MP vill ha skrotningspremie på 20.000kr

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

iAkita
elbilist

Re: MP vill ha skrotningspremie på 20.000kr

Inlägg av iAkita »

Klintan skrev:
Men ett stöd för att låginkomsttagare ska fastna i privatleasing är väl inte rätt väg?
Rent principiellt håller jag med dig, men sen får man se på det realistiskt också. Många familjer har varken låneutrymme eller möjlighet att lägga ut hela kontantinsatsen för en elbil, i väntan på att eventuellt få tillbaka en del av den från staten 6 månader senare. Då blir enda alternativet att köpa/leasa en fossilbil, trots att totalkostnaden kanske till och med blir högre om man räknar in bränsle och skatt.

Så jag tycker nog ändå att det här är ett bra förslag för att göra elbilar tillgängliga för fler, men det är kanske inte så viktigt för dem som klagar på förslaget? Men visst, det är lite samma sak som att många låginkomsttagare fastnar i hyreslägenheter där månadskostnaden ökar för varje år, istället för att kunna köpa ett boende som de kan bo kvar i även när de pensioneras. Men vad ska man göra? Dela ut bidrag för att folk som får bostadsbidrag istället ska kunna köpa lägenheter? Jag tror inte många av de som klagat på det här förslaget skulle tycka det var en vidare bra idé.

Tar man bort nedsatta förmånsvärden på elbilar däremot, ja då jäklar blir det ett himla hallå på samma människor som klagar i denna tråd på hur dåligt och orättvist det är.
Senast redigerad av iAkita, redigerad totalt 2 gång.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
niklas12

Inlägg av niklas12 »

iAkita skrev:
Klintan skrev:
Men ett stöd för att låginkomsttagare ska fastna i privatleasing är väl inte rätt väg?
Rent principiellt håller jag med dig, men sen får man se på det realistiskt också. Många familjer har varken låneutrymme eller möjlighet att lägga ut hela kontantinsatsen för en elbil, i väntan på att eventuellt få tillbaka en del av den från staten 6 månader senare. Då blir enda alternativet att köpa/leasa en fossilbil, trots att totalkostnaden kanske till och med blir högre om man räknar in bränsle och skatt.

Så jag tycker nog ändå att det här är ett bra förslag för att göra elbilar tillgängliga för fler, men det är kanske inte så viktigt för dem som klagar på förslaget? Men visst, det är lite samma sak som att många låginkomsttagare fastnar i hyreslägenheter där månadskostnaden ökar för varje år, istället för att kunna köpa ett boende som de kan bo kvar i även när de pensioneras. Men vad ska man göra? Dela ut bidrag för att folk som får bostadsbidrag istället ska kunna köpa lägenheter? Jag tor inte många av de som klagat på det här förslaget skulle tycka det var en vidare bra idé.
De flesta låginkomsttagare tittar inte ens på en ny bil.
De hade säkert kunnat köpa en begagnad elbil men det verkar dröja några år innan andrahandsmarknaden för elbilar stabiliserats
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

mastodontfilmsmats skrev:
OfarligTesla skrev:

Ännu mer fördelningspolitik istället för miljöpolitik menar du? De kanske skall byta från Miljöpartiet till Vänsterpartiet #2...
MP har ju (enligt mig) länge varit längre åt vänster än V (i alla fall i media), dock på något sätt våldsamt slumpmässigt i vissa frågor kring tex arbetsrätt och detta förslag (att binda upp låginkomsttagare i fasta kostnader är inte ett "vänster"förslag, tex - eller borde inte vara det). Jag har dock inte lusläst förslaget, utan gör som folk gör i allmänhet: läser litegrann alternativt läser rubrikerna...

Tyvärr känner jag att det ju bara är V och MP som har någon form av aktiv/uttalad miljöpolitik överhuvudtaget, vilket jag kan tycka är konstigt. MP är dock betydligt mer populistisk i sina uttalanden och förslag och kör på med allt "woke" som det står i media om och formulerar sina förslag kring sånt och slår på stora trumman om detta. De vet att de inte kommer gå igenom, så jag kan tycka att det är lite trist; de stora flertalet vet att det inte funkar och att det blir lite Kalle Anka över allt, så de skjuter sig i foten.
Partiet behövs dock för att synliggöra vissa ståndpunkter.

Skulle det bli MLSDKD i regeringsställning kommande fyra år kan vi nog glömma all bred miljöpolitik överhuvudtaget (oavsett om man tycker att partiernas övriga frågor väger tyngre), ty marknaden bestämmer helt plötsligt att miljön inte spelar roll eftersom ingen efterfrågar det längre; alternativt att företagsleasing på elbilar blir subventionerat/avdragsgillt som symbolisk politik, och då har man "gjort sitt" inom miljöpolitiken. Rätt eller fel? Hur byter man ut fordonsflottan snabbast? Och vad är målet? Med SCMP mha V blir det eventuellt något mer reglerat, tack vare, eller pga, MP. Tyvärr är ju många av förslagen som kommit på slutet sjukt kortsiktiga/populistiska från alla partier och träffar så fel det nästan går.

Skrotningspremie på 20kkr innebär att alla förstagångsköpare som har siktet på begbilar som kostar 10kkr idag kommer få sikta på bilar som kostar minst 20kkr, utan att utbudet ändras; och alltså blir det ingen egentlig rörelse på den sidan, förutom att förstabilen kommer behövas sparas till ett år längre, eller tas lån på. Positivt är väl att alla helvetesbilar som bara står kanske äntligen kommer till skroten.
Håller med om mycket av det du säger, men tycker faktiskt MP är seriösare ang miljön än V. Svårt att ta ett parti som vill ha sänkt skatt på fossila drivmedel seriöst i miljöfrågan imo. Tycker nog C är minst lika drivande som V i miljöfrågor.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

Var det inte dags att lösa inflationen och energikrisen innan man slösar bort med annan stöd. Skulle mena, att fler tänker på att kunna betala el räkningen och få mat på bordet än att köpa/leasa ny bil.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Referralkod: ts.la/larsa68805

Inlägg av LarsaR »

Credde skrev:
Var det inte dags att lösa inflationen och energikrisen innan man slösar bort med annan stöd. Skulle mena, att fler tänker på att kunna betala el räkningen och få mat på bordet än att köpa/leasa ny bil.
Helt sant, men om vi vill minska koldioxidbelastningen på klotet så kan det här vara en väg. (Ej miljöpartist)
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Credde skrev:
Ja, familjerna i fråga har nog helt andra ekonomiska frågor att fungera på än att köpa/leasa nya bilar.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Fredrik j skrev:
Credde skrev:
Ja, familjerna i fråga har nog helt andra ekonomiska frågor att fungera på än att köpa/leasa nya bilar.
Redan idag är det väldigt många som kör omkring i gamla fossiler som skulle få en lägre TCO med en ny, leasad elbil. Subventioneras leasingen dessutom rejält så kan det bli en dramatisk kostnadsminskning, främst givetvis för de som kör mycket.

Att kapa kostnader blir såklart än mer relevant i kristider.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

iAkita skrev:
Jag tycker inte man ska slösa med skattemedel genom att betala ut bidrag eller stöd till folk som inte behöver dem. Det har jag aldrig tyckt, inte de 5 val jag röstat borgligt heller. Jag tror det är långt ifrån enbart vänsterpartister som håller med om det.
Jag tycker inte om att försöka förklä fördelningspolitik i andra former, vill man införa mer fördelningspolitik var iaf ärliga med det. De gör inte detta för miljöns skull utan för att försöka flytta ännu mer pengar från en grupp till en annan, då kan de lika gärna skippa det i min mening. V och MP är faktiskt det som står i vägen för att jag skulle rösta S för första gången, för mycket tokerier från de partierna.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Credde skrev:
Redan idag är det väldigt många som kör omkring i gamla fossiler som skulle få en lägre TCO med en ny, leasad elbil. Subventioneras leasingen dessutom rejält så kan det bli en dramatisk kostnadsminskning, främst givetvis för de som kör mycket.

Det finns också en hel del som kanske blir tvingade till lägre bekvämlighet för att man varken har råd med dyrare bränsle eller leasingkostnad. Man får köra mindre. Åka kollektivt mer.
Gargamel

Inlägg av Gargamel »

Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Credde skrev:

Det finns också en hel del som kanske blir tvingade till lägre bekvämlighet för att man varken har råd med dyrare bränsle eller leasingkostnad. Man får köra mindre. Åka kollektivt mer.
Ja, för kollektivtrafik finns ju överallt i hela Sverige och går med 5-minuters trafik. Sedan går den oklanderligt året runt...
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

OfarligTesla skrev:
iAkita skrev:
Jag tycker inte man ska slösa med skattemedel genom att betala ut bidrag eller stöd till folk som inte behöver dem. Det har jag aldrig tyckt, inte de 5 val jag röstat borgligt heller. Jag tror det är långt ifrån enbart vänsterpartister som håller med om det.
Jag tycker inte om att försöka förklä fördelningspolitik i andra former, vill man införa mer fördelningspolitik var iaf ärliga med det. De gör inte detta för miljöns skull utan för att försöka flytta ännu mer pengar från en grupp till en annan, då kan de lika gärna skippa det i min mening. V och MP är faktiskt det som står i vägen för att jag skulle rösta S för första gången, för mycket tokerier från de partierna.
Ja, så kan man såklart tolka det. Eller också kan man tolka det som om de faktiskt gör det för miljöns skull. Men det är kanske inte så troligt, i och med att förslaget kommer från miljöpartiet :roll:
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Fredrik j skrev:
mati skrev:
Klintan skrev:
Leasingstöd för att köpa elbil? Borde de inte hellre stimulera så att bilarna köps och inte leasas för att därefter exporteras?
Medianinkomsten 2020 var 343900 kr före skatt för personer mellan 20-64 år, är det detta intervall som gäller här också? Annars blir det ju ännu lägre. Blir inte många här som kan få detta stöd.
https://scb.se/hitta-statistik/sverige- ... -personer/

Medellönen 2021 var 37100 kr/mån, avsevärt högre än medianinkomst.
Det står "personer och hushåll upp till medianinkomst". Vad menas med det? Jag fattar inte formuleringen. Är det hushållets sammlagda inkomst som inte får vara högre än medianinkomsten, eller hushållets snittinkomst, eller varje individs inkomst?
Min sambo ligger med extremt stor marginal under medianen. Tar vi medelvärdet av båda våra inkomster så ligger vi fortfarande under. Är det bara hon som ska få stödet, eller vi båda eller ingen av oss?
Ja det var det jag menade med min kommentar om att man tänker sig att bedöma hushållets inkomster istället för individens.

Sen håller jag med att hushåll med låga inkomster kanske inte ska köpa nya bilar…
Jag har låga inkomster men har köpt en Tesla och jag hade väl kunnat köpa tre, fyra stycken till för de pengar jag har, jag har köpt en Tesla för att den förhoppningsvis har låg driftskostnad och det tilltalar mig, då jag som sagt har låg inkomst, men 20k för att skrota bilen vore välkommet bara jag får dragkrok på Teslan någon gång. Får jag inte 20k lär jag som tänkt skicka bilen vidare till Afrika export för förhoppningsvis många års framtida tjänst, men då förmodligen utan katalysator, den brukar de väl genast ersätta med en rörbit har jag förstått.

Det är fritt fram att gissa om jag skaffat elbil för miljöns skull eller av andra anledningar. :roll:
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Gargamel skrev:
Fredrik j skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Credde skrev:

Ja, för kollektivtrafik finns ju överallt i hela Sverige och går med 5-minuters trafik. Sedan går den oklanderligt året runt...
Nej, men i storstäderna och i kranskommunerna där många bor.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

OfarligTesla skrev:
V och MP är faktiskt det som står i vägen för att jag skulle rösta S för första gången, för mycket tokerier från de partierna.
Jag tycker nog att SD är ännu stolligare, och framför allt farligare, så en röst på "vänsterblocket" blir det. Och då blir det ren taktikröstning. Om inte MP kommer över 4% så blir det istället så att SD får en massa att säga till om, så därför är det enda logiska för mig att rösta just på MP. Tyvärr finns det inget riksdagsparti som jag sympatiserar särskilt mycket med, så det blir mest att rösta emot det sämre alternativet, för rösta ska jag. Men jag ser inte fram emot käbblet som kommer att bli efter valresultatet, oavsett vilket block som vinner. S eller M, vilket parti som nu får uppdraget att bilda regering, kommer att få ett helvete.
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Credde skrev:

Det blir väldigt svårt att få TCO att gå ihop för att leasa en ny elbil jämfört med att behålla en äldre fossil.

Jag försökte räkna hem detta åt en bekant med att byta ut deras befintliga v70 drive mot en ny elbil istället och den kalkylen går aldrig ihop.
Däremot för en ny fossilbil är det många gånger fördel elbilen.
Men inte för äldre fossilbilar, du får gärna motbevisa detta påstående
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

niklas12 skrev:
Legato skrev:
Fredrik j skrev:
Credde skrev:

Det blir väldigt svårt att få TCO att gå ihop för att leasa en ny elbil jämfört med att behålla en äldre fossil.

Jag försökte räkna hem detta åt en bekant med att byta ut deras befintliga v70 drive mot en ny elbil istället och den kalkylen går aldrig ihop.
Däremot för en ny fossilbil är det många gånger fördel elbilen.
Men inte för äldre fossilbilar, du får gärna motbevisa detta påstående
Nej, man får ha väldigt lång körsträcka för att det ska löna sig med en ny elbil. När jag bytte min femtusenkronors Volvo 740, som jag servade och lappade och lagade själv, som kostade 3500:-/mån i bensin mot en privatleasad Zoe så steg ändå min månadskostnad.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
OfarligTesla skrev:
V och MP är faktiskt det som står i vägen för att jag skulle rösta S för första gången, för mycket tokerier från de partierna.
Jag tycker nog att SD är ännu stolligare, och framför allt farligare, så en röst på "vänsterblocket" blir det. Och då blir det ren taktikröstning. Om inte MP kommer över 4% så blir det istället så att SD får en massa att säga till om, så därför är det enda logiska för mig att rösta just på MP. Tyvärr finns det inget riksdagsparti som jag sympatiserar särskilt mycket med, så det blir mest att rösta emot det sämre alternativet, för rösta ska jag. Men jag ser inte fram emot käbblet som kommer att bli efter valresultatet, oavsett vilket block som vinner. S eller M, vilket parti som nu får uppdraget att bilda regering, kommer att få ett helvete.
Du resonerar då som Jan Guillou i AB häromdagen som kallar MP för virrpanneparti, men ändå röstar han på dem. Kommer de inte in i riksdagen blir det SD som bestämmer. Och det är mångfald värre.
Senast redigerad av mati, redigerad totalt 2 gång.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
OfarligTesla skrev:
Du resonerar då som Jan Guillou i AB häromdagen som kallar MP för virrpanneparti men ändå röstar på dem för att de måste in i riksdagen. Annars blir det SD som bestämmer.
Nej, det är Guillou som resonerar som jag! :D Det är väldigt länge sedan jag kom fram till den slutsatsen.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jerker skrev:
Nej, det är Guillou som resonerar som jag! :D Det är väldigt länge sedan jag kom fram till den slutsatsen.
Konstigt har det blivit. Ska man verkligen rösta på knäppskallar för att hålla andra idioter borta? Känns sådär.
Ett anti-kryss hade jag istället velat ha. Som ett unlike i sociala medier. Sådana hade jag delat ut massor av om jag hade haft möjligheten.
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

mati skrev:
Jerker skrev:
Konstigt har det blivit. Ska man verkligen rösta på knäppskallar för att hålla andra idioter borta? Känns sådär.
Ett anti-kryss hade jag istället velat ha. Som ett unlike i sociala medier. Sådana hade jag delat ut massor av om jag hade haft möjligheten.
’Men det kanske man måste ändå, hade tänkt rösta blankt men måste kanske tänka om.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mati skrev:
Jerker skrev:
Jo, visst är det konstigt. Men jag ser nog SD som ett reellt hot mot vår demokrati, så de ska till varje pris hållas borta från inflytande.
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Jerker skrev:
OfarligTesla skrev:
Vilka SD förslag är det som är stolligare ?
Brukar mest vara prat om deras rötter tycker jag.
S har ju snart kopierat hela SD s politik a 2018
Mickep

Inlägg av Mickep »

Skrotningspremie är bra, då får vi bort bilarna från gator och upplägg. På mina föräldrars gata dök det upp flera avregistrerade bilar, 7 st som tog upp alla platser. Att dumpa bilar är inte olagligt.
Men borde vara ett visst antal år gamla.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Dafro skrev:
mati skrev:
Jerker skrev:
’Men det kanske man måste ändå, hade tänkt rösta blankt men måste kanske tänka om.
Jag förstår ärligt talat inte riktigt vitsen med att rösta blankt. Rösten räknas ju som ogiltig, den försvinner alltså på samma sätt som en icke-röst. Och röstar man inte alls så sjunker i alla fall valdeltagandet vilket i sin tur är ett tecken på missnöje. Men men, jag kanske fattar fel. Spelar ingen roll, jag måste inte kunna detta, jag är ju utlänning. :lol:
Mickep skrev:
Skrotningspremie är bra, då får vi bort bilarna från gator och upplägg. På mina föräldrars gata dök det upp flera avregistrerade bilar, 7 st som tog upp alla platser. Att dumpa bilar är inte olagligt.
Framförallt här på landet är det det tyvärr nån slags hobby för många att stapla skrotbilar på tomten. Är inte det olagligt menar du? Eller är det bara ingen som bryr sig? De börjar ju läcka en massa giftiga vätskor så småningom. Det kan ju knappast vara lagligt.
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Mickep skrev:
tyvärr så togs det tidigare systemet med skrotavgiften man fick från staten bort vet inte om man fortfarande betalar in en skrotavgift när man köper ny bil dock.
dock så har det funnits ett bra värde i katalysatorn vilket gjort att dumpade bilar minskat.

Intressant om katalysatorerna sitter kvar på dessa dumpade bilar så betingar de 2000-6000kr st
Skriv svar