Vet inte hur man kom fram till att vi i Sverige behöver 3 miljoner laddpunkter i Sverige med tanke på att vi i Sverige 2020 hade drygt 4.9 miljoner bilar enligt rapport från BCG. Låter helt för tok för många om man anser att minst 60% av bilarna har laddbehov varje dygn, eller?
Rapport: Krävs tre miljoner laddpunkter i Sverige
Moderator: Redaktion
Rapport: Krävs tre miljoner laddpunkter i Sverige
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Re: Rapport: Krävs tre miljoner laddpunkter i Sverige
Naturligtvis kan man inte dimensionera efter något slag genomsnittligt dygn utan det är ju peakarna som får bestämma antal och plats.unumlapis skrev:Vet inte hur man kom fram till att vi i Sverige behöver 3 miljoner laddpunkter i Sverige med tanke på att vi i Sverige 2020 hade drygt 4.9 miljoner bilar enligt rapport från BCG. Låter helt för tok för många om man anser att minst 60% av bilarna har laddbehov varje dygn, eller?
3 miljoner betyder ju att dom är så tätt att man inte ens behöver planera längre utan leta laddplats där man behöver.
Re: Rapport: Krävs tre miljoner laddpunkter i Sverige
Tycker faktiskt tvärtom att det låter lite.unumlapis skrev:Vet inte hur man kom fram till att vi i Sverige behöver 3 miljoner laddpunkter i Sverige med tanke på att vi i Sverige 2020 hade drygt 4.9 miljoner bilar enligt rapport från BCG. Låter helt för tok för många om man anser att minst 60% av bilarna har laddbehov varje dygn, eller?
Vi har ca 4,8 miljoner hushåll. Gissar att ca 3,5 miljoner av dessa har bil. Är väl rimligt att alla på sikt har laddare i hemmet eller på sin nattparkering? I flerbilsgarage skulle man kunna dela lite, men känns ändå som det är rimligt med runt 3 miljoner laddare enbart för "nattladdning".
Sen tillkommer alla snabbladdare för resa och destinationsladdare. Snabbladdare räcker nog med några tio-tusental, men destinationsladdare blir nog rätt många?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Rapport: Krävs tre miljoner laddpunkter i Sverige
Det som stör mig i dessa så kallade undersökningar och rapporter är att man aldrig pratar om laddeffekt. Avses det snabbladdare eller vanliga vägguttag? Det är ju faktiskt en jäkla skillnad. Det känns som att man tänker bensinpump. Laddare som laddare liksom.
Kritikerna tolkar detta alltid som att det menas snabbladdare, vilket ju naturligtvis är helt tokigt.
Själv anser jag att målet inte ligger så långt bort som det kanske låter, nämligen om man räknar med att de flesta skulle klara sig med 16A enfas, 3.6kW, till vardags. Och då pratar vi upphottade vägguttag. Det borde inte vara omöjligt att lösa.
Kritikerna tolkar detta alltid som att det menas snabbladdare, vilket ju naturligtvis är helt tokigt.
Själv anser jag att målet inte ligger så långt bort som det kanske låter, nämligen om man räknar med att de flesta skulle klara sig med 16A enfas, 3.6kW, till vardags. Och då pratar vi upphottade vägguttag. Det borde inte vara omöjligt att lösa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Rapport: Krävs tre miljoner laddpunkter i Sverige
Vem har betalat BCG för rapporten?
Om man räknar långsamladdning så är nog 3 miljoner uttag lagom. Hur många eluttag finns det i Sverige?
Trams och ett icke-problem.
Om man räknar långsamladdning så är nog 3 miljoner uttag lagom. Hur många eluttag finns det i Sverige?
Trams och ett icke-problem.
Re: Rapport: Krävs tre miljoner laddpunkter i Sverige
Funderar på det där med att 60% av bilarna skulle behöva ladda varje dygn, kan det vara en effekt av att det finns väldigt många laddhybrider med små batterier på vägarna just nu. En kall vinterdag behöver nog de flesta laddhybrider laddas varje dygn för att klara av att köra fram och tillbaka till jobbet på enbart el.
Jämför laddbox innan köp: Laddboxguiden.se
Re: Rapport: Krävs tre miljoner laddpunkter i Sverige
Kanske det, men alla kör inte varje dag. Min bil står 3-4 dagar på parkeringen helt oanvänd (går till jobbet) . Kan tänka mig att det är fler 'än jag som har det så.andyb skrev:Funderar på det där med att 60% av bilarna skulle behöva ladda varje dygn, kan det vara en effekt av att det finns väldigt många laddhybrider med små batterier på vägarna just nu. En kall vinterdag behöver nog de flesta laddhybrider laddas varje dygn för att klara av att köra fram och tillbaka till jobbet på enbart el.