Er med Model S ska jag väl kanske kunna hålla på behörigt avstånd i år! Ingen skogstur planerad! Men en Model 3 blir nog omöjlig! Du kommer minst en timme före tror jag. Du bör klara det på en bra bit under 20 timmar. Jag är nöjd om jag tar det på under 20:30!
Generalen, hur bra laddning har du?
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Er med Model S ska jag väl kanske kunna hålla på behörigt avstånd i år! Ingen skogstur planerad! Men en Model 3 blir nog omöjlig! Du kommer minst en timme före tror jag. Du bör klara det på en bra bit under 20 timmar. Jag är nöjd om jag tar det på under 20:30!
Generalen, hur bra laddning har du?
Hemligt.
Nej men 145ish toppar jag på vid rätt förhållanden.
Körde upp på 20.33 för två år sedan, och tänkte putsa den tiden lite, så kanske kan bli riktigt jämnt oss emellan.
Er med Model S ska jag väl kanske kunna hålla på behörigt avstånd i år! Ingen skogstur planerad! Men en Model 3 blir nog omöjlig! Du kommer minst en timme före tror jag. Du bör klara det på en bra bit under 20 timmar. Jag är nöjd om jag tar det på under 20:30!
Generalen, hur bra laddning har du?
Hemligt.
Nej men 145ish toppar jag på vid rätt förhållanden.
Körde upp på 20.33 för två år sedan, och tänkte putsa den tiden lite, så kanske kan bli riktigt jämnt oss emellan.
Ooh.. det kan bli spännande! Du har en rejäl fördel ovanför Örnsköldsvik, där jag bara har tesla SuC i Umeå med laddare över 80kW plus en ensam 175kW i Luleå man inte ens vågar hoppas på är ledig när man kommer upp dit.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Hur kommer man att kunna följa SECC i år. Blir inget deltagande för mig i år tyvärr.
Dels via Glympse, där man ska se alla deltagare på karta, men också via livesändning jag försöker ha igång hela tiden.
Glympse: https://glympse.com/!SECC2022
Kul att du livestreamar igen! Har fixat så jag kan kolla på Youtube i bilen medan jag kör. Perfekt om jag blir uttråkad
Lite mer seriöst, har för mig att du skrev något om att ta in andra deltagare i sändningen emellanåt. Minns jag rätt, och är det i så fall något man måste förbereda?
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Er med Model S ska jag väl kanske kunna hålla på behörigt avstånd i år! Ingen skogstur planerad! Men en Model 3 blir nog omöjlig! Du kommer minst en timme före tror jag. Du bör klara det på en bra bit under 20 timmar. Jag är nöjd om jag tar det på under 20:30!
Generalen, hur bra laddning har du?
Hemligt.
Nej men 145ish toppar jag på vid rätt förhållanden.
Körde upp på 20.33 för två år sedan, och tänkte putsa den tiden lite, så kanske kan bli riktigt jämnt oss emellan.
Ooh.. det kan bli spännande! Du har en rejäl fördel ovanför Örnsköldsvik, där jag bara har tesla SuC i Umeå med laddare över 80kW plus en ensam 175kW i Luleå man inte ens vågar hoppas på är ledig när man kommer upp dit.
Det har ju kommit upp en massa till laddare även detta år och det är ju
bra (speciellt norrut) och borde leda till snabbare tider (störst skillnad
för icke Teslor) men samtidigt så blir taktiken ännu mer avgörande när
det finns fler variabler/alternativ att räkna med så det kan bli riktigt spännande att följa!
Er med Model S ska jag väl kanske kunna hålla på behörigt avstånd i år! Ingen skogstur planerad! Men en Model 3 blir nog omöjlig! Du kommer minst en timme före tror jag. Du bör klara det på en bra bit under 20 timmar. Jag är nöjd om jag tar det på under 20:30!
Generalen, hur bra laddning har du?
Hemligt.
Nej men 145ish toppar jag på vid rätt förhållanden.
Körde upp på 20.33 för två år sedan, och tänkte putsa den tiden lite, så kanske kan bli riktigt jämnt oss emellan.
Ooh.. det kan bli spännande! Du har en rejäl fördel ovanför Örnsköldsvik, där jag bara har tesla SuC i Umeå med laddare över 80kW plus en ensam 175kW i Luleå man inte ens vågar hoppas på är ledig när man kommer upp dit.
Du har eviny 200 kW i Umeå också
Den ligger ju så himla dumt till bara om man ska vidare på E4 längst med kusten. Blir en rejäl omväg som knappast lönar sig.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Det har ju kommit upp en massa till laddare även detta år och det är ju
bra (speciellt norrut) och borde leda till snabbare tider (störst skillnad
för icke Teslor) men samtidigt så blir taktiken ännu mer avgörande när
det finns fler variabler/alternativ att räkna med så det kan bli riktigt spännande att följa!
Tyvärr så är det fortfarande nästan lika dåligt med strategiskt placerade snabba laddare norr om Sundsvall som förra året. Två 150 kW-laddare i Ö-vik har tillkommit, och sen hjälper det såklart att Tesla öppnat upp SuC i Umeå. Iallafall på vägen upp. Med tanke på att det är v2 och bara 12 laddplatser är iallafall inte jag (som har laddporten på "fel" sida) särskilt sugen på att stanna där dagtid på vägen ner.
Sen märker jag att jag blir lite girig nu när jag har en bil som laddar riktigt snabbt och det är tävling. Det finns gott om nya 150 kW laddare söderut, men ska det tävlas så ska det tävlas, och då är det full fart på 800V laddare som gäller Är dock orolig för köer vid de första två laddstoppen.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Det har ju kommit upp en massa till laddare även detta år och det är ju
bra (speciellt norrut) och borde leda till snabbare tider (störst skillnad
för icke Teslor) men samtidigt så blir taktiken ännu mer avgörande när
det finns fler variabler/alternativ att räkna med så det kan bli riktigt spännande att följa!
Tyvärr så är det fortfarande nästan lika dåligt med strategiskt placerade snabba laddare norr om Sundsvall som förra året. Två 150 kW-laddare i Ö-vik har tillkommit, och sen hjälper det såklart att Tesla öppnat upp SuC i Umeå. Iallafall på vägen upp. Med tanke på att det är v2 och bara 12 laddplatser är iallafall inte jag (som har laddporten på "fel" sida) särskilt sugen på att stanna där dagtid på vägen ner.
Sen märker jag att jag blir lite girig nu när jag har en bil som laddar riktigt snabbt och det är tävling. Det finns gott om nya 150 kW laddare söderut, men ska det tävlas så ska det tävlas, och då är det full fart på 800V laddare som gäller Är dock orolig för köer vid de första två laddstoppen.
Er med Model S ska jag väl kanske kunna hålla på behörigt avstånd i år! Ingen skogstur planerad! Men en Model 3 blir nog omöjlig! Du kommer minst en timme före tror jag. Du bör klara det på en bra bit under 20 timmar. Jag är nöjd om jag tar det på under 20:30!
Generalen, hur bra laddning har du?
Hemligt.
Nej men 145ish toppar jag på vid rätt förhållanden.
Körde upp på 20.33 för två år sedan, och tänkte putsa den tiden lite, så kanske kan bli riktigt jämnt oss emellan.
Ooh.. det kan bli spännande! Du har en rejäl fördel ovanför Örnsköldsvik, där jag bara har tesla SuC i Umeå med laddare över 80kW plus en ensam 175kW i Luleå man inte ens vågar hoppas på är ledig när man kommer upp dit.
175 kW är oftast ledig eftersom den kostar 7,90/kwh. I Skellefteå finns ju däremot flera olika alternativ, tror att det blir nyckeln att klara sig därifrån till målet.
Det har ju kommit upp en massa till laddare även detta år och det är ju
bra (speciellt norrut) och borde leda till snabbare tider (störst skillnad
för icke Teslor) men samtidigt så blir taktiken ännu mer avgörande när
det finns fler variabler/alternativ att räkna med så det kan bli riktigt spännande att följa!
Tyvärr så är det fortfarande nästan lika dåligt med strategiskt placerade snabba laddare norr om Sundsvall som förra året. Två 150 kW-laddare i Ö-vik har tillkommit, och sen hjälper det såklart att Tesla öppnat upp SuC i Umeå. Iallafall på vägen upp. Med tanke på att det är v2 och bara 12 laddplatser är iallafall inte jag (som har laddporten på "fel" sida) särskilt sugen på att stanna där dagtid på vägen ner.
Sen märker jag att jag blir lite girig nu när jag har en bil som laddar riktigt snabbt och det är tävling. Det finns gott om nya 150 kW laddare söderut, men ska det tävlas så ska det tävlas, och då är det full fart på 800V laddare som gäller Är dock orolig för köer vid de första två laddstoppen.
Som är? De första 2 alltså.
Hemliga Ärligt talat vet jag inte riktigt. Jag tar det som det kommer, beroende på väder, förbrukning, laddköer, status på blåsan, mm. Men jag har en plan A, B och C
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
175 kW är oftast ledig eftersom den kostar 7,90/kwh. I Skellefteå finns ju däremot flera olika alternativ, tror att det blir nyckeln att klara sig därifrån till målet.
Den är inte ledig om någon av de andra tävlande ligger strax före en.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Det verkar vara lite dåligt med laddningsmöjligheter i Haparanda, hur löser ni det? Jag känner att vi nog behöver lite vägledning.
Vi löste det förra gången genom att vi åkte och ställde ett gäng bilar vid IKEA på dagen då vi kom fram, skjutsade varandra. Sen åkte vi och bytte plats med varandra på kvällen innan middagen så andra kunde ladda under natten.
Hotellet har nån 16A enfas (eller 10A) också, men skulle ha samma pengar från alla som stod på den om vi turades om.
Och som nämndes finns det ultrasnabbladdare på finska sidan. Vi löser det gemensamt när vi kommer upp.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Det har ju kommit upp en massa till laddare även detta år och det är ju
bra (speciellt norrut) och borde leda till snabbare tider (störst skillnad
för icke Teslor) men samtidigt så blir taktiken ännu mer avgörande när
det finns fler variabler/alternativ att räkna med så det kan bli riktigt spännande att följa!
Tyvärr så är det fortfarande nästan lika dåligt med strategiskt placerade snabba laddare norr om Sundsvall som förra året. Två 150 kW-laddare i Ö-vik har tillkommit, och sen hjälper det såklart att Tesla öppnat upp SuC i Umeå. Iallafall på vägen upp. Med tanke på att det är v2 och bara 12 laddplatser är iallafall inte jag (som har laddporten på "fel" sida) särskilt sugen på att stanna där dagtid på vägen ner.
Sen märker jag att jag blir lite girig nu när jag har en bil som laddar riktigt snabbt och det är tävling. Det finns gott om nya 150 kW laddare söderut, men ska det tävlas så ska det tävlas, och då är det full fart på 800V laddare som gäller Är dock orolig för köer vid de första två laddstoppen.
Som är? De första 2 alltså.
Hemliga Ärligt talat vet jag inte riktigt. Jag tar det som det kommer, beroende på väder, förbrukning, laddköer, status på blåsan, mm. Men jag har en plan A, B och C
Helt rätt tänkt, tävlar gör man för att vinna. 3 planer är grymt. Tänkte säga att alla ionity vid E4, tex Gränna och Mantorp alltid är hårt belastade. Får hoppas att utbyggnaden av laddnätverk fortsätter i den takt som det varit senaste 6 månaderna.
Er med Model S ska jag väl kanske kunna hålla på behörigt avstånd i år! Ingen skogstur planerad! Men en Model 3 blir nog omöjlig! Du kommer minst en timme före tror jag. Du bör klara det på en bra bit under 20 timmar. Jag är nöjd om jag tar det på under 20:30!
Generalen, hur bra laddning har du?
Hemligt.
Nej men 145ish toppar jag på vid rätt förhållanden.
Körde upp på 20.33 för två år sedan, och tänkte putsa den tiden lite, så kanske kan bli riktigt jämnt oss emellan.
Ooh.. det kan bli spännande! Du har en rejäl fördel ovanför Örnsköldsvik, där jag bara har tesla SuC i Umeå med laddare över 80kW plus en ensam 175kW i Luleå man inte ens vågar hoppas på är ledig när man kommer upp dit.
Du har eviny 200 kW i Umeå också
Som vi laddade på förra helgen då vi körde hem från Farsans stuga vid finlandsgränsen. Ville testa denna istället för att ladda på Suc och "slö" ladda i 97kw som verkar vara max för oss med IONIQ 5.
Men eviny laddarna levererar, 1min slöare än Ionity från 10-80%, alltså 19min!
Så värt den omvägen för dom som kör IONIQ 5 och EV6 skulle jag gissa?
Det verkar vara lite dåligt med laddningsmöjligheter i Haparanda, hur löser ni det? Jag känner att vi nog behöver lite vägledning.
Tog en liten extra laddresa tillbaka till snabbladdaren i Kalix på eftermiddagen! Vi var ju såååå sugna på köra 10mil ytterligare när vi precis avverkat 165mil…
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Det verkar vara lite dåligt med laddningsmöjligheter i Haparanda, hur löser ni det? Jag känner att vi nog behöver lite vägledning.
Tog en liten extra laddresa tillbaka till snabbladdaren i Kalix på eftermiddagen! Vi var ju såååå sugna på köra 10mil ytterligare när vi precis avverkat 165mil…
Fast det var ju för att Finland var Covid-stängt då. Nu är det bara några km till 4st 185kW-stolpar.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR