Jag jar nyligen beställt solceller på 34.5 kWp med Solaredge, förstår inte riktigt vad du menar blir problemet? Jag kommer nog köpa batteri också så småningom men det kommer få ha sin egen växel- och likriktare. Det finns väl ändå nara små växelriktare till solcellsanläggningar som klarar att även hantera batterier utan egen växelriktare?Legato skrev:För mig hade batteri varit självklart av båda skälen. Fortsätter priserna variera som idag blir det klart lönsamt utöver att det är bra för miljön och skönt att ha backup.johanh skrev:Jag går i samma tankar som dig.renes skrev:Jag tänkte lite långsamt börja be om offerter för solceller och evt batteri, men vilka företag bör man kontakta och vilka kanske bäst undvika? Eller finns det någon central tjänst där alla företag bjuder på uppdrag?
Jo, jag vet, är lite sent ute, men polletten börjar ju sakteliga falla.
Region Uppsala, förresten. Villa.
Första frågan för min del är om det skall beställas med eller utan batteri. För min del ser jag största fördelen med batteri att kunna köra ö-drift och slippa strömavbrott (har iofs inte haft mer än något enstaka som varat mer än en timme senaste tio åren så kanske inte ett bra argument). Är ekonomin ett bättre argument för batteri?
Hur har ni andra resonerat kring frågan om batteri eller inte?
Är mycket frustrerad över att ha "låst in mig" med växelriktare från Solaredge och optimerare.
Skulle definitivt köpt så du iaf har en hybridväxelriktare så du enkelt kan uppgradera senare.
Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Moderator: Redaktion
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Maw skrev:Jag jar nyligen beställt solceller på 34.5 kWp med Solaredge, förstår inte riktigt vad du menar blir problemet? Jag kommer nog köpa batteri också så småningom men det kommer få ha sin egen växel- och likriktare. Det finns väl ändå nara små växelriktare till solcellsanläggningar som klarar att även hantera batterier utan egen växelriktare?Legato skrev:För mig hade batteri varit självklart av båda skälen. Fortsätter priserna variera som idag blir det klart lönsamt utöver att det är bra för miljön och skönt att ha backup.johanh skrev:Jag går i samma tankar som dig.renes skrev:Jag tänkte lite långsamt börja be om offerter för solceller och evt batteri, men vilka företag bör man kontakta och vilka kanske bäst undvika? Eller finns det någon central tjänst där alla företag bjuder på uppdrag?
Jo, jag vet, är lite sent ute, men polletten börjar ju sakteliga falla.
Region Uppsala, förresten. Villa.
Första frågan för min del är om det skall beställas med eller utan batteri. För min del ser jag största fördelen med batteri att kunna köra ö-drift och slippa strömavbrott (har iofs inte haft mer än något enstaka som varat mer än en timme senaste tio åren så kanske inte ett bra argument). Är ekonomin ett bättre argument för batteri?
Hur har ni andra resonerat kring frågan om batteri eller inte?
Är mycket frustrerad över att ha "låst in mig" med växelriktare från Solaredge och optimerare.
Skulle definitivt köpt så du iaf har en hybridväxelriktare så du enkelt kan uppgradera senare.
Vill man ha ödrift måste de kanske gå på samma? Annars kan man väl se batteriet som helt fristående från solcellerna?
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Jag har inte hittat men funderar på om man med rätt växelriktare kan koppla in tex nästa bil på AC-sidan. Samt att samma växelriktare då kan köra paneler på mer än 10kw.Legato skrev:Var nyfiken ang förluster med AC och frågade i någon av solcellsgrupperna. Verkade inte vara så farligt. Hittade dock inga bra alternativ på batterier. Kikade på Sonnen via Ecokraft. Det verkar vara riktigt bra batterier men kostar därefter. Var nära att slå till men föll på att de inte hade någon vettig mjukvara för optimering av laddning/urladdning mht elpriset.johanh skrev:Jag tycker också det känns bäst med batteri men velar som sagt.Legato skrev:För mig hade batteri varit självklart av båda skälen. Fortsätter priserna variera som idag blir det klart lönsamt utöver att det är bra för miljön och skönt att ha backup.johanh skrev:
Jag går i samma tankar som dig.
Första frågan för min del är om det skall beställas med eller utan batteri. För min del ser jag största fördelen med batteri att kunna köra ö-drift och slippa strömavbrott (har iofs inte haft mer än något enstaka som varat mer än en timme senaste tio åren så kanske inte ett bra argument). Är ekonomin ett bättre argument för batteri?
Hur har ni andra resonerat kring frågan om batteri eller inte?
Är mycket frustrerad över att ha "låst in mig" med växelriktare från Solaredge och optimerare.
Skulle definitivt köpt så du iaf har en hybridväxelriktare så du enkelt kan uppgradera senare.
Dels kanske nästa bil kommer ha V2G och i så fall med ett betydligt större batteri.
Sedan påstår iaf en leverantör att det är ont om med hybridväxelriktare på mer än 10kw, jag tänkte installera 13-15kw paneler i så fall. Fått offert på dubbla växelriktare från en annan leverantör.
Är det någon som vet hur mycket förluster det är att koppla in batterier på AC-sidan?
Legato, har du inte möjligheten att göra det eller är förlusterna så stora att det är idiotiskt?
Men om du eller någon annan stött på bra alternativ för prisvärda batterier på AC-sidan så är jag idel öra!
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Som jag förstått det så kan jag enbart byta till växelriktare från Solaredge pga optimerarna. Vad jag sett så stöder Solaredges hybrid dessutom bara upp till 10 kW. Min nuvarande växelriktare (utan stöd för batterier) är på 15 kW.Maw skrev:Jag jar nyligen beställt solceller på 34.5 kWp med Solaredge, förstår inte riktigt vad du menar blir problemet? Jag kommer nog köpa batteri också så småningom men det kommer få ha sin egen växel- och likriktare. Det finns väl ändå nara små växelriktare till solcellsanläggningar som klarar att även hantera batterier utan egen växelriktare?Legato skrev:För mig hade batteri varit självklart av båda skälen. Fortsätter priserna variera som idag blir det klart lönsamt utöver att det är bra för miljön och skönt att ha backup.johanh skrev:Jag går i samma tankar som dig.renes skrev:Jag tänkte lite långsamt börja be om offerter för solceller och evt batteri, men vilka företag bör man kontakta och vilka kanske bäst undvika? Eller finns det någon central tjänst där alla företag bjuder på uppdrag?
Jo, jag vet, är lite sent ute, men polletten börjar ju sakteliga falla.
Region Uppsala, förresten. Villa.
Första frågan för min del är om det skall beställas med eller utan batteri. För min del ser jag största fördelen med batteri att kunna köra ö-drift och slippa strömavbrott (har iofs inte haft mer än något enstaka som varat mer än en timme senaste tio åren så kanske inte ett bra argument). Är ekonomin ett bättre argument för batteri?
Hur har ni andra resonerat kring frågan om batteri eller inte?
Är mycket frustrerad över att ha "låst in mig" med växelriktare från Solaredge och optimerare.
Skulle definitivt köpt så du iaf har en hybridväxelriktare så du enkelt kan uppgradera senare.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Konstigt för övrigt. När jag läser om batterier så tycks fokus alltid vara på att öka självförsörjningen av solel.
Förstår inte alls poängen med det, man vill ju sälja solelen och sälja från batteriet när priset är högt. Fylla på batteriet vill jag inte göra med solel utan direkt från nätet när priset är som lägst.
Har inte sett någon tillverkare som ens skriver om detta som en möjlighet. Stöds inte detta alls?
Förstår inte alls poängen med det, man vill ju sälja solelen och sälja från batteriet när priset är högt. Fylla på batteriet vill jag inte göra med solel utan direkt från nätet när priset är som lägst.
Har inte sett någon tillverkare som ens skriver om detta som en möjlighet. Stöds inte detta alls?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- Henkens
- Teslaägare
- Inlägg: 386
- Blev medlem: 10 sep 2019 13:53
- Ort: Dvärsätt
- Referralkod: ts.la/henrik34698
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
En fundering då bara.
Tillkommer det inte överförings avgifterna då?
Alltså när man skickar in och ut ström varje dag som extra?
Årsförbrukning lär ju skena?
Eller?
Tillkommer det inte överförings avgifterna då?
Alltså när man skickar in och ut ström varje dag som extra?
Årsförbrukning lär ju skena?
Eller?

Legato skrev:Konstigt för övrigt. När jag läser om batterier så tycks fokus alltid vara på att öka självförsörjningen av solel.
Förstår inte alls poängen med det, man vill ju sälja solelen och sälja från batteriet när priset är högt. Fylla på batteriet vill jag inte göra med solel utan direkt från nätet när priset är som lägst.
Har inte sett någon tillverkare som ens skriver om detta som en möjlighet. Stöds inte detta alls?
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Modell S 90D -17
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Givetvis, men det blir ändå extremt förmånligt.Henkens skrev:En fundering då bara.
Tillkommer det inte överförings avgifterna då?
Alltså när man skickar in och ut ström varje dag som extra?
Årsförbrukning lär ju skena?
Eller?![]()
Legato skrev:Konstigt för övrigt. När jag läser om batterier så tycks fokus alltid vara på att öka självförsörjningen av solel.
Förstår inte alls poängen med det, man vill ju sälja solelen och sälja från batteriet när priset är högt. Fylla på batteriet vill jag inte göra med solel utan direkt från nätet när priset är som lägst.
Har inte sett någon tillverkare som ens skriver om detta som en möjlighet. Stöds inte detta alls?
För såld el får jag spot + 86 öre (60+15+11) (skattereduktion+påslag solel+nätnytta)
Köpt el kostar spot + 63 öre (45+18) (Energiskatt + Överföring).
Skulle alltså tjäna 23 öre per kWh bara på att "rotera" elen samma timme, men de stora vinsterna får man såklart om man tex köper nattetid för runt 1:-/kWh och säljer dagtid för 5-10:-/kWh som man kunnat göra senaste veckorna...
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Henkens skrev:En fundering då bara.
Tillkommer det inte överförings avgifterna då?
Alltså när man skickar in och ut ström varje dag som extra?
Årsförbrukning lär ju skena?
Eller?![]()
Legato skrev:Konstigt för övrigt. När jag läser om batterier så tycks fokus alltid vara på att öka självförsörjningen av solel.
Förstår inte alls poängen med det, man vill ju sälja solelen och sälja från batteriet när priset är högt. Fylla på batteriet vill jag inte göra med solel utan direkt från nätet när priset är som lägst.
Har inte sett någon tillverkare som ens skriver om detta som en möjlighet. Stöds inte detta alls?
Det fina är att överföringsavgift bara är nör man köper. Så även nör man laddar batteri från nätet men om nog lågt pris så vinst, men när jag har räknat så räcker inte batteriernas cykler till för detta om inte prisskillnad är typ 4-5 kr.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Sonnen som jag kollade på garanterar 10.000 cykler. Man borde alltså kunna cykla ca 100.000 kWh från deras 11 kWh batteri.Dafro skrev:Henkens skrev:En fundering då bara.
Tillkommer det inte överförings avgifterna då?
Alltså när man skickar in och ut ström varje dag som extra?
Årsförbrukning lär ju skena?
Eller?![]()
Legato skrev:Konstigt för övrigt. När jag läser om batterier så tycks fokus alltid vara på att öka självförsörjningen av solel.
Förstår inte alls poängen med det, man vill ju sälja solelen och sälja från batteriet när priset är högt. Fylla på batteriet vill jag inte göra med solel utan direkt från nätet när priset är som lägst.
Har inte sett någon tillverkare som ens skriver om detta som en möjlighet. Stöds inte detta alls?
Det fina är att överföringsavgift bara är nör man köper. Så även nör man laddar batteri från nätet men om nog lågt pris så vinst, men när jag har räknat så räcker inte batteriernas cykler till för detta om inte prisskillnad är typ 4-5 kr.
Då räcker det med runt 1:- prisskillnad per kWh.
Sen blir det väl endel förluster och degradering iofs. Kanske inte heller realistiskt med 90% urladdning. Men runt 1,50:- borde räcka iaf

https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Jag undrar också vad man kan respektive inte kan göra.Legato skrev:Konstigt för övrigt. När jag läser om batterier så tycks fokus alltid vara på att öka självförsörjningen av solel.
Förstår inte alls poängen med det, man vill ju sälja solelen och sälja från batteriet när priset är högt. Fylla på batteriet vill jag inte göra med solel utan direkt från nätet när priset är som lägst.
Har inte sett någon tillverkare som ens skriver om detta som en möjlighet. Stöds inte detta alls?
Behöver de två ens vara hopkopplade i samma hybridväxelriktare (eftersom det verkar knepigt att hitta såna på över 10kw)
Skulle man tex kunna installera endast batteri utan solel alls?
Kan man betrakta det som två separata delar, dvs sätta upp solel med en växelriktare och vid senare tillfälle kunna sätta upp batterier med en annan växelriktare?
Primärt mål med batterier är ödrift, sekundärt att spara/tjäna pengar, vet inte ifall det finns flera fördelar.
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Bra poäng! För min del skulle det funka nästan lika bra att ha det bortkopplat från solcellerna. Visst, ibland är elen väldigt billig samtidigt som solen skiner och då skulle det kunna vara bättre att ladda "direkt" med solelen och visst, ödriften skulle kännas mer meningsfull om man kunde ladda batteriet med solel vid elavbrott, men de stora fördelarna i form av ekonomi och iaf till viss del backup vid elavbrott skulle man ju ha ändå!johanh skrev:Jag undrar också vad man kan respektive inte kan göra.Legato skrev:Konstigt för övrigt. När jag läser om batterier så tycks fokus alltid vara på att öka självförsörjningen av solel.
Förstår inte alls poängen med det, man vill ju sälja solelen och sälja från batteriet när priset är högt. Fylla på batteriet vill jag inte göra med solel utan direkt från nätet när priset är som lägst.
Har inte sett någon tillverkare som ens skriver om detta som en möjlighet. Stöds inte detta alls?
Behöver de två ens vara hopkopplade i samma hybridväxelriktare (eftersom det verkar knepigt att hitta såna på över 10kw)
Skulle man tex kunna installera endast batteri utan solel alls?
Kan man betrakta det som två separata delar, dvs sätta upp solel med en växelriktare och vid senare tillfälle kunna sätta upp batterier med en annan växelriktare?
Primärt mål med batterier är ödrift, sekundärt att spara/tjäna pengar, vet inte ifall det finns flera fördelar.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Om man skaffar batterier och tankar ut el på nätet får man då skattereduktionen på 60öre/kWh för denna elen ?
Jag tänker att hur ska nätbolaget veta vart elen kommer ifrån ?
Isåfall så tjänar man minst 60öre/kWh-överföringen även om spotpriset är samma
Jag tänker att hur ska nätbolaget veta vart elen kommer ifrån ?
Isåfall så tjänar man minst 60öre/kWh-överföringen även om spotpriset är samma
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Jag utgår ifrån att man kan det eftersom de som du säger inte bör kunna se skillnad.niklas12 skrev:Om man skaffar batterier och tankar ut el på nätet får man då skattereduktionen på 60öre/kWh för denna elen ?
Jag tänker att hur ska nätbolaget veta vart elen kommer ifrån ?
Undantaget är väl kanske om man vill sälja på kvällen när solen gått ner (på natten är ju däremot priset aldrig högt nog för att motivera att sälja).
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 19 aug 2022 21:20
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Sitter själv med fingret på att beställa en solcellsanläggning men tvekar på att köra med batteri eller inte. Merkostnaden för batteri är 19.000:- för 5kWh alt 35.000:- för 10kWh.
Bor i Stockholm så strömavbrott är inte så vanligt , men skönt som trygghet. Men är det lönt det för att ladda på natten och sälja på dagen…
Bor i Stockholm så strömavbrott är inte så vanligt , men skönt som trygghet. Men är det lönt det för att ladda på natten och sälja på dagen…
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Är det verkligen ink of grid lösning? Låter billigt i så fall.Tullingebo skrev:Sitter själv med fingret på att beställa en solcellsanläggning men tvekar på att köra med batteri eller inte. Merkostnaden för batteri är 19.000:- för 5kWh alt 35.000:- för 10kWh.
Bor i Stockholm så strömavbrott är inte så vanligt , men skönt som trygghet. Men är det lönt det för att ladda på natten och sälja på dagen…
-
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 19 aug 2022 21:20
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Hmm det antog jag, men har samtal bokat på fredag så tack får kolla då.
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Som referens, när jag fick offert från solcellen.nu så skulle de ha mellan 20-25000 extra för detTullingebo skrev:Hmm det antog jag, men har samtal bokat på fredag så tack får kolla då.
Re: Solceller och batteri, vem ska man be om offert?
Ferroamp gör just detta. Har precis satt upp nio paneler (allt som ryms) och 14 kWh batteri kommer i oktober. Sen blir det 2x14 nya batterier i januari när det blir nytt grönt avdrag igen.Legato skrev:Har inte sett någon tillverkare som ens skriver om detta som en möjlighet. Stöds inte detta alls?
Det går att programmera så att jag laddar på lågkost och laddar ur på högkost. Vi förbrukar så mycket att vi bara kan kapa peakarna i vinter. Men jag räknar med tre gånger pengarna tillbaka.