Behöver få bilen värderad

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Behöver få bilen värderad

Inlägg av thedude »

Hej,

Jag tänkte köpa loss min leasingbil och köpa den privat men osäker på vad den är värd så jag frågar om ni vet om någon seriös bilfirma eller motsvarande. Finns i Sthlm.

Mvh
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Behöver få bilen värderad

Inlägg av Trean »

Jag har använt https://bilpriser.se/ ett par gånger och tycker att de fungerar bra.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Inlägg av thedude »

Trean skrev:
Jag har använt https://bilpriser.se/ ett par gånger och tycker att de fungerar bra.
Är det ok för Skatteverket att använda sig av såna online tjänster för att få en värdering på bilen? Det är svårt att veta vad bilen är värd'.
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Är det inte bara att emaila ex Riddermarks och fråga vad de bjuder, så har du marknadsvärdet där.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Lurkern skrev:
Är det inte bara att emaila ex Riddermarks och fråga vad de bjuder, så har du marknadsvärdet där.
Fast marknadsvärdet avser priset du hade behövt betala om du hade köpt bilen privat, inte det du får när du säljer till en bilhandlare. Jag tror inte att SKV skulle godkänna ett sådant bud som marknadsmässigt.
Jag vet inte hur man gör med en Tesla, men för vår e-Golf frågade jag min VW-åf hur han skulle värdera den. Och då var det ett uppskattat återförsäljningspris han gav mig, inte det jag skulle fått av honom om han hade köpt den av mig.
Värderingen var för min del alldeles för högt ansatt, jag valde då att inte köpa ut den privat. Och det var ändå för ett år sedan. Nu skulle det troligen bli helt galet högt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Det är helt fel läge att köpa ut äldre elbilar idag. Marknadsvärdet är kraftigt uppblåst. Antagligen tillfälligt pga pandemi och krig.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Inlägg av thedude »

Du har nog rätt MWall men samtidigt så känns det onödigt att betala ca 60k i förmånsskatt varje år trots fördelarna med att företagsleasing, avdragsrätten, reparationer (som är nästan väldigt låg) än så länge innan bilen är äldre och saker börjar falla isär :)
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Förstår inte resonemanget. Om jag säljer "min" firmabil så är den inte värd vad Riddermarks kan få ut för den, då de är en bilhandlare etc. med allt det innebär för kunden. Jag ger noll garantier och kundvård, bilen är noll undersökt etc. Jag ger ordnar ingen finansiering etc.

Marknadspriset på min firmabil är definitivt inte vad samma bil kostar i Riddermarks bilhall.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Lurkern skrev:
Förstår inte resonemanget. Om jag säljer "min" firmabil så är den inte värd vad Riddermarks kan få ut för den, då de är en bilhandlare etc. med allt det innebär för kunden. Jag ger noll garantier och kundvård, bilen är noll undersökt etc. Jag ger ordnar ingen finansiering etc.

Marknadspriset på min firmabil är definitivt inte vad samma bil kostar i Riddermarks bilhall.

Du missförstår. Det handlar om att du inte ska få köpa billigare än nån annan. Dvs du ska inte få någon fördel. Får du det måste du skatta för förmånen.
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Det fattar jag. Köper jag av min egen firma får jag dock vare sig garanti eller finansiering.
Användarvisningsbild
espresso
Teslaägare

Inlägg av espresso »

Jag kollade upp detta när det var aktuellt för mig att köpa ut bilen och Skatteverket själva använder bl.a. https://www.bilpriser.se/varderingsintyg för att värdera bilar.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Inlägg av thedude »

espresso skrev:
Jag kollade upp detta när det var aktuellt för mig att köpa ut bilen och Skatteverket själva använder bl.a. https://www.bilpriser.se/varderingsintyg för att värdera bilar.
Bra om båda använder samma verktyg för att mäta samma sak, annars är det en tolkningsfråga vad som är och vad som inte är rimligt.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Tror även KVD kan göra såna skriftliga värderingar mot betalning. Har för mig att det kostar 2000kr (Som du tar på firman)
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
thedude
Teslaägare

Inlägg av thedude »

Leo skrev:
Tror även KVD kan göra såna skriftliga värderingar mot betalning. Har för mig att det kostar 2000kr (Som du tar på firman)
Tack! Det är såna skriftliga som jag ska satsa på tror jag.
Användarvisningsbild
espresso
Teslaägare

Inlägg av espresso »

Leo skrev:
Det är KVD som står bakom https://bilpriser.se.
Skriv svar