Utnyttja batterilagring från bilen?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bambina
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 01 jul 2021 23:47
Ort: Täby

Utnyttja batterilagring från bilen?

Inlägg av Bambina »

Nu får någon som kan det här bättre än jag, förklara varför man inte skulle kunna använda bilens batteri omvänt vid tex strömavbrott? Jag vet att man kan ladda telefoner etc. Jag är ute efter hushållsel 220. Finns det någon som skulle kunna förklara för mig om det skulle kunna gå. Vore en bra grej att utnyttja batterikapaciteten för lagring och då strömavbrott samt utnyttja låglasttider. :roll:
Tesla M3 LR blå 2019 lev 2019-10-09 drag boost uppgraderad AP.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 961
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Utnyttja batterilagring från bilen?

Inlägg av agehall »

Den enkla anledningen idag är att bilen saknar hårdvara för att mata ut el till externa förbrukare.

Tekniskt sett går det säkert att göra något åt detta, men det är inte helt trivialt att bygga ett vettigt system där man då och då kan koppla in bilen i sitt hus för att leverera el. Det kräver en hel del omtanke i designen för att få till något som vilken tomte som helst kan använda.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Utnyttja batterilagring från bilen?

Inlägg av Zalman3 »

Bambina skrev:
Nu får någon som kan det här bättre än jag, förklara varför man inte skulle kunna använda bilens batteri omvänt vid tex strömavbrott? Jag vet att man kan ladda telefoner etc. Jag är ute efter hushållsel 220. Finns det någon som skulle kunna förklara för mig om det skulle kunna gå. Vore en bra grej att utnyttja batterikapaciteten för lagring och då strömavbrott samt utnyttja låglasttider. :roll:
Givetvis går det. Frågan är bara hur krångligt det är.
Sniklösningen är ju att dra en skarvsladd från bilen till din förbrukare exempelvis kyl/frys, inte så praktiskt.
Elektriktern skulle kunna sätta upp ett separat elintag på utsidan av huset där du ansluter bilen.
Som går till ett separat eluttag vid kyl/frys.

Men kan tänka mig att det jobbas febrilt på att färdigställa åtminstone V2H.
Så man klarar ett strömavbrott.
Mati har ju redan erfarenhet av att använda sin Ioniq 5 vid strömavbrott.

Och har du MER snikabonnemang, då betalar du under 1,20kr per kWh.
Eller ladda på jobbet, Ikea mm billigt/gratis.

Och det är här som Ferroamp vill ta en större roll. Nästa generation Energyhub ska inte bara kontrollera alla de delarna. Den ska även klara av att göra villan off-grid.

– Det får inte finnas några risker att el matas ut bakvägen till elnätet. Därför är off-grid-lösningar dyra i dag. Det kommer vara löst med Energyhub 2.
Planen är att få ut den på marknaden till 2021/22, säger Björn Jernström. Och det kommer att finnas uppgraderingsmöjligheter för den som har köpt Energyhub i dag.
– Med nästa generation kan en villa som har batterier, solceller och bergvärme utan större svårigheter kunna vara helt självförsörjande mellan mars/april och oktober.
Vid sidan av det planerar även företaget att lansera en laddbox som i konceptutförande heter EvDc.

Med Energyhub 2 blir det möjligt att upprätta ett likströmsnät lokalt, vilket då gör att ström kan skickas från solpanelerna, batteripacket och från nätet till boxen som i sin tur laddar bilen via CCS-handske med likström. Boxen ska ge 25 kW som mest. Dessutom är den utrustad med V2G-möjligheter. Det vill säga Vehicle-to-Grid, möjligheten att skicka ut ström på nätet från sin bil. Men även till hemmet.

– Elbilar kommer att spela en central roll i balanseringen av nätet. En elbil är ju eldistribution på hjul. Ta en privatpersons villa i Stockholmsområdet. En modern elbil som har 100 kWh stort batteripack och som åker fram och tillbaka till arbetsplatsen 200 dagar om året transporterar 20 000 kWh per år. Det är mer än vad en villa förbrukar. Tänk om du då kan ladda på jobbet och tanka ur hemma? Det är ett sätt att transportera el, fritt från energiskatt, elöverföringsavgifter och effekttariffer, säger Björn Jernström. Och det är i dag helt oreglerat, fyller han i.

https://elbilen.se/nyheter/ferroamp-sna ... erklighet/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Utnyttja batterilagring från bilen?

Inlägg av Teslaspolen »

V2H är inte samma sak som Ioniq 5s V2G.

Du kan sätta en 12v DC till 230V AC omvandlare till bilen, men såvida du inte kopplar dig direkt på 12v batteriet så kan du inte ta ut mer än 150-180 watt före förluster i omvandlingen. Tveksamt att du kan driva kyl/frys på den när kompressorn startar och strömmen spikar.

Tänkvärt är dock att Tesla trilskas med att "ta ut ström utanför bilen" om garantin ska gälla.
Användarvisningsbild
Bambina
Teslaägare
Inlägg: 78
Blev medlem: 01 jul 2021 23:47
Ort: Täby

Re: Utnyttja batterilagring från bilen?

Inlägg av Bambina »

Det vore en klar fördel om man skulle kunna använda bilbatteriet som en backupp. Jag trodde Tesla var en föregångare med innovation på El.
Tesla M3 LR blå 2019 lev 2019-10-09 drag boost uppgraderad AP.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Utnyttja batterilagring från bilen?

Inlägg av Zalman3 »

Bambina skrev:
Det vore en klar fördel om man skulle kunna använda bilbatteriet som en backupp. Jag trodde Tesla var en föregångare med innovation på El.
Tesla vill ju sälja Powerwall.
Cybertrucken har eluttag.

Men det har också att göra med batterikemi.
LFP batterier klarar många cykler.
Och dessa batterier har inte funnits så länge.

Men utgår ifrån att även Tesla får V2G på alla sina bilar med tiden.

Tesla Rangers har 240V i bilen.
De har en lösning där man kopplar in sig på 12V batteriet.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
niklas12
Inlägg: 2593
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Utnyttja batterilagring från bilen?

Inlägg av niklas12 »

Problemet är hur V2G eller V2H ska fungera vilka begränsningar kommer det finnas och hur påverkar det bilens garantier?
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Utnyttja batterilagring från bilen?

Inlägg av mati »

Bambina skrev:
Det vore en klar fördel om man skulle kunna använda bilbatteriet som en backupp. Jag trodde Tesla var en föregångare med innovation på El.
Tyvärr är inte Tesla någon större föregångare längre. Det finns en hel del punkter där de haltar efter. Och det här är en sådan punkt. Du får skaffa en Kia EV6 eller en Hyundai Ioniq5, då kan du göra just detta. Och det var en av anledningarna varför jag skaffade just en Ioniq 5. Bilen har V2L (vehicle to load) vilket innebär att man kan dra kräm direkt från bilens batteri. Bilen har två vanliga vägguttag med 230V 16A, ett inne i bilen under baksätet och ett annat genom att trycka in en adapter i ladduttaget. Det går att använda båda vägguttagen samtidigt.
Funkar kanon och har redan kommit till användning här hemma ett par gånger vid strömavbrott. Användbart också för camping eller arbete ute på fält eller i skogen där det inte finns några vägguttag att tillgå.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Utnyttja batterilagring från bilen?

Inlägg av Zalman3 »

Alla nya Volvo elbilar ska få bi-directional charging.
Screenshot_20220803-094648_Gmail.jpg
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Utnyttja batterilagring från bilen?

Inlägg av Airlift »

En hybridväxelriktare i huset och saken är biff, om man bara kan lura reläerna att koppla på till laddporten och bms att acceptera åtgången .
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 236
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Utnyttja batterilagring från bilen?

Inlägg av SkipperO »

”Alla nya Volvo elbilar ska få bi-directional charging”

Även ID4 får någon form av V2X inom kort. Oklart om hårdvaran redan finns i alla med stora batteriet. Se: https://insideevs.com/news/568191/vw-id ... -charging/

Det verkar vara mycket på gång inom detta, med hårdvara, mjukvara, standarder och laddboxar.

Det blir nog snart standard/tillval på alla märken, så kanske Tesla följer efter.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Utnyttja batterilagring från bilen?

Inlägg av mati »

Det påstods för ungefär ett år sedan att alla ID-bilar skulle få V2G efter årsskiftet, alltså sedan ett halvår tillbaka. Det pratas fortfarande i samma termer, men har det hänt nåt? Eller är det bara en sådär typisk VW-"coming soon" grej som ligger flera år bort?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Skriv svar