Vart går Diess?
Moderator: Redaktion
Vart går Diess?
Var hamnar Diess efter VW?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Vart går Diess?
Osannolikt att han går till någon annan tysk biltillverkare. Diess har ju fått stämpeln av att vara nån slags envåldshärskare som inte lyssnar på andra, som gör som han vill och som inte är någon större diplomatisk talang. Det är ju en av de starkaste motiveringarna till att man vill bli av med honom hos VW. Och därmed har han också blivit ganska oanvändbar för andra tyska företag. De skulle ju i så fall behöva kunna svara på frågan varför en person som Diess skulle fungera för dem, trots hans uppenbarligen bristande ledaregenskaper, så som det nu framställs i pressen.
Däremot så verkar det som att han är en typ som skulle passa i ett amerikanskt eller kinesiskt företag.
Däremot så verkar det som att han är en typ som skulle passa i ett amerikanskt eller kinesiskt företag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1114
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Vart går Diess?
Oavsett usla ledaregenskaper, så har han ju ändå lyckats vända en oljetanker mer eller mindre 180 grader, så man kan ju tycka att han borde vara intressant för både en och annan biltillverkare.
Model S Standard Range Raven
Re: Vart går Diess?
Visst, men inte för tyska biltillverkare. Det tror jag inte.jeppe_sthlm skrev:Oavsett usla ledaregenskaper, så har han ju ändå lyckats vända en oljetanker mer eller mindre 180 grader, så man kan ju tycka att han borde vara intressant för både en och annan biltillverkare.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vart går Diess?
Som vadå? Jag tror inte att de vill ha honom kvar. Och det vill nog inte han heller. Han fick ju dessutom ett gigantiskt avgångsvederlag. Så han ska bara bort. Historiskt har ju VW på senare år alltid gjort sig av med sina vd:n på ett ganska otrevligt sätt. Snabbt, oväntat, smutsigt. Det har blivit nån form av konstig tradition där. Man går inte under ordnade former med någon form av överlämning till efterträdaren.tor skrev:Jag saknar alternativet: stanna hos vw
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vart går Diess?
Tror han tar en ordentlig paus först men om han blir kvar i bil industrin så tror jag tesla är mest troligt fakriskt.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5897
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Vart går Diess?
Vad skulle han tillföra Tesla?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Vart går Diess?
Kunskaper om hur man bygger bilar där inte lacken släpper och så, kanske?Gustafsson skrev:Vad skulle han tillföra Tesla?

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5897
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Vart går Diess?
Lågt hängande frukt! Min fråga var faktiskt lite seriös. Tror inte Diess vill ha jobb i lackverkstan dock.mati skrev:Kunskaper om hur man bygger bilar där inte lacken släpper och så, kanske?Gustafsson skrev:Vad skulle han tillföra Tesla?
Han kan ju inte bidra till att sälja fler bilar, då alla säljs så så fort de produceras. Men håller med om att han kanske skulle kunna bidra med synpunkter på kvalitetskontroll, service mm. Men å andra sidan har VW haft usla kundbetyg vad gäller service. Däremot kan man onekligen skruva ihop bilarna mer noggrant. Men behövs en sådan person som Diess för det ?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Vart går Diess?
De problemen hade kunnat blivit lösta för länge sedan om Tesla kunde se till att ha samma krav på produktionen som övriga tillverkare, det är inte som att Tesla inte kan bygga bilar vid det här laget utan det handlar om att de tjänar mer pengar på att inte ha någon kvalitetskontroll där bilar som inte når upp till nivån rättas till.mati skrev:Kunskaper om hur man bygger bilar där inte lacken släpper och så, kanske?
Re: Vart går Diess?
Han behöver ju egentligen inget nytt jobb. Hans kontrakt hos VW går till 2025, han kommer få sin lön och alla bonusar fram tills dess, precis som om han hade jobbat kvar. 20-30 miljoner € pratas det om. Ganska najs A-kassa. Han måste verkligen vara impopulär att de hellre betalar honom utan att han gör nånting än att han får vara kvar tills kontraktet går ut. Officiellt är han "rådgivare", men det är bara ett spel för galleriet.
VW gjorde likadant med föregångaren Matthias Müller. Han fick också en massa miljoner för att få rulla tummar i några år. Även han var rådgivare, men han försvann samma dag som han fick sparken.
VW gjorde likadant med föregångaren Matthias Müller. Han fick också en massa miljoner för att få rulla tummar i några år. Även han var rådgivare, men han försvann samma dag som han fick sparken.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vart går Diess?
Avlasta Elon och göra tesla mindre beroende av Elon.. Inte bra att vara så beroende av Elon som frontfigur, funkar på kort sikt men inte på lång.Gustafsson skrev:Vad skulle han tillföra Tesla?
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Re: Vart går Diess?
Egentligen svarade du på det några svar ner. Typ fortsätta hos vw som "rådgivare" och i praktiken inte göra något alls.mati skrev:Som vadå? Jag tror inte att de vill ha honom kvar. Och det vill nog inte han heller. Han fick ju dessutom ett gigantiskt avgångsvederlag. Så han ska bara bort. Historiskt har ju VW på senare år alltid gjort sig av med sina vd:n på ett ganska otrevligt sätt. Snabbt, oväntat, smutsigt. Det har blivit nån form av konstig tradition där. Man går inte under ordnade former med någon form av överlämning till efterträdaren.tor skrev:Jag saknar alternativet: stanna hos vw
Re: Vart går Diess?
Jaha, du menar så. Han stannar kvar utan att stanna kvar på riktigt.tor skrev:Egentligen svarade du på det några svar ner. Typ fortsätta hos vw som "rådgivare" och i praktiken inte göra något alls.mati skrev:Som vadå? Jag tror inte att de vill ha honom kvar. Och det vill nog inte han heller. Han fick ju dessutom ett gigantiskt avgångsvederlag. Så han ska bara bort. Historiskt har ju VW på senare år alltid gjort sig av med sina vd:n på ett ganska otrevligt sätt. Snabbt, oväntat, smutsigt. Det har blivit nån form av konstig tradition där. Man går inte under ordnade former med någon form av överlämning till efterträdaren.tor skrev:Jag saknar alternativet: stanna hos vw

e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Vart går Diess?
Han kommer ju vara 67år när sista miljonen ramlar in från vw. Han är ju rimligen redan ekonomiskt oberoende. Det skulle ju kunna vara så att han går i pension eller blir styrelseproffs.
CEO för tesla är ju ett extremt utmanande jobb. Kanske det tuffaste i bilindustrin. Alla andra kan ju bara överträffa förväntningarna.
CEO för tesla är ju ett extremt utmanande jobb. Kanske det tuffaste i bilindustrin. Alla andra kan ju bara överträffa förväntningarna.
Re: Vart går Diess?
Mycket vill ha mer.Fredrik j skrev:Han kommer ju vara 67år när sista miljonen ramlar in från vw. Han är ju rimligen redan ekonomiskt oberoende. Det skulle ju kunna vara så att han går i pension eller blir styrelseproffs.
CEO för tesla är ju ett extremt utmanande jobb. Kanske det tuffaste i bilindustrin. Alla andra kan ju bara överträffa förväntningarna.
Titta bara på alla storföretagen, ökande miljard inser och allt större utdelning till ägarna.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5897
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Vart går Diess?
Att vilja göra vinst och tjäna mer gäller väl alla i samhället, inte bara de stora företagen. För ett företag är ju vinst dessutom något helt nödvändigt för att utvecklas, förstår inte att vinstintresse tas upp som något som drabbar oss vanliga på något särskilt försåtligt och elakt vis.Gargamel skrev:Mycket vill ha mer.Fredrik j skrev:Han kommer ju vara 67år när sista miljonen ramlar in från vw. Han är ju rimligen redan ekonomiskt oberoende. Det skulle ju kunna vara så att han går i pension eller blir styrelseproffs.
CEO för tesla är ju ett extremt utmanande jobb. Kanske det tuffaste i bilindustrin. Alla andra kan ju bara överträffa förväntningarna.
Titta bara på alla storföretagen, ökande miljard inser och allt större utdelning till ägarna.
Just Tesla delar inte heller ut någon aktieutdelning och den som satsar pengar i Tesla tar en tydlig risk.
Jag tror inte att Tesla behöver någon Diess i en verkställande ledande position. Det känns bäddat för kulturkrock med Elon o " the American way". Men kanske kan han bidra som någon slags samarbetspartner/superkonsult? Det är väl också vanligt att höga chefer inte kan gå till konkurrenter hur som helst.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Vart går Diess?
Mycket vill ha mer men kanske i utbyte mot mindre arbete?Gargamel skrev:Mycket vill ha mer.Fredrik j skrev:Han kommer ju vara 67år när sista miljonen ramlar in från vw. Han är ju rimligen redan ekonomiskt oberoende. Det skulle ju kunna vara så att han går i pension eller blir styrelseproffs.
CEO för tesla är ju ett extremt utmanande jobb. Kanske det tuffaste i bilindustrin. Alla andra kan ju bara överträffa förväntningarna.
Titta bara på alla storföretagen, ökande miljard inser och allt större utdelning till ägarna.
Re: Vart går Diess?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14