Hej,
Jag har tagit en inte särskilt avkopplande långtur i min december månad levererade Tesla 3 LR. Jag kör oftast med farthållare på, eftersom det annars lätt går för snabbt, och på en färd på några timmar har bilen på eget bevåg bromsat för en parkerad bil, en busshållplats, en fotgängare, och i lätt kurva där lastbil med släp kommer i motsatt körriktning så bokstavligen tokbromsar den. Jag får lite ont i magen faktiskt.
När jag går på "Autopilot" och stänger av exakt allting och kör med farthållare så har den istället beteendet att göra en inhuggande rapp bromsning som den släpper, vid tillfällen där den annars hade kastat sig på bromsarna. T.ex. när jag kommer i 70 så hugger det till för den reagerar på nåt och jag tittar på farthållaren som säger 67 och jobbar upp mot 70, så den går ner till 65 eller 60 i ett ögonblick och sen gasar på igen.
Jag är en fullt kompetent förare sen årtioenden och önskar inte ha någon som helst av dessa funktioner påslagna. Jag bekymrar mig för att bilar bakom råkar ut för min autopilots (förmodar det är funktionerna under "Autopilot" på menyn) lynniga beteende, förutom förstås att det stör mig och inte är avkopplande alls. Det är en väldigt bra bil förutom detta beteende ... finns det något sätt jag inte har sett som gör att jag kan framföra mitt fordon med farthållaren påslagen utan att den reagerar på någonting?
En till sak. Jag kör inte så ofta, men varje gång jag aktiverar farthållaren nu så går den på den hastighet den registrerat via vägskyltar och inte hastigheten jag är på när jag aktiverar farthållaren? Vet ej om den gjort det förut. Jag körde genom område med många fartkameror och kom i 90, saktade ner till 70 till 70-skylten och slog på farthållaren som jag ville skulle hålla 70, och den gasade upp till de 90 km/h den registrerat och som stod på skärmen, eftersom jag inte passerat 70-skylten ännu.
MVH
Stänga av förarassistans?
Moderator: Redaktion
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Re: Stänga av förarassistans?
Har tyvärr ingen lösning på ditt problem, men jag delar dina erfarenheter. I princip alla bilens förarhjälpmedel är till nackdel för körningen. Jag skulle hellre ha en klassisk dum farthållare och inget mer.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Körde hem från jobbet idag i regn.
Autopilot funkar ej, då jag inge tål automatiska torkarnas beteende.
Farthållaren funkar ej, då jag inte längre tål oförklarliga inbromsningar.
Bilen gick riktigt bra när man kör allt manuellt, slapp även röd ratt varning idag.
Kändes ändå rätt lyxigt med 4 lägen på torkarna, min Volvo 144 hade bara 2 lägen, men på den var det lättare att ändra hastighet med bakelit knoppen.
Träpanelen är ungefär lika snygg i båda
Autopilot funkar ej, då jag inge tål automatiska torkarnas beteende.
Farthållaren funkar ej, då jag inte längre tål oförklarliga inbromsningar.
Bilen gick riktigt bra när man kör allt manuellt, slapp även röd ratt varning idag.
Kändes ändå rätt lyxigt med 4 lägen på torkarna, min Volvo 144 hade bara 2 lägen, men på den var det lättare att ändra hastighet med bakelit knoppen.
Träpanelen är ungefär lika snygg i båda
3P 2019-02 / $ Pläd 2023 / YP 23-07 / Opal AWD 25-06 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
- Tellus
- Teslaägare
Sanningen gör ont iblandstigjonas skrev:Kul. Men faktiskt inte.
Vad pratar du om, egentligen? Att jag ska köpa en Volvo 144?Tellus skrev:Sanningen gör ont iblandstigjonas skrev:Kul. Men faktiskt inte.
Håller med om vad du säger. Den är lite väl oförutsägbar med autopilot och adaptiv farthållare på ibland, medans det ibland fungerar bra.stigjonas skrev:En till sak. Jag kör inte så ofta, men varje gång jag aktiverar farthållaren nu så går den på den hastighet den registrerat via vägskyltar och inte hastigheten jag är på när jag aktiverar farthållaren? Vet ej om den gjort det förut. Jag körde genom område med många fartkameror och kom i 90, saktade ner till 70 till 70-skylten och slog på farthållaren som jag ville skulle hålla 70, och den gasade upp till de 90 km/h den registrerat och som stod på skärmen, eftersom jag inte passerat 70-skylten ännu.
Det går dock att ställa in vilket hastighet den ska anpassa sig efter. Jag har på ”Inställd hastighet” i Autopilotsinställningarna istället ”Aktuell hastighet”. Då sätter den alltid hastigheten som jag kör i istället och sen anpassas jag genom att rulla på högra hjulet istället. Mycket bättre tycker jag

Model 3 RWD 2022, MSM
- Tellus
- Teslaägare
Dom stiger i värde, kan vara en bra investeringstigjonas skrev:Vad pratar du om, egentligen? Att jag ska köpa en Volvo 144?Tellus skrev:Sanningen gör ont iblandstigjonas skrev:Kul. Men faktiskt inte.

Teslan är överlägsen på många punkter jämfört med andra bilar. Men många av oss som haft Tesla ett tag är väldigt trötta på att enkla funktioner som farthållare och regnsensor funkar uselt, speciellt nu när dom är tvingande för att kunna ha på AP eller farthållare.
Nu kör jag MYP med vision istället för radar och den är ännu sämre än model 3 med radar som även den hade spökbromsningar men inte lika frekvent. Men man har haft överseende med det när så mycket annat på bilarna är topp.
Så jag kör helst allt manuellt:
- klima manuell inställning, lyckats fått fläkten auto dock!
- auto stolsvärme off
- vindrutetorkare manuellt
- farthållare off
- AP off