Eftersom deras inbytesofferter bara är giltiga i 30 dagar så är det väl ingen poäng att göra en sån redan?
För mig finns det ett värde i att få ett hum om ifall jag får tillräckligt för nuvarande bil för att motivera ett inbyte via dom. Annars behöver jag ta ställning till om jag struntar i det här eller inte. Vill gärna besluta detta så snart som möjligt.
Antar samtidigt att de inte skulle utföra värdering ifall den inte är hyfsat relevant.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Eftersom deras inbytesofferter bara är giltiga i 30 dagar så är det väl ingen poäng att göra en sån redan?
För mig finns det ett värde i att få ett hum om ifall jag får tillräckligt för nuvarande bil för att motivera ett inbyte via dom. Annars behöver jag ta ställning till om jag struntar i det här eller inte. Vill gärna besluta detta så snart som möjligt.
Antar samtidigt att de inte skulle utföra värdering ifall den inte är hyfsat relevant.
Jag tyckte det stod nåt om att värdering skulle ske 30 dagar innan leverans.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Eftersom deras inbytesofferter bara är giltiga i 30 dagar så är det väl ingen poäng att göra en sån redan?
För mig finns det ett värde i att få ett hum om ifall jag får tillräckligt för nuvarande bil för att motivera ett inbyte via dom. Annars behöver jag ta ställning till om jag struntar i det här eller inte. Vill gärna besluta detta så snart som möjligt.
Antar samtidigt att de inte skulle utföra värdering ifall den inte är hyfsat relevant.
Är väl enklare att bara lägga ut den på tex Wayke så kommer du snabbt få ett antal bud från olika firmor. Då får du en mycket bättre bild ang andrahandsvärdet än om du enbart kontaktar Tesla. (Annars får man ju en bra bild genom att bara jämföra på Blocket och dra av kanske 10%).
Eftersom deras inbytesofferter bara är giltiga i 30 dagar så är det väl ingen poäng att göra en sån redan?
För mig finns det ett värde i att få ett hum om ifall jag får tillräckligt för nuvarande bil för att motivera ett inbyte via dom. Annars behöver jag ta ställning till om jag struntar i det här eller inte. Vill gärna besluta detta så snart som möjligt.
Antar samtidigt att de inte skulle utföra värdering ifall den inte är hyfsat relevant.
Riddermark t ex hämtar överallt. Du kan till och med komma överens med de om att göra upp affären ute på Trosta så att du kör dit i din gamla bil och kör därifrån i din nya Plaid. Tror de flesta beghandlare jobbar på det sättet numera. Kan inte bli enklare och deras marginaler är så små att det inte finns någon anledning att ens försöka sälja själv.
Att be Tesla om en inbytesoffert kan du ju också göra. Skadar inte med ytterligare ett alternativ. Tror dock att de bjuder klart sämre.
Eftersom deras inbytesofferter bara är giltiga i 30 dagar så är det väl ingen poäng att göra en sån redan?
För mig finns det ett värde i att få ett hum om ifall jag får tillräckligt för nuvarande bil för att motivera ett inbyte via dom. Annars behöver jag ta ställning till om jag struntar i det här eller inte. Vill gärna besluta detta så snart som möjligt.
Antar samtidigt att de inte skulle utföra värdering ifall den inte är hyfsat relevant.
Är väl enklare att bara lägga ut den på tex Wayke så kommer du snabbt få ett antal bud från olika firmor. Då får du en mycket bättre bild ang andrahandsvärdet än om du enbart kontaktar Tesla. (Annars får man ju en bra bild genom att bara jämföra på Blocket och dra av kanske 10%).
Har tidigare bestämt mig för att jag inte orkar med besväret att sälja till annan part och att teslas bud blir avgörande ifall jag ska köpa ny bil eller inte. Helt enkelt för mycket meck i min livssituation att vara utan bil där i skarven vid leverans och försöka tajma nya köpet på ett bra sätt. Men vem vet.. kanske att jag ändrar mig.
Edit: Mwall/Legato: Tack för tipset om Wayke. Ifall det fungerar så att jag tom kanske kan köra gamla bilen till uthämtningen så är det ju en helt annan sak..
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Eftersom deras inbytesofferter bara är giltiga i 30 dagar så är det väl ingen poäng att göra en sån redan?
För mig finns det ett värde i att få ett hum om ifall jag får tillräckligt för nuvarande bil för att motivera ett inbyte via dom. Annars behöver jag ta ställning till om jag struntar i det här eller inte. Vill gärna besluta detta så snart som möjligt.
Antar samtidigt att de inte skulle utföra värdering ifall den inte är hyfsat relevant.
Är väl enklare att bara lägga ut den på tex Wayke så kommer du snabbt få ett antal bud från olika firmor. Då får du en mycket bättre bild ang andrahandsvärdet än om du enbart kontaktar Tesla. (Annars får man ju en bra bild genom att bara jämföra på Blocket och dra av kanske 10%).
Har tidigare bestämt mig för att jag inte orkar med besväret att sälja till annan part och att teslas bud blir avgörande ifall jag ska köpa ny bil eller inte. Helt enkelt för mycket meck i min livssituation att vara utan bil där i skarven vid leverans och försöka tajma nya köpet på ett bra sätt. Men vem vet.. kanske att jag ändrar mig. Mwall/Legato: Tack för tipset om Wayke.
Det är inget "meck" alls nästan. Imorgon kommer Riddermarks ut till Bavaria Danderyd där jag ska hämta min nyare i3S och gör upp affären på min nuvarande i3. Sen kör jag hem i min nya bil och allt är löst. Det blir ingen skarv alls.
Har även kommit överens om att de kommer ut till Trosta och köpa min S när jag hämtar ut min Y. Möjligt att det är något extra dokument som ska fyllas i men de har antagligen en väldigt strömlinjeformat process för inköp. Inte alls som att sälja till en privatperson.
Eftersom deras inbytesofferter bara är giltiga i 30 dagar så är det väl ingen poäng att göra en sån redan?
För mig finns det ett värde i att få ett hum om ifall jag får tillräckligt för nuvarande bil för att motivera ett inbyte via dom. Annars behöver jag ta ställning till om jag struntar i det här eller inte. Vill gärna besluta detta så snart som möjligt.
Antar samtidigt att de inte skulle utföra värdering ifall den inte är hyfsat relevant.
Är väl enklare att bara lägga ut den på tex Wayke så kommer du snabbt få ett antal bud från olika firmor. Då får du en mycket bättre bild ang andrahandsvärdet än om du enbart kontaktar Tesla. (Annars får man ju en bra bild genom att bara jämföra på Blocket och dra av kanske 10%).
Har tidigare bestämt mig för att jag inte orkar med besväret att sälja till annan part och att teslas bud blir avgörande ifall jag ska köpa ny bil eller inte. Helt enkelt för mycket meck i min livssituation att vara utan bil där i skarven vid leverans och försöka tajma nya köpet på ett bra sätt. Men vem vet.. kanske att jag ändrar mig.
Edit: Mwall/Legato: Tack för tipset om Wayke. Ifall det fungerar så att jag tom kanske kan köra gamla bilen till uthämtningen så är det ju en helt annan sak..
Carla hämtade min bil dagen innan jag hämtade min nya bil.
Jag tänker att ni som har beställt en bil till riktigt bra pris precis när de släpptes mest troligt inte kommer att få jättebra betalt för inbytet.
Så tesla försöker få tillbaka lite av det de förlorade.
Gissar nu bara dock.
Jag tänker att ni som har beställt en bil till riktigt bra pris precis när de släpptes mest troligt inte kommer att få jättebra betalt för inbytet.
Så tesla försöker få tillbaka lite av det de förlorade.
Gissar nu bara dock.
Finns ingen anledning att inte konkurrensutsätta inbytespriset. Kan nog skilja rejält med pengar, och som sagt innebär det egentligen inget merjobb alls.
När jag köpte nuvarande bilen så sålde jag min gamla MS90 till Fordonsbolaget dagen innan. Tyvärr hade jag missat att led-listerna runt lysena hade slutat fungera typ dagarna innan försäljning vilket ju var extrem otur, men så klagade de även på att bromspedalen tog för långt ner (vilket jag inte hade märkt av själv) så det garanterade priset blev i slutänden betydligt lägre. Med facit i hand så hade jag nästan lika gärna kunnat ta Teslas inbytespris där ändå. Men då jag skulle köpa nuvarande bil dagen efter så hade jag inte mycket att sätta emot. Fordonsbolaget hade säkert rätt men ändå hamnade jag i en ganska jobbig situation så jag drar mig från att göra om det. Men kanske att Riddemarks är mer seriösa? Eller så är det kanske säkrare att sälja en nyare bil som jag ämnar göra denna gång..
Dealbreaker för mig är alltså att kunna köra bilen till tesla. Hämtar dock ut i Umeå den här gången. Kanske begränsar möjligheten. Men nu fick jag något att fundera över.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
När jag köpte nuvarande bilen så sålde jag min gamla MS90 till Fordonsbolaget dagen innan. Tyvärr hade jag missat att led-listerna runt lysena hade slutat fungera typ dagarna innan försäljning vilket ju var extrem otur, men så klagade de även på att bromspedalen tog för långt ner (vilket jag inte hade märkt av själv) så det garanterade priset blev i slutänden betydligt lägre. Med facit i hand så hade jag nästan lika gärna kunnat ta Teslas inbytespris där ändå. Men då jag skulle köpa nuvarande bil dagen efter så hade jag inte mycket att sätta emot. Fordonsbolaget hade säkert rätt men ändå hamnade jag i en ganska jobbig situation så jag drar mig från att göra om det. Men kanske att Riddemarks är mer seriösa? Eller så är det kanske säkrare att sälja en nyare bil som jag ämnar göra denna gång..
Dealbreaker för mig är alltså att kunna köra bilen till tesla. Hämtar dock ut i Umeå den här gången. Kanske begränsar möjligheten. Men nu fick jag något att fundera över.
fast saker som behöver fixas drar nog även Tesla ifrån på inbytespriset. Bara för att dom har tillgång på tex. nya strålkastare, så betyder det inte att du får de gratis.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
fast saker som behöver fixas drar nog även Tesla ifrån på inbytespriset. Bara för att dom har tillgång på tex. nya strålkastare, så betyder det inte att du får de gratis.
Nä, det är sant. Det kunde nog ha strulat än mer om jag hade använt tesla som inbyte förra gången och kommer dit med trasiga lampor. Tänker mig dock att teslas tillgång på loggar etc borde ge dom en edge. Ifall strålkastarna ger upp från att man fått ett pris så skulle jag själv hävda att de kände till risken för detta i samband med värderingen.
Den här gången är utgångsläget ett annat, har inte kört slut på milen för garanti än.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
När jag köpte nuvarande bilen så sålde jag min gamla MS90 till Fordonsbolaget dagen innan. Tyvärr hade jag missat att led-listerna runt lysena hade slutat fungera typ dagarna innan försäljning vilket ju var extrem otur, men så klagade de även på att bromspedalen tog för långt ner (vilket jag inte hade märkt av själv) så det garanterade priset blev i slutänden betydligt lägre. Med facit i hand så hade jag nästan lika gärna kunnat ta Teslas inbytespris där ändå. Men då jag skulle köpa nuvarande bil dagen efter så hade jag inte mycket att sätta emot. Fordonsbolaget hade säkert rätt men ändå hamnade jag i en ganska jobbig situation så jag drar mig från att göra om det. Men kanske att Riddemarks är mer seriösa? Eller så är det kanske säkrare att sälja en nyare bil som jag ämnar göra denna gång..
Dealbreaker för mig är alltså att kunna köra bilen till tesla. Hämtar dock ut i Umeå den här gången. Kanske begränsar möjligheten. Men nu fick jag något att fundera över.
Ja hittar de fel på bilen så måste de ju sänka budet. Det är väl inte att vara oseriös?
Får du 50 tusen mer av en annan firma så har du råd med taxi till uthämtningen.
Ja hittar de fel på bilen så måste de ju sänka budet. Det är väl inte att vara oseriös?
Får du 50 tusen mer av en annan firma så har du råd med taxi till uthämtningen.
Nä, jag förstår Fordonsbolaget. Oseriös är inte ett rättvist ord att använda i sammanhanget. De var faktiskt väldigt smidiga att ha att göra med. Men just i det där fallet för ett par år sedan så hade det förmodligen varit säkrare för mig att ta Teslas deal, där jag plockar ut nya bilen och sedan får surt efter ifall något inte fungerade som förväntat på inbytet. Det känns som det hade varit enklare att hantera. Det var verkligen på håret att jag lyckades köpa nuvarande bil. Har bestämt mig sedan dess att jag inte vill vara med om någon liknande situation igen.
Den här gången ska det vara enkelt att byta bil. Annars vill jag inte göra det alls. Men som sagt, med garanti kvar på nuvarande bilen så är situationen förhoppningsvis en annan den här gången, både för mig och köparen.
Grattis MWall till att du fixade krediten för Plaid förresten.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Nu gäller det bara att jag klarar kreditkontrollen.
Check på den!
Var du orolig?
Man vet aldrig.
Är du inte oroad att det blir svårt att sälja momssmittad bil?
Jag velar och velar om jag ska plocka ut "min" S eller inte. Man vill såklart helst få eventuell vinst privat, men vet att det iaf med X varit väldigt svårt att sälja privatägd/momssmittad bil.
Kanske blir det annorlunda med en ännu dyrare S Plaid pga extremt förmånsvärde, men min gissning är att man ändå förlorar rätt många potentiella köpare.
Är du inte oroad att det blir svårt att sälja momssmittad bil?
Jag velar och velar om jag ska plocka ut "min" S eller inte. Man vill såklart helst få eventuell vinst privat, men vet att det iaf med X varit väldigt svårt att sälja privatägd/momssmittad bil.
Kanske blir det annorlunda med en ännu dyrare S Plaid pga extremt förmånsvärde, men min gissning är att man ändå förlorar rätt många potentiella köpare.
Nej det är jag faktiskt inte. Visst finns det många som tar så dyra bilar på firman också men skillnaden mot privatägt är ju mycket mindre än förr.
Skiljer 275 tkr mot en nybeställning och man slipper vänta. Tror man kan sälja till handlare till god vinst också. Särskilt om man får den ganska tidigt. Jag räknar med en vinst på 150-250 tkr. Fast man vet ju aldrig...
Är du inte oroad att det blir svårt att sälja momssmittad bil?
Jag velar och velar om jag ska plocka ut "min" S eller inte. Man vill såklart helst få eventuell vinst privat, men vet att det iaf med X varit väldigt svårt att sälja privatägd/momssmittad bil.
Kanske blir det annorlunda med en ännu dyrare S Plaid pga extremt förmånsvärde, men min gissning är att man ändå förlorar rätt många potentiella köpare.
Nej det är jag faktiskt inte. Visst finns det många som tar så dyra bilar på firman också men skillnaden mot privatägt är ju mycket mindre än förr.
Skiljer 275 tkr mot en nybeställning och man slipper vänta. Tror man kan sälja till handlare till god vinst också. Särskilt om man får den ganska tidigt. Jag räknar med en vinst på 150-250 tkr. Fast man vet ju aldrig...
Mmm, tror iofs 150 är mer rimligt än 250. Handlaren måste ju ha lite marginal och ska ligga ut med mkt kapital, men det är ju bra pengar det också såklart!
Jag tror iofs nedsidan är begränsad, risken att behöva sälja med förlust borde vara liten. Enda reella risken för det är väl egentligen om Tesla plötsligt dumpar priserna.
Ångrar lite att min är "fullsmetad" också. Hade känts lättare/säkrare med en för 1,3 än "min" för 1,5.
Är du inte oroad att det blir svårt att sälja momssmittad bil?
Jag velar och velar om jag ska plocka ut "min" S eller inte. Man vill såklart helst få eventuell vinst privat, men vet att det iaf med X varit väldigt svårt att sälja privatägd/momssmittad bil.
Kanske blir det annorlunda med en ännu dyrare S Plaid pga extremt förmånsvärde, men min gissning är att man ändå förlorar rätt många potentiella köpare.
Nej det är jag faktiskt inte. Visst finns det många som tar så dyra bilar på firman också men skillnaden mot privatägt är ju mycket mindre än förr.
Skiljer 275 tkr mot en nybeställning och man slipper vänta. Tror man kan sälja till handlare till god vinst också. Särskilt om man får den ganska tidigt. Jag räknar med en vinst på 150-250 tkr. Fast man vet ju aldrig...
Mmm, tror iofs 150 är mer rimligt än 250. Handlaren måste ju ha lite marginal och ska ligga ut med mkt kapital, men det är ju bra pengar det också såklart!
Jag tror iofs nedsidan är begränsad, risken att behöva sälja med förlust borde vara liten. Enda reella risken för det är väl egentligen om Tesla plötsligt dumpar priserna.
Ångrar lite att min är "fullsmetad" också. Hade känts lättare/säkrare med en för 1,3 än "min" för 1,5.
Det där med att nedsidan är begränsad är superviktigt, och göra att man kan chansa en hel del (bortsett från att Tesla dumpar priserna).
Du kan inte avvakta någon månad för att se vad som händer o om folk får dom sålda? Eller tänker du att leveranstiden blir förskjuten så mycket att det blir en "annan marknad"?
Är du inte oroad att det blir svårt att sälja momssmittad bil?
Jag velar och velar om jag ska plocka ut "min" S eller inte. Man vill såklart helst få eventuell vinst privat, men vet att det iaf med X varit väldigt svårt att sälja privatägd/momssmittad bil.
Kanske blir det annorlunda med en ännu dyrare S Plaid pga extremt förmånsvärde, men min gissning är att man ändå förlorar rätt många potentiella köpare.
Nej det är jag faktiskt inte. Visst finns det många som tar så dyra bilar på firman också men skillnaden mot privatägt är ju mycket mindre än förr.
Skiljer 275 tkr mot en nybeställning och man slipper vänta. Tror man kan sälja till handlare till god vinst också. Särskilt om man får den ganska tidigt. Jag räknar med en vinst på 150-250 tkr. Fast man vet ju aldrig...
Mmm, tror iofs 150 är mer rimligt än 250. Handlaren måste ju ha lite marginal och ska ligga ut med mkt kapital, men det är ju bra pengar det också såklart!
Jag tror iofs nedsidan är begränsad, risken att behöva sälja med förlust borde vara liten. Enda reella risken för det är väl egentligen om Tesla plötsligt dumpar priserna.
Ångrar lite att min är "fullsmetad" också. Hade känts lättare/säkrare med en för 1,3 än "min" för 1,5.
Frågan är hur Plaid tas emot och hur lång leveranstid det kommer vara i vinter. Man ska ju ha en jäkla otur om man prickar in en stor prissänkning. Men visst, med tanke på det så tänker jag nog säkra en vinst mot en handlare. För visst kan man hoppa av in i det sista?
ps. Jag tar mycket hellre 150 privat än 250 på firman.