Doosan har sålt sin första elgrävare på svenska marknaden

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Doosan har sålt sin första elgrävare på svenska marknaden

Inlägg av Zalman3 »

Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 326
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Doosan har sålt sin första elgrävare på svenska marknade

Inlägg av SkipperO »

Lovande. Hoppas man hittar ett alternativ till hydraulik framöver som ökar effektiviteten. Hydraulik är generellt ganska ineffektivt. Om man som i exempelbilden flyttar järnskrot från en hög till en annan utför man i princip noll nyttigt fysiskt arbete, utan all energi blir förluster som kan minimeras. En elektrisk aktuator med ”regenerering” när den sänker skopan skulle rimligen dra mycket mindre ström.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Doosan har sålt sin första elgrävare på svenska marknade

Inlägg av Zalman3 »

SkipperO skrev:
Lovande. Hoppas man hittar ett alternativ till hydraulik framöver som ökar effektiviteten. Hydraulik är generellt ganska ineffektivt. Om man som i exempelbilden flyttar järnskrot från en hög till en annan utför man i princip noll nyttigt fysiskt arbete, utan all energi blir förluster som kan minimeras. En elektrisk aktuator med ”regenerering” när den sänker skopan skulle rimligen dra mycket mindre ström.
Men vikteffekten med hydraulik är bra. Tyvärr blir rena ellösningar rätt klumpiga.
När jag byggde hydraulaggregat på 80-talet så hade man stora elmotorer och en fysiskt liten hydraulpump.

Kom ihåg att den hydraulmotor som i en skördare kapar stocken, där tog man ut upp till 40hk
ur en liten 10cc Volvo flygmotor. Det är en hydraulmotor som är lite större än min knytnäve.
Dock gick det inte att renovera dessa motorer, gick nåt fel blev det bara skrot.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Sofie
Teslaägare
Inlägg: 603
Blev medlem: 05 mar 2014 05:42
Ort: Örebro

Re: Doosan har sålt sin första elgrävare på svenska marknade

Inlägg av Sofie »

Zalman3 skrev:
SkipperO skrev:
Lovande. Hoppas man hittar ett alternativ till hydraulik framöver som ökar effektiviteten. Hydraulik är generellt ganska ineffektivt. Om man som i exempelbilden flyttar järnskrot från en hög till en annan utför man i princip noll nyttigt fysiskt arbete, utan all energi blir förluster som kan minimeras. En elektrisk aktuator med ”regenerering” när den sänker skopan skulle rimligen dra mycket mindre ström.
Men vikteffekten med hydraulik är bra. Tyvärr blir rena ellösningar rätt klumpiga.
När jag byggde hydraulaggregat på 80-talet så hade man stora elmotorer och en fysiskt liten hydraulpump.

Kom ihåg att den hydraulmotor som i en skördare kapar stocken, där tog man ut upp till 40hk
ur en liten 10cc Volvo flygmotor. Det är en hydraulmotor som är lite större än min knytnäve.
Dock gick det inte att renovera dessa motorer, gick nåt fel blev det bara skrot.
Jodå dom går bra att renovera, linsen är ganska dyr dock, för att den skall klara typ 0-10000-0 rpm många gånger i minuten
Skriv svar