Stora tråden om Renaults äldre elbilar, Clio / Express etc

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Veteran_el
elbilist
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 jul 2022 22:43

Stora tråden om Renaults äldre elbilar, Clio / Express etc

Inlägg av Veteran_el »

Här kommer en samlad tråd om Renaults tidiga försök till Elbil då det knappt verkar finnas något om dom sedan gamla forumet försvann. Här kan vi dela med oss av tips, råd och roliga idéer.

Själv har jag en Clio så det mesta kommer utgå från den men det är i princip samma system i alla bilar

Min bil:
Bild

Vi kan börja med relevanta dokument:
I den här rar-filen så finns väldigt mycket. Allt ifrån el-schema på hackaren (fartreglaget/controller) och laddaren till hur UCL (datorn) kommunicerar med bilen. Verkstadshandbok, service etc etc. Mycket behövligt!

Hämta den här: https://www.mediafire.com/file/b97xitt9 ... o.rar/file

Nu till det viktigaste av allt! (VIKTIGASTE!!)

Driftbatteriet:

Det finns 19st 6v 100ah ( 5 celler per block) (18st 140ah i Express) Nickel-Cadmium block, SAFT STM 5-100 i Clio. Om man har block som är tillverkade mellan 1994-2000 finns risken att dom har för klent designad separator mellan cellerna. Många fick byta ut block eller hela pack för att batterierna gick för varmt och det blev skador i blocken. Så håll extra koll om ni sitter på dessa block. (Detta kan ha och göra i kombination med låg elektrolythalt, mer om det längre ner.)

Hälsosam användning av batterierna:
Upp och urladdning:
Ni-Cd är stryktåliga och långlivade vid korrekt användning. Den mysteriska "minneseffekt" är deras svaghet,( inte lika hemsk som på slutna batterier) dvs att den "minns" en viss rutin på ur och uppladdning. Om man tex bara laddar ur till 60% och sedan upp till 100% igen hela tiden en längre period kan volten/kapaciteten sjunka dramatiskt om du senare vill ladda ur lägre än så. Detta återställer man genom att ladda ur batterierna helt och sedan laddar upp dom fullt. En tumregel är att cykla batterierna en gång i månaden ca.

Där kommer vi till nästa viktiga punkt! Balansen i blocken! UCL som övervakar batterierna mäter bara den totala volten (samt i och urladdad Ah) Detta betyder att om något block har halkat efter dom andra så så kommer det blocket att skjutas ner till 0v och börja polvända i cellerna. Man kan märka det genom att den totala spänningen hoppar ner flera volt (10v och lägre) Om det händer ibland under kort tid och utan stora effektuttag klarar sig blocket och kan laddas upp till 6v igen.

Av personlig erfarenhet så var jag klantig och inte var medveten om att ett block var i obalans och jag drog ner de för länge under 0v vilket orsakade kortslutning i två celler. Det är därför viktigt att man låter bilen överladda klart(snabbt blinkande laddindikator) det är då den ska balansera blocken.
Själv ska jag sätta in övervakning så jag kan se volt på alla enskilda block. Möjligtvis ett nödstopp ifall något block faller förbi 4.5-4v

Operation psykbryt-byte av defekt block:
Bild

det allra viktigaste är elektrolythalten. Bilen räknar själv antalet fullbordade överladdningar och efter 40st tänder den en varningslampa. Detta händer i regel after ca 4-500mil vilket är egentligen försent. 300mil MAX är rekommenderat. Folk har bara följt vattningen via varningen och det är förmodligen en anledning till varför en hel del bilars batterier har givit upp och fått celldöd eller förlorad kapacitet.

Elektrolyten består av 30% kaliumhydroxid (lut) (400g/L) och Litiumhydroxid (100g/L) Det ska räcka med att bara fylla på vatten vid på fyllning. Det är nästintill omöjligt dock att inte få lutet att tryckas ut under första överladdningnarna. Håller på och ser över lösningar till detta. Svårt att hitta kemiskt rent lut.


Laddaren:

Orginalladdaren är på 180v max och ställbar mellan 10/16 ampere. Det är I princip samma laddare i Clio/Express och Think (möjligtvis Kangoo också?)

Ett problem med dessa laddare är att att dom är klent byggda och blir varma!(en extra fläkt funkar toppen!) så dom brukar ge upp.

Min kylningslösning för tillfället:

Bild
Orsaken är främst två komponenter; den som är känd för att smälla är en kondensator som sitter rakt över transistorerna som sköter kraftöverföringen och två motstånd.
Bild
Kondensatorn en filmkondensator och är gul och rund som en puck och är på 200v 25uF. 200v är lite underdimensionerat i en 180v laddare då den blir utsatt för höga stötströmmar och teorin där är att den får jobba för hårt och ger upp tillslut.

Det är rekommenderat att byta ut den mot någon i 250-400v klassen som kan klara av höga stötströmmar.

Den andra komponenten som brukar paja är två gröna resistorer på 6.8ohm 5% 8w. Dessa brukar bli överhettade. Är värt att byta dessa mot tåligare sådana.

Har man tur har en trasig laddare inte brunnit och då kan man lätt ersätta dessa komponenter. Worst case som jag sett så har det brunnit hål i kortet och då finns det intemycket att göra än att byta hela kortet.

Jag ska försöka hitta ritningsfilerna och isf göra en PCB mall, I värsta fall får jag sitta ett tag bygga upp hela kortet för hand i ett ritningsprogram. Efter det borde det inte vara några problem att beställa nytt kort eller bygga ett själv med nya delar.

Det är väl det som jag kan dela med mig av till att börja med. Kommer fylla tråden med roliga grejjer och framtida saker jag pular med med min bil.

Ni som själva pular med dessa farkoster får gärna fylla tråden också med vad ni pysslar med. Väl mött!
Bild
Senast redigerad av Veteran_el, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Alex-H
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 30 mar 2022 22:38
Ort: NV Skåne

Re: Stora tråden om Renaults äldre elbilar ( Clio / Express

Inlägg av Alex-H »

En polare har en Peugeot 106 Electric till salu. Tror inte den är såld
Veteran_el
elbilist
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 jul 2022 22:43

Re: Stora tråden om Renaults äldre elbilar ( Clio / Express

Inlägg av Veteran_el »

Jaha najs, vart finns den? Är den komplett?
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Stora tråden om Renaults äldre elbilar ( Clio / Express

Inlägg av Teslaspolen »

Snacka om att tekniken gått fram! Men intressant med levande historia.

Men lut är väl ändå natriumhydroxid, inte kaliumhydroxid?
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3201
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Stora tråden om Renaults äldre elbilar ( Clio / Express

Inlägg av Leo »

Lator här på forumet har också Clio Electric och stor erfarenhet av de. Så kul att det finns lite tidiga pionjärer här på forumet.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Veteran_el
elbilist
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 jul 2022 22:43

Re: Stora tråden om Renaults äldre elbilar ( Clio / Express

Inlägg av Veteran_el »

Teslaspolen skrev:
Snacka om att tekniken gått fram! Men intressant med levande historia.

Men lut är väl ändå natriumhydroxid, inte kaliumhydroxid?
Nope det är kalium:p vanlig lut för tex propplösare är natrium men i batterierna är det kalium, kalilut eller vad det kallas:p
Veteran_el
elbilist
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 jul 2022 22:43

Re: Stora tråden om Renaults äldre elbilar ( Clio / Express

Inlägg av Veteran_el »

Leo skrev:
Lator här på forumet har också Clio Electric och stor erfarenhet av de. Så kul att det finns lite tidiga pionjärer här på forumet.
Underbart! Kul med flera!
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 818
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Stora tråden om Renaults äldre elbilar, Clio / Express e

Inlägg av lem »

Kul om minnet av clio-bilarna lever vidare!

Jag hade mycket kul med dem och ungarna hade var sin bil!
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Veteran_el
elbilist
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 jul 2022 22:43

Re: Stora tråden om Renaults äldre elbilar, Clio / Express e

Inlägg av Veteran_el »

Vad härligt! Ja jag fick chansen och tog den! Funkar till mina rutiner perfekt så varför inte, finns ca 100st kvar och denna är med lite puts i mycket fint skick! Antingen försöker jag få upp den till mint condition och hitta något museum som vill köpa in den eller så byter jag om några år till litium och kör tills kolet i motorn blir till damm haha!
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Stora tråden om Renaults äldre elbilar ( Clio / Express

Inlägg av Teslaspolen »

Veteran_el skrev:
Teslaspolen skrev:
Snacka om att tekniken gått fram! Men intressant med levande historia.

Men lut är väl ändå natriumhydroxid, inte kaliumhydroxid?
Nope det är kalium:p vanlig lut för tex propplösare är natrium men i batterierna är det kalium, kalilut eller vad det kallas:p
Jag sysslar en del med restaurering av gjutjärn, och då används ofta 100% lut, natriumhydroxid utan tillsats. Hade dock inte hört termen användas på andra ställen!

Oavsett är jag glad att inte behöva mixtra med det i bilen nuförtiden. Inget man vill få på sig direkt. :)
Veteran_el
elbilist
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 jul 2022 22:43

Re: Stora tråden om Renaults äldre elbilar, Clio / Express e

Inlägg av Veteran_el »

Alright, mjo man får vara lite försiktig:p "bara" 30% Kalium-lut i batterivattnet vid fullt batteri. Natrium-lut används också om du ska göra egen biodiesel.

Då blandar du metanol med natriumhydroxid och sedan häller det i gammal använd matolja och låter det gotta tills sig ett tag! Då får du glycerin i botten (det kan användas till att göra tvål!)

Resten blir i princip vanlig biodiesel. Som ska gå att tanka i vilken dieselbil somhelst
Användarvisningsbild
Alex-H
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 30 mar 2022 22:38
Ort: NV Skåne

Re: Stora tråden om Renaults äldre elbilar ( Clio / Express

Inlägg av Alex-H »

Veteran_el skrev:
Jaha najs, vart finns den? Är den komplett?
Tror den ska vara komplett, ska kolla upp lite mer om den.

Den finns i Ängelholmsområdet. Ska se om han inte kan slänga upp lite info här direkt
Veteran_el
elbilist
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 jul 2022 22:43

Re: Stora tråden om Renaults äldre elbilar, Clio / Express e

Inlägg av Veteran_el »

Wünderbar!
Användarvisningsbild
Alex-H
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 30 mar 2022 22:38
Ort: NV Skåne

Re: Stora tråden om Renaults äldre elbilar, Clio / Express e

Inlägg av Alex-H »

Här finns lite info och möjlighet att kontakta säljaren
Användarvisningsbild
hannes_e
Teslaägare
Inlägg: 53
Blev medlem: 02 maj 2019 10:04

Re: Stora tråden om Renaults äldre elbilar, Clio / Express e

Inlägg av hannes_e »

Har en Berlingo med samma NiCd-batterier som Renault körde med, söker ny ägare
viewtopic.php?f=21&t=30722&hilit=clio
Veteran_el
elbilist
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 jul 2022 22:43

Re: Stora tråden om Renaults äldre elbilar, Clio / Express e

Inlägg av Veteran_el »

hannes_e skrev:
Har en Berlingo med samma NiCd-batterier som Renault körde med, söker ny ägare
viewtopic.php?f=21&t=30722&hilit=clio
Spännande! Skicka sms! Är intresserad! 0737072985
Skriv svar