Spekulanter på Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

joel80
elbilist

Re: Spekulanter på Model 3

Inlägg av joel80 »

Sverige imorterar ingen etanol från latinamerika eller liknande länder där man gör "fuletanol". Så på samma sätt som den svenska/nordiska elen är bättre för miljön är också den "svenska" etanolen det. (el är såklart bättre som drivmedel.. Men etanol är bra mycket bättre än diesel och bensin.)
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Dumheter! Sprit skall drickas och inte blandas ihop med bilkörning!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Känns som denna tråden drivit från ämnet. Kan man bryta ut etanoldiskussionen till en egen tråd tro?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

joel80 skrev:
Sverige imorterar ingen etanol från latinamerika eller liknande länder där man gör "fuletanol". Så på samma sätt som den svenska/nordiska elen är bättre för miljön är också den "svenska" etanolen det. (el är såklart bättre som drivmedel.. Men etanol är bra mycket bättre än diesel och bensin.)
Är det för att så många E85-bilar numera mest går på E5/E10, eller skulle vi klara inhemsk produktion av etanol även om folk körde på det så mycket som de kunde?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Det var inte så länge sedan Sekab importerade 200 000 ton per år från Brasilien och stod för 90% av den Svenska förbrukningen. Det är klart att etanolförbrukningen kan ha sjunkit kraftigt eftersom det inte är lönsamt men jag tror inte att importen har avstannat helt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Svenssons skrev:
Det var inte så länge sedan Sekab importerade 200 000 ton per år från Brasilien och stod för 90% av den Svenska förbrukningen. Det är klart att etanolförbrukningen kan ha sjunkit kraftigt eftersom det inte är lönsamt men jag tror inte att importen har avstannat helt.
Jag läste lite om etanol förut, minns inte exakt siffrorna, men resultatet var att majsetanol från usa var det absolut sämsta och släppte ut typ 70% av bensin och sockeretanolen från Brasilien låg på typ 30%. Sen handlar ju inte allt om comments iaf...
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Som sagt hhär kör vi på el och dricker sprit! Inget annat! Etanol i bil är ett skämt!
Användarvisningsbild
bjelkeman
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Jag tycker det är intressant hur när det pratas om Model 3 så säger man att den kommer att ta kunder från andra biltillverkare i samma prissegnent. Visst så kommer det delvis vara så. Men jag tycker man missar något. Oss som vill ha Model 3 men inte köper andra lyxbilar.

http://electrek.co/2016/02/12/tesla-mod ... ury-sedan/

Jag kommer att gå från en SAAB 9-5 jag köpte bättre begagnad för 11 år sedan, till en Model 3 (eller en beggad Model S som kostar 400-450k innan Model 3 kommer). Skulle aldrig ha köpt en ny BMV eller liknande ICE i den prisklassen.

Då vore det mer troligt att jag köpt en begagnat Corvette ZR-1 för nostalgifaktorn. :mrgreen:
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

bjelkeman skrev:
Jag tycker det är intressant hur när det pratas om Model 3 så säger man att den kommer att ta kunder från andra biltillverkare i samma prissegnent. Visst så kommer det delvis vara så. Men jag tycker man missar något. Oss som vill ha Model 3 men inte köper andra lyxbilar.

http://electrek.co/2016/02/12/tesla-mod ... ury-sedan/

Jag kommer att gå från en SAAB 9-5 jag köpte bättre begagnad för 11 år sedan, till en Model 3 (eller en beggad Model S som kostar 400-450k innan Model 3 kommer). Skulle aldrig ha köpt en ny BMV eller liknande ICE i den prisklassen.

Då vore det mer troligt att jag köpt en begagnat Corvette ZR-1 för nostalgifaktorn. :mrgreen:
Samma här, jag har aldrig förut köpt en ny bil eftersom jag har ansett att det har varit ren och skär kapitalförstöring. Som självlärd hemmamekare har jag kunnat hålla kostnaderna för gamla bilar låga och har heller aldrig lidit av ångest över att bli stående med en gammal bil som havererat. Det har hänt då och då, men livet rasar inte samman för det.

Nu köper/leasar jag för första gången i mitt liv nya elbilar och det är bara för att jag inte ville vänta ytterligare 10-20 år på att det skulle komma ut begagnade elbilar till humana priser på marknaden.
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

bjelkeman skrev:
Håller med men detta gäller även Model S och Model X. Själv skulle jag aldrig ha tänkt mig en bil över 300k förut. Nu är jag på väg att köpa en för 5 gånger det... Kör för närvarande en Kia Ceed från 2009...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
pegs
Teslaägare

Inlägg av pegs »

Svenssons skrev:
bjelkeman skrev:
Håller med men detta gäller även Model S och Model X. Själv skulle jag aldrig ha tänkt mig en bil över 300k förut. Nu är jag på väg att köpa en för 5 gånger det... Kör för närvarande en Kia Ceed från 2009...
Håller med. Vore det inte Model S idag, skulle skulle det varit något annat med en betydligt lägre prislapp.
Frågan om vad bilen kostar är den jag gillar minst...
(... men som tur är så frågar ju folk bara hur långt den går på en tankning)
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Verkligen så. Teslan är första nya bilen för mig. Tidigare dyraste bil kostade 120 000 i inköp. Det kan nog bli många som sträcker sig en bit för Model 3 också.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
StefL

Inlägg av StefL »

Skönt att höra att det inte bara är mig det är "fel på" i den meningen att jag tidigare aldrig skulle tänkt tanken att betala 200.000 eller mer för en bil, men nu seriöst överväger att reservera en bil jag inte vet vad den kommer att kosta men där allt pekar mot ett pris runt 400.000.
Klarade mig faktiskt länge utan bil iom att jag bor i närförort i Stockholm och alltid jobbat så jag kunnat åka kollektivt, cykla eller köra MC (sommartid) till jobbet. Det har räckt med att hyra de helger och andra gånger jag behövt tillgång till bil. Men sen jag blev med sambo har det känts motiverat att ha en och man blir ju fort beroende :D

Får även be om ursäkt för att jag ledde in den här tråden på etanolspåret om någon tyckte det spårade ur ;)
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Ser man bilar som transportmedel är nog även en model 3 dyr. En Volvo 245a i bra skick blir billig! ;-)

Tesla är sportbilar. Skall bli spännannde om model 3 ligger runt 4-4.5s till 100... Ser inte varför inte? Andra bilmärken kommer gråta blod...
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Varför inte sub 3? Hoppas det kommer en P-modell värd namnet.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Telsa skrev:
Man vill nog inte att Model 3 ska komma alltför nära Model S i prestanda, det ska finnas anledningar att köpa de dyrare bilarna också.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

bylund skrev:
Telsa skrev:
Man vill nog inte att Model 3 ska komma alltför nära Model S i prestanda, det ska finnas anledningar att köpa de dyrare bilarna också.
Beror ju på hur dyr P versionen är.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Inlägg av Franz »

bylund skrev:
Telsa skrev:
Om man nu jämför med BMW 3-serien finns det ju t ex M3 samtidigt som man ju säljer bra av de större modellerna ändå.
Jag har 2 barn och känner att jag väldigt mycket uppskattar storleken hos Model S. En dual-motor perfromance-variant av Model 3 lär väl ändå börja närma sig Model S i pris.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Tesla kommer lägga model 3 i segementet 4s+ gissar jag. För att inte käka av model S. model 3 byggs i vanlig plåt och inte alu. Min gissning ör att model 3 kommer göra 0-100 på mellan 4.0-5.5s beroende på variant. Låt oss gissa att det kommer en dualdrive och en utan. Liksom en Performance. Den prestandan och det priset kommer vara galet bra!
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

hybris skrev:
Tesla kommer lägga model 3 i segementet 4s+ gissar jag. För att inte käka av model S. model 3 byggs i vanlig plåt och inte alu. Min gissning ör att model 3 kommer göra 0-100 på mellan 4.0-5.5s beroende på variant. Låt oss gissa att det kommer en dualdrive och en utan. Liksom en Performance. Den prestandan och det priset kommer vara galet bra!
Ja, en Tesla ska gå utav h-vete. Det har blivit en del av varumärket med alla youtube-klipp
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Inlägg av AGCF »

Är det en Model S, tuner-huv?
image.jpg
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Nej.

/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

AGCF skrev:
Är det en Model S, tuner-huv?
Japp!

http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... 160#p62767
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare

Inlägg av drakbane »

Var lite trött där, menade att de inte var nån modell 3.

/Sony Z3 Dual
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
Silversound
elbilist

Inlägg av Silversound »

Elon har vid något tillfälle nämt att model S och X alltid kommer ha det senaste, eller något i den stilen. Så model 3 kommer kanske vara väldigt lik dagens model S, förutom storleken. Men när väl model 3 släpps, så säljs istället model S och X med en hel del uppdaterad hårdvara och funktioner som berättigar det mycket högre priset.
Hyundai Ioniq -18
Skriv svar