Många verkar också tro att deras bil laddar snabbare på Ionity trots att den inte klarar mer än 75kW eller kanske max 150kW.
Inte bara där, skulle in och ladda på E.on i Borås där det är 300 kW, men då hade en mg precis tagit sista platsen, synd om mig som fick fortsätta till Ulricehamn men där var platsen som gör att jag inte blockar någon ledig, den längst till höger. Men vad händer då, en bil tar stolpen bredvid fast det finns flera andra lediga. Att jag delade effekt tänkte jag inte på förrän jag kom tillbaka från toaletten, och då flytta jag min bil för jag ville iväg.hade fått för mig att det var en V3.
Men nu till saken, bilen som valde att ta stolpen bredvid mig var en Tesla och om inte Teslaägare har koll på att man delar effekt så man inte förvänta sig att andra elbilsägare ska ha det, tyvärr. Kan ju vara så att han visste och ändå skulle stanna länge, eller för att jävlas med mig, vem vet.
Tesla ägare kan jämföras med fanatiska äppel-användare, de har ingen större koll på "teknik och sånt krafs omkring" generellt. Grannen "tycker" det är.häftigt att vederbörande har en iphone/Tesla.. De tycker om de häftiga utsvävande PR-rapparkaljan.
Hade tänkt ladda på ionity Varberg idag ca kl.16. Kom dit och såg full beläggning plus ca 6 bilar i kö. Där orkar jag inte stå och väljer Supercharger 100m därifrån med under 50% beläggning. Verkar inte som folk vet att andra bilar kan använda SuC (trots att ca hälften av de som laddade där var icke-Tesla). Jag har svårt att tro att man väljer stå i säkert mer än 30min kö bara för att man råkar ha några kr rabatt på ionity eller är folks tid inte mer värd?
i4an bankade iaf på med över 200kW på SuC
När jag planerar mitt körande så väljer jag en laddare och ser till att komma fram med ca 5% batteri kvar.
Jag har väldigt sällan utrymme för att åka 100km till bara för att det är fullt på en viss laddare.
Renault Zoe Intens 41kWh -17 Tesla Model 3 SR+ med drag -20
Tesla Model 3 LR med drag -20
17.6kW solpaneler på taket
Hade tänkt ladda på ionity Varberg idag ca kl.16. Kom dit och såg full beläggning plus ca 6 bilar i kö. Där orkar jag inte stå och väljer Supercharger 100m därifrån med under 50% beläggning. Verkar inte som folk vet att andra bilar kan använda SuC (trots att ca hälften av de som laddade där var icke-Tesla). Jag har svårt att tro att man väljer stå i säkert mer än 30min kö bara för att man råkar ha några kr rabatt på ionity eller är folks tid inte mer värd?
i4an bankade iaf på med över 200kW på SuC
När jag planerar mitt körande så väljer jag en laddare och ser till att komma fram med ca 5% batteri kvar.
Jag har väldigt sällan utrymme för att åka 100km till bara för att det är fullt på en viss laddare.
100km till?? Här handlade det ju bara om hundratals meter. Man kan planera så att man laddar där det finns fler val inom rätt kort avstånd för det mesta. Speciellt i områden där det finns risk för kö.
Det är rätt enkelt att undvika kö om man bara tänker till, och man behöver inte mer än 5% marginal för det. Jag kör också rätt ofta så om jag kör långt själv. Har jag familjen med är det snarare så att jag får tjata om att vi ska köra lite längre innan laddning så att procenten går ner till i allafall under 30%.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR