Betalar du för att ladda elbilen på jobbet?
Moderator: Redaktion
Betalar du för att ladda elbilen på jobbet?
Betalar du för att ladda elbilen på jobbet?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Skyvandrare
- Teslaägare
- Inlägg: 123
- Blev medlem: 23 mar 2020 21:30
- Ort: Degerfors
- Referralkod: ts.la/filip98503
Re: Betalar du för att ladda elbilen på jobbet?
Gratis, men jag frågar heller inte om jag får ladda i 3-fasuttaget.
MYP 2022
M3 SR+ 2020
Audi A3 A-traktor HVO100
M3 SR+ 2020
Audi A3 A-traktor HVO100
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 7707
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Betalar du för att ladda elbilen på jobbet?
Det är offentliga laddplatser, men vi har personalrabatt.
Egentligen betalar man för att parkera, där laddning ingår.
Dessvärre bara 3,7 kW, men man står ju 8,5 timmar.
Cyklar normalt till jobbet och tar bilen typ en gång varannan månad.
Egentligen betalar man för att parkera, där laddning ingår.
Dessvärre bara 3,7 kW, men man står ju 8,5 timmar.
Cyklar normalt till jobbet och tar bilen typ en gång varannan månad.
Senast redigerad av mikebike, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Betalar du för att ladda elbilen på jobbet?
Intressant att 50% laddar gratis på jobbet.
Skattemyndigheten anser ju att det är en skattepliktig förmån att kunna ladda gratis på arbetsplatsen.
Men om företaget man jobbar åt, exempelvis IKEA, har gratis laddplatser för kunder.
Om man som anställd laddar där, är det då en skattepliktig förmån, när alla kan ladda gratis?
Skattemyndigheten anser ju att det är en skattepliktig förmån att kunna ladda gratis på arbetsplatsen.
Men om företaget man jobbar åt, exempelvis IKEA, har gratis laddplatser för kunder.
Om man som anställd laddar där, är det då en skattepliktig förmån, när alla kan ladda gratis?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7421
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Betalar du för att ladda elbilen på jobbet?
Jag skulle kunna ladda mot betalning.
Av den anledningen laddar jag inte på jobbet, laddar hemma billigare.
Av den anledningen laddar jag inte på jobbet, laddar hemma billigare.
Re: Betalar du för att ladda elbilen på jobbet?
Laddar gratis vid min arbetsplats. Men det är inte hos min arbetsgivare (egenanställd) så det kan inte bli fråga om förmån. Eller ja, frågar man Skatteverket så är väl allt förmån men...
Re: Betalar du för att ladda elbilen på jobbet?
Drar du slutsatsen att 50% av elbilisterna laddar gratis på jobbet av det faktum att 24 personer har tryckt på en web-undersökning utan urval?Zalman3 skrev:Intressant att 50% laddar gratis på jobbet.
Skattemyndigheten anser ju att det är en skattepliktig förmån att kunna ladda gratis på arbetsplatsen.
Men om företaget man jobbar åt, exempelvis IKEA, har gratis laddplatser för kunder.
Om man som anställd laddar där, är det då en skattepliktig förmån, när alla kan ladda gratis?
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Betalar du för att ladda elbilen på jobbet?
Finns ej, bara motorvärmare på 30 min tid.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Betalar du för att ladda elbilen på jobbet?
Alla ser ju hur många som röstat och vad de röstat.Fredrik j skrev:Drar du slutsatsen att 50% av elbilisterna laddar gratis på jobbet av det faktum att 24 personer har tryckt på en web-undersökning utan urval?Zalman3 skrev:Intressant att 50% laddar gratis på jobbet.
Skattemyndigheten anser ju att det är en skattepliktig förmån att kunna ladda gratis på arbetsplatsen.
Men om företaget man jobbar åt, exempelvis IKEA, har gratis laddplatser för kunder.
Om man som anställd laddar där, är det då en skattepliktig förmån, när alla kan ladda gratis?
Sen får man dra sina egna slutsatser.
Slutsatsen är ju att det finns dom som kan ladda gratis på jobbet, sen hur många dom är, kan ju diskuteras.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Betalar du för att ladda elbilen på jobbet?
Betalar, en månadskostnad som baseras på en schablon uträkning med olika parametrar.
Re: Betalar du för att ladda elbilen på jobbet?
Det blir nog inte ett korrekt utfall med bara de två alternativen.
Jag laddar inte på jobbet och jag känner ganska många med elbil vara de allra flesta inte laddar på jobbet. Det svarsalternativet finns inte.
Jag laddar inte på jobbet och jag känner ganska många med elbil vara de allra flesta inte laddar på jobbet. Det svarsalternativet finns inte.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Betalar du för att ladda elbilen på jobbet?
Zalman3 skrev:Intressant att 50% laddar gratis på jobbet.
Skattemyndigheten anser ju att det är en skattepliktig förmån att kunna ladda gratis på arbetsplatsen.
Men om företaget man jobbar åt, exempelvis IKEA, har gratis laddplatser för kunder.
