Hjälp, får inte igång SuC till en BMW i3

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
espresso
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 sep 2019 16:42

Hjälp, får inte igång SuC till en BMW i3

Inlägg av espresso »

Jag får inte igång laddningen av en BMW i3 (2017 med snabbladdning) på en öppen Tesla SuC. Appen säger att ingen bil är ansluten. Har testat fem stolpar. Någon som har en idé om vad som kan var fel.
Nect
elbilist
Inlägg: 1665
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Hjälp, får inte igång SuC till en BMW i3

Inlägg av Nect »

espresso skrev:
Jag får inte igång laddningen av en BMW i3 (2017 med snabbladdning) på en öppen Tesla SuC. Appen säger att ingen bil är ansluten. Har testat fem stolpar. Någon som har en idé om vad som kan var fel.
Dum fråga kanske, men har laddarna två kablar?
Så du tar rätt handske. :)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
espresso
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 sep 2019 16:42

Re: Hjälp, får inte igång SuC till en BMW i3

Inlägg av espresso »

Nect skrev:
Dum fråga kanske, men har laddarna två kablar?
Så du tar rätt handske. :)
Det är en v3 med bara CCS-sladd. Så jag tar i vart fall inte fel sladd :)
Nilp
elbilist
Inlägg: 292
Blev medlem: 29 apr 2019 15:15

Re: Hjälp, får inte igång SuC till en BMW i3

Inlägg av Nilp »

Är väl så att många BMW modeller har problem med Telsa V3 laddare
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Hjälp, får inte igång SuC till en BMW i3

Inlägg av HenrikC »

Är du på rätt SuC? Sätter du i sladden först? Provat att göra tvärtom? Har lite vagt för mig att i3 har ett fel i sin mjukvara så den inte funkar helt enligt CCS-standard.
Användarvisningsbild
espresso
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 sep 2019 16:42

Re: Hjälp, får inte igång SuC till en BMW i3

Inlägg av espresso »

HenrikC skrev:
Är du på rätt SuC? Sätter du i sladden först? Provat att göra tvärtom? Har lite vagt för mig att i3 har ett fel i sin mjukvara så den inte funkar helt enligt CCS-standard.
Jag är på rätt SuC och rätt stolpar. Har testat två konton med olika kreditkort. Sätter i kabeln först och trycker i appen sedan och har även testat tvärt om. Tesla-appen säger att ingen bil är ansluten. Bilen reagerar dock på något och säger snabbladdning aktiverad.
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Hjälp, får inte igång SuC till en BMW i3

Inlägg av Hmpftfhdns »

Verkar ju finnas de som lyckats ladda i3 på SuC open for all i alla fall. Vad säger laddljuset (det vid laddporten som lyser vitt, gult, blått, rött för att visa status) när du ansluter bilen och när du försöker starta i appen?
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Hjälp, får inte igång SuC till en BMW i3

Inlägg av Hmpftfhdns »

Nilp skrev:
Är väl så att många BMW modeller har problem med Telsa V3 laddare
Hade också för mig det och försökte undersöka innan jag behövde ladda på V3 i somras -- men det verkar bara vara en vandringssägen. Nån hade säkert problem nångång och la upp en youtubevideo, sen spreds det vidare. Verkar funka utmärkt att ladda på V3 för de flesta med BMW i alla fall.
Användarvisningsbild
erkap
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 14 jun 2017 16:21

Re: Hjälp, får inte igång SuC till en BMW i3

Inlägg av erkap »

Jag provade att ladda vår BMW i3 i Norrköping på SuC i maj. Det fungerade utan problem. Har för mig det var CCS.
MYP -22
MS 75D -17 (såld -22)
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Hjälp, får inte igång SuC till en BMW i3

Inlägg av HenrikC »

Vad frustrerande det måste kännas. För mig med Peugeot har SuC fungerat perfekt varje gång.
Användarvisningsbild
espresso
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 sep 2019 16:42

Re: Hjälp, får inte igång SuC till en BMW i3

Inlägg av espresso »

Hmpftfhdns skrev:
Verkar ju finnas de som lyckats ladda i3 på SuC open for all i alla fall. Vad säger laddljuset (det vid laddporten som lyser vitt, gult, blått, rött för att visa status) när du ansluter bilen och när du försöker starta i appen?
Lyser gult, ett klick och lyser sedan vitt.
Användarvisningsbild
espresso
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 sep 2019 16:42

Re: Hjälp, får inte igång SuC till en BMW i3

Inlägg av espresso »

HenrikC skrev:
Vad frustrerande det måste kännas. För mig med Peugeot har SuC fungerat perfekt varje gång.
Gav upp och tog en ABB 120 kW istället. Inga problem där :)
Användarvisningsbild
espresso
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 sep 2019 16:42

Re: Hjälp, får inte igång SuC till en BMW i3

Inlägg av espresso »

Testade SuC V2 (med rätt kabel ;) ). Funkade inte heller :(
Hmpftfhdns
elbilist
Inlägg: 250
Blev medlem: 10 okt 2020 00:17

Re: Hjälp, får inte igång SuC till en BMW i3

Inlägg av Hmpftfhdns »

espresso skrev:
Hmpftfhdns skrev:
Verkar ju finnas de som lyckats ladda i3 på SuC open for all i alla fall. Vad säger laddljuset (det vid laddporten som lyser vitt, gult, blått, rött för att visa status) när du ansluter bilen och när du försöker starta i appen?
Lyser gult, ett klick och lyser sedan vitt.
Gult betyder att den märkt att kabeln kopplats i och börjar försöka prata med laddaren. Där går tydligen något fel -- för den ska inte börja lysa vitt sen, utan fortsätta blinka gult tills du satt igång laddningen i appen. Blir inte konstigt att appen säger att kabel inte är ansluten om den lyser vitt, för då är kabeln inte ansluten kommunikationsmässigt.
Oklart varför den gör så där. Kanske att det skulle kunna funka med en magisk "timing" mellan när du sätter i sladden och trycker på appen, men tror inte det egentligen. Uppdatera SW i bilen är kanske en annan väg.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 691
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Hjälp, får inte igång SuC till en BMW i3

Inlägg av roffe_s »

Håller Du upp handtaget något till dess laddningen börjat? En del bilar kan vara lite känsliga, kommunikationsstiften på CCS verkar vara lite känsliga för glapp. Jag trycker in och lyfter lite på handtaget under tiden som handskakning sker, det brukar lösa eventuella problem.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
espresso
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 06 sep 2019 16:42

Re: Hjälp, får inte igång SuC till en BMW i3

Inlägg av espresso »

roffe_s skrev:
Håller Du upp handtaget något till dess laddningen börjat? En del bilar kan vara lite känsliga, kommunikationsstiften på CCS verkar vara lite känsliga för glapp. Jag trycker in och lyfter lite på handtaget under tiden som handskakning sker, det brukar lösa eventuella problem.
Tack för tipset, ska testa det.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5577
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Hjälp, får inte igång SuC till en BMW i3

Inlägg av Gustafsson »

roffe_s skrev:
Håller Du upp handtaget något till dess laddningen börjat? En del bilar kan vara lite känsliga, kommunikationsstiften på CCS verkar vara lite känsliga för glapp. Jag trycker in och lyfter lite på handtaget under tiden som handskakning sker, det brukar lösa eventuella problem.
Samma på min modell S med CCS adaptern.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar