Har märkeslojaliteten minskat?
Moderator: Redaktion
Har märkeslojaliteten minskat?
Exempelvis Mati blev ifrågasatt när han gick från "fina" Audi
till "simpla" Hyundai.
till "simpla" Hyundai.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Har märkeslojaliteten minskat?
Troligen, tyckte mig som barn / ungdom höra mer "en gång X-märke alltid x-märke" osv osv.Zalman3 skrev:Exempelvis Mati blev ifrågasatt när han gick från "fina" Audi
till "simpla" Hyundai.
Själv har jag bara ägt ett märke 2 gånger och då var båda begagnade volvisar. Min förstra bil S60 från 2001 (köptes 2012 med 16k på mätaren, skönaste säten hitintills jag haft) och den andra var den sista modellen V70 också (lätt) begagnad för 3 eller 4 år sedan.
Jag har haft 7 eller 8 bilar sedan 2012, alla olika märken utöver de 2 volvo.

Nja, blev jag inte mycket mer ifrågasatt när jag bytte från Tesla till Audi?
Vid tidpunkten för mitt byte till Hyundai har det ju varit mer eller mindre allmänt känt att jag inte bryr mig om märkesemblemer. Men det finns ju några till som gått samma väg. Så jag skulle vilja påstå att märkeslojaliteten har nog minskat.
Vid tidpunkten för mitt byte till Hyundai har det ju varit mer eller mindre allmänt känt att jag inte bryr mig om märkesemblemer. Men det finns ju några till som gått samma väg. Så jag skulle vilja påstå att märkeslojaliteten har nog minskat.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Känns som skiftet till elbilar ökat märkesotroheten.
Kan ju delvis bero på ett bristande utbud, man tvingas i större utsträckning välja ett elbilsmärke som passar ens behov. Och då blir märket inte lika viktigt.
Kan ju delvis bero på ett bristande utbud, man tvingas i större utsträckning välja ett elbilsmärke som passar ens behov. Och då blir märket inte lika viktigt.
Jag har inte haft samma märke två gånger om man bortser från att min första bil var en Volvo 360 -84. Men den valde mig mer än vad jag valde den kan man säga.
Å andra sidan byter jag inte bil så ofta. Byter man var tredje år kanske det blir slentrian.
Å andra sidan byter jag inte bil så ofta. Byter man var tredje år kanske det blir slentrian.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Mest sambon som var skeptisk vill jag minnas, inte något här på forumet direkt…mati skrev:Nja, blev jag inte mycket mer ifrågasatt när jag bytte från Tesla till Audi?
Och jag tror också att övergången till EV suddat ut lite av lojaliteten mot märken, och att det till
stor del beror på utbudet/tillgången. Vore kul att se riktig statistik på det (i den mån det är möjligt).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
MC : BMW -> Triumph -> Yamaha x2
Bil : Kia -> Toyota -> Tesla x4 -> Polestar (om 6mån)
Har aldrig nånsin förstått mig på märkesgrejer rent generellt. Köpte mina senaste shorts på Lidl, mina senaste kalsonger på Gekås. Har en rätt dyr märkeslaptop (Asus) men den skaffade jag för att den exakt fyllde mina behov, att det står Asus på reflekterade jag knappt över. Har rullat runt mellan iphone och android, föredrar det senaste och just nu har jag en samsung, men före det en oneplus.
Jag jobbar på volvo och på lastvagnssidan är det enorm märkeslojalitet, men då snackar vi ju helt andra parametrar. Stillestånd kostar åkarna enorma pengar så dom har normalt personliga kontakter med servicecenter och fixar hyrlast osv genom snabba kontakter. Det är jobbigt att bygga upp det hos ett n6tt märke, även om det mest handlar om relation till sin handlare, inte egentligen märket som sådant.
Bil : Kia -> Toyota -> Tesla x4 -> Polestar (om 6mån)
Har aldrig nånsin förstått mig på märkesgrejer rent generellt. Köpte mina senaste shorts på Lidl, mina senaste kalsonger på Gekås. Har en rätt dyr märkeslaptop (Asus) men den skaffade jag för att den exakt fyllde mina behov, att det står Asus på reflekterade jag knappt över. Har rullat runt mellan iphone och android, föredrar det senaste och just nu har jag en samsung, men före det en oneplus.
Jag jobbar på volvo och på lastvagnssidan är det enorm märkeslojalitet, men då snackar vi ju helt andra parametrar. Stillestånd kostar åkarna enorma pengar så dom har normalt personliga kontakter med servicecenter och fixar hyrlast osv genom snabba kontakter. Det är jobbigt att bygga upp det hos ett n6tt märke, även om det mest handlar om relation till sin handlare, inte egentligen märket som sådant.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Stämmer. Men det hade ingenting med märkesbytet i sig att göra. Hade jag bytt från Audi till ett annat godkänt märke så hade det inte blivit någon diskussion här hemma. Att byta från "fina" Tesla till "fina" Audi var ju inget bekymmer. Och att byta till Tesla en gång i tiden krävde inte heller något övertygelsearbete från min sida. Det är ju däremot ett problem som andra forummedlemar ibland slåss med, att frugan inte vill köpa en så pass dyr bil. Det problemet har inte jag. Dyra grejer får jag köpa så mycket jag vill. Det var just "billiga" Hyundai som var problemet.Bjelke skrev:Mest sambon som var skeptisk vill jag minnas, inte något här på forumet direkt.
Däremot så fick jag en del mothugg här på forumet när jag övergav Tesla. Men det är ju begripligt på ett Tesla-forum.
- Bjelke
- Teslaägare
Ja så var det ju, nu minns jagmati skrev:Stämmer. Men det hade ingenting med märkesbytet i sig att göra. Hade jag bytt från Audi till ett annat godkänt märke så hade det inte blivit någon diskussion här hemma. Att byta från "fina" Tesla till "fina" Audi var ju inget bekymmer. Och att byta till Tesla en gång i tiden krävde inte heller något övertygelsearbete från min sida. Det är ju däremot ett problem som andra forummedlemar ibland slåss med, att frugan inte vill köpa en så pass dyr bil. Det problemet har inte jag. Dyra grejer får jag köpa så mycket jag vill. Det var just "billiga" Hyundai som var problemet.Bjelke skrev:Mest sambon som var skeptisk vill jag minnas, inte något här på forumet direkt.
Däremot så fick jag en del mothugg här på forumet när jag övergav Tesla. Men det är ju begripligt på ett Tesla-forum.

Här hemma har vi kollat in nästan allt på marknaden, även om vi inte har slagit till än, och när Tesla
öppnar upp SuC så ser jag ingen som helst fördel med just märket Tesla (även om det är en bra bil i
grunden), utan det kan bli nästan vad som helst, men nu är det ju tomt på hyllorna i princip så man får
väl fortsätta med Tesla ett tag till…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Alltid skitit fullständigt i märken.
Köper den bil jag tycker är bäst för stunden. Länge fanns bara Tesla som alternativ, nu finns det mycket kul och bra!
Köper den bil jag tycker är bäst för stunden. Länge fanns bara Tesla som alternativ, nu finns det mycket kul och bra!
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Och dessutom kan man ju ladda på Teslas SuC-nätverket så Tesla har tappat en rejäl USP.Legato skrev:Alltid skitit fullständigt i märken.
Finns två sätt för Tesla att rädda tillbaka kunder/få fler kunder inom bilförsäljningsdelen av bolaget (som jag ser främst).
Alternativ 1: Rejäl rabatt vid SuC-laddning jämfört med övriga bilmärken som laddar på SuC-nätverket (Ex Spotpriset på el + viss %).
Alternativ 2: Få ut mindre elbil som är billigare än Model 3.
MVH
Så länge Tesla har lång leveranstid så är man inte så sugen på att dramatiskt sänka priset.NiklasTesla skrev:Och dessutom kan man ju ladda på Teslas SuC-nätverket så Tesla har tappat en rejäl USP.Legato skrev:Alltid skitit fullständigt i märken.
Finns två sätt för Tesla att rädda tillbaka kunder/få fler kunder inom bilförsäljningsdelen av bolaget (som jag ser främst).
Alternativ 1: Rejäl rabatt vid SuC-laddning jämfört med övriga bilmärken som laddar på SuC-nätverket (Ex Spotpriset på el + viss %).
Alternativ 2: Få ut mindre elbil som är billigare än Model 3.
MVH
Men konkurrensen ökar snabbt.
Och när priserna pressas, då vill det till att man klarar av att kunna prissänka, och ändå gå med vinst.
BYD som är väldigt aggressiva på elbilsmarknaden, tjänar nästan inga pengar.
Siffran jag hört är att Tesla tjänar 15ggr mera per bil än BYD.
Och att i Kina, har Tesla en bruttovinst upp mot 40%.
Känns lite som Tesla är som Apple.
Man har konkurrenter, men tjänar väldigt bra med pengar.
Märkeslojal? Jag har genom tiderna haft VW, Audi, Volvo, Saab, BMW, Peugeot, Nissan. Funderar nu på Kia eller Mercedes.
Jag har dock blivit märkeslojal med Tesla Supercharger. Supercharger äger, så enkelt är det.
Jag har dock blivit märkeslojal med Tesla Supercharger. Supercharger äger, så enkelt är det.
Då är du lite som jag när det kommer till bilval. Jag har haft Opel, Renault, Citroën, Volvo, Mazda, Tesla, VW, Audi och nu Hyundai. Om man räknar in sambons bilar så var det dessutom en Toyota inblandad.HenrikC skrev:Märkeslojal? Jag har genom tiderna haft VW, Audi, Volvo, Saab, BMW, Peugeot, Nissan. Funderar nu på Kia eller Mercedes.
Verkligen hela paletten kan man säga, jag kan tänka mig det mesta så länge bilen uppfyller mina behov och ryms i min budget. Däremot så försöker jag undvika kinesiska bilar in i det sista. Där går gränsen.
Är tvärtom kanske för lojal. Haft 10 bilar och nio har varit audi. Den tionde en toyota aygo. Blir ju snart en cupra också. Men det handlar för mig väldigt mycket om design och utseende och väldigt lite om status. Är en sån som gillar att tvätta och putsa på mina bilar till och med. Blev audifrälst på sent 90-tal när de jobbade med sina överdrivet kvalitativa interiörer. De satsade ju på att etablera varumärket som riktig premium på den tiden och det märktes. Kan tycka att de exteriört bara gör saker bättre och bättre men att de tyvärr börjat spara in på interiörerna. Så inte alls lika övertygad om en till audi i framtiden.
- Bjelke
- Teslaägare
Jag vet inte ens om jag klarar av att komma ihåg alla jag haftmati skrev:Då är du lite som jag när det kommer till bilval. Jag har haft Opel, Renault, Citroën, Volvo, Mazda, Tesla, VW, Audi och nu Hyundai. Om man räknar in sambons bilar så var det dessutom en Toyota inblandad.HenrikC skrev:Märkeslojal? Jag har genom tiderna haft VW, Audi, Volvo, Saab, BMW, Peugeot, Nissan. Funderar nu på Kia eller Mercedes.
Verkligen hela paletten kan man säga, jag kan tänka mig det mesta så länge bilen uppfyller mina behov och ryms i min budget. Däremot så försöker jag undvika kinesiska bilar in i det sista. Där går gränsen.

Volvo (Amazon), Chevrolet (El Camino, lite komiskt namn nu så här efteråt), Alfa Romeo, Ford 3 stycken olika,
Renault, Porsche, Toyota, SAAB 2 stycken, Citroën, Smart (roadster), Nissan (första elbilen) och 3 st Tesla model S.
Plus en gammal husbil och bilar som respektive haft under tiden såklart (senast Audi).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Svårt att vara märkeslojal när SAAB inte längre finns. Visserligen kan man fortfarande få tag på bra SAAB 9-5 och 9-3 som är jättefina maskinmässigt och inte gått så långt (för att vara SAAB då) men tekniken i bilarna börjar bli riktigt trist jämfört med moderna bilar.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Har egentligen bara ägt bilar från tre märken. Saab, Audi och Tesla. Med SuC tillgänglig för alla elbilar är jag inte främmande för att gå tillbaka till Audi en vacker dag - gillar verkligen nästa generations A6 Avant men väntar till den rullar på vägarna innan jag funderar på byte.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.