Om man som anställd laddar där, är det då en skattepliktig förmån, när alla kan ladda gratis?
Om företaget sätter upp publika stolpar, så är det ingen skattepliktig förmån. Sen kan ju företaget då ligga helt avsides, men.....
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Betalar du för att ladda elbilen på jobbet?
AAKEE skrev:Det blir nog inte ett korrekt utfall med bara de två alternativen.
Jag laddar inte på jobbet och jag känner ganska många med elbil vara de allra flesta inte laddar på jobbet. Det svarsalternativet finns inte.
Men va? Jo, det blir ju ett helt korrekt utfall, baserat på frågan. Förutsättningen är ju att man har tillgång till laddmöjligheter. Det handlar alltså bara om de som har möjlighet. Det är inte en undersökning om hur många som har möjlighet.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Betalar du för att ladda elbilen på jobbet?
Jeppe_E skrev:AAKEE skrev:Det blir nog inte ett korrekt utfall med bara de två alternativen.
Jag laddar inte på jobbet och jag känner ganska många med elbil vara de allra flesta inte laddar på jobbet. Det svarsalternativet finns inte.
Men va? Jo, det blir ju ett helt korrekt utfall, baserat på frågan. Förutsättningen är ju att man har tillgång till laddmöjligheter. Det handlar alltså bara om de som har möjlighet. Det är inte en undersökning om hur många som har möjlighet.
Jag har möjlighet men laddar inte.
Det går ju inte svara korrekt då heller.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Betalar du för att ladda elbilen på jobbet?
Ja, men man kan inte dra slutsatsen t ex 50% av elbilisterna laddar gratis på jobbet om det (rent hypotetiskt) bara är 25% som har möjlighet eller vilja att ladda på jobbet överhuvudtaget.Jeppe_E skrev:AAKEE skrev:Det blir nog inte ett korrekt utfall med bara de två alternativen.
Jag laddar inte på jobbet och jag känner ganska många med elbil vara de allra flesta inte laddar på jobbet. Det svarsalternativet finns inte.
Men va? Jo, det blir ju ett helt korrekt utfall, baserat på frågan. Förutsättningen är ju att man har tillgång till laddmöjligheter. Det handlar alltså bara om de som har möjlighet. Det är inte en undersökning om hur många som har möjlighet.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Betalar du för att ladda elbilen på jobbet?
Om jag skulle ladda på jobbet så får jag betala men jag laddar hemma, men jag svarade ”ja, jag betalar”TiborBlomhall skrev:Jag skulle kunna ladda mot betalning.
Av den anledningen laddar jag inte på jobbet, laddar hemma billigare.
Men med prisrekorden på el så kanske det till slut blir billigare att ladda på jobbet
Re: Betalar du för att ladda elbilen på jobbet?
En intressant moralisk fråga uppstår eftersom frun endast tar bilen till kontoret en dag i veckan, där finns gratis 22kw laddning så då laddas bilen fullt under dagen. Sedan räcker denna laddning gott och väl till nästa vecka eftersom vi kör så lite, dock måste bilen då de första dagarna stå med fulladdat eller nästan fulladdat batteri vilket alla vet är dåligt ur degraderingssynpunkt. Bilen är leasad på tre år, hur skulle då ni göra - undvika att ladda fullt gratis för att sedan underhållsladda hemma till rekordhöga elpriser för att bjuda nästa ägare av bilen på lägre batteridegradering eller fortsätta köra gratis?
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Betalar du för att ladda elbilen på jobbet?
Ladda till 90% istället. De där extra tio procenten kan ju inte göra varken från eller till. Så snål hoppas jag att jag aldrig blir.holden skrev:En intressant moralisk fråga uppstår eftersom frun endast tar bilen till kontoret en dag i veckan, där finns gratis 22kw laddning så då laddas bilen fullt under dagen. Sedan räcker denna laddning gott och väl till nästa vecka eftersom vi kör så lite, dock måste bilen då de första dagarna stå med fulladdat eller nästan fulladdat batteri vilket alla vet är dåligt ur degraderingssynpunkt. Bilen är leasad på tre år, hur skulle då ni göra - undvika att ladda fullt gratis för att sedan underhållsladda hemma till rekordhöga elpriser för att bjuda nästa ägare av bilen på lägre batteridegradering eller fortsätta köra gratis?
- J_Pettersson
- Teslaägare
- Inlägg: 167
- Blev medlem: 07 feb 2022 21:50
- Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
- Kontakt:
Re: Betalar du för att ladda elbilen på jobbet?
Jag hade laddat fullt, dock har jag själv en M3 RWD som ska laddas till 100 % en gång i veckan enligt instruktioner från Tesla.holden skrev:En intressant moralisk fråga uppstår eftersom frun endast tar bilen till kontoret en dag i veckan, där finns gratis 22kw laddning så då laddas bilen fullt under dagen. Sedan räcker denna laddning gott och väl till nästa vecka eftersom vi kör så lite, dock måste bilen då de första dagarna stå med fulladdat eller nästan fulladdat batteri vilket alla vet är dåligt ur degraderingssynpunkt. Bilen är leasad på tre år, hur skulle då ni göra - undvika att ladda fullt gratis för att sedan underhållsladda hemma till rekordhöga elpriser för att bjuda nästa ägare av bilen på lägre batteridegradering eller fortsätta köra gratis?
