{gammal tråd]Model S och X Refresh här nu! på riktigt, 2021

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate

Re: Model S och X Refresh här nu! på riktigt

Inlägg av SwedishAdvocate »

Dafro skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Dafro skrev:
Blir ju lite sugen men en undran till er som har bättre koll, ör alla tre klädslar, galon aka vegan leather? Fixar inte det.
Om det är ventilerat veganläder då? ;)

(Har för mig att sätena i nya S och X är ventilerade...)
Då skulle det nog gå bra, det är det täta jag inte fixar. Nu blir det ju jobbigt med en IX som kommer till våren men är väl riskfritt om man beställer en icke Plaid, då kommer den väl ev om något år.
Enligt Teslas amerikanska hemsida är framsätena ventilerade i X. För S står det "ventilated seats". Vet inte om det innebär att även baksätet är ventilerat eller om det bara är framsätena...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

SwedishAdvocate skrev:
Dafro skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Dafro skrev:
Blir ju lite sugen men en undran till er som har bättre koll, ör alla tre klädslar, galon aka vegan leather? Fixar inte det.
Om det är ventilerat veganläder då? ;)

(Har för mig att sätena i nya S och X är ventilerade...)
Då skulle det nog gå bra, det är det täta jag inte fixar. Nu blir det ju jobbigt med en IX som kommer till våren men är väl riskfritt om man beställer en icke Plaid, då kommer den väl ev om något år.
Enligt Teslas amerikanska hemsida är framsätena ventilerade i X. För S står det "ventilated seats". Vet inte om det innebär att även baksätet är ventilerat eller om det bara är framsätena...
Jag sitter bara fram. :D ;)
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Dagfinn
Teslaägare

Inlägg av Dagfinn »

Dafro skrev:
Både nya S och X har ventilerade säten fram, ej bak. Och galon? Nej, långt ifrån. Jag har haft både oventilerade och ventilerade lädersäten på mina tidigare bilar, och jag kan säga så att det du kallar "galon" slår läder med råge. Extremt lätt att underhålla och rengöra, mycket mjukare, inte lika svettigt och mina vita säten är fortfarande kritvita vilket läder deffo inte hade varit. Men smaken är som baken, särskilt i detta fallet. Har du provsuttit en tesla, eller killgissar du? :)
/Dagfinn
Model S 100D 2018
Model X Plaid 2023
Model Y LR AWD 2024
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Dagfinn skrev:
Både nya S och X har ventilerade säten fram, ej bak. Och galon? Nej, långt ifrån. Jag har haft både oventilerade och ventilerade lädersäten på mina tidigare bilar, och jag kan säga så att det du kallar "galon" slår läder med råge. Extremt lätt att underhålla och rengöra, mycket mjukare, inte lika svettigt och mina vita säten är fortfarande kritvita vilket läder deffo inte hade varit. Men smaken är som baken, särskilt i detta fallet. Har du provsuttit en tesla, eller killgissar du? :)
Även om jag inte svettas speciellt mycket i Teslas säten tycker jag inte materialet är lika trevligt som läder att sitta och ta i, det är plastigt och varmare än läder eftersom det inte andas. Personligen tycker jag att skall man göra veganska inredningar så skall man inte gör låtsas-läder av plast utan man bör göra andra lösningar.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

OfarligTesla skrev:
Dagfinn skrev:
Även om jag inte svettas speciellt mycket i Teslas säten tycker jag inte materialet är lika trevligt som läder att sitta och ta i, det är plastigt och varmare än läder eftersom det inte andas. Personligen tycker jag att skall man göra veganska inredningar så skall man inte gör låtsas-läder av plast utan man bör göra andra lösningar.
Dock väldigt få skinnsäten som andas. Ska vara de allra finaste skinnkvaliteterna då. Men de flesta är färgade/lackade/behandlade så att det blir lika tätt som plast.

Så här ser det ut hos BMW tvex
https://www.bmwblog.com/2019/12/23/know ... r-options/

Dakota/Vernasca är sämre än Teslas klädsel skulle jag säga. Nappa är ok men fortfarande andas det inte särskilt bra. Är Merino och Alpinas Lavalina som är klart bättre. Där finns det åtminstone en chans att det andas en aning.

Det sura med fint skinn är att det är känsligt för fläckar och kräver underhåll för att hålla sig i gott skick.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jag tycker det generellt finns på tok för få premiumtextiler i bilklädslar. Har man textil behöver man varken ventilation eller värme (om det inte är mycket kallt). Jag har en av varje och behöver köra värme på lädret redan i oktober.
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Fredrik j skrev:
Jag tycker det generellt finns på tok för få premiumtextiler i bilklädslar. Har man textil behöver man varken ventilation eller värme (om det inte är mycket kallt). Jag har en av varje och behöver köra värme på lädret redan i oktober.

Utan att ha provat tänker jag att Volvos ullklädsel borde vara grym. Har en fåtölj med ullklädsel hemma och den är alltid skön och håller sig ren och fräsch.
Användarvisningsbild
[JM]
Teslaägare

Inlägg av [JM] »

Att en viss produkt är bättre och således mer premium än en annan är ett utstuderat spel som biltillverkarna lurat kunder med länge.

Ett exempel.
För att justera sätet så kan man ha spakar och rattar eller betala för ett premiumpaket för att få knappar+elmotorer som ändrar stolen/sätet.

Det få känner till är att det är billigare för biltillverkarna att sätta in elmotorerna än spakarna.

Dvs dom tjänar i båda ändar på att få kunderna att betala mer för premiumstolen samt att den är billigare att tillverka.

Så nu till frågan.
Hur många av er är det som faktiskt sett en opartisk forskningsrapport om veganläder vs äkta läder och låtit den informationen forma era åsikter.
Eller är det så att åsikterna är baserade på hörsägen/bilförsäljarsnack/bilreklam = "det vet ju alla".....
Användarvisningsbild
improwise
Teslaägare

Inlägg av improwise »

Om man nu börjar ge upp att någonsin få sin beställda Model S, vad finns det för vettiga alternativ som känns lite motsvarande nivå? Audi och Porsche typ? Eller göra som många och köpa en Model Y så länge i väntan på att kanske någon gång få en ny S? Därmed inte sagt att Model Y skulle vara dålig så klart, men när jag provkörde den så kändes det som det inte skulle vara helt lätt att gå från S till Y annat för den lägre prislappen då. Det lär rimligtvis vara fler än jag som beställt en Model S men nu börjar misströsta om det någonsin kommer bli någon leverans...
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

MWall skrev:
Fredrik j skrev:

Utan att ha provat tänker jag att Volvos ullklädsel borde vara grym. Har en fåtölj med ullklädsel hemma och den är alltid skön och håller sig ren och fräsch.
Gillar inte läder heller för att det är för tätt. Har nu alcantara (finare ord för tyg i min Audi och körde c40 igår och den hade något liknade och till IX har jag beställt den enda tygklädseln som finns, tillval för som original är det galon även i den och det hade jag i min X5 och det var en av anledningarna till att jag bara hade den en kort tid.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Dagfinn skrev:
Dafro skrev:
Har kört 3LR, 3P, YP och dessa säten var hemska, och materialet är typ lika illa som den i BMW X5, där sätena dock är mycket bättre. För korta i 3 och Y. Har provsuttit S med tygklädsel som var trevlig och åkt Roadster. Räcker det som icke killgissning? :D
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare

Inlägg av Walker »

Dafro skrev:
Dagfinn skrev:
Dafro skrev:
Har kört 3LR, 3P, YP och dessa säten var hemska, och materialet är typ lika illa som den i BMW X5, där sätena dock är mycket bättre. För korta i 3 och Y. Har provsuttit S med tygklädsel som var trevlig och åkt Roadster. Räcker det som icke killgissning? :D
Låter som att du ska titta på någon annan bil…
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

MWall skrev:

Dock väldigt få skinnsäten som andas. Ska vara de allra finaste skinnkvaliteterna då. Men de flesta är färgade/lackade/behandlade så att det blir lika tätt som plast.

Så här ser det ut hos BMW tvex
https://www.bmwblog.com/2019/12/23/know ... r-options/

Dakota/Vernasca är sämre än Teslas klädsel skulle jag säga. Nappa är ok men fortfarande andas det inte särskilt bra. Är Merino och Alpinas Lavalina som är klart bättre. Där finns det åtminstone en chans att det andas en aning.

Det sura med fint skinn är att det är känsligt för fläckar och kräver underhåll för att hålla sig i gott skick.
De behandlingar du ser på lädersäten i bilar kommer i de allra flesta fall fortfarande tillåta att lädret andas, däremot kan andningsförmågan bli begränsad i vissa av dem. Det är dock inte som ”patent leather” som verkligen är helt tätt som plast är utan porer kommer fortfarande finnas.

Jag tycker verkligen att skall man ha vegansk klädsel är det inte plast-lädret man skall använda utan någon typ av tyg. Volvos ullblandning är bra, finns olika typer av Alcantara som också är bra. Skulle gissa på att plasten är billigare dock vilket är varför man väljer den.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

2018 valde jag textilsäten (aka halvläder) till min S. Visste jag skulle ha bilen ett antal år och köra mycket. Nu har den gått ca 14000 mil och jag har aldrig ångrat valet. Väl ventilerat, ganska lätt att hålla rent, sköna på vinter och sommar.
Men jag gissar att de flesta vill ha ”läderlooken” för att det ser lyxigare ut.
Så tyvärr kan nog andrahandsvärdet påverkas negativt. Men sköna säten är det!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Delevi
Teslaägare

Inlägg av Delevi »

Ska man våga tro på detta? Q4 var mycket snabbare än vad iaf jag hade räknat med! Kul!
46C25369-DF02-41BA-B2E5-658320F75668.png
Model X Plaid - 23
Model Y P - 24
Model Y P - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 22
Model Y P - 22
Model X P - 20
Model 3 P - 20
Model X LR+ - 21
Model X100D -19
Model S100D -19
Model X100D -18
Användarvisningsbild
termosen
Teslaägare

Inlägg av termosen »

Nu går det att beställa plaid. Med pris.
Leverans q4-2022 tidigast.

https://www.tesla.com/sv_se/models/design#overview

För long range verkar de öppna för beställning 2023
Model Y LR
Model S 100D -18
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Gustafsson skrev:
2018 valde jag textilsäten (aka halvläder) till min S. Visste jag skulle ha bilen ett antal år och köra mycket. Nu har den gått ca 14000 mil och jag har aldrig ångrat valet. Väl ventilerat, ganska lätt att hålla rent, sköna på vinter och sommar.
Men jag gissar att de flesta vill ha ”läderlooken” för att det ser lyxigare ut.
Så tyvärr kan nog andrahandsvärdet påverkas negativt. Men sköna säten är det!
Håller helt med. Hade de sätena på min Model S och tycker det var ett fantastiskt fint material!
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Delevi
Teslaägare

Inlägg av Delevi »

Och dragkrok som tillval på Model S.
8A12085B-8509-4B25-84AC-81DE6A7B5264.png
Model X Plaid - 23
Model Y P - 24
Model Y P - 23
Model Y P - 23
Model Y P - 22
Model Y P - 22
Model X P - 20
Model 3 P - 20
Model X LR+ - 21
Model X100D -19
Model S100D -19
Model X100D -18
Användarvisningsbild
zed
Teslaägare

Inlägg av zed »

Delevi skrev:
Och dragkrok som tillval på Model S.
Ja jävlar vilken skräll, det enda jag egentligen saknar på min :)
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

termosen skrev:

Galet. Ska man bli "tvungen" att plocka ut både en S & X Plaid? :D Runt en kvarts miljon per bil i "rabatt".

Spännande att se om de hedrar priset eller ej. Spännande också att se hur de gör med oss som beställt 7-sits X.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
tstorm
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av tstorm »

Delevi skrev:
Ska man våga tro på detta? Q4 var mycket snabbare än vad iaf jag hade räknat med! Kul!
Sådärja! Det borde förhoppningsvis innebära leverans innan årsskiftet för oss som la en beställning i januari förra året.
Mest av allt önskar jag mig själslig rikedom, men jag skulle nöja mig med en Tesla Model X Plaid (röd/vit).

Model 3 LR AWD 2021
Model Y LR AWD 2021
Användarvisningsbild
Rennwagen
Teslaägare

Inlägg av Rennwagen »

Legato skrev:
termosen skrev:

Galet. Ska man bli "tvungen" att plocka ut både en S & X Plaid? :D Runt en kvarts miljon per bil i "rabatt".

Spännande att se om de hedrar priset eller ej. Spännande också att se hur de gör med oss som beställt 7-sits X.
Grattis! Vad skall Tesla säga för att inte leverera dina bilar som avtalat? Du kommer att kunna åka gratis ett år med varje bil!

Synd och konstigt att LR dröjer...

PS kanske ny tråd om klädseltyper
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Walker skrev:
Dafro skrev:
Dagfinn skrev:
Dafro skrev:
Låter som att du ska titta på någon annan bil…
Kanske därför jag beställt IX, men MX är ändå lite intressant, för den har jag inte kört än.

Edit: med pris på 1.6 så föll den bort, är den inte värd för mig.
Senast redigerad av Dafro, redigerad totalt 1 gånger.
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Rennwagen skrev:
Legato skrev:
termosen skrev:

Grattis! Vad skall Tesla säga för att inte leverera dina bilar som avtalat? Du kommer att kunna åka gratis ett år med varje bil!

"Vi kan tyvärr inte leverera sjusits X, vill du uppgradera till en 6-sits mot 250.000:- i mellanskillnad"? :roll:

Nej jag hoppas och tror att de står för priserna men känner mig långt ifrån säker.

Spännande med förmånsvärdet btw, undrar om det ändras direkt?

Modell/variant
Model X Plaid AWD, miljöbil (El)
Modellkod
22TE0007
Nybilpris
1 279 900 kronor
Förmånsgrundande pris
Nybilpris
1 279 900 kronor
Schablonnedsättning
-350 000 kronor
Summa
929 900 kronor

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Dafro
elbilist

Inlägg av Dafro »

Rennwagen skrev:
Legato skrev:
termosen skrev:

DS. Klädsel frågor gällde S och X så det kändes väl relevant, men nu ska jag inte besudla denna tråd med fler frågor om klädsel, i S och X…
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Skriv svar