som rösta på SD idag och som röstade på S eller M igår har blivit rasister först nu? Folk är rasister. Alla är det. Mer eller mindre. Kanske framförallt invandrare. Iranier hatar araber, araber hatar judar osv osv. Inte alla osv men många.
Vänstersidan lägger dimridåer genom att peka på SDs historia för att slippa debattera sakpolitiska förslag.
Vad kan det bero på ? Är man nöjd med sina egna politiska förslag så borde man väl belysa dem istället.
Vad kan det bero på ? Är man nöjd med sina egna politiska förslag så borde man väl belysa dem istället.
På senare tid har sveriges politik gått från att visa "hur bra vi [x] är och vi [x] vill göra si och så" till amerikansk stil till att anklaga andra för ditten och datten.niklas12 skrev:Vänstersidan lägger dimridåer genom att peka på SDs historia för att slippa debattera sakpolitiska förslag.
- OfarligTesla
- Teslaägare
M och S var inte så långt ifrån varandra som man kan tro, S har rört sig högerut över tid och M rörde sig vänsterut under Reinfeldt. Att S behöver dras med V är t.ex. ett större gap idag vilket man ser på hur de försöker distansera sig mer och mer.MWall skrev:
M och S är ju motpoler och varandras största fiender. Varför skulle de helt plötsligt samarbeta? Men visst är jag medveten om att såna idéer finns från liberalt håll. Susanne Nyström i DN skriver ledare på ledare i ämnet. Men varken S eller M vill ju. Bara en del av centerpartisterna och liberalerna. Det räcker liksom inte.
Visst är väl SD som de är. Men det där med att de är typ fullblodsnazister som vill bygga förintelseläger i Skövde är ju bara trams och ett politiskt spinn från S som vill behålla makten. De är väl som folk är mest. Eller tror ni att de som rösta på SD idag och som röstade på S eller M igår har blivit rasister först nu? Folk är rasister. Alla är det. Mer eller mindre. Kanske framförallt invandrare. Iranier hatar araber, araber hatar judar osv osv. Inte alla osv men många.
Och nej jag tror inte folk som röstar på SD är mer rasister än tidigare, men tycker helt enkelt inte SD uppvisar duglighet att leda landet samtidigt som de faktiskt ger intryck av att endast försöka tona ned sin öppna rasism inom partiet istället för att försöka bli av med den. Det blir lite som med V som hade politiker som öppet hyllade terrorister utan att uteslutas ur partiet vilket visar vad de egentligen vill se.
https://alltomelbil.se/mp-vill-gora-lea ... singcheck/
POLITIK
Mp vill göra leasing av elbilar billigare – genom leasingcheck
Det är ungefär två veckor kvar till valet och våra partier tävlar om uppmärksamheten och vår röst. I helgen har Miljöpartiet lagt fram en rad punkter kopplat till bilägandet. Bland annat vill man se till att alla ska ha råd att privatleasa en elbil.
Förslaget från Miljöpartiet är en leasing-bilcheck på 1 500 kronor per månaden. Den ska gå till den som inte har råd att ta lån för att köpa en elbil. De som tjänar under 340 000 kronor om året ska ha rätt till hela beloppet. Därefter trappas beloppet ner för inkomstnivåer som överstiget 340 000 kronor.
Dessutom vill man uppmuntra folk till att göra sig av med sin gamla bil. Det genom att erbjuda en skrotningspremie på 20 000 kronor till hushåll med låga inkomster. Pengarna ska man sedan kunna använda till att köpa en elbil, busskort, medlemskap i en bilpool eller en elcykel.
Som en tredje punkt kopplat till elbilar vill Miljöpartiet också införa en ”rätt-att-ladda”-garanti. Det innebär att regelverk som försvårar utbyggnaden av laddifnrastrukturen vid hemmet eller arbetsplatsen måste bort. Dessutom vill man öka stödnivåerna för installationen av laddare i hemmet.
Vi vill göra det möjligt för alla människor, oavsett vilken inkomst man har att kunna transportera sig på ett hållbart sätt. Vi är oroliga över att det kan bli en fattigdomsfälla att människor som inte har så höga inkomster att man kan köpa en elbil blir sittande med en gammal bensin- eller dieselbil, säger språkröret Per Bolund.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
För mig är det totalt obegripligt hur man överhuvudtaget kan tänka sig att rösta för att försöka hålla kvar vår sämsta regering under hela min uppväxt.
Sverige har bland annat under denna regerings tid gått från ett av världens säkraste länder till ett av Europas farligaste länder.
Vår arbetslöshet som var en av Europas lägsta är nu en av Europas högsta. Listan kan göras lång.
Det mesta har blivit betydligt sämre och nästan ingenting bättre under denna regering.
Nu tror jag inte att en ny regering ger en mirakulös vändning av utvecklingen i landet men en ny regering borde få chansen för denna har förbrukat sin flera gånger om.
Sverige har bland annat under denna regerings tid gått från ett av världens säkraste länder till ett av Europas farligaste länder.
Vår arbetslöshet som var en av Europas lägsta är nu en av Europas högsta. Listan kan göras lång.
Det mesta har blivit betydligt sämre och nästan ingenting bättre under denna regering.
Nu tror jag inte att en ny regering ger en mirakulös vändning av utvecklingen i landet men en ny regering borde få chansen för denna har förbrukat sin flera gånger om.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Vad pratar du om? Det är visst olagligt att "dumpa bilar", dessa klassas som miljöfarligt avfall.Mickep skrev:Skrotningspremie är bra, då får vi bort bilarna från gator och upplägg. På mina föräldrars gata dök det upp flera avregistrerade bilar, 7 st som tog upp alla platser. Att dumpa bilar är inte olagligt.
Men borde vara ett visst antal år gamla.
Om du kan bevisas ha lämnat bilen så kan du få böter, men det är sällan man lyckas med detta.
Frågan är bara om en M/SD-regering är så mycket bättre eller rentav ännu sämre. Det är ganska kännetecknande för detta val att många känner att man tvingas välja mellan pest och kolera. Man kan inte rösta på det man tycker är bra, för det finns inget som är bra, utan man röstar på det som kanske är mindre dåligt.MangeT skrev:För mig är det totalt obegripligt hur man överhuvudtaget kan tänka sig att rösta för att försöka hålla kvar vår sämsta regering under hela min uppväxt.
De som röstar på SD kanske tror verkligen att det är ett bra beslut. De ser det som "enda rätta" alternativet. Jag råkar bo ihop med en sådan person. Jag undviker alla politiska diskussioner hemma eftersom allting i slutändan kokar ihop till invandrare och muslimer och våldsbrott. Det går inte diskutera ämnet eftersom jag inte gör den kopplingen 1:1, men det är nog många andra som gör. Och tyvärr hör jag allt oftare ganska rasistiska uttalanden vid köksbordet, "utvisa alla" osv. Och jag ser naturligtvis var hon här hemma får idéerna ifrån. Det är ju såklart obskyra siter på nätet, fb-grupper osv.
Min direkta granne röstar också på SD, och han är nog den mest rasistiska människan jag någonsin träffat. Han tror att "Jimmie" kommer kasta ut alla "svarta" när han vinner valet. Usch så hemskt.
Så om jag vågar mig på försöket att extrapolera utvecklingen här hemma till hela riket så gillar jag inte utvecklingen alls. Jag säger inte att SD har fel i allt de säger. Absolut inte. Och de kanske inte ens är det högerextrema partiet som vänstern vill ha det till. Men de drar till sig folk som faktiskt är det eller har blivit det. Och ju mer makt SD får desto mer tycker dessa personer att det är okej att tycka så som de tycker.
Det är därför jag absolut kan förstå resonemanget att man röstar på MP av den enda anledningen att man vill hålla SD borta från makten. Frågan är vad man får istället. Ett gäng knäppgökar utan verklighetsförankring?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag tror folk är innerligt trötta på att utvecklingen fortsätter gå åt fel håll.mati skrev:Frågan är bara om en M/SD-regering är så mycket bättre eller rentav ännu sämre. Det är ganska kännetecknande för detta val att många känner att man tvingas välja mellan pest och kolera. Man kan inte rösta på det man tycker är bra, för det finns inget som är bra, utan man röstar på det som kanske är mindre dåligt.MangeT skrev:För mig är det totalt obegripligt hur man överhuvudtaget kan tänka sig att rösta för att försöka hålla kvar vår sämsta regering under hela min uppväxt.
De som röstar på SD kanske tror verkligen att det är ett bra beslut. De ser det som "enda rätta" alternativet. Jag råkar bo ihop med en sådan person. Jag undviker alla politiska diskussioner hemma eftersom allting i slutändan kokar ihop till invandrare och muslimer och våldsbrott. Det går inte diskutera ämnet eftersom jag inte gör den kopplingen 1:1, men det är nog många andra som gör. Och tyvärr hör jag allt oftare ganska rasistiska uttalanden vid köksbordet, "utvisa alla" osv. Och jag ser naturligtvis var hon här hemma får idéerna ifrån. Det är ju såklart obskyra siter på nätet, fb-grupper osv.
Min direkta granne röstar också på SD, och han är nog den mest rasistiska människan jag någonsin träffat. Han tror att "Jimmie" kommer kasta ut alla "svarta" när han vinner valet. Usch så hemskt.
Så om jag vågar mig på försöket att extrapolera utvecklingen här hemma till hela riket så gillar jag inte utvecklingen alls. Jag säger inte att SD har fel i allt de säger. Absolut inte. Och de kanske inte ens är det högerextrema partiet som vänstern vill ha det till. Men de drar till sig folk som faktiskt är det eller har blivit det. Och ju mer makt SD får desto mer tycker dessa personer att det är okej att tycka så som de tycker.
Det är därför jag absolut kan förstå resonemanget att man röstar på MP av den enda anledningen att man vill hålla SD borta från makten. Frågan är vad man får istället. Ett gäng knäppgökar utan verklighetsförankring?
Alla rekord som slås i Sverige nuförtiden handlar om otrygghet och brottslighet.
15åriga yrkesmördare som avrättar folk i köpcentrum mitt på dagen och 11åringar som blir våldtagna och nästan mördade på väg hem från skolan är bara några exempel.
Sen om SD har alla lösningarna är nog tveksamt men att mer vänsterpolitik skulle lösa det är garanterat fel.
“Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat.”
Är det fortfarande MPs mål att stoppa fortsatt kalkbrytning på Gotland?
https://www.expressen.se/ekonomi/varnar ... ar-stanga/
niklas12 skrev:Är det fortfarande MPs mål att stoppa fortsatt kalkbrytning på Gotland?
Miljöpartiet tar liksom ingen hänsyn till verkligheten. De är djupt ideologiska. Inget fel med det men de kan inte ingå i en regering. De ska påverka politiken utifrån sin ideologiska ståndpunkt. Det är deras roll. Låter man de bestämma hands on så blir det pannkaka. Måste finnas någon som tänker efter innan man genomför.
Lite dit jag ville komma tyvärr är sossarna så desperata för att få makten att de är villiga att bilda regering med vem som helst inkl MP.MWall skrev:niklas12 skrev:Är det fortfarande MPs mål att stoppa fortsatt kalkbrytning på Gotland?
Miljöpartiet tar liksom ingen hänsyn till verkligheten. De är djupt ideologiska. Inget fel med det men de kan inte ingå i en regering. De ska påverka politiken utifrån sin ideologiska ståndpunkt. Det är deras roll. Låter man de bestämma hands on så blir det pannkaka. Måste finnas någon som tänker efter innan man genomför.
Om M+KD+L blir tillräckligt stora så kan SD hållas utanför en regeringsbildning och istället vara stödparti
Då kan en regering även söka samarbete över blockgränsen med S för vissa sakförslag
Hm... Undrar vilka partier det är som tar hänsyn till verkligheten? Om man ska lyssna på alla [verkliga] experter på klimat så är det väl bara MP och V som ligger i närheten av verkligheten vad gäller hur man ska se på klimatfrågan. Och det är det som borde vara överordnat allt annat nu. Alla andra partier stoppar huvudet i sanden. M och SD är värst.MWall skrev:Miljöpartiet tar liksom ingen hänsyn till verkligheten.
Desperata är ju i så fall M+KD+L i mycket högre grad som tom är beredda att släppa in SD trots alla fagra tidigare löften... Att S är beredda att regera med MP är ju däremot knappast någon chockerande nyhet.niklas12 skrev:Lite dit jag ville komma tyvärr är sossarna så desperata för att få makten att de är villiga att bilda regering med vem som helst inkl MP.MWall skrev:niklas12 skrev:Är det fortfarande MPs mål att stoppa fortsatt kalkbrytning på Gotland?
Om M+KD+L blir tillräckligt stora så kan SD hållas utanför en regeringsbildning och istället vara stödparti
Då kan en regering även söka samarbete över blockgränsen med S för vissa sakförslag
L har gått ifrån att vara stolta över att vara SDs största fiende till att nu vara beredda att förhandla med dem. Kristersson lovade Hedi Fried dyrt och heligt att aldrig jobba med SD osv.
När SD ser ut att bli större än M ser jag det som osannolikt att vi får en höger-regering utan stöd av SD. Då är tom en S regering utan MP-stöd troligare.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Bara MP skulle jag säga med C som avlägsen tvåa.Jerker skrev:Hm... Undrar vilka partier det är som tar hänsyn till verkligheten? Om man ska lyssna på alla [verkliga] experter på klimat så är det väl bara MP och V som ligger i närheten av verkligheten vad gäller hur man ska se på klimatfrågan. Och det är det som borde vara överordnat allt annat nu. Alla andra partier stoppar huvudet i sanden. M och SD är värst.MWall skrev:Miljöpartiet tar liksom ingen hänsyn till verkligheten.
V som stöder sänkt skatt på fossila drivmedel tycker jag inte längre kan tas på allvar i miljöfrågan.
Sen är såklart SD klart värst imo. KD och M på ungefär samma nivå därefter.
Sjukt också att det väl bara är MP som inte stöder helikopterpengar för elkonsumtion. Tragiskt att det är så mycket populism nu att nästan ingen orkar ta tag i det underliggande problemet utan alla iställlet bara vill ösa pengar över konsumenterna.
https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Miljöpartiet har ju verkligen misshandlat miljöfrågan. Hur i helvete kan ett parti med fokus på klimatförändringar ha 4%? Hur lyckas man så dåligt att folk skryter om hur lite miljöpartist man är. Dom borde ju skämmas. Mest borde alla tomtar som yrar om paketcyklar och allsköns trams skämmas. Man har kastat bort möjligheterna genom att låta extremister få krypa för långt fram.Jerker skrev:Hm... Undrar vilka partier det är som tar hänsyn till verkligheten? Om man ska lyssna på alla [verkliga] experter på klimat så är det väl bara MP och V som ligger i närheten av verkligheten vad gäller hur man ska se på klimatfrågan. Och det är det som borde vara överordnat allt annat nu. Alla andra partier stoppar huvudet i sanden. M och SD är värst.MWall skrev:Miljöpartiet tar liksom ingen hänsyn till verkligheten.
Nu får vi se om dom klarar sig kvar i riksdagen med hjälp av stödröstande socialdemokrater och Vänsterpartister.
Ja fast nånstans måste man ju dra gränsen och väga in andra hänsyn. Man kan alltid göra mer.Legato skrev:Bara MP skulle jag säga med C som avlägsen tvåa.Jerker skrev:Hm... Undrar vilka partier det är som tar hänsyn till verkligheten? Om man ska lyssna på alla [verkliga] experter på klimat så är det väl bara MP och V som ligger i närheten av verkligheten vad gäller hur man ska se på klimatfrågan. Och det är det som borde vara överordnat allt annat nu. Alla andra partier stoppar huvudet i sanden. M och SD är värst.MWall skrev:Miljöpartiet tar liksom ingen hänsyn till verkligheten.
V som stöder sänkt skatt på fossila drivmedel tycker jag inte längre kan tas på allvar i miljöfrågan.
Sen är såklart SD klart värst imo. KD och M på ungefär samma nivå därefter.
Sjukt också att det väl bara är MP som inte stöder helikopterpengar för elkonsumtion. Tragiskt att det är så mycket populism nu att nästan ingen orkar ta tag i det underliggande problemet utan alla iställlet bara vill ösa pengar över konsumenterna.