{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021
Moderator: Redaktion
Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt
Jag har en LR på order för 985 000 kr. Är det någon som har koll på vad priset låg på innan de stängde för order? Jag har för mig att de höjde det med totalt 100 000 kr.
Frågan är om det är lönt att ta ut den o sen kanske sälja den ett år senare o hoppas på att få ut samma som man gav för den.
Frågan är om det är lönt att ta ut den o sen kanske sälja den ett år senare o hoppas på att få ut samma som man gav för den.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
Alcantara är plast väl?Dafro skrev:Gillar inte läder heller för att det är för tätt. Har nu alcantara (finare ord för tyg i min Audi och körde c40 igår och den hade något liknade och till IX har jag beställt den enda tygklädseln som finns, tillval för som original är det galon även i den och det hade jag i min X5 och det var en av anledningarna till att jag bara hade den en kort tid.MWall skrev:Fredrik j skrev:Jag tycker det generellt finns på tok för få premiumtextiler i bilklädslar. Har man textil behöver man varken ventilation eller värme (om det inte är mycket kallt). Jag har en av varje och behöver köra värme på lädret redan i oktober.
Utan att ha provat tänker jag att Volvos ullklädsel borde vara grym. Har en fåtölj med ullklädsel hemma och den är alltid skön och håller sig ren och fräsch.
Nä tyg skulle jag säga, som ska härma mocka typ som visst är gjort av plast/ polyester bla, men inte tätt. Har inte sett så många bomullsklädslar i bilar.MWall skrev:Alcantara är plast väl?Dafro skrev:Gillar inte läder heller för att det är för tätt. Har nu alcantara (finare ord för tyg i min Audi och körde c40 igår och den hade något liknade och till IX har jag beställt den enda tygklädseln som finns, tillval för som original är det galon även i den och det hade jag i min X5 och det var en av anledningarna till att jag bara hade den en kort tid.MWall skrev:Fredrik j skrev:Jag tycker det generellt finns på tok för få premiumtextiler i bilklädslar. Har man textil behöver man varken ventilation eller värme (om det inte är mycket kallt). Jag har en av varje och behöver köra värme på lädret redan i oktober.
Utan att ha provat tänker jag att Volvos ullklädsel borde vara grym. Har en fåtölj med ullklädsel hemma och den är alltid skön och håller sig ren och fräsch.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Är nog marginellt med andning i skinn. Jag är dock inte särskilt svettig av mig så det går bra med plasten. Tycker den är mjuk och skön. Vinsten med sånt material är ju att det inte blir fläckar. Bara torka av.OfarligTesla skrev:De behandlingar du ser på lädersäten i bilar kommer i de allra flesta fall fortfarande tillåta att lädret andas, däremot kan andningsförmågan bli begränsad i vissa av dem. Det är dock inte som ”patent leather” som verkligen är helt tätt som plast är utan porer kommer fortfarande finnas.MWall skrev:
Dock väldigt få skinnsäten som andas. Ska vara de allra finaste skinnkvaliteterna då. Men de flesta är färgade/lackade/behandlade så att det blir lika tätt som plast.
Så här ser det ut hos BMW tvex
https://www.bmwblog.com/2019/12/23/know ... r-options/
Dakota/Vernasca är sämre än Teslas klädsel skulle jag säga. Nappa är ok men fortfarande andas det inte särskilt bra. Är Merino och Alpinas Lavalina som är klart bättre. Där finns det åtminstone en chans att det andas en aning.
Det sura med fint skinn är att det är känsligt för fläckar och kräver underhåll för att hålla sig i gott skick.
Jag tycker verkligen att skall man ha vegansk klädsel är det inte plast-lädret man skall använda utan någon typ av tyg. Volvos ullblandning är bra, finns olika typer av Alcantara som också är bra. Skulle gissa på att plasten är billigare dock vilket är varför man väljer den.
Jo jag vet vad det är. Menade grundråvaran.Dafro skrev:Nä tyg skulle jag säga, som ska härma mocka typ som visst är gjort av plast/ polyester bla, men inte tätt. Har inte sett så många bomullsklädslar i bilar.MWall skrev:Alcantara är plast väl?Dafro skrev:Gillar inte läder heller för att det är för tätt. Har nu alcantara (finare ord för tyg i min Audi och körde c40 igår och den hade något liknade och till IX har jag beställt den enda tygklädseln som finns, tillval för som original är det galon även i den och det hade jag i min X5 och det var en av anledningarna till att jag bara hade den en kort tid.MWall skrev:Fredrik j skrev:Jag tycker det generellt finns på tok för få premiumtextiler i bilklädslar. Har man textil behöver man varken ventilation eller värme (om det inte är mycket kallt). Jag har en av varje och behöver köra värme på lädret redan i oktober.
termosen skrev:Nu går det att beställa plaid. Med pris.
Leverans q4-2022 tidigast.
https://www.tesla.com/sv_se/models/design#overview
För long range verkar de öppna för beställning 2023
Undrar om jag får mina 270-280 tusen i rabatt...

Jag beställde LR i slutet av november förra året och då hamnade priset ex tillval på strax över 1,1 msek.big-olle skrev:Jag har en LR på order för 985 000 kr. Är det någon som har koll på vad priset låg på innan de stängde för order? Jag har för mig att de höjde det med totalt 100 000 kr.
Model S Plaid 2023 (vit)
Model 3 Standard Range 2024 (Ultra red)
Model S Plaid 2023 (vit)
Model 3 Standard Range 2024 (Ultra red)
MWall skrev:Alcantara är plast väl?Dafro skrev:[quote="MWall"Gillar inte läder heller för att det är för tätt. Har nu alcantara (finare ord för tyg i min Audi och körde c40 igår och den hade något liknade och till IX har jag beställt den enda tygklädseln som finns, tillval för som original är det galon även i den och det hade jag i min X5 och det var en av anledningarna till att jag bara hade den en kort tid.MWall skrev:Fredrik j skrev:Jag tycker det generellt finns på tok för få premiumtextiler i bilklädslar. Har man textil behöver man varken ventilation eller värme (om det inte är mycket kallt). Jag har en av varje och behöver köra värme på lädret redan i oktober.
Jo jag vet vad det är. Menade grundråvaran.[/quote]
Aha, missuppfatta. 68% polyester och 32% polyuretan.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Det får du troligen, däremot kommer antagligen dom som beställer nu till det högre priset få sina bilar innan du får din.MWall skrev:termosen skrev:Nu går det att beställa plaid. Med pris.
Min killgissning är att ni får vänta på en S utan dragkrok om ni vill ha gamla priset.Segelflygaren skrev:Det får du troligen, däremot kommer antagligen dom som beställer nu till det högre priset få sina bilar innan du får din.MWall skrev:termosen skrev:Nu går det att beställa plaid. Med pris.
...vilket kommer vilken torsdag som helst nästa decenium.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Pressrelease från Tesla idag:
Tesla skrev:Model S and Model X Plaid are coming to Europe
We’re happy to announce that Model S and Model X Plaid are on their way to Europe, with customer deliveries starting in November to December this year. Our Design Studio and Product Pages have just been updated with the latest specifications, options and pricing.
It is now possible to place a new order for both Model S and Model X Plaid.
Model S and Model X Dual Motor All-Wheel drive deliveries will start in 2023 in Europe.
Going Plaid
Plaid is, by far, the most substantial update we have made to Model S and Model X since their respective launches in 2012 and 2015 (2013 and 2016 in Europe) : New interiors, powertrains, thermal systems, electronics, chassis and more. Along with the vastly improved manufacturability, reduced weight and refined, yet iconic exterior style – The two vehicles deliver entirely new levels of luxury, technology and performance, setting record-breaking standards.
Model S Plaid
Product Page / Design Studio
Range (WLTP est.) : 600 km
0-100 km/h : 2,1 seconds
Top Speed : 322 km/h
Three high performance motors with carbon-sleeved rotors
Towing capacity : Up to 1 600 kg
Price in Sweden : 1 559 170 kr
Model X Plaid
Range (WLTP est.) : 528 km
0-100 km/h : 2,6 seconds
Top Speed : 262 km/h
Towing capacity : Up to 2 250 kg
Price in Sweden : 1 597 170 kr
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Otroligt liten skillnad i pris mellan S och X nu, hur kommer det sig?
Förut var det ju rejäl skillnad mellan dessa modeller…
/fth

Förut var det ju rejäl skillnad mellan dessa modeller…
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
-
Det är väl grundpriset för X Plaid. Priset för 'vanliga' fyrhjulsdrivna X vet vi väl inte än – eller?...Dafro skrev:.../ MX är ändå lite intressant, för den har jag inte kört än.
Edit: med pris på 1.6 så föll den bort, är den inte värd för mig.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Hur känns det nu då?improwise skrev:Om man nu börjar ge upp att någonsin få sin beställda Model S, vad finns det för vettiga alternativ som känns lite motsvarande nivå? Audi och Porsche typ? Eller göra som många och köpa en Model Y så länge i väntan på att kanske någon gång få en ny S? Därmed inte sagt att Model Y skulle vara dålig så klart, men när jag provkörde den så kändes det som det inte skulle vara helt lätt att gå från S till Y annat för den lägre prislappen då. Det lär rimligtvis vara fler än jag som beställt en Model S men nu börjar misströsta om det någonsin kommer bli någon leverans...

Alternativen (utöver Audi och Porsche) är väl BMW i4 och Merca EQE/EQS. Alt. även BMW i7.
Och strax innan sommaren skrevs det väl i motorpressen om att det även skulle finnas åtm. ett visningsex. av Lucid Air på plats i Sverige vid det här laget. Men det verkar ju också ha blivit försenat...
Samt: Är det någon av de ovanstående som man kan kommer kunna få leverans av innan Model S?... Det skulle väl i så fall vara EQS. Den verkar det ju finnas ex. av tillgängliga för omedelbar leverans...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Var det?fth skrev:Förut var det ju rejäl skillnad mellan dessa modeller…
Våren 2020 var vi på väg att byta vår P85D mot en S Performance när det blev dribbel med färg+leveranstid. I showroomet medan vi höll på och velade stod en X som vi konstaterade skulle passa för oss. Det fanns en på väg i rätt kombination. Jag har för mig att skillnaden var runt 100k, typ 1,2 vs 1,3. Det blev en X, vilket jag är otroligt nöjd med. Mycket bättre som familjebil.
Vadå, det var ju när Elon läste mitt inlägg som han beslutade att dom måste prioritera upp svenska marknaden gällande S och XSwedishAdvocate skrev:Hur känns det nu då?improwise skrev:Om man nu börjar ge upp att någonsin få sin beställda Model S, vad finns det för vettiga alternativ som känns lite motsvarande nivå? Audi och Porsche typ? Eller göra som många och köpa en Model Y så länge i väntan på att kanske någon gång få en ny S? Därmed inte sagt att Model Y skulle vara dålig så klart, men när jag provkörde den så kändes det som det inte skulle vara helt lätt att gå från S till Y annat för den lägre prislappen då. Det lär rimligtvis vara fler än jag som beställt en Model S men nu börjar misströsta om det någonsin kommer bli någon leverans...
Alternativen (utöver Audi och Porsche) är väl BMW i4 och Merca EQE/EQS. Alt. även BMW i7.
Och strax innan sommaren skrevs det väl i motorpressen om att det även skulle finnas åtm. ett visningsex. av Lucid Air på plats i Sverige vid det här laget. Men det verkar ju också ha blivit försenat...
Samt: Är det någon av de ovanstående som man kan kommer kunna få leverans av innan Model S?... Det skulle väl i så fall vara EQS. Den verkar det ju finnas ex. av tillgängliga för omedelbar leverans...

BMW iX finns väl också, fördelen med att köra en själv är väl att man slipper se den. Vet inte riktigt hur det ser ut med leveranstider på dessa? Rimligtvis bör det väl vara så att när man passerar millen så borde antalet möjliga köpare minska lite, så även om suget efter elbilar är stort så kanske det är mindre än för riktigt dyra elbilar. Å andra sidan lär det väl tillverkas färre sådana så kanske jämnar ut sig i praktiken.
- TiborBlomhall
Prisskillnad mellan Model S och X Plaid är bara 38 tusen kronor.
Till Model X följer med dragkrok, till Model S är det extra tillbehör.
Så i slutändan är prisskillnaden ännu mindre!
Till Model X följer med dragkrok, till Model S är det extra tillbehör.
Så i slutändan är prisskillnaden ännu mindre!
Är väl över ett års leveranstid på IX50?improwise skrev:Vadå, det var ju när Elon läste mitt inlägg som han beslutade att dom måste prioritera upp svenska marknaden gällande S och XSwedishAdvocate skrev:Hur känns det nu då?improwise skrev:Om man nu börjar ge upp att någonsin få sin beställda Model S, vad finns det för vettiga alternativ som känns lite motsvarande nivå? Audi och Porsche typ? Eller göra som många och köpa en Model Y så länge i väntan på att kanske någon gång få en ny S? Därmed inte sagt att Model Y skulle vara dålig så klart, men när jag provkörde den så kändes det som det inte skulle vara helt lätt att gå från S till Y annat för den lägre prislappen då. Det lär rimligtvis vara fler än jag som beställt en Model S men nu börjar misströsta om det någonsin kommer bli någon leverans...
BMW iX finns väl också, fördelen med att köra en själv är väl att man slipper se den. Vet inte riktigt hur det ser ut med leveranstider på dessa? Rimligtvis bör det väl vara så att när man passerar millen så borde antalet möjliga köpare minska lite, så även om suget efter elbilar är stort så kanske det är mindre än för riktigt dyra elbilar. Å andra sidan lär det väl tillverkas färre sådana så kanske jämnar ut sig i praktiken.
Har du länk till sidan där detta står? Det framgår inget map LR vilket är sjukt irriterande då jag beställde en S LR och verkar få vänta längre på den.TiborBlomhall skrev:Pressrelease från Tesla idag:
Tesla skrev:Model S and Model X Plaid are coming to Europe
We’re happy to announce that Model S and Model X Plaid are on their way to Europe, with customer deliveries starting in November to December this year. Our Design Studio and Product Pages have just been updated with the latest specifications, options and pricing.
It is now possible to place a new order for both Model S and Model X Plaid.
Model S and Model X Dual Motor All-Wheel drive deliveries will start in 2023 in Europe. It’s still possible to place a reservation. Orders will open at a later time.
Going Plaid
Plaid is, by far, the most substantial update we have made to Model S and Model X since their respective launches in 2012 and 2015 (2013 and 2016 in Europe) : New interiors, powertrains, thermal systems, electronics, chassis and more. Along with the vastly improved manufacturability, reduced weight and refined, yet iconic exterior style – The two vehicles deliver entirely new levels of luxury, technology and performance, setting record-breaking standards.
Model S Plaid
Range (WLTP est.) : 600 km
0-100 km/h : 2,1 seconds
Top Speed : 322 km/h
Towing capacity : Up to 1 600 kg
Price in Sweden : 1 559 170 kr
Model X Plaid
Range (WLTP est.) : 528 km
0-100 km/h : 2,6 seconds
Top Speed : 262 km/h
Towing capacity : Up to 2 250 kg
Price in Sweden : 1 597 170 kr

Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
- TiborBlomhall
Pressreleaset mejlades ut, ej någon webbsida.
Men det står tom på vanliga beställningssidan att "Dual Motor fyrhjulsdrift Model S Tillgänglig 2023".
Men det står tom på vanliga beställningssidan att "Dual Motor fyrhjulsdrift Model S Tillgänglig 2023".
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Finns det någon som helst möjlighet att slippa skämt-ratten på model S? Det är
det enskilt störtade hindret för mig iaf… För dragkrok vore jäkligt najs liksom…
det enskilt störtade hindret för mig iaf… För dragkrok vore jäkligt najs liksom…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
Hittade den här:Bjelke skrev:Finns det någon som helst möjlighet att slippa skämt-ratten på model S? Det är
https://tsportline.com/collections/tesl ... 5759127746
Men personligen tycker jag de borde ha valt en mer konventionellt rund form...
- Gustafsson
- Teslaägare
Krok skulle få mig att sluta titta på andra, yngre bilar…Bjelke skrev:Finns det någon som helst möjlighet att slippa skämt-ratten på model S? Det är
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jag köpte 5-sits MX istf MS huvudsakligen pga kroken...Gustafsson skrev:Krok skulle få mig att sluta titta på andra, yngre bilar…Bjelke skrev:Finns det någon som helst möjlighet att slippa skämt-ratten på model S? Det är
- SR-71-BlackBird
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/stefan9931
Nu känns min beställda Plaid prisvärd 

Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD