https://www.vibilagare.se/nyheter/poles ... v2g-teknik
Polestars löfte: Nya modellerna får V2G-teknik.
Polestar som ska vara ett märke med högt teknikinnehåll har ännu inte lanserat dubbelriktad laddning i sina elbilar. Därmed har andra märken som exempelvis Audi, Volkswagen, Skoda, Hyundai och Kia smitit före.
Det är dock på gång i ”nästa generation Polestarbilar”, lovar Thomas Ingenlath, och till skillnad från många av dagens elbilar ska Polestar satsa på den så kallade V2G-tekniken (”vehicle-to-grid”) som inte bara kan driva enskilda prylar utan användas som energibuffert för hela hemmet.
Polestars löfte: Nya modellerna får V2G-teknik
Moderator: Redaktion
Polestars löfte: Nya modellerna får V2G-teknik
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- mindfeeder
- Teslaägare
- Inlägg: 30
- Blev medlem: 20 maj 2020 12:51
- Ort: Sundsvall
Re: Polestars löfte: Nya modellerna får V2G-teknik
Den första och största anledningen för mig att gå ifrån Tesla.
Tesla viskade om detta för några år sedan, mer hände tyvärr inte.
https://www.tesla.com/blog/smarter-charging
Tesla viskade om detta för några år sedan, mer hände tyvärr inte.
https://www.tesla.com/blog/smarter-charging
Re: Polestars löfte: Nya modellerna får V2G-teknik
Man lär behöva skaffa ett produktionsavtal med elnätsägaren och få anläggningen som man ansluter till godkänd innan man kopplar in. Lär bli rätt mycket bråk innan det faktiskt går att använda.
Model 3 SR+ 2019
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Model Y LR 2023 väntar på leverans
Re: Polestars löfte: Nya modellerna får V2G-teknik
Kommer Polestar 3 få V2G?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 83
- Blev medlem: 04 aug 2022 16:11
- Referralkod: ts.la/henric152865
Polestars löfte: Nya modellerna får V2G-teknik
Förhoppningsvis. Det verkar så.
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... or-hemmet/
Som tillägg till ovan och som talar för att det blir så med P3. På Volvo tech days (eller vad de nu kallade sin dag) sa de att deras nya bil (Embla eller vad den nu ska heta) kommer ha V2G.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... or-hemmet/
Som tillägg till ovan och som talar för att det blir så med P3. På Volvo tech days (eller vad de nu kallade sin dag) sa de att deras nya bil (Embla eller vad den nu ska heta) kommer ha V2G.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Polestars löfte: Nya modellerna får V2G-teknik
Varför tror du att det blir bråk? Är väl ungefär samma sak som att få en solcellsanläggning ansluten och godkänd för produktion. Eller är det nåt mer man behöver?malmer skrev:Man lär behöva skaffa ett produktionsavtal med elnätsägaren och få anläggningen som man ansluter till godkänd innan man kopplar in. Lär bli rätt mycket bråk innan det faktiskt går att använda.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Polestars löfte: Nya modellerna får V2G-teknik
Finns det någon bil idag där V2G faktiskt fungerar?
Ska villigt erkänna att jag inte djupdykt i frågan nyligen, men från det jag läst säger flera tillverkare säger att det kommer ”snart” och några att det finns men kommer aktiveras via en uppdatering som ingen vet när den kommer.
Ska villigt erkänna att jag inte djupdykt i frågan nyligen, men från det jag läst säger flera tillverkare säger att det kommer ”snart” och några att det finns men kommer aktiveras via en uppdatering som ingen vet när den kommer.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Re: Polestars löfte: Nya modellerna får V2G-teknik
https://www.chalmers.se/sv/projekt/Sido ... -MASQ.aspxElbilar till allting – Mobilitet med extra tjänster (V2X-MAS)
Projektets målsättning är att påskynda omställningen mot elektrifiering av
transportsektorn genom att stötta elinfrastrukturen och skapa värden för
elbilsägare. Projektet utvecklar och demonstrerar ”elbilar till allting” (V2X)-
tekniker och möjliga nyttor för intressenter och samhället i stort. De
huvudsakliga lösningarna som utvecklas i projektet innefattar en
bidirektionell AC ombordladdare från Polestar, V2X-kompatibla AC och DC
laddstationer från CTEK och Ferroamp. Avancerade styralgorithmer för
nyttjandet av elbilsbatteriet utvecklas av Chalmers och Göteborg Energi tar
fram affärsmodeller som möjliggör V2X ur ett ekonomiskt perspektiv. V2XMAS-lösningar kommer att valideras och demonstreras både i simuleringar
och i verkliga demonstrationer för att utvärdera tjänster och värde som skapas
från V2G och V2H applikationer. Möjliga barriärer kommer att identifieras
och utvärderas utifrån policy, regulatoriska aspekter för att öka acceptansen
för V2X. Projektet berör ett angeläget område och bidrar till att öka
kunskapen om och påskynda utvecklingen av V2X-lösningar, där
Energimyndigheten bedömer att projektparterna har rätt kompetens. Det är
positivt med en bred samverkan inom området och projektet bedöms ha
potential att både öka kunskapen inom området och stärka svenskt näringsliv
inom området.
Samarbetande organisationer
Polestar Performance AB (Privat, Sweden)
Ferroamp Elektronik AB (Privat, Sweden)
CTEK Sweden AB (Privat, Sweden)
https://alltomelbil.se/ingenlath-polest ... genom-v2l/
Ingenlath: Polestars elbilar ska bli en del av framtidens energilösning genom V2G.
Genom dubbelriktad laddning ska elbilarna bli en del av framtidens energilösningar. Som en mobil powerbank som kan driva andra elektriska enheter eller vara med och balansera elnätet.
Volkswagen och Hyundai är två bilkoncerner som tagit till sig tekniken, och förberett sina senaste modeller för att ha stöd för dubbelriktad laddning. Även Polestar har sagt att man tittar på tekniken för framtida modeller.
Tekniksajten TechCrunch har nu haft en pratstund med Thomas Ingenlath. I samband med det berättade han lite mer om hur han ser på elbilen som en energilösning:
– Batteriet som vi har där kommer att vara en avgörande del av energilösningen för framtiden eftersom du behöver det som en buffert, säger Thomas och pekar på ett koncept av Polestar 6.
En Polestar skulle kunna laddas när efterfrågan på el är låg och skicka tillbaka en del av elen till nätet när efterfrågan ökar. Dubbelriktad laddning är också en tillgång för den som producerar egen el genom till exempel solceller. Överskottselen går att lagra i elbilen för senare användning eller för att skicka ut den till nätet.
Att dela med sig av elen tror Ingenlath kommer bli speciellt viktigt för de som producerar egen solel hemma:
– Vi måste mata in det i nätet, vi kan inte alla isolera oss och bli isolerade enheter. Vi måste arbeta på det tillsammans, sa Ingenlath till TechCrunch.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension