Laddbox, mobile connector el cee-uttag
Moderator: Redaktion
- WindMaster
- Teslaägare
Laddbox, mobile connector el cee-uttag
Hej!
Väntar på leverans av min första elbil (Model Y Perf) och försöker reda ut vilka alternativen är för hemmaladdning. Bor i hus med garage och kommer omväxlande parkera bilen på infarten resp i garaget och vill kunna ladda på bägge platserna. Tror inte att jag kommer ha behov av att ladda med 11kW, 3,7 kW kommer räcka i vanliga fall för att ladda på natten det vi kör per dag. Jag ser följande alternativ:
1) Ladda med mobile connector, både i garaget och på infarten
2) Installera laddbox på den plats där bilen kommer stå oftast, och använd mobile connector på andra platsen
Tänker att jag får ta ut en elektriker som får dubbelkolla ledningarna till de uttag jag i så fall kopplar in mobile connector i.
Men borde det inte gå att koppla in sig i ett 3-fas cee uttag (eller vad det heter)? Då skall det väl gå att ladda med upp till 11 kW vid behov, och i normalfallet kan jag ladda med lägre effekt genom inställningar i bilen, men med fördelen att lasten fördelas mellan de tre faserna. Tesla säljer adapter för cee uttag för en fas (https://shop.tesla.com/sv_se/product/bl ... 16-a_32-a-), men inte för 3-fas. De kablar/adaptrar jag hittar på andra site:r är i princip portabla laddboxar som kostar 3-5000:- Tänker att det borde gå att köpa en adapter för några hundra och använda laddkabeln som kommer med bilen. Eller har jag missat något?
Väntar på leverans av min första elbil (Model Y Perf) och försöker reda ut vilka alternativen är för hemmaladdning. Bor i hus med garage och kommer omväxlande parkera bilen på infarten resp i garaget och vill kunna ladda på bägge platserna. Tror inte att jag kommer ha behov av att ladda med 11kW, 3,7 kW kommer räcka i vanliga fall för att ladda på natten det vi kör per dag. Jag ser följande alternativ:
1) Ladda med mobile connector, både i garaget och på infarten
2) Installera laddbox på den plats där bilen kommer stå oftast, och använd mobile connector på andra platsen
Tänker att jag får ta ut en elektriker som får dubbelkolla ledningarna till de uttag jag i så fall kopplar in mobile connector i.
Men borde det inte gå att koppla in sig i ett 3-fas cee uttag (eller vad det heter)? Då skall det väl gå att ladda med upp till 11 kW vid behov, och i normalfallet kan jag ladda med lägre effekt genom inställningar i bilen, men med fördelen att lasten fördelas mellan de tre faserna. Tesla säljer adapter för cee uttag för en fas (https://shop.tesla.com/sv_se/product/bl ... 16-a_32-a-), men inte för 3-fas. De kablar/adaptrar jag hittar på andra site:r är i princip portabla laddboxar som kostar 3-5000:- Tänker att det borde gå att köpa en adapter för några hundra och använda laddkabeln som kommer med bilen. Eller har jag missat något?
Re: Laddbox, mobile connector el cee-uttag
Jag tror inte du ska försöka koppla in trefas rakt in i bilen. Du vill ha en laddstation mellan ditt trefasuttag och bilen så att inget dumt sker. Laddboxarna gör mer än bara skicka strömmen vidare.
Personligen hade jag installerat en riktig laddbox där du kommer parkera oftast. Om du inte alltid behöver ha full laddning kanske du klarar dig med en laddbox men har du ändå en elektriker på plats kan det nog vara lika bra att installera två så du har på båda ställena. Att ladda från vanligt uttag funkar men inget jag skulle vilja göra hemma.
Personligen hade jag installerat en riktig laddbox där du kommer parkera oftast. Om du inte alltid behöver ha full laddning kanske du klarar dig med en laddbox men har du ändå en elektriker på plats kan det nog vara lika bra att installera två så du har på båda ställena. Att ladda från vanligt uttag funkar men inget jag skulle vilja göra hemma.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Hur långt är det mellan parkeringarna? Det går ju att ha lång kabel till sin box. Jag har 10 meter för att nå bilen även när den står backad mot carporten men inte inkörd. Boxen sitter längst fram i carporten.
Ska du ladda via rött CEE-uttag behöver du en "mobile connector" som klarar trefas och har sådan kontakt. Nöjer du dig med enfas kan du byta ut det vanliga uttaget mot ett blått CEE och köpa adaptern till din mobile connector hos Tesla, kostar ca 450 kr. Då kan du ladda 16A enfas på ett säkert sätt via mobile connector.
Ska du ladda via rött CEE-uttag behöver du en "mobile connector" som klarar trefas och har sådan kontakt. Nöjer du dig med enfas kan du byta ut det vanliga uttaget mot ett blått CEE och köpa adaptern till din mobile connector hos Tesla, kostar ca 450 kr. Då kan du ladda 16A enfas på ett säkert sätt via mobile connector.
Model Y LR AWD 2022
- WindMaster
- Teslaägare
Tack för svaren. Avståndet mellan parkeringarna är inte så långt så kabellängden bör räcka. Det är främst hur kabelpassagen in/ut ur garaget jag som jag ser som utmaningen. Jag hade bilden att det skulle vara möjligt att klara sig utan laddbox och koppla in bilen t 400V/trefas och att ombordladdaren skulle sköta resten, men så verkar det inte vara. Får helt enkelt ta in offert på installation av laddbox och fråga hur de anser att man bäst löser kabelpassagen. Det är nog många före mig som haft samma behov, så det borde finnas lösningar för det.
Laddboxarna gör, som redan nämnts i tråden, mer än bara skickar strömmen vidare.
Jag kör denna sedan snart två år och är supernöjd:
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
Kanske lite dyr men hittar inget smidigare.
Kör den både hemma, i stugan och på besök hos mina föräldrar. Beställde den med 12 m kabel och det har visat sig vara helt perfekt för mina användningsfall.
Är så nöjd att jag tom funderar på att köpa en till när nästa elbil kommer.
Jag kör denna sedan snart två år och är supernöjd:
https://eauto.si/metron-shop/product/pc ... a-3-phase/
Kanske lite dyr men hittar inget smidigare.
Kör den både hemma, i stugan och på besök hos mina föräldrar. Beställde den med 12 m kabel och det har visat sig vara helt perfekt för mina användningsfall.
Är så nöjd att jag tom funderar på att köpa en till när nästa elbil kommer.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Kan lägga till en annan enkel flyttbar laddare som kopplas in genom ett 3-fas CEE-uttag
https://go-e.com/sv-se/produkter/go-echarger-homeplus
Jag har en sådan, köpte den för att ha som dels komplement till laddboxen hemma som sitter i carporten och då ha den här inne i garaget vid behov (som hittills inte behövts)
Andra argumentet jag hade vcar att vid den tiden hade jag en Leaf med endast 1-fas laddning och när jag var ute på en del tjänsteresor till våra verkstäder kunde jag då ladda med 32A och få 7,4 kWh till bilen, lite bättre än mormorskabeln.
Den är även ställbar i 10, 16, 20, 24 och 32A så även om man matar in 32A i den så kan man få ut tex 10A.
Nackdelen är att på den jag har så är kontakten CEE 32 så jag har gjort en egen adapter med hane CEE 16A med hona CEE 32A så jag även kan använda den på de lite mindre CEE 16A uttagen
En sådan här med två väggfästen, enkelt att flytta med. Nackdelen är väl om man sedan t.ex. vill styra laddning på ett smartare sätt så har den ingen koppling till Tibber som har det med Eeasee/Zappi
https://go-e.com/sv-se/produkter/go-echarger-homeplus
Jag har en sådan, köpte den för att ha som dels komplement till laddboxen hemma som sitter i carporten och då ha den här inne i garaget vid behov (som hittills inte behövts)
Andra argumentet jag hade vcar att vid den tiden hade jag en Leaf med endast 1-fas laddning och när jag var ute på en del tjänsteresor till våra verkstäder kunde jag då ladda med 32A och få 7,4 kWh till bilen, lite bättre än mormorskabeln.
Den är även ställbar i 10, 16, 20, 24 och 32A så även om man matar in 32A i den så kan man få ut tex 10A.
Nackdelen är att på den jag har så är kontakten CEE 32 så jag har gjort en egen adapter med hane CEE 16A med hona CEE 32A så jag även kan använda den på de lite mindre CEE 16A uttagen
En sådan här med två väggfästen, enkelt att flytta med. Nackdelen är väl om man sedan t.ex. vill styra laddning på ett smartare sätt så har den ingen koppling till Tibber som har det med Eeasee/Zappi
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag har en sån här:
SEK 3,156.99 5%OFF | Type 2 16A 11KW IEC 62196 Fast EV Charging Cable Portable With Current Adjustable CE For Electric Car 3 Phase
https://a.aliexpress.com/_mLrez3E
SEK 3,156.99 5%OFF | Type 2 16A 11KW IEC 62196 Fast EV Charging Cable Portable With Current Adjustable CE For Electric Car 3 Phase
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Vill man köpa typ samma fast från svensk sida så finns den på Cdon:mikebike skrev:Jag har en sån här:
https://cdon.se/fordon/barbar-8a-10a-13 ... -p88593806
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Om du har ”vanliga dörrar” så kan ju en kattlucka funka att dra kabeln igenom.WindMaster skrev:Tack för svaren. Avståndet mellan parkeringarna är inte så långt så kabellängden bör räcka. Det är främst hur kabelpassagen in/ut ur garaget jag som jag ser som utmaningen. Jag hade bilden att det skulle vara möjligt att klara sig utan laddbox och koppla in bilen t 400V/trefas och att ombordladdaren skulle sköta resten, men så verkar det inte vara. Får helt enkelt ta in offert på installation av laddbox och fråga hur de anser att man bäst löser kabelpassagen. Det är nog många före mig som haft samma behov, så det borde finnas lösningar för det.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Hemma hos mina föräldrar kan jag dra kabeln under garageporten (vikport).Grodan skrev:Om du har ”vanliga dörrar” så kan ju en kattlucka funka att dra kabeln igenom.WindMaster skrev:Tack för svaren. Avståndet mellan parkeringarna är inte så långt så kabellängden bör räcka. Det är främst hur kabelpassagen in/ut ur garaget jag som jag ser som utmaningen. Jag hade bilden att det skulle vara möjligt att klara sig utan laddbox och koppla in bilen t 400V/trefas och att ombordladdaren skulle sköta resten, men så verkar det inte vara. Får helt enkelt ta in offert på installation av laddbox och fråga hur de anser att man bäst löser kabelpassagen. Det är nog många före mig som haft samma behov, så det borde finnas lösningar för det.
Volvo PV 544 Special 1963
- Off Grid Byggaren
Hemma är det ju vettigt och bekvämt med en fast laddbox.
En trefas reseladdare är bra att ha med sig i bilen förstås.
En trefas reseladdare är bra att ha med sig i bilen förstås.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04