SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Moderator: Redaktion
- Pasjostrom
- Teslaägare
- Inlägg: 282
- Blev medlem: 13 dec 2020 20:29
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Jojje ligger i dagsläget ca 35min efter iAkita (oaktat hur de planerar kommande laddstopp), det kommer bli svårt att ta igen nu i den södra delen av landet. Jag gissar dock att Jojje tar hem den snabbaste tiden även på nedresan. Ska bli spännande att se om de är imål när man vaknar imorgon.
Lycka till inatt alla!
Lycka till inatt alla!
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Jag tänkte cykla bort till målet vid SuC Ystad i morgon bitti.
Ska man gissa på att första bil kommer in vid 7-tiden?
Ska man gissa på att första bil kommer in vid 7-tiden?
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Förstår verkligen inte de som kör över Sala, det gör man ju för att undvika trafik, inte mitt i natten.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
4 mil längre och 13 minuter snabbare över Stockholm. Behövs inte mycket stopp i trafiken för att det ska löna sig med den kortare vägen vilken innebär lägre energiåtgång. Hur länge tar det att ladda 4 mil? Hur mycket ökar den högre hastigheten efter E4 förbrukningen utöver de 4 milen?B99 skrev:Förstår verkligen inte de som kör över Sala, det gör man ju för att undvika trafik, inte mitt i natten.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Kan konstatera att det var ett rejält misstag att åka över Stockholm i en kraftigt nerfad P85 med 29300 mil och originalbatteri.lator skrev:4 mil längre och 13 minuter snabbare över Stockholm. Behövs inte mycket stopp i trafiken för att det ska löna sig med den kortare vägen vilken innebär lägre energiåtgång. Hur länge tar det att ladda 4 mil? Hur mycket ökar den högre hastigheten efter E4 förbrukningen utöver de 4 milen?B99 skrev:Förstår verkligen inte de som kör över Sala, det gör man ju för att undvika trafik, inte mitt i natten.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Du åker ju över Sala?Sofie skrev:Kan konstatera att det var ett rejält misstag att åka över Stockholm i en kraftigt nerfad P85 med 29300 mil och originalbatteri.lator skrev:4 mil längre och 13 minuter snabbare över Stockholm. Behövs inte mycket stopp i trafiken för att det ska löna sig med den kortare vägen vilken innebär lägre energiåtgång. Hur länge tar det att ladda 4 mil? Hur mycket ökar den högre hastigheten efter E4 förbrukningen utöver de 4 milen?B99 skrev:Förstår verkligen inte de som kör över Sala, det gör man ju för att undvika trafik, inte mitt i natten.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Ja jag gjorde tyvärr inte det på vägen upp.B99 skrev:Du åker ju över Sala?Sofie skrev:Kan konstatera att det var ett rejält misstag att åka över Stockholm i en kraftigt nerfad P85 med 29300 mil och originalbatteri.lator skrev:4 mil längre och 13 minuter snabbare över Stockholm. Behövs inte mycket stopp i trafiken för att det ska löna sig med den kortare vägen vilken innebär lägre energiåtgång. Hur länge tar det att ladda 4 mil? Hur mycket ökar den högre hastigheten efter E4 förbrukningen utöver de 4 milen?B99 skrev:Förstår verkligen inte de som kör över Sala, det gör man ju för att undvika trafik, inte mitt i natten.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Aha, det ser fördelaktigt ut på nervägen nu iaf.Sofie skrev:Ja jag gjorde tyvärr inte det på vägen upp.B99 skrev:Du åker ju över Sala?Sofie skrev:Kan konstatera att det var ett rejält misstag att åka över Stockholm i en kraftigt nerfad P85 med 29300 mil och originalbatteri.lator skrev:4 mil längre och 13 minuter snabbare över Stockholm. Behövs inte mycket stopp i trafiken för att det ska löna sig med den kortare vägen vilken innebär lägre energiåtgång. Hur länge tar det att ladda 4 mil? Hur mycket ökar den högre hastigheten efter E4 förbrukningen utöver de 4 milen?B99 skrev:Förstår verkligen inte de som kör över Sala, det gör man ju för att undvika trafik, inte mitt i natten.
- Robin_j
- Teslaägare
- Inlägg: 194
- Blev medlem: 17 maj 2018 06:30
- Ort: Västerås
- Referralkod: ts.la/robin14790
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Jag bryter hemma i västerås efter att vädret var så fruktansvärt dåligt och körde sakta och ladda extra så hamnade vi sist redan efter Gävle så då är sängen för lockande än att sitta dyngsur i bilen i 120 mil till 
Men väldigt bra kört av alla extremt kul gäng och roligt även med bilars vars laddning är katastrof.
Men snål hade snitt förbrukningen på 156 från start till Umeå så hade kommit 39 mil utan att ladda om vi inte hade blivit i ett trafikkaos i Skellefteå som gjorde att vi vek av och laddade 2kw

Men väldigt bra kört av alla extremt kul gäng och roligt även med bilars vars laddning är katastrof.
Men snål hade snitt förbrukningen på 156 från start till Umeå så hade kommit 39 mil utan att ladda om vi inte hade blivit i ett trafikkaos i Skellefteå som gjorde att vi vek av och laddade 2kw
Model S P85+ 2014 pre autopilot (veteran bil) med openpilot o dragkrok
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Model X long range 2019 (renoverings objekt)
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Ja regnet knäckte även oss, räckvidden sjönk obehagligt fort, så att vi tvingades gå ned till 80km/h 11mil från Gävle när räckvidden sa att vi hade 4km mer i batteriet än sträckan som var kvar att åka. Precis allt föreslog bilen. Tack för trevligt event..Robin_j skrev:Jag bryter hemma i västerås efter att vädret var så fruktansvärt dåligt och körde sakta och ladda extra så hamnade vi sist redan efter Gävle så då är sängen för lockande än att sitta dyngsur i bilen i 120 mil till
Men väldigt bra kört av alla extremt kul gäng och roligt även med bilars vars laddning är katastrof.
Men snål hade snitt förbrukningen på 156 från start till Umeå så hade kommit 39 mil utan att ladda om vi inte hade blivit i ett trafikkaos i Skellefteå som gjorde att vi vek av och laddade 2kw
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Efter 14 rimmar, 51 minuter, 106.5 mil med förbrukningen 185Wh/km. 95 mötta Teslor. Så tackar även vi för oss.
Resan Haparanda-Gävle som alla deltagare körde. En resa som enligt Google maps är 858km och skall ta 10:08, den tog 11:43 och förbrukningen var 184Wh/km.
Ganska ok ändå för en elbil från 2014 med ett batteri som gått 29400mil och laddar extremt långsamt.
Resan Haparanda-Gävle som alla deltagare körde. En resa som enligt Google maps är 858km och skall ta 10:08, den tog 11:43 och förbrukningen var 184Wh/km.
Ganska ok ändå för en elbil från 2014 med ett batteri som gått 29400mil och laddar extremt långsamt.
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
EV6 som kört E4an från Gävle
och
ID4 som kört E16, 56an, 50an med flera vägar från Gävle
kommer exakt samtidigt till Mjölby
ID4 kommer ut några sekunder efter EV6 på E4an
och
ID4 som kört E16, 56an, 50an med flera vägar från Gävle
kommer exakt samtidigt till Mjölby

ID4 kommer ut några sekunder efter EV6 på E4an
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Framme kl.06.53. Tid delsträcka 2 blev 19 timmar och 14 minuter. Bara ca 20 minuter långsammare än förra årets rekordtid. Jag är nöjd!
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- Segelflygaren
- Teslaägare
- Inlägg: 971
- Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
- Referralkod: ts.la/jesper1523
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Snyggt kört!iAkita skrev:Framme kl.06.53. Tid delsträcka 2 blev 19 timmar och 14 minuter. Bara ca 20 minuter långsammare än förra årets rekordtid. Jag är nöjd!
Hur tycker du förhållandena på respektive delsträcka var jämfört med förra året?
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Bra jobbat!iAkita skrev:Framme kl.06.53. Tid delsträcka 2 blev 19 timmar och 14 minuter. Bara ca 20 minuter långsammare än förra årets rekordtid. Jag är nöjd!
Model Y LR AWD 2025 (Juniper)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Model Y LR AWD 2021
Model 3 LR AWD 19” 2020 (såld)
BMW i3 94Ah REX 2018 (såld)
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Grattis Per, bra jobbat.iAkita skrev:Framme kl.06.53. Tid delsträcka 2 blev 19 timmar och 14 minuter. Bara ca 20 minuter långsammare än förra årets rekordtid. Jag är nöjd!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Nu ramlar alla in i rask takt iaf 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Så typ en kvart snabbare än resan upp då?iAkita skrev:Framme kl.06.53. Tid delsträcka 2 blev 19 timmar och 14 minuter. Bara ca 20 minuter långsammare än förra årets rekordtid. Jag är nöjd!

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Jag kom i mål i Ystad på 18tim 46min
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Model 3 LR AWD -21
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Upp tog det dig 18tim 22min.Jojje167 skrev:Jag kom i mål i Ystad på 18tim 46min
Vad är din förklaring till att nedresan tog längre tid?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19937
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Oväder när han passerade mig ungefär gissar jag på (plus extra marginal för det vid
laddningen före)…
laddningen före)…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Surferdude
- Teslaägare
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 10 maj 2022 14:34
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Bra jobbat. Grattis till er alla som genomförde detta race
Och speciellt till Jojje som visade vilken bil man ska ha 


Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Som bjelke sa, ovädret. Hällregn i ett par timmar, men jag körde på i samma hastighet ändå och gjorde ett extra stopp i Uppsala för att ta mig till Sollentuna. Sedan laddade jag för länge där och kom till Linköping med 11%Zalman3 skrev:Upp tog det dig 18tim 22min.Jojje167 skrev:Jag kom i mål i Ystad på 18tim 46min
Vad är din förklaring till att nedresan tog längre tid?
Model 3 LR AWD -19 *Såld*
Model 3 LR AWD -21
Model 3 LR AWD -21
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5877
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: SECC 2022: Ystad - Haparanda, Haparanda - Ystad
Vilken prestation!
Har varit spännande att följa. Ska bli skoj att följa eftersnacket
Har varit spännande att följa. Ska bli skoj att följa eftersnacket

Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16