Andra sidan så är kostnaden för de resterande 10 % minimal sett till antal SEK du betalar.
Re: Betalar du för att ladda elbilen på jobbet?
Ja, det skulle funka. Men 90% är ju sämre än 80% som är sämre än 55% som någon hävdade är max om man vill vara snäll mot batteriet.MWall skrev:Ladda till 90% istället. De där extra tio procenten kan ju inte göra varken från eller till. Så snål hoppas jag att jag aldrig blir.holden skrev:En intressant moralisk fråga uppstår eftersom frun endast tar bilen till kontoret en dag i veckan, där finns gratis 22kw laddning så då laddas bilen fullt under dagen. Sedan räcker denna laddning gott och väl till nästa vecka eftersom vi kör så lite, dock måste bilen då de första dagarna stå med fulladdat eller nästan fulladdat batteri vilket alla vet är dåligt ur degraderingssynpunkt. Bilen är leasad på tre år, hur skulle då ni göra - undvika att ladda fullt gratis för att sedan underhållsladda hemma till rekordhöga elpriser för att bjuda nästa ägare av bilen på lägre batteridegradering eller fortsätta köra gratis?
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Betalar du för att ladda elbilen på jobbet?
Jo, fast 90% är väldigt mycket bättre än 100%. 80% är knappt mätbart bättre än 90%. Går inte att jämföra.holden skrev:Ja, det skulle funka. Men 90% är ju sämre än 80% som är sämre än 55% som någon hävdade är max om man vill vara snäll mot batteriet.MWall skrev:Ladda till 90% istället. De där extra tio procenten kan ju inte göra varken från eller till. Så snål hoppas jag att jag aldrig blir.holden skrev:En intressant moralisk fråga uppstår eftersom frun endast tar bilen till kontoret en dag i veckan, där finns gratis 22kw laddning så då laddas bilen fullt under dagen. Sedan räcker denna laddning gott och väl till nästa vecka eftersom vi kör så lite, dock måste bilen då de första dagarna stå med fulladdat eller nästan fulladdat batteri vilket alla vet är dåligt ur degraderingssynpunkt. Bilen är leasad på tre år, hur skulle då ni göra - undvika att ladda fullt gratis för att sedan underhållsladda hemma till rekordhöga elpriser för att bjuda nästa ägare av bilen på lägre batteridegradering eller fortsätta köra gratis?
Jag har laddat min S till 90% i fyra år och 12300 mil och den mår bra. Degraderas dock märkbart så fort man tar en runda ner i Europa och laddar på SuC i stark hetta.
- J_Pettersson
- Teslaägare
- Inlägg: 167
- Blev medlem: 07 feb 2022 21:50
- Ort: Tibber referral kod https://invite.tibber.com/afr8vwfg
- Kontakt:
Re: Betalar du för att ladda elbilen på jobbet?
Njut av bilen och hade inte varit speciellt oroad om du laddar till 90 %.holden skrev:Ja, det skulle funka. Men 90% är ju sämre än 80% som är sämre än 55% som någon hävdade är max om man vill vara snäll mot batteriet.MWall skrev:Ladda till 90% istället. De där extra tio procenten kan ju inte göra varken från eller till. Så snål hoppas jag att jag aldrig blir.holden skrev:En intressant moralisk fråga uppstår eftersom frun endast tar bilen till kontoret en dag i veckan, där finns gratis 22kw laddning så då laddas bilen fullt under dagen. Sedan räcker denna laddning gott och väl till nästa vecka eftersom vi kör så lite, dock måste bilen då de första dagarna stå med fulladdat eller nästan fulladdat batteri vilket alla vet är dåligt ur degraderingssynpunkt. Bilen är leasad på tre år, hur skulle då ni göra - undvika att ladda fullt gratis för att sedan underhållsladda hemma till rekordhöga elpriser för att bjuda nästa ägare av bilen på lägre batteridegradering eller fortsätta köra gratis?
Re: Betalar du för att ladda elbilen på jobbet?
Då kör vi på 90%.
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Re: Betalar du för att ladda elbilen på jobbet?
Du kan väl då svara på om det är gratis eller ej? Även om du inte utnyttjar det?AAKEE skrev:Jeppe_E skrev:AAKEE skrev:Det blir nog inte ett korrekt utfall med bara de två alternativen.
Jag laddar inte på jobbet och jag känner ganska många med elbil vara de allra flesta inte laddar på jobbet. Det svarsalternativet finns inte.
Men va? Jo, det blir ju ett helt korrekt utfall, baserat på frågan. Förutsättningen är ju att man har tillgång till laddmöjligheter. Det handlar alltså bara om de som har möjlighet. Det är inte en undersökning om hur många som har möjlighet.
Jag har möjlighet men laddar inte.
Det går ju inte svara korrekt då heller.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017