Hjulinställning

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7256
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Hjulinställning

Inlägg av fth »

Läskig erfarenhet igår, på bilsemester i Europa, och hade stannat i en liten stad i Italien, och vid avfärd varnade bilen för lågt tryck vänster bak.

Jag pumpade upp från 1.6 bar till normalt, men hörde att det läckte, mätaren visade sjunkande tryck.

Jag lyckades hitta en däckverkstad i närheten, men när han lyfte bilen visade sig båda bakdäcken vara helt slut, snedslitna på insidan så att båda däcken var på väg att helt dela sig. :o :o :shock:

Jag har ju hört talas om liknande problem med S/X, men jag har kört >17000 mil utan problem, samma fälgar, typ av däck, lufttryck, höjd på fjädring etc.

Kan hjulinställningen ändras av sig självt, eller är detta ett tecken på något annat allvarligare fel?

Vi hade tur i oturen att det inte sprack helt på motorvägen, och däckskillen var helt otrolig, fixade nya däck, monterade, balanserade, och korrigerade hjälpligt hjulinställning till nästa dag, vi fick ta en hyrbil (Fiat 500 med minsta motor :shock: ) så vi hann med i princip allt vi planerat.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6536
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Hjulinställning

Inlägg av spacecoin »

Usch vad läskigt. Skönt att det inte small på vägen. Relativt "enkelt" ändå? Jag kan inget om hjulinställningar? Kör du på low?

Hoppas resten av resan går problemfritt!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7256
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hjulinställning

Inlägg av fth »

spacecoin skrev:
Usch vad läskigt. Skönt att det inte small på vägen. Relativt "enkelt" ändå? Jag kan inget om hjulinställningar? Kör du på low?

Hoppas resten av resan går problemfritt!
Jag kör på low, men det har jag gjort hela tiden, jag hade bilen på däcksverkstad av annat skäl (TPMS) precis innan semestern, och dom hade inget att anmärka på däcken, bra mönsterdjup, ingen snedslitning, så allt måste ha skett under semestern, kanske 300 mil hittills.

Otrolig tur som du säger, både map var/när det visade sig, fantastisk däckskille, sista hyrbilen i hela kommunen, etc etc.

Det kunde ha gått mycket sämre, på alla sätt! :shock:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7256
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Hjulinställning

Inlägg av fth »

Jag funderar på att höja till ”normal” resten av resan, det ska tydligen hjälpa, iaf för S enligt flera källor.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Yxel
Teslaägare
Inlägg: 549
Blev medlem: 02 apr 2017 17:29

Re: Hjulinställning

Inlägg av Yxel »

Ja med alla ojämnheter på tyska autobahn och för att inte säga Italiens vägar så kan inställningen ändra sig själv. Och blir det en rejäl smäll äts däcken upp snabbt…
Med det sagt så känns det ändå lustigt…
Multicoat Red Model X P100D
Skriv